marți, 24 septembrie 2024

un test pentru începutul pregătirii evaluării tale:

 

 

Textul 1

,, Departe sunt de tine şi singur lângă foc,
Petrec în minte viaţa-mi lipsită de noroc.
Optzeci de ani îmi pare în lume c-am trăit,
Că sunt bătrân ca iarna, că tu vei fi murit.
Aducerile-aminte pe suflet cad în picuri,
Redeşteptând în faţă-mi trecutele nimicuri;
Cu degetele-i vântul loveşte în fereşti,
Se toarce-n gându-mi firul duioaselor poveşti,
Ş-atuncea dinainte-mi prin ceaţă parcă treci,
Cu ochii mari în lacrimi, cu mâni subţiri şi reci;
Cu braţele-amândouă de gâtul meu te-anini
Şi parc-ai vrea a-mi spune ceva.. apoi suspini..
Eu strâng la piept averea-mi de-amor şi frumuseţi,
În sarutări unim noi sărmanele vieţi..
O! glasul amintirii rămâie pururi mut,
Să uit pe veci norocul ce-o clipă l-am avut,
Să uit cum dup-o clipă din braţele-mi te-ai smult..
Voi fi bătrân şi singur, vei fi murit de mult!”

                                                                 (Mihai Eminescu, ,,Departe sunt de tine”...)

*a anina – a agăța.

Textul 2

,,A iubi înseamnă a-ți arăta grija față de ceilalți, a conține, a mângâia, a alina, a oferi sprijin, a îmbrățișa pe cel pe care-l iubești. Iubirea aceea în care simți cum faci parte din cel de lângă tine, [...] așa cum copilul este o parte din tine, tu ești o parte din părinții tăi, cu toții ne aparținem și suntem o parte din acest întreg. Învățăm să iubim în copilărie, în prima noastră relație de dragoste, aceea cu pro-pria mamă, iar modul cum am fost iubiți atunci ne învață cum să iubim la vârsta adultă. Dacă în copilăria noastră primim critică, dezaprobare, nemulțumire, ne vom forma o stimă de sine redusă, care se va observa în comportamente de evitare, de lipsă de prețuire, de agresiune sau de abandon. În fiecare adult există un copil care se reactivează emoțional la frustrarea produsă de anumite persoane cu care intrăm în contact, la fel cum o făceau părinții noștri în copilărie cu noi. Modelele atașamentului care se formează în copilărie și pe care le dezvoltăm ulterior sunt atașamentul sigur (cel în care suntem conținuți sănătos afectiv), atașamentul evitant (este cel în care copilul trăiește într-un mediu steril emoțional, iar la vârstă adultă insistă că nu-și aduce aminte de experiențele din copilărie), atașamentul ambivalent (este cel în care copilul trăiește într-un mediu instabil privind disponibilitatea și atenția părinților) și atașamentul dezorganizat (cel în care părinții își modifică abrupt stările de spirit, ceea ce produce dezorientare pentru copil). Așadar, modul cum suntem iubiți și modul cum ne iubim copiii duce la felul în care vom iubi, ne vom arăta atașamentul, grija, respectul, bunătatea față de cei din jur. Dar mai cred și că se poate învăța cum să iubești dacă rămâi deschis și cauți să te cunoști. Corpul și mintea noastră nu sunt făcute să sufere activ pentru totdeauna și tocmai de aceea cred că iubirea se învață și o căutăm instinctual. Dr. Siegel, medic psihiatru și specialist în neuroștiințe, spune că relațiile de iubire, de sprijin sunt cele care generează stări de bine precum gratitudinea, o perspectivă binevoitoare, de prețuire, și o atitudine de bunătate ce ne conectează într-un mod complex de înțelegere între noi pe care le putem cultiva și învăța, și implicit ne putem crește calitatea vieții. Închei acest text despre iubire prin atașarea unei parabole indiene pe care o văd ca fiind reprezentativă pentru ce înseamnă a iubi („Piatra femeii înțelepte”, autor necunoscut, culeasă de scriitorul A. Lenehan). „O femeie înțeleaptă aflată în călătorie în munți găsește într-un pârâu o piatră prețioasă. În ziua următoare se întâlnește cu un alt drumeț care este înfometat, iar femeia înțeleaptă își deschide desaga pentru a împărți hrana. Drumețul înfometat văzu piatra prețioasă și îi ceru femeii să i-o dea. Ea i-a dat-o fără să ezite. Călătorul a plecat, bucurându-se de norocul lui. Știa că piatra este suficient de valoroasă cât să-i ofere siguranță pentru tot restul vieții. Însă, câteva zile mai târziu, omul s-a întors și i-a înapoiat piatra femeii înțelepte. «M-am mai gândit», a spus el, «știu cât de valoroasă este piatra, însă ți-o dau înapoi în speranța că îmi poți da ceva chiar mai prețios. Dă-mi ce ai înăuntrul tău de te-a făcut să îmi dai piatra»”.

                                                              (Cătălina Dumitrescu, ,,Despre iubire, din perspectivă psihologică”)

A.

1.Notează, din textul 1, două elemente ale cadrului conturat în poezie.

2.Atașamentul dezorganizat(textul 2)

a) duce la iubire superficială;

b) produce tulburare pentru copil;

c) nu afectează relațiile cu ceilalți;

d) înseamnă a oscila între sentimentele pentru părinți

3.Învățăm să iubim(textul 2)

a) în copilărie;

b) în adolescență;

c) la maturitate;

d) toată viața.

4.Modul în care îndrăgostitul percepe absența iubitei este sugerat de secvența (textul 1)

a) „Departe sunt de tine și singur lângă foc”;

b) „Ş-atuncea dinainte-mi prin ceață parcă treci”;

c) „O! glasul amintirii rămâie pururi mut”;

d) „Optzeci de ani îmi pare în lume c-am trăit.”

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte.  

                            Enunț                                                                                                  

                                                                                                                 Adevărat                              Fals

a) În poezie sunt prezente detalii cu privire la gesturile iubitei.

b) Iubita nu este o prezență concretă.

c) Frustrările din copilărie se uită repede și ușor.

d)  Corpul  și  mintea  noastră  pot    reziste  la  suferință activă.

e) Dr. Siegel crede că prin relațiile de iubire ne putem crește calitatea vieții.

f) Modul în care suntem iubiți va determina modul în care iubim.

6. Menționează, în câte un enunț, două figuri de stil diferite identificate în secvența de mai jos:

„Aducerile-aminte pe suflet cad în picuri,

Redeșteptând în față-mi trecutele nimicuri;

Cu degetele-i vântul lovește în ferești,

Se toarce-n gându-mi firul duioaselor povești,

Ş-atuncea dinainte-mi prin ceață parcă treci,

Cu ochii mari în lacrimi, cu mâni subțiri și reci;”

   metafora – ,,aducerile-aminte pe suflet cad în picuri”

   inversiuni epitete:,, trecutele nimicuri.... duioaselor povești”

   personificare:,, Cu degetele-i vântul lovește în ferești”

   epitet dublu:,, cu mâni subțiri și reci;”

7. Prezintă un element de conținut comun celor două texte, valorificând câte o secvență din fiecare text.

O legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între cele două texte, este tema iubirii.

În primul fragment, intensitatea sentimentului de iubire este prezentată prin raportare la suferinţa provocată de rememorarea imaginii iubitei cu ochii în lacrimi.

În cel de-al doilea text, de tip nonliterar, sunt înfăţişate aspectele psihologice ale resorturilor acestui sentiment și multiplele implicații ale sale. Iubirea se învață și o căutăm instinctual.

8. Crezi    oamenii  sunt  generoși  pentru    așteaptă    primească înapoi ceva?

Justifică-ți răspunsul, valorificând textul extras din articolul ,,Despre iubire, din perspectivă psihologică”, de Cătălina Dumitrescu.

  Cred că generozitatea poate fi o trăsătură înnăscută, dar şi o atitudine dobândită și exersată de-a lungul vieţii, fără a aştepta nimic în schimb. Acest aspect este subliniat în cel de-al doilea text, prin exemplul preluat din parabola indiană, care sugerează faptul că oamenii generoşi au reflexul de a dărui, necondiţionaţi de gândul că ar putea primi ceva ca recompensă, iar generozitatea este strâns legată de capacitatea acestora de a-i ajuta pe cei aflaţi în suferinţă.

9.Asociază fragmentul din poezia lui Mihai Eminescu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

   Singurătatea este, pentru poetul romantic, o realitate absolută, esenţială pentru suflet, asigurându-i acestuia o identificare desăvârşită cu el însuşi. Eminescu, fiind lipsit de posiblitatea de a o avea alături pe iubita sa, se scufundă în aminitiri dovadă fiind poeziile „Singurătate” şi „Departe sunt de tine”. Astfel, prin singurătate, el se situează la hotarul dintre real şi imaginar, dintre „viaţa stinsă” şi „duhul renăscut” al iubirii. Poetul are senzaţia că a murit demult şi că are o inimă pustiită, că între el şi iubită există o distanţă de nestrăbătut. Scufundându-se în lumina viselor, poetul încearcă a opri vremea din mers, exprimându-şi regretul şi chiar supărarea pentru curgerea implacabilă a timpului: „Şi mi-i ciudă cum de vremea/ Să mai treacă se indură”. Astfel, obsesia timpului întunecă momentele de fericire ale eroului liric.
„Departe sunt de tine” este foarte apropiată, ca atmosferă şi stare de poezia „Singurătate”. Aceasta debutează cu aceeași imagine a eului poetic, care, retras în singurătatea melancolică, lângă foc, el se scufundă în amintiri: „Aducerile-aminte pe suflet cad în picuri/ Redeşteptând în faţă-mi trecutele nimicuri”.
Spre deosebire de „Singurătate”, în poezia „Departe sunt de tine” viaţa este văzută dintr-o altă perspectivă şi timpul este străbătut de deznădejdea despărţirii: totul aucum este dominat nu de singurătatea idilică, ci de perspectiva tragică: „Voi fi bătrin şi singur, vei fi murit demult”. Atmosfera poeziei este una în care fiinţa poetului pare a fi atinsăîn interiorul ființei: „Optzeci de ani îmi pare în lume c-am trăit, / Că sunt bătrân ca iarna…”. Poetul retrăieşte emoţia unei idile trecute: „dinainte prin ceaţă parcă-mi treci”, „cu braţele-amindouă de gâtul meu te-anini”, „în sărutări unim noi sărmanele vieţi”.
„Departe sunt de tine” are un accent sfâşietor, deoarece durerea poetului e drama unei ființe superioare neînţelese, drama creatorului care ştia că neînţelegerea în iubire echivalează pentru poet cu lipsa dragostei, cu pustiirea vieţii, cu încremenirea simţirii şi secarea creaţiei.

B.

1.Sunetul „o” are doar valoare vocalică în ambele cuvinte din seria:

a) oamenii; călătorul;

b) următoare; înfometat;

c) rol; socotesc;

d) copilării; noastre.

2. Aparțin aceluiași câmp lexical cuvintele:

a) afecțiune, plăcere, bunătate, a iubi;

b) critică, dezaprobare, nemulțumire, frustrare;

c) seară, amurg, noapte, somnoroasă;

d) iubire, uitare, iertare, durere.

3. Sunt compuse ambele cuvinte din seria:

a) optzeci, departe;

b) redeșteptând, nimicuri;

c) rămâie, singur;

d) dinainte, frumuseți.

4.Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,copilul trăiește într-un mediu instabil” este:

a) potrivit

;b) mijloc;

c) atmosferă;

d) ecologie.

5.Selectează, din fragmentul următor, trei pronume în cazuri diferite, precizându-le felul:

„...așa cum copilul este o parte din tine, tu ești o parte din părinții tăi, cu toții ne aparținem și suntem o parte din acest întreg.”

6.Formulează un enunț exclamativ în care substantivul „viață”să fie circumstanțial de timp și un enunț interogativ în care cuvântul „ce” să fie utilizat ca adjectiv pronominal.

7.Rescrie enunțul rezultat din transformarea frazei următoare într-o propoziție:

„Corpul și mintea noastră nu sunt făcute să sufere activ pentru totdeauna.”

8.Completează spațiile libere din următorul comentariu pe marginea celui de-al doilea text, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze.

 „(A îndrăzni, condițional-optativ, timp perfect, persoana I) __________    spun    iubirea  e  _____________  (a  prezenta, participiu) într-o manieră originală, datorită _______ (detaliu, dativ, plural) care fac legătura cu vârsta copilăriei.”

SUBIECTUL AL II-LEA(20 de puncte)

Imaginează-ți că, la finalul unei ore de consiliere care a avut ca temă:,, Iubirea”, vi se cere să descrieți persoana de la care credeți că ați învățat cum să vă exprimați acest sentiment în relațiile cu ceilalți.  Redactează un text, de cel puțin 150 de cuvinte, reprezentând intervenția ta, în care să integrezi exprimarea unei emoții/trăiri față de persoana respectivă, o secvență narativă, una descriptivă și una explicativă.

                                         Mama-model de viață

Fiecare dintre noi am avut la un moment dat un model în viață. Fie că este vorba despre tata,  un profesor sau doctorul de familie pe care l-am admirat. Încă din copilărie nu știam ce vreau să devin când voi fi mare. Răspunsurile cele mai comune erau: ,,vreau să fiu ca mama” sau “vreau să fiu doctor,profesor,aviator”. Odată cu trecerea anilor am crescut și în fiecare moment al vieții voiam să fiu asemenea cuiva. În fiecare persoana pe care o vedeam și o admiram, vedeam un model de urmat.
 Îmi spuneam: atunci când ești mic, ceea ce iți dorești este să fii ca oamenii mai mari de lângă tine.  Îi copiezi pe cei din jur și vrei să poți face ce fac ei. Măcar o dată sau de mai multe ori m-am îmbrăcat în costumul tatălui meu,pentru că îmi doream să ajung ca el. 
Pentru mine,mama este cel mai bun model în viață. Așa se întâmplă de cele mai multe ori, pentru că este ușor sa îi observ preocupările. Mama este medic,este atât de importantă,pentru că de observațiile ei depinde viața celui operat. Partea profesională a mamei a  devenit interesantă pentru mine și îmi doresc să fiu ca ea. Îi observ ușor toate preocupările din fiecare zi, începând de la treburile casnice până la profesie. O admir, pentru că face față tuturor provocărilor și pentru că este mama mea și cu siguranță nu mai este nimeni ca ea. Cine nu ar vrea să fie ca mama lui?Eu,da! Nu știu,dacă voi deveni medic,dar mă străduiesc să am atitudinea ei,îngăduința ei,purtarea ei distinsă,elegantă,vocabularul corect,cursiv și mai ales bunătatea față de oameni.Ceea ce voi dori să am de la mama e zâmbetul cu care privește oamenii,mâna plină de mângâiere,căldura glasului.Nu știu cum ar fi depărtarea față de mama și nici nu mi-o doresc,vom fi împreună acum,în viitor,în veșnicie,o voi iubi până la lună și-napoi.......