vineri, 17 martie 2023

,,test ,,Bunica Safta”de Ion Agârbiceanu


Textul 1

,,Bunica Safta era văduvă de zece ani și împlinea în vara asta, la Sfântă-Maria-mare, șaptezeci și cinci. Toată viața ei a fost o femeie înaltă, uscățivă, iute în mișcări, neodihnită la lucru, pornită spre mânie repede, învolburată, dar îi trecea degrabă, se liniștea și izbucnea în râs.
Se mira toată lumea cum a putut rămâne așa de subțire și frumoasă, și acum, la bătrânețe, aducând în lume cinci copii: patru băieți și o fată. Altele [...] se încrețesc la obraji, de nu le mai cunoști, când le-ai știut de fete.
Ei, iată, Safta a rămas tot mlădioasă și subțire, atâta doar că nu mai este așa de înaltă ca odinioară. Dar dacă la arătare era tot Safta de mai demult, scobâlțise totuși și ea în puteri, în cele care nu se văd pe dinafară. Începea să fie mai uitucă, se greșea adeseori la numărat, când trecea de zece, amesteca numele nepoților, îi lua pe unul drept altul, uita căruia i-a dat de mâncare și căruia nu. Dar poate și alta mai tânără în locul ei nu s-ar fi descurcat ușor între atâta puzderie de copii!
Pentru că bunica Safta nu avea în grija ei, în zilele de vară, când oamenilor le crăpa măseaua de graba muncilor de la câmp, numai pe cei trei copii din casă, ai feciorului său cel mai tânăr, ci și pe nepoții după ceilalți trei feciori și după fată, când copiii nu erau [...] destul de mari să iasă și ei la câmp, dacă nu să sape, cel puțin să ajute la fân, ori să aducă apă. Se nimerise ca ceilalți feciori și fete să nu aibă niciun bătrân la casă în grija căruia să lase copiii.
Și cum bunica Safta rămăsese la casa ei, cu feciorul cel mic, cu Ion, și cum gospodăria lor era aici aproape de capul uliței, le venea la îndemână celorlalți să-i lase ei copiii când mergeau la lucru și să-i ia când se întorceau seara.
 Așa că în vremea cât se scurgea lumea pe uliță, în sus, se deschidea mereu portița, și când unul, când altul dintre copiii bătrânei își lăsau odraslele în curtea cea largă, strigând-o:
– I-am adus și eu, mamă!
 – Văd că i-ai adus! Da' le-ai pus în traistă?
– Pus, cum să nu!
 – Să le fi pus destul, că pe ăștia cu greu îi saturi. O să-mi mănânce și urechile.
Omul pleca grăbit, iar bunica Safta scotea traista de după grumazul copilului și cerceta ce merinde le-au pus părinții. Apoi lega iar trăistuța, o ducea în casă, în camera largă care dădea spre uliță, și o punea pe masă.
 În vreme de-o jumătate de ceas cinci trăistuțe se înșirau pe masă. Bătrâna le punea în rând, una după alta, cum veneau copiii, să știe care a cui este, pentru că trăistuțele tare semănau una cu alta. În unele erau merinde mai multe, în altele mai puține, după numărul nepoților. 
Dar câți erau? [...] Cum să-i mai numeri? Iar dacă încerca să facă adunarea în cap, știind câți nepoți i-a lepădat în curte fiecare fecior și fată, se încurca și mai rău: socoteala în cap nu mai mergea deloc. Numărătoarea se mai îngreuna și altfel. De pe ulița asta, din vecini, mai erau treipatru femei necăjite care nu aveau cu cine-și lăsa copiii acasă și, la rugămintea lor, bunica Safta îi lua sub ocrotirea ei și pe aceștia. După ce îi dădeau de câteva ori copiii în seamă, alte dăți, când erau grăbiți, își băgau copiii în curte și își vedeau de drum, așa că bătrâna se mai trezea cu un rând de copii în ogradă. Nu mai știa dacă sunt dintre nepoții ei ori sunt copiii vecinilor și se dumirea numai când le vedea și le lua trăistuțele cu merinde de după grumaz și le punea într-alt rând pe masa cea mare din camera dinainte.”

                                                                                       (Ion Agârbiceanu, Bunica Safta)

Textul 2

,, Dincolo de imensa dragoste pe care bunicii o poartă nepoţilor, relaţia apropiată dintre aceştia oferă adevărate beneficii psihicului viitorilor adulţi. Copiii au mai puţine probleme emoţionale, sunt feriţi de depresie, iar înţelegerea istoriei familiei şi a locului de care aparţin îi fac pe copii mai rezistenţi şi mai stăpâni pe viaţa lor.
Există o legătură incredibilă între bunici şi nepoţi, iar aceasta este dincolo de ce se poate exprima în cuvinte. Se spune chiar că bunicii şi-ar iubi mai mult nepoţii decât copiii, maturitatea ajutându-i să-şi manifeste mai uşor iubirea. Nu este întotdeauna uşor şi uneori drumul către casa bunicilor poate dura ore în şir, dar atunci când susţinem o relaţie pozitivă cu bunicii, copiii vor cunoaşte reale beneficii.
Un studiu realizat de Universitatea din Oxford a constatat că micuţii care sunt apropiaţi de bunicii lor au mai puţine probleme emoţionale şi comportamentale şi sunt mult mai pregătiţi pentru a face faţă evenimentelor traumatice. Bunicii pot oferi un sentiment de securitate şi sprijin care îi ajută pe copii să depăşească mai uşor un posibil conflict la şcoală sau un divorţ în viaţa de adult.
Alte cercetări sugerează că o identitate intergeneraţională sau o înţelegere a istoriei familiei şi a locului de care aparţin pot face copiii mai rezistenţi şi îi vor ajuta să se simtă mai stăpâni pe viaţa lor, chiar şi atunci când lumea din jurul lor pare că nu are repere.
Potrivit unui studiu care a implicat 1.150 de copii din Belgia cu vârste cuprinse între 7 şi 16 ani, copiii apropiaţi de bunicii lor sunt mai puţin susceptibili să dezvolte prejudecăţi privind persoanele mai în vârstă. Pe de altă parte, specialiştii susţin că aceştia se vor raporta cu o mai mare acceptare şi la procesul îmbătrânirii.”
( Lizeta Oprea, Copiii care au o relaţie apropiată cu bunicii au mai puţine probleme emoţionale şi de comportament, adevarul.ro)

Menționează tipul de narator identificat în fragmentul de mai jos; ilustrează-ți alegerea printr-o secvență potrivită.

Naratorul obiectiv relatează la persoana a3a momentele în care bunica Safta rămâne după plecarea unui om și își continuă treburile.Naratorul enumeră prin multe verbe la timpul imperfect acțiunile personajului într-o mișcare continuă.Personajul desfășoară acțiunile într-o ordine a muncii sale cu o finalitate:,, lega iar trăistuța.. o ducea în casă... o punea pe masă.”

Crezi că este important să fii recunoscător celor care au contribuit la educația ta?—text 1

Recunoștința are o serie de efecte pozitive asupra vieții noastre. Atunci când suntem recunoscători  celor apropiați din familie,mai ales celor care ne-au dat viață, ne concentrăm pe aspecte adevărate, reamintindu-ne de momentele bune.
Ce am primit de la părinți,bunici ne întrebăm și astfel răspunsurile ne ajută să înțelegem  cât de mult primim de la cei din jur:primele învățături, respectul,încrederea,speranța.Ce am oferit celor mari care ne sunt alături:recunoștința,ne ajută sa conștientizăm cât de mult suntem legați de ceilalți, să înțelegem că nu ni se cuvine totul, fără să oferim nimic în schimb.De aceea eu încearc să mă  concentrez pe ce pot face, pentru a-mi exprima recunoștința pentru cei care îmi oferă ceva. Ce probleme sau dificultăți am, cauza acestora,mă ajută sa mă cunoasc mai bine și să văd și impactul pe care uneori acțiunile mele sau lipsa lor îl au asupra celorlalti.La toate aceste idei s-au gândit cei care au încredere în bunica Safta atunci când îi încredințează copiii,pentru a avea grijă de ei.Îi sunt recunoscători pentru cum au fost crescuți și au încredere că cei mici vor primi aceeași gijă din partea bunicii neostenite.
De aceea cred că trebuie sa înțelegem momentele în care nu am fost recunoscatori celor din jur și să descoperm recunoștința pe care trebuie,trebuie s-o  dăm.

Prezintă un element de conținut comun celor două texte,valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

Un element comun celor două texte este existența în viața copiilor a bunicilor.Sunt părinții părinților care se apropie sufletește,cu răbdare de nepoți,cu  ,,maturitatea”,expeiența de viață,,ajutându-i să-și manifeste mai ușor iubirea.Tot în textul 2 se arată despre ,,sentimentul de securitate și sprijin”oferit copiilor,care vor tece mai ușor peste anumite dificultăți.La fel în textul 1,nepoții sunt încredințați bunicii Safta care îi îngrijește,dar și pe copiii vecinilor,pentru că părinții au încredere în bătrâna care a educat și îngrijit proprii copii,o știau,,neodihnită la lucru”,iar ea,,îi lua sub ocrotirea ei”.
  În concluzie,chiar dacă ,,drumul către casa bunicilor poate dura ore în şir, dar atunci când susţinem o relaţie pozitivă cu bunicii, copiii vor cunoaşte reale beneficii”,acolo găsesc sprijin,iubire,înțelegere.  

Asociază fragmentul din ,,Bunica Safta” de Ion Agârbiceanu cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

Am citit cartea,,,Bunica mi-a zis să-ți spun că-i pare rău” de Fredrik Backman și am înțeles din  spusele Elsei,personajul principal că a avea o bunică,,megabună”,,e ca și cum ai avea o armată,e un privilegiul deosebit”,pentru că în orice situație este de partea nepotului,îl ajută,mai ales când greșește.Elsa trece prin greutățile vieții de școlar,pentru că bunica inventează o lume de poveste.
La fel în textul 1,bunica Safta,,neodihnită la lucru” și-a crescut copiii,dar are o grijă deosebită de nepoții și copiii vecinilor,,le venea la îndemână celorlalți să-i lase ei copiii când mergeau la lucru și să-i ia când se întorceau seara.Ambele bunici au o legătură deosebită,specială cu nepoţii, care nu se poate exprima în cuvinte,între ei sunt fire nevăzute de iubire și înțelegere.
În ambele texte este prezentată o bunică,parte importantă dintr-o familie, vocile trecutului si modelele prezentului,uși deschise ale viitorului.

Scrie un text în care să o caracterizezi pe bunica Safta, personajul din textul lui Ion Agârbiceanu. 

Caracterizarea directă  a personajului este a naratorului obiectiv, care-i prezintă trăsături fizice și morale ale unei femei în vârstă,care împlinea 75 de ani, văduvă.Aspectul ei era comun:  înaltă,uscățivă,dar uimea prin mișcările sprintene,muncea continuu,se supăra repede și tot așa se împăca.
,,Lumea” din sat era uimită de faptul că, Safta, care crescuse cinci copii, își păstrase frumusețea, era mlădioasă și subțire și la vârsta ei de acum. Naratorul este uimit,exclamă în fața chipului femeii „Ei, iată, Safta rămas mlădioasă, subțire”,comparând-o cu alte femei care ,,se încrețesc la obraji.” Însușirile morale aduc o notă de tristețe:acum,la acești ani, puterile i se împuținaseră,uita numele nepoților,greșea când număra și fiindcă nepoții erau prea mulți.Era primitoare în propria casă nu numai pentru proprii nepoți,dar și pentru copiii vecinilor,pentru că înțelegea că ea este singurul ajutor pentru cei plecați la muncile câmpului.Acesta era felul ei de a fi utilă,îngrijind copiii,știind că părinții au încredere în ea,în felul ei de-i crește și pe aceștia,după cum și-a crescut proprii copii.
Caracterizarea indirectă e desprinsă din gânduri, fapte, atitudini, comportament, relațiile cu alte personaje, limbaj, mediul în care personajul este situat.
Prin limbajul simplu,direct,cuvinte puține,bunica Safta îi arată fiului ei că nu are timp de multe vorbe,știind că și el ca și oamenii aveau,,graba muncilor de la câmp.” Grijulie,voia să știe dacă în trăistuțe li s-a pus hrana necesară. Bună gospodină aranja trăistuțele copiilor în ordinea venirii acestora.Nu-i mai număra pe copii,gândea că toți sunt în grija ei,chiar dacă unii veneau nepoftiți.Era femeia cea bună și primitoare asemenea unei maici divine,își știa menirea ,fusese mamă, acum era bunică generoasă pentru toți copiii satului.Își spunea că numele ei înseamnă devotament,sinceritate,înțelegere,dăruire și-atunci era pentru toți.