vineri, 27 septembrie 2024

un test interesant:

 

Textul 1

CELLINO: Dorința mea cea mai îndrăzneață este să mă primiți ca pe un tânăr și ascultător învățăcel ... Nu voi fi tot atât de puternic ca Nicola, dar nădăjduiesc să fiu tot atât de credincios ca el. Dispuneți de viața mea, cu o poruncă.
PIETRO (cu o sforțare s-a ridicat din jilț, se plimbă agitat prin încăpere, pe urmă se oprește chiar în fața lui Cellino): Ce vrei să spui? Cu cine crezi că mai vorbești...? Ce ai dumneata să mai înveți de la un om ca mine?
PIETRO (fierbând): Puternic ca mine? (se frânge deznădăjduit) Ah, prea târziu, prea târziu, (cade în jilț) prea târziu...
CELLINO (cu o inimă de brad care descoperă înălțimile): Sunteți omul pe care nu numai ai lui și prietenii, ci un popor întreg ar trebui să fie fericit că-l are ... Conte, nu v-am spus totul...S-au mai întâmplat și alte fapte care vă luminează ca pe un munte. N-am stat la acea vie decât două săptămâni...Vinerea trecută am plecat cu flota, după ce am cerut înapoi comanda fregatei** „Vellocitta”... Luni, flota venețiană a întâlnit flota pirată în dreptul insulei Corfu. Mi-a fost rușine de ce am văzut... Navele noastre se încurcau unele pe altele, atacau pe rând și greșit... O lașitate care m-a abătut... Se trăgea de formă, de la distanțe atât de mari, încât ghiulele cădeau în apă... Norocul nostru a fost că nici dușmanul nu era mai priceput, nici mai îndrăzneț... Lupta, ca să zicem că a fost luptă, așa cum pretinde comandantul, s-a terminat nedecisă... Luni seara, pe când navigam înapoi, trist, înspre Veneția, am înțeles ce nesocotită a fost Republica și ce am pierdut toți câți nu te-am înțeles.
PIETRO: Astăzi nu mai cred că eu aș fi izbutit mai mult decât Elmo Starotti...
CELLINO  (cu un zâmbet de nemărginită admirație): Numai faptul că ați fost nemulțumit de armătura vaselor și arată că nu ați fi mers pe același drum cu Starotti. Dar chiar dacă ați fi pornit cu aceeași flotă și aceiași oameni... altul ar fi fost rezultatul... pentru că n-ar fi mai fost chiar aceiași oameni... ar fi fost și ei schimbați ca mine...
PIETRO (întârziat în îndoială și pustiu): Cât mă îndoiesc...
CELLINO: N-ar mai fi fost lași... Ar fi înțeles și ei ceea ce am înțeles eu. Ar fi înțeles ce preț are propria ta viață anume când te poți dezlipi de ea... Când ești gata oricând să renunți la ea... Atunci abia poți înfăptui lucruri fără seamăn și tocmai prin aceste înfăptuiri viața își capătă prețul. Gândul becisnic de a o păstra neapărat, fereala continuă te face să faci greșeli peste greșeli și te paralizează când ești atacat.
PIETRO (clătinându-se în cuget ca un om care a avut țeasta despicată): Cavalere, crezi oare cu adevărat că eu pot schimba oamenii...?

                                                                                                       (Camil Petrescu,,Act venețian”)

* becisnic – vrednic de compătimire, neputincios.

** fregată – vas de război.

Textul 2

,,Enciclopedia religiilor, coordonată de către Mircea Eliade, menționează următoarele structuri: definiția de bază (eroul ca om cu puteri uriașe, puse în slujba comunității, opus unui monstru) generalizează pe logica eroului  civilizator:  acesta  e  semizeu,  jucând  adesea rolul de erou eponim* al unui oraș sau al unui grup uman,  „prin  încorporarea  identității  poporului  sau  a grupului” cu care ei se identifică. Eroii asigură „centrul simbolic” al unei comunități, fiind modele de conduită; ei erau venerați pentru protecția asigurată în cazul bătăliilor sau ca divinități protectoare ale fertilității.
În multe culturi, statutul de erou se dobândește prin degradarea unor zei al căror cult își pierde importanța sau, dimpotrivă, prin apoteoza** unor muritori cu merite deosebite.”

                                              (adaptare după Ștefan Borbély,, De la Herakles la Eulenspiegel. Eroicul”)

* eponim – (persoană) care dă numele unui oraș, unui loc, unei opere etc.

* apoteoză – slăvire, glorificare.

A.

1. Transcrie, din textul 1, două secvențe prin care se descrie lupta dintre flota venețiană și flota pirată.
2..Dorința lui Cellino este:(textul 1)
a) să fie mai puternic decât Nicola;
b) să fie primit ca învățăcel de către Pietro;
c) să fie mentorul lui Pietro;
d) să fie mai devotat decât Nicola.

3..Flota venețiană întâlnește flota pirată:(textul 1)

a) vineri seara;
b) luni;
c) după două săptămâni de pregătire;
d) într-o zi nedefinită.

4. Cellino se întoarce de la luptă cu un sentiment de:(textul 1)

a) resemnare;
b) mulțumire;
c) indiferență;
d) tristețe.

5.Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte.

                                          Enunț                                                               Adevărat                           Fals

a) Cellino dorește să învețe de la Pietro să fie loial și brav.

b) Pietro se consideră un om puternic.
c) Cellino refuză să preia comanda fregatei „Vellocitta”.
d) Flota venețiană întâlnește flota pirată în dreptul insulei Corfu.
e) Enciclopedia religiilor este o lucrare coordonată de Mircea Eliade.
f) Eroii sunt modele de conduită.

6. Transformă vorbirea directă din replica de mai jos în vorbire indirectă, precizând două modificări care s-au produs:

„CELLINO:Dorința mea cea mai îndrăzneață este să mă primiți ca pe un tânăr și ascultător învățăcel... Nu voi fi tot atât de puternic ca Nicola, dar nădăjduiesc să fiu tot atât de credincios ca el. Dispuneți de viața mea, cu o poruncă.”

==Dorința cea mai îndrăzneață a lui este să fie primit ca un tânăr și ascultător învățăcel...Nu va fi atât de puternic ca Nicola,dar nădăjduiește să fie tot atât de credincios ca el.Roagă să se dispună de viața lui cu o poruncă.

7. Prezintă un element de conținut comun celor două texte, valorificând câte o secvență din fiecare text.

 Pietro Gralla este un om cu un caracter complex, un adevărat exemplu de vitejie, curaj și bun comportament pentru cei din jurul său.Cellino îl are pe Pietro drept exemplu: puternic, autoritar, priceput, viteaz, curajos și îl roagă să-l accepte ca învățăcel.

8. Crezi că Pietro ar putea fi considerat un model comportamental?

Motivează-ți răspunsul valorificând textul 1.

  Cellino evoluează de la statutul de aventurier superficial la cel de însetat de cunoaştere, alegându-l pe Gralla drept maestru,  este cel de însetat de cunoaştere, alegându-l pe Gralla drept maestru,îl vede ca un erou,pentru el un model de la care să învețe să fie loial și brav,crede că apropierea de el  transformă oamenii. Pietro este un exemplu nu numai pentru ai lui și prieteni,ci un popor întreg ar trebui să fie fericit că-l are .Este omul care,alegând drumul drept poate schimba oamenii din jur.Deși se îndoiește de felul lui, Pietro apare ca un ambiţios luptător, spirit patriotic,este gata de sacrificiu propriei vieți, înfăptuind lucruri deosebite și tocmai prin aceste înfăptuiri viața își capătă prețul.

9. Asociază fragmentul extras din ,,Act venețian”, de Camil Petrescu, cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o  valoare  morală/culturală  comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

 Un personaj asemănător lui Pietro Gralla este Lancelot,unul din cavalerii ,,mesei rotunde”ai regelui Arthur.Lancelot este tipul ideal al cavalerului viteaz, cinstit, cel mai respectat om de la curte, imediat după rege.Este simbol al cavalerismului prin loialitate, cunoscut sub numele de ,,Cel mai bun cavaler din lume."Ca și Pietro se află în război cu el însuși și totuși amândoi se fac remarcați prin curajul si priceperea în luptă.,, Să vină cu mine, zise Lancelot, toţi cei care vor să mă urmeze... nu-i cavaler pe lume împotriva căruia să nu lupt până ce unul din noi nu se recunoaşte învins, chiar de-ar fi el un uriaş.”   Pietro Gralla întruchipează omul superior,un erou.... pe care Cellino îl roagă să-l primească ca pe un tânăr și ascultător învățăcel,văzându-l,,loial și brav”,iar,, apropierea dumitale transformă oamenii... Numai simplul fapt că se poate descoperi că există oameni ca dumneata pe lume și sporește puterile, limpezește gândurile.” . Pietro este un exemplu nu numai pentru ai lui și prieteni,ci un popor întreg ar trebui să fie fericit că-l are.

    Sau:

Ştefan cel Mare în portetul cronicarului Grigore Ureche este prezentat prin curajul de a-şi risca viaţa, îi învaţă pe ceilalţi legea învingătorului: totdeauna înainte, niciodată înapoi, niciodată îndărăt. „La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie însuşi se vîriea, ca văzându-l ai săi, să nu îndărăptieaze şi pentru aceia raru războiu de nu biruia .” Această introduce un element nou în portretizare, element ce va fi amplificat ulterior: identificarea domnitorului cu cei pe care îi conduce, cu „ai săi", al căror exponent excepţional devine.Ca și Pietro și Ştefan urcă la treapta de întrupare a unui individ excepţional la aceea de identificare cu un popor, apoi la cea de reprezentant al condiţiei ontologice a omului. Ştefan, prin curajul de a-şi risca viaţa, îi învaţă pe ceilalţi legea învingătorului: totdeauna înainte, niciodată înapoi, niciodată îndărăt. Permanenţa speranţei, care ţine de condiţia fiinţei, îl identifică pe domnitor nu numai cu poporul ce luptă alături de el, ci şi cu o ipostază general-umană: cu acela care a căzut jos" se poate ridica deasupra birui­torilor.

B.

1. Conțin vocale în hiat toate cuvintele din seria:
a) credincios, nădăjduiesc;
b) fiu, menționează;
c) seara, viața;
d) (a) înfăptui, propria.

2..Sunt corect accentuate toate cuvintele din seria:

a) strúcturi, mónstru, popórului, mérite;
b) báză, logíca, asigúră, prótecția;
c) putéri, civilizatór, céntrul, deosebíte;
d) eróul, idéntității, modéle, oráș.

3. Sinonimul cuvântului subliniat din enunțul:

„Nu voi fi tot atât de puternic ca Nicola, dar nădăjduiesc să fiu tot atât de credincios ca el.”, este:

a) habotnic;
b) încrezător;
c) loial;
d) nesupus.

4. Nu există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:

a) „ar fi fost și ei schimbați ca mine”; Am folosit multe mine pentru desen.

b) „Să privesc spre cer”; Era limpede ca un cer de vară.
c) „Să fiu loial și brav”; Am un fiu  de care sunt mândră.
d) „N-ar mai fi fost lași ...”; E bine să lași oamenii să te ajute.

5. Transcrie două subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:

„Luni seara, pe când navigam înapoi, trist, înspre Veneția, am înțeles ce nesocotită a fost Republica și ce am pierdut toți câți nu te-am înțeles.”

6. Formulează un enunț asertiv în care substantivul „erou” să fie complement prepozițional și un enunț interogativ în care pronumele „fiecare” să fie complement direct.

7. Transcrie  propozițiile  din  fraza  următoare,  precizând  felul acestora:

„Ar fi înțeles și ei ceea ce am înțeles eu.”.

8. Într-un mesaj distribuit în mediul online ai identificat o serie de erori:

„Legenda despre acest erou este originală din Arabia, dar a existat multe alte versiuni. Fi-ți atenți la detalii, sursele parcurse vă oferă numeroase informați!”.

Rescrie textul, corectând greșelile, indiferent de natura lor.

SUBIECTUL AL II-LEA

Imaginează-ți că poți intra în dialog cu Cellino, personajul din primul fragment.

Realizează un text dialogat, de 8–10 replici, în care să îi prezinți un alt model comportamental, inspirat dintr-un film, dintr-o carte citită sau din viața reală.
Textul va cuprinde prezentarea unei emoții/a unui sentiment, o secvență explicativă și o secvență argumentativă.
Te numești Paul/Paula.

 

   M-am așezat lângă unul din cei doi lei din Piața San Marco din Veneția și în jurul meu s-au strâns  porumbeii prietenoși.Deodată a apărut un tânăr îmbrăcat altfel decât turiștii ce se plimbau curioși,privind dantelăria de piatră,mulțimea de statui a Bazilicii San Marco.L-am recunoscut după îmbrăcăminte(văzusem un personaj asemănător la teatru și în pozele de la Carnavalul din februarie),era parcă din secolul al 18-lea,purta cizme înalte ce treceau de genunchi,pantaloni negri,cămașă albă cu mâneci largi,o vestă cenușie strânsă cu o curea lată,închisă cu cataramă din metal.Pe cap avea o pălărie, împodobită cu pene de păun, cu boruri mari ce-i acoperea fața.Era Cellino,așa scria pe o manșetă a mânecii, un personaj din piesa de teatru,,Act venețian.”
-Buongiorno signor Cellino!sunt Paul,un tânăr turist care a citit despre aventurile tale într-o piesă de teatru.
-Sunt încântat!Am revenit în Veneția și sunt uimit de ceea ce văd.În vremurile în care am trăit eram socotit un aventurier superficial,dar datorită lui Pietro Gralla,comandant al flotei venețiene,un cavaler al demnității și loialității,m-am schimbat.
-Atunci,eu îți voi prezenta un alt cavaler, Sir Lancelot du Lac, a fost unul dintre Cavalerii Mesei Rotunde din Camelot și cel mai de încredere al regelui Arthur și cel mai respectat om de la curte,ce a jucat un rol important în victoriile repurtate de acesta. Pe drumul spre Anglia, pentru a se alătura mesei rotunde a lui Arthur, Lancelot este provocat de un cavaler îmbrăcat în armuri negre. El îi provoacă pe tânărul Lancelot la o lovitură înclinată, pe care Lancelot o câștigă cu ușurință. Forța și dexteritatea lui sunt de neegalat cu orice alt cavaler pe care Arthur l-a văzut. Cavaleri regelui urmau un cod strict al onoarei ce îi obliga să nu ucidă, să fugă de trădare, să arate milă, să îi ajute pe ce în nevoie, să nu lupte pentru certuri mărunte 
-Interesant!Spune-mi cum era acest Lancelot?
-Lancelot este luptătorul perfect – nu avea duşmani, nu se temea de nimic, şi nimic nu-l lega de un anumit loc. El vine în Camelot nu pentru glorie sau titlul de cavaler, ci pentru dragostea frumoasei Guinevere de Leonesse.Guinevere a promis că se va căsători cu regele Arthur nu numai pentru că armata lui îi va proteja ţara ei, ci şi pentru că iubeşte felul său înţelept şi blând de a fi. Însă când se pregăteşte să intre în Camelot ca nouă regină a regatului, o întâlnire întâmplătoare cu Lancelot trezeşte emoţii intense în ea.
-Cum îi primește regele pe cei doi?
-Arthur îi primeşte pe amândoi cu inima deschisă în oraşul său, fără să se gândească că va urma o trădare. Povestea spune că acest cavaler își va trăda regele și va avea o aventură cu Guinevere.Ea își dorește să-i fie credincioasă soțului ei mai vârstnic și încearcă să-și înăbușe sentimentele față de curajosul cavaler. Regele Arthur nu bănuieste nimic și nu pune niciun moment la îndoială loialitatea cavalerului, dar va veni un moment în care își va da seama că încrederea sa nețărmuită i-a fost înșelată. 
-Care este finalul lui Lancelot?Eu,cavalerul Cellino,am mers la Pietro Gralla și l-am rugat să mă primească ca pe un tânăr și ascultător învățăcel,promițându-i că-i voi fi credincios,i-am spus așa:,,dispuneți de viața mea, cu o poruncă.”
- Se spune că Lancelot și-a petrecut ultimele zile ca un călugăr pustnic, iar Guinevere ca o călugăriță la mănăstirea Amesbury.Știi ce?acum la Veneția este Festivalul de Film și poate la Palazzo del Cinema vei urmări filmul din 1995,,Cavalerii Mesei Rotunde”cu actorii:Richard Gere,Sean Connery,Julia Ormond și alții, filmat în Regiunea Cornwall din  sud-vestul extrem al Angliei.
-Cinema?ce cuvânt ciudat!mai bine zbor spre locul din Anglia și poate îi voi întâlni pe cavaleri....
Și s-a făcut nevăzut asemenea unui porumbel ce zboară spre cer.M-am trezit brusc și am înțeles că totul a fost un vis,poate din cauza soarelui de amiază.Am plecat și un băiat a alergat după mine spunându-mi că am uitat să iau de pe piatra unde am stat câteva pene de păun.

Ciudat!de unde erau???????