sâmbătă, 21 ianuarie 2017

compunere--Despre covorul românesc....

Intru cu sfială într-o casă mică cu pereții albi ca zăpada lui decembrie  și aud ,parcă ,o voce misterioasă:lemnul n-a murit..... Auzisem că noi oamenii acestor ani, confundăm tradiția cu muzeul, ne îndepărtăm și uitam valorile românești adevărate.Privesc de jur împrejur și descopăr o mașinărie ciudată din lemn -este un război de țesut covoare,mi se spune de gazda  primitoare.Mi se explică despre cei doi stâlpi care au fiecare în partea  superioară câte o „şipcuţă găurită” orientată spre ţesător, care serveşte drept sprijin pentru „vătale” şi pentru „iţe”(îmi promit că voi căuta în dicționar aceste cuvinte vechi).Mai departe văd ,,spata” este un obiect construit din lamele subţiri strâns legate între ele cu ajutorul unor fire cerate.Meșterul țesător îmi explică: spre deosebire de celelalte componente ale războiului, pe vremuri,spata era făcută de către meşterii ardeleni din Făgăraş  sau adusă „de prin Moldova”, fiind făcută din trestie, stuf sau „coceni de porumb strajnici”.Mă minunez și nu-mi vie a crede ce văd și ce aud.Se așează pe băncuța războiului și începe lucrul la un covor,e ca o magie. Culorile scoarțelor țesute este bleumarin, vișiniu, verde ori maroniu pe fond, astfel că motivele ilustrate se remarcă destul de bine prin colorit.Aflu despre  motivul vegetal ce include buchete și ramuri cu frunze și flori -margarete, lalele- dispuse orizontal în rânduri dese, pe care, sincer, nu știu cum de reușește să le realizeze atât de liniar numai din ochi și memorie! Există și motive figurale -animale și oameni-ce sunt integrate compoziției vegetale din care nu lipsesc figurile de femei prinse în horă. Dintre motivele figurale, cel mai frecvent folosit este pasărea, legată, de obicei, de pomul vieții. Covoarele tradiţionale , sunt artefacte(imagine falsă) decorative şi spirituale cu care și-a alcătuit ambientul acestă casă ţărănească  în care mă aflu. Pe un covor terminat,meșterul  îmi arată o figură umană abstractă multiplicată de şapte ori -o cifră cu proprietăţi benefice miraculoase în mitologia ţărănească- în nuanţe de roşu şi negru, care are braţele ridicate în aer, denotând adorarea zeului Soare, reprezentat prin figura romboidală de pe zona de marginea  covorului.Totul e fascinant ca-ntr-o poveste cu ,,a fost odată”...Privesc un alt covor unde  motivul figural apare în câteva realizări caracteristice: hora, călărețul, femeia care toarce mergând călare!!!cerbul, asociate în permanență cu imaginea stilizată a bradului. Cromatismul decorativ este format din variaţii a trei culori: negru (pământul), roşu (focul) şi alb (aerul – spaţiul înconjurător – spiritul). Am aflat că simbolurile vorbesc despre viața românilor din vremuri vechi, natură, hore, divinitate.Dar iată că văd și alte simboluri: cerbul, calul și călărețul(haiducul), cocoșul, cucul.                                                                                                                                                                                                             Vedeta colecţiei din tezaurul meșterului este covorul „România”, ţesut din fire de lână vopsite în culorile tricolorului.Nu-mi pot desprinde ochii și sufletul de minunățiile create de mâinile dibace și muncite ale unui om ce-a strâns în țesături culorile și formele câmpiei,păsărilor,florilor,soarelui,stelelor,jocului,oamenilor și,luându-mi rămas bun,gândul mi-a zburat spre povestea Penelopei.....