Priveghiuri lungi de toamnă. În
sfeșnicul lumânării Se luptă-n întuneric, tot scăpând-și zarea,
Pentru că se luptă cu somnul cu jalea ce te-apasă
În liniștea ploioasă ...
Deodată triste glasuri sporesc mocnita jale,
Bat fâlfâiri greoaie deasupra casei tale ...
Se confruntă cu tăcere ... ?? și te străbate fiorii:
Ne lasă și cocorii!
"Fugiți, fugiți departe, întârziate în stâlpi,
nu v-apuce-n câmpurile înghețul de la poluri! "
Suspina trist în urmă, foșnindu-și frunza moartă,
Salcâmul de la poartă ...
sfeșnicul lumânării Se luptă-n întuneric, tot scăpând-și zarea,
Pentru că se luptă cu somnul cu jalea ce te-apasă
În liniștea ploioasă ...
Deodată triste glasuri sporesc mocnita jale,
Bat fâlfâiri greoaie deasupra casei tale ...
Se confruntă cu tăcere ... ?? și te străbate fiorii:
Ne lasă și cocorii!
"Fugiți, fugiți departe, întârziate în stâlpi,
nu v-apuce-n câmpurile înghețul de la poluri! "
Suspina trist în urmă, foșnindu-și frunza moartă,
Salcâmul de la poartă ...
Din punctul meu de vedere, mesajul poeziei,,Salcâmul”de Șt.O.Iosif pune în
lumină tema naturii descrisă într-o atmosferă apăsătoare de toamnă.Poezia este
un pastel-- creație lirică în care poetul descrie un tablou din natură apelând
la imagini vizuale, motorii, olfactive, auditive, precum şi la figuri de stil.
Eul liric îşi exprimă direct sentimentele faţă de peisajul conturat prin
descriere.
Titlul poeziei este un substantiv,numele copacului simbol
al renașterii,al începutului și sfârșitului.
Un
prim argument îl reprezintă tristețea primului vers, poetul este de pază în
anotimpul stingerii luminii cerului,doar în întunericul toamnei,,lumânarea”păstrează
dorința de lumină a vieții,este flacăra,speranța ce ,,luptă-n întuneric”cu
liniștea și tăcerea naturii, este momentul când armonia pare a fi destrămată,
dar ea se dorește a exista. Lupta luminii din natură cu întunericul ce va veni
odată cu toamna este asemenea zbuciumului din sufletul omului: somnul care este
o ieșire din prezent,, luptă cu jalea”,tristețea simțită de om. Sentimentului
de singurătate a fiinţei, care trăieşte în,, liniștea ploioasă” e un dor de lumină,de
căldură. Monologului liric, adresarea directă a eului poetic către sine
este marcată de pronumele,,te”și astfel
accentuează reacția sa interioară de tristețe.
Pe
neașteptate,liniștea tristeții este cutremurată de aripile păsărilor,cocorii,
ce-i aduc emoții,neliniște,este certitudinea că este părăsit,abandonat.Își
împrumută temerile salcâmului,,de la poartă”,arborele nemuritor,stabilind o
legătură între el,omul și natură. Poarta este locul de trecere între două
stări,dintre lumină și întuneric,se deschide spre un mister.Îndemnul repetat
insistent,,fugiți departe”exprimă grija pentru călătoarele întârziate,dar și
ultimul gest de rămas bun însoțit de regrete.
Un alt
argument îl constituie simplitatea exprimării,cuvinte care aparțin tristeții
sufletului ce se desparte de lumină și căldură:,,întuneric,jalea,liniștea
ploioasă,tăcere,fiori,frunza moartă”.Sensibilitatea epitetelor exprimă durerea
sufletului în toamna tristă:,,liniștea ploioasă,triste glasuri,frunza
moartă”.Definirea iernii este metaforică,,înghețul de la poluri”.
Utilizarea unui vocabular simplu arată trăirile omului în
anotimpul ce nu-i este prieten.,iar muzicalitatea poeziei este dată de ritmul trohaic
şi rima pereche în acord cu ideile exprimate.
În
concluzie,poezia exprimă trăirile poetului-eul liric în cadrul unei
realități dureroase-anotimpul toamna.