Textul 1
,,Ȋn jurul lămpii cu glob roz, începură să cotească
fluturii ca nişte delicate vehicule la ultimul rond al unei şosele...
― Dănuţ, nu sorbi supa.
Iar!
― Dănuţ, de ce nu te-nveţi să mănânci frumos?... Monica,
arată-i, te rog, cum se mănâncă supa.
Cu rumen în obraji, ca o logodnică sărutată în faţa
părinţilor, Monica aplecă vârful lingurii spre buze, insinuând supa, lin, fără
murmur.
― Acum fă şi tu la fel.
― Miauuu... Modulaţia de foame a pisicilor se
mlădie veridică în noaptea de vară.
― Câţţ! se stropşi doamna Deleanu spre întunericul
de subt masă, dând cu piciorul.
O pisică nevinovată suferi în locul Olguţei.
Domnul Deleanu îşi şterse cu şervetul un zâmbet înstelat de supă. Începură să
se adune oaspeţii nepoftiţi ai meselor de-afară. Veni, mai întâi, Ali:
pointer-ul lăptos, roşcat şi jovial. Se aşeză lângă doamna Deleanu, privind-o
cu deferenţă hemesită. Era plin de ticuri sau de purici. Clipea:
nările-i tremurau, mereu mobile; strănuta; îşi sucea gâtul ca cei care poartă
gulere strangulatoare; îşi culca tâmplele când pe-o parte, când pe alta; hăpăia
muşte şi le înghiţea ca şi cum ar fi avut amigdalită; îşi freca dinapoiul pe
jos, botul i se sfădea cu coada; coada cu podelele; podelele cu picioarele...
― Marş, Ali!
Se dădu lângă Dănuţ, tot scuturându-se, tot gudurându-se,
plin de vorbe dulci, dar vorbind prea tare: Uu-iuuu, hau-hau!
Din farfuriile schimbate se înălţă mirosul fripturii...
Chemaţi de el, dulăii din ogradă ― cu ochi de haiduc şi sfieli de căprioară ―
răsăriră întunecaţi pe scări... şi nu îndrăzniră... Subt garda picioarelor
mesenilor, pisicile se strânseră mai tare, mute, c-un fior de frig de-a lungul
spinării.
― Patapum, stâng! Patapum, drept! Patapum, stâng! Patapum
drept! comandă Olguţa ― în picioare pe scaun ― nemaiţinând samă de nimic.
C-o ureche neagră pe ochi şi una răsfrântă pe ceafă,
castanie; cu bot crocodilian; pieptos; cu picioarele strâmbe; cu mers legănat
şi chilos de atlet în frac, basset-ul Patapum, ghiduşul ghiduşilor şi ,,bucuria
Olguţei", îşi făcuse apariţia. În timpul zilei nu-l putea descoperi
nimeni. Se ascundea ca o tragediană răscoaptă de lumina soarelui.
Veni de-a dreptul la Olguţa, conştient parcă de
ilaritatea care-l întâmpină. Se opri la picioarele scaunului, aplecându-şi
capul într-o parte, ca cineva care spune: "Aud?"(...)
― Patapum, hap! Cu o strâmbătură acră, ca la unt de
ricină, Patapum înghiţi musca oferită.
― Bravo, Patapum!
Patapum făcu o piruetă, şi înflori sluj, cu jumătate din
friptura Olguţei în dinţii ilari. Monica râdea cu hohote. Îi căzură lacrimi pe
friptura surprinsă. Doamna Deleanu râdea cu ochii la Monica; domnul Deleanu, cu
ochii la Olguţa; Olguţa, în braţe cu Patapum; şi lampa roză, tuturora. Demn,
Dănuţ întinse o bucată de friptură lui Ali: singurul rest de seriozitate cu
care mai putea vorbi ― şi care-l asculta.”
(fragment
din romanul ,,La Medeleni", de Ionel Teodoreanu)
Textul 2
,,Părinţii s-au străduit ȋn mod constant sǎ le ofere
copiilor cele mai bune oportunitǎţi de creştere şi dezvoltare. Un aspect adesea
neglijat pentru a sprijini bunǎstarea emoţionalǎ, socialǎ şi cognitivǎ a
copiilor noştri este relaţia lor cu animalele de companie. Legǎtura dintre
copii şi animalele de companie este una puternicǎ, oferind o multitudine de
beneficii care au un impact pozitiv asupra vieţii copiilor ȋn diferite moduri.
(...)
Pe lângǎ beneficiile emoţionale şi sociale,
animalele de companie contribuie şi la dezvoltarea cognitivǎ şi la ȋnvaţarea
copiilor. Iatǎ cum:
2.1 Responsabilitate şi auto-disciplinǎ Ȋngrijirea unui
animal de companie ȋi ȋnvaţǎ pe copii despre responsabilitate şi
auto-disciplinǎ. Hrǎnirea, ȋngrijirea şi activitatea unui animal de companie
necesitǎ efort şi rutinǎ constantǎ, ceea ce ajutǎ copiii sǎ dezvolte un
sentiment de responsabilitate. Prin asumarea acestor responsabilitǎţi, copiii
ȋnvaţǎ importanţa respectǎrii angajamentelor şi impactul acţiunilor lor asupra
unei alte fiinţe vii. (...)
2.3 Rezolvarea problemelor şi gândirea criticǎ Animalele
de companie adesea le oferǎ copiilor oportunitǎţi de a rezolva probleme şi de a
gândi critic. De exemplu, ȋnvǎţarea metodelor de dresaj a un câine sau gǎsirea
de soluţii creative pentru a ţine ocupatǎ o pisicǎ curioasǎ ȋi provoacǎ pe
copii sǎ gândeascǎ “ȋn afara cutiei” şi sǎ dezvolte abilitǎţi de rezolvare a
problemelor. Aceste abilitǎţi sunt transferabile ȋn alte domenii ale vieţii şi
contribuie la creşterea cognitivǎ globalǎ.(...)
3.1 Empatie şi compasiune Ȋnţelegerea şi satisfacerea
nevoilor unei alte fiinte vii ȋi ajuta pe copii sǎ dezvolte o ȋntelegere mai
profundǎ a emoţiilor şi capacitatea de a empatiza cu alţii. Cercetǎrile au
arǎtat cǎ copiii care au animale de companie sunt mai predispuşi sǎ manifeste
comportament empatic faţǎ de colegii lor, membrii familiei şi chiar strǎini.
3.2 Reglarea emoţiilor Interacţiunea cu animalele de
companie poate ajuta copiii sǎ-şi regleze emoţiile. Animalele de companie oferǎ
un canal sigur şi fǎrǎ judecatǎ pentru copii sǎ-şi exprime sentimentele, ceea
ce poate fi deosebit de benefic pentru cei care au dificultǎţi ȋn verbalizarea
emoţiilor. Ȋmbraţişarea unui animal de companie poate ajuta la calmarea
copiilor ȋn perioadele de stres sau tulburǎri emoţionale.”
6. Precizeazǎ, ȋn douǎ-trei enunţuri, tiparul textual identificat ȋn fragmentul ȋngroşat din primul text şi justificǎ-ţi opţiunea, ilustrând-o cu o secvenţǎ:
,, O pisică nevinovată suferi în locul Olguţei. Domnul Deleanu îşi şterse cu şervetul un zâmbet înstelat de supă. Începură să se adune oaspeţii nepoftiţi ai meselor de-afară. Veni, mai întâi, Ali: pointer-ul lăptos, roşcat şi jovial. Se aşeză lângă doamna Deleanu, privind-o cu deferenţă hemesită.
O trăsătură a textului narativ pe care o identific în
fragmentul de mai sus este prezența unui narator,vocea textuală care prezintă
un moment al mesei,când alături de oameni își fac apariția,,oaspeții
nepoftiți”animalele din curte.În acest fragment naratorul este
obiectiv,relatează întâmplărea cu ajutorul narațiunii,la persoana a 3a.
Oamenii sunt toleranți,îngăduitori cu animalele,care se știu acceptate.Verbele de mișcare:, să se adune,veni,se așeză”arată prietenia de care se bucură animalele,astfel câinele prepelicar,Ali,o privește pe doamna Deleanu cu,,deferență”,un respect deosebit,deși este flămând.
7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.
Un element comun celor două texte este relația de prietenie între om și animalele de companie,toleranța cu care sunt privite aceste viețuitoare.În fragmentul din roman,fluturii nopții aduc liniștea,pisicile și câinii vin nechemați la masa stăpânilor,știind că vor primi ceva din farfuriile celor de la masă. Basset-ul Patapum execută mișcări hazlii,, făcu o piruetă, şi înflori sluj” în fața Olguței,stârnind râsete,primește o bucată de friptură,iar Dănuț care se străduiește să fie serios îi dă și el din friptura sa celuilalt câine,Ali.Atmosfera din jurul mesei este plină de bucurie.În al doilea text nonliterar sunt expuse câteva idei despre beneficiile legăturii copiilor cu animalele ,,care au un impact pozitiv asupra vieţii copiilor ȋn diferite moduri”: responsabilitate şi autodisciplinǎ, felul în care animalele de companie oferǎ copiilor oportunitǎţi de a rezolva probleme şi de a gândi critic, de a fi empatici,de a-i ajuta să-și regla sentimentele.
8.Crezi că este benefică prezența unui animal de companie în familiile cu copii?Motivează-ți răspunsul,valorificând unul dintre textele propuse.
Da, cred că un animal de companie este bine primit
în orice casă,mai ales acolo unde sunt și copii.În multe case, animăluțul apare
chiar înaintea copilului, așa că e firesc ca odată cu venirea celui mic,
părinții să se întrebe dacă prezența acestuia este benefică sau nu în educarea
și creșterea sănătoasă din familie.
Desigur creșterea unui copil alături de un animal de companie îl va ajuta pe
acesta să învețe de la o vârstă fragedă ce înseamnă să fii umil, empatic și
respectuos, dar aduce și o serie de alte beneficii:
animalele sunt emoție pură, sunt parteneri care îi însoțesc oriunde și oricând,
gata să ofere sprijin emoțional și iubire necondiționată.Fidelitatea și
loialitatea lor pot servi drept exemple pentru ca cei mici să adopte aceste
calități, extrem de util și de valoroase, încă din copilărie, pentru tot restul
vieții. Copiii care cresc alături de o pisică sau un câine, își vor dezvolta
mai ușor abilitățile emoționale și se vor exprima cu mai multă ușurință.
Am observat că animalul este o responsabilitate. Prin împărțirea sarcinilor
pentru îngrijirea lui, copilul va deveni mai responsabil și va învăța să aibă
grijă de el, să fie atent la hrănirea lui sau atunci când se îmbolnăvește, când
trebuie plimbat. Având un animal, în special un câine, familia dezvoltă anumite
obiceiuri și își formează o rutină care îl va maturiza pe cel mic. Acesta va
realiza că spre deosebire de jucăriile lui, animalul este o ființă cu nevoi ca
oricare alta, atât fizice, cât și financiare, materiale sau emoționale.În
fragmentul din romanul,,La Medeleni”animăluțele de curte:pisici și câini sunt
acceptate,au nume,iar cei doi copii:Olguța și Dănuț îi răsplătesc cu
mâncare,mai ales când câinele Patapum demonstrează prin mișcări învățate că
este prietenos.Patapum și Ali sunt parteneri de joacă neobosiți,prieteni și
membri din familie,toți îi cunosc și-i iubesc.
De aceea e bine ca un copil să fie
aproape de un animal,acesta are capacitatea unică de a atrage atenția,așa cum
Patapum a strârnit hohotele de râs,iar cei doi :copilul și animalul au
abilități deosebite: comunică,cooperează,empatizează,au capacitatea de
autocontrol și de a relaționa cu alte persoane.
9. Asociazǎ fragmentul din La Medeleni de Ionel Teodoreanu cu un alt text literar studiat la clasǎ sau citit ca lecturǎ suplimentarǎ, prezentând, ȋn 50 - 100 de cuvinte, o valoare comunǎ, prin referire la câte o secvenţǎ relevantǎ din fiecare text.
,Apariţia lui Fram se bucura cu totul de altă primire. El era cel mai mare şi mai puternic animal, născut în ţara zăpezilor şi a gheţurilor veşnice, îmblînzit ca un miel şi înţelegător ca un om. Pentru dînsul nu era nevoie de nici o cravaşă, de nici o privire poruncitoare, de nici un deget care să-i arate locul şi să-i amintească în fiecare clipă ce are de făcut. Aplauzele erau răsplata lui. Iar Fram iubea aplauzele. Se vedea bine că înţelege rostul lor, că le aşteaptă, că-i fac plăcere. Iubea aplauzele, iubea publicul, iubea mai ales copiii. Cînd îi vedea ronţăind o bomboană, întindea laba să capete şi el. Saluta mulţumind, cu laba la cap, ca un soldat. Iar, dacă se întîmpla să capete mai multe bomboane, îşi oprea numai una şi pe celelalte le întindea în palmă altor copii, parcă ar fi ştiut că nu toţi au parte prea des de dulciuri. Un copil curajos cobora să primească darul. Fram îl alinta pe creştet, cu laba lui mare, care devenea deodată uşoară şi lină ca o mînă de mamă.”
Voi asocia primul fragment cu un fragment drag mie
din,,Fram,ursul polar”de Cezar Petrescu.Este momentul apariției lui Fram în
arena circului,moment așteptat cu nerăbdare și bucurie de spectatori.Ursul alb
mare și blând se comportă cu prietenie mai ales cu copiii,iar răsplata pe care
o primește sunt aplauzele și dulciurile.Darnic,salută și le oferă copiilor din
bomboanele primite.Execută cu plăcere mișcările învățate,pentru că știe că este
iubit. La fel câinele Patapum își face apariția când este chemat de Olguța și
face mișcările învățate:o piruetă,sluj-se ridică și salută în două labe și el
este răsplătit cu o friptură și râsete asemenea unor aplauze.
Cei doi:un urs și un cățel sunt ca niște artiști ce-i bucură pe oameni,pe copii cu prietenie și devotament.
SUBIECTUL al II lea:
Imaginează-ți că ai primit în dar, de ziua ta, animalul de companie pe care ți-l doreai. Redactează o notă din jurnalul tău, în care să prezinți aceastǎ experiențǎ, incluzând o secvență descriptivă și o secvență narativă. Data redactării jurnalului este 30 iunie 2023
30 iunie 2023.
Dragul meu jurnal,
Deodată,liniștea mea este
întreruptă de o larmă de glasuri ,strigăte,urări și pe ușă
năvălesc prietenii,părinții ,florile,cadouri
felurite,baloane,muzică.Masa din sufragerie se umple de bunătăți...dar unde
este tortul ?nu întreb,probabil este o surpriză.Dansăm,râdem,e așa cum mi-am
dorit.Soneria anunță un nou oaspete...deschid și un tort uriaș îmi zâmbește
...e superb...iar cel care-l ține este fratele meu venit de departe.Acum,totul
e perfect!O cutie mare se rostogolește la picioarele mele și văd doi ochi,două
urechi și un botic,apoi o vietate mică îmi sare direct în brațe.Sunt uimit,iar
toți râd și aplaudă.Cine mi-a ghicit gândul meu ascuns?O mână îmi face
semne...e bunicul!de când e ghicitor?Râd cu lacrimi și sunt fericit,fericit!!!
Așa am
visat să-mi serbez ziua de naștere: cu bucurii,surprize și cu cei dragi alături.
Acum te las,dragul meu prieten tăcut,ne ducem la o
plimbare,eu și micul meu prieten patruped.