Textul 1
,, Familia lui Bronz trebuia să-și ridice o casă înainte
de venirea iernii. Tata, mama și bunica se sfătuiră multe zile la rând și se
puseră de acord: dacă construiau o casă, atunci trebuia să semene a casă. Au făcut
planuri toată vara. Vor tăia cei câțiva copaci din fața ușii și îi vor vinde.
[...] Vor vinde tot ce vor putea. Însă, calculând, banii tot nu le ajungeau. Au
lăsat rușinea deoparte și s-au dus să se împrumute de la rude. […] Pentru ca
amândoi copiii să poată locui în casa nouă înainte de venirea iernii, erau gata
să îndure răceala cu care i-ar fi putut primi rudele. Bunica vrea să meargă și
ea să ceară sprijin, însă tata și mama au oprit-o categoric:
— Dumneata ești bătrână, nu te putem lăsa să înduri
răutatea oamenilor.
Uitându-se la cei doi copii care se jucau afară, bunica
zise:
— Eh, câți bani mai poate face chipul meu ridat? […]
A doua zi de dimineață, bunica ieși pe ușă și plecă.
Nimeni nu știa unde s-a dus. S-a întors abia seara târziu, când a apărut
legănându-se pe drumul mare din capul satului.
Văzând-o venind, Floarea-Soarelui alergă spre ea,
strigând-o:
— Bunico!
Avea chipul obosit, însă ochii îi
sclipeau de bucurie.
În același timp,
bunica era o femeie extrem de tenace.
Floarea-Soarelui
o auzise pe mama povestind că bunica se născuse într-o familie de vază și că în
tinerețe dusese o viață bună. În urechi purta cercei cu pietricele de jad de un
verde pal. Pe deget avea un inel de aur și la încheietura mâinii, o brățară de
jad […].
Mergând spre casă alături de bunica,
Floarea-Soarelui avea impresia că era ceva schimbat la ea azi. Privind-o
îndelung, fetița tot nu reuși să își dea seama ce era diferit la bunica, așa că
o măsură iar din priviri.
În cele din urmă, observă că bunica nu mai avea cei doi
cercei. Arătă cu degetul spre urechile ei. Bunica nu zise nimic, ci râse.
Floarea-Soarelui îi dădu drumul la mână și se duse fuga acasă.
Întâlnindu-i pe mama și pe tata, le strigă cu voce tare:
— Bunica nu mai are cerceii la urechi!
Tata și mama au înțeles imediat unde a fost bunica toată
ziua.
Seara, cei doi au încercat să o descoasă, pentru a afla
unde și-a amanetat cerceii, însă ea nu a vrut să le spună […].
Privind banii de pe masă, mama începu să plângă și îi
zise bătrânei:
— Ai purtat la urechi cerceii aceia o viață întreagă. Cum
să-i vinzi? […] Nu suntem demni de dumneata, chiar nu suntem…
Bătrâna zise supărată:
— Nu mai vorbi prostii!
Îi luă în brațe pe cei doi copii
și ridică ușor capul spre luna de pe cer, râzând și zicând:
— Bronz și Floarea-Soarelui vor locui într-o casă
mare!
(Cao
Wenxuan,, Bronz și Floarea-Soarelui”)
Textul 2
,,Încercăm să îi protejăm cât de mult putem de răutatea
și de urâtul din lume, poate și pentru că știm că în inima lor nu încape
indiferenţa la fel de ușor cum și-a făcut cuib într-al nostru. Și poate tocmai
de aceea copiii sunt cei care ne dau lecţii uimitoare de sacrificiu și
altruism.
Peter Larson avea doar şase ani când a auzit lucruri care
l-au întristat profund. Bob Fischer, un invitat al grupului de cercetași din
care făcea parte Peter, a povestit că erau mulţi copii la fel ca ei care nu
aveau o locuinţă în care să stea și care dormeau afară, chiar și în frigul
iernii. Le-a spus și că, de câţiva ani, în perioada sărbătorilor de iarnă, el
dormea afară într-un sac de dormit pentru a atrage atenţia asupra nevoilor
oamenilor fără adăpost. Oamenii care erau mișcaţi de gestul lui donau unei
organizaţii o sumă de bani pentru fiecare seară pe care o dormea afară. Atunci
în mintea lui Peter s-a născut imediat ideea că ar putea să facă și el ca Bob.
Grupul de cercetași al lui Peter, condus de tatăl lui, a
dormit o noapte afară, în saci de dormit, pentru a strânge bani de la vecini și
trecători. Într-o noapte nu s-au strâns însă atât de mulţi pe cât ar fi vrut
Peter. Așa că a decis să continue să doarmă afară
singur, pe perioada vacanţei de iarnă. În acel prim an, a dormit pe veranda
casei, unde era mai protejat de frigul pătrunzător ce cuprindea statul
Minnesota. Dezamăgirea i-a fost însă destul de mare atunci când și-a numărat
banii strânși: doar 100 de dolari.
O astfel de dezamăgire l-ar fi dat înapoi pe orice copil,
dar nu și pe Peter. Acesta a continuat și anul următor,
când și-a luat și o cutie de carton, în care dormea în curte. Părinţii au fost îngrijoraţi, dar nu l-au oprit, mai
ales pentru că Peter le demonstrase responsabilitate. Devenise expert în
metode de încălzire a corpului în frig, iar sacul de dormit al tatălui său –
vechi de 40 de ani, dar călduros ca o plapumă – îl ferea de frig. „Dacă simte
că ceva este important, se implică cu toată inima. L-am văzut cu gheaţă și cu
zăpadă pe cutia lui de carton. Nu l-am oprit. Trebuie
să faci un pas în spate și să-ţi lași copilul să-și dea seama ce îl atinge și
îl motivează”, a mărturisit mama lui Peter despre temerile ei și despre
curajul lui Peter.
Povestea lui Peter a ajuns la posturi naţionale de
televiziune, așa că sumele strânse au fost din ce în ce mai mari. A început și
el, la fel ca Bob, să colaboreze cu o organizaţie a comitatului Hennepin, din
Minnesota, numită Interfaith Outreach and Community Partners (IOCP).
Organizația se ocupă cu ajutatul oamenilor fără adăpost. Banii pe care Peter îi
strângea din donaţii mergeau an de an către organizaţie. Ani buni, Peter nu a
avut satisfacţia să vadă nicio familie bucurându-se de banii donaţi, din cauza
politicilor de confidenţialitate ale organizaţiei. Cu toate acestea, nu a fost
an în care Peter să-și piardă din dedicarea pentru cauza celor fără adăpost.
Până la începutul liceului, ţinta lui anuală
ajunsese la 100.000 de dolari, pentru care dormea afară cel puţin 40 de zile în
sezonul rece. Într-o iarnă, temperaturile de afară au coborât foarte mult, până
la minus 23 de grade Celsius. Părinţii nu au reușit să-l convingă să intre în
casă, nici cei de la IOCP. „Familiile fără adăpost nu aveau unde să doarmă la
căldură, nu-i așa? Da, era foarte, foarte frig, dar mi-am luat un angajament
și, dacă nu dormeam afară, IOCP nu ar fi primit donaţii, iar o familie nu ar fi
primit o locuinţă”, a justificat mai târziu Peter determinarea lui.”
(Andreea Irimia,, Totul se adună în Semnele timpului”)
6.Precizează, în două – trei enunțuri, o trăsătură morală a bunicii, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare, ilustrându-l cu o secvență:
,,Bunica era cea mai distinsă bătrână din tot satul. Era înaltă, cu părul auriu și foarte îngrijită. Se spăla tot anul cu apă curată, își strângea hainele cu atenție, astfel încât, când le purta, aveau dungă și nu erau mototolite.(…) De fiecare dată când era văzută în sat, bunica era curată, îmbrăcată îngrijit, cu chipul plin de bunătate. În același timp, bunica era o femeie extrem de tenace.”
O trăsătură morală a bunicii este distincția, este corectă cu ea însăți prin seriozitatea cu care are grijă de ființa ei curată și îngrijită.O astfel de ființă degajă bunătate,insistență în a-și păstra ființa într-un fel deosebit,dar ceea ce impresionează,, era o femeie extrem de tenace ”,însușire ce vine din interiorul unui om deosebit.Trăsătura menționată este evidențiată prin caracterizare directă de către naratorul care admiră o astfel de ființă.
7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.
Un element de conținut comun celor două texte date sunt trăsăturile morale care pot fi observate prin comportamentul persoanelor, prin ideile și prin acțiunile lor: Bunica este o persoană ce manifestă respect și interes personal față de copiii ce-și doresc o casă, investind tot ce este necesar pentru a realiza un vis:își vinde cerceii de jad,obiecte ce-i dădeau eleganță și distincție:,, Îi luă în brațe pe cei doi copii și ridică ușor capul spre luna de pe cer, râzând”,iar Peter îndură prin curaj frigul,pentru a-i determina pe semenii săi să doneze bani pentru un acoperiș al celor sărmani.Discreția cu care Bunica obține banii pentru casa nepoților,dar și a lui Peter care nu renunță în a sta în frig înseamnă și generozitate, cei doi înțeleg că sunt capabili să folosească orice mijloc pentru a ajuta:,,Părinţii(lui Peter)au fost îngrijoraţi, dar nu l-au oprit, mai ales pentru că Peter le demonstrase responsabilitate.” Prin inițiativa lor cele două personaje reușesc să vină în întâmpinarea nevoilor esențiale ale celor nevoiași:copiii fără adăpost, fără a avea ca motiv vreo recompensă personală,le-au arătat altora prin faptele lor cât au fost de binefăcători pentru viața celor apropiați.
8. Crezi că sunt utile exemplele personale ale altor copii/adulţi pentru dezvoltarea ta? Justifică-ți răspunsul, în 50-100 de cuvinte, valorificând unul dintre textele-suport.
Noţiunile morale cum ar fi: empatia, generozitatea,
respectul, responsabilitatea, nu pot fi înţelese de copii decât treptat,
concomitent cu creşterea experienţei lor sociale și a dezvoltării lor
intelectuale.
Este minunat să fii mereu prezent printre oameni cu inima și sufletul, să-i
ajuți necondiționat acolo unde este nevoie.Impresionantă este dorința lui Peter
de a îndura frigul,doarme în aerul înghețat
,,afară singur, pe perioada vacanţei de iarnă.” El a socotit că este o
onoare să-i pese de cei din jur și face același sacrificiu continuând și anul
următor,iar părinții îl susțin,, Nu l-am oprit. Trebuie să faci un pas în spate
și să-ţi lași copilul să-și dea seama ce îl atinge și îl motivează”, a
mărturisit mama lui Peter. De aceea cred
că atunci când dăruiești iubire, primești iubire, când respecți, ești
respectat. Toate aceste valori pot fi cultivate în conștiința copiilor prin
participarea directă la acțiuni.
Astfel,va apărea dorinţa de a urma gesturile nobile,faptele morale,adevărate
exemple pentru dezvoltarea noastră,a celor ce abia intrăm în viața adevărată.
Prin aceste acțiuni, vorm înțelege că valoarea unui om rezidă în ceea ce este
capabil să dea și nu în ceea ce este el capabil să primească. Peter este
un,,voluntar”în ajutorul dat oamenilor fără adăpost.Cu siguranță,acțiunile de
acest fel sunt o modalitate prin care
putem readuce o rază de speranță în sufletele celor pentru care soarta, din
păcate, nu a rezervat prea multe bucurii, iar în spatele acestuia, se ascund
prietenii, emoții, respectul de sine și, implicit, respectul celor din jurul
tău față de tine. Nu numai că îi ajuți pe cei nevoiași, în primul rând te ajuți
și pe tine și îți construiești personalitatea, te poți simți cu adevărat un om,
care nu este frumos doar la exterior, ci și în interior.
9. Asociază fragmentul din ,,Bronz și Floarea-Soarelui” de Cao Wenxuan, cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare culturală/morală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
,, Să ai o bunică e ca și cum ai avea o armată. Acesta este privilegiul suprem al unui nepot: să știi că cineva este de partea ta, întotdeauna, indiferent de detalii.... Doar oamenii diferiți schimbă lumea”, obișnuia să spună bunica. ” Nici o persoană normală nu a schimbat vreodată nimic. O bunică e sabie și scut și e o iubire cu totul aparte, pe care niciun capsec n-o poate înțelege.” (citat)Fredrik Backman
Voi asocia fragmentul din textul 1 al romancierului
chinez cu ,,Bunica mi-a zis să-ți spun că-i pare rău”de autorul suedez Fredrik Backman. Cele două bunici au o influență
semnificativă asupra vieții nepoaților.Bunica Elsei.era o femeie excentrică și
plină de viață,fusese medic în zone calamitate,îi transmite fetiței iubirea pentru povești ,creând chiar o lume
imaginară.Bunica din textul 1 este diferită:distinsă atentă cu ținuta ei,rafinată.Ambele
însă își iubesc nepoții.Elsa o consideră pe Bunica eroul său personal,știe că este
întotdeauna pregătită să o apere când aceasta se află în probleme,, cineva este
de partea ta, întotdeauna, indiferent de detalii.” Când lucrurile devin cu
adevărat dificile, Elsa găsește alinare în ,,Țara-de-abia-trezită", un
regat imaginar și magic creat de Bunica.Cealaltă Bunică,discretă găsește un
mijloc de a procura banii necesari pentru o casă nouă:își vinde cerceii de jad
și este fericită,, ochii îi sclipeau de bucurie.”
O lecție, pe care am putea să o desprindem din experiența
de viață a acestor bunici, este că au dorit să facă un bine,să aducă un ajutor de suflet pentru
nepoți,să le schimbe viața: i-a creat Elsei o lume fantastică prin povești,lume
care se va asemăna cu viața pe care fetița o va trăi în viitor,iar cealaltă
bunică le-a dăruit nepoților un loc unde vor fi protejați,o casă.