Textul 1
,, Ce
schimbătoare e la munte
Lumina; cât ai scăpăra,
Un curcubeu a-ntins o punte
Din casa mea pân'la a ta.
Şi-un gând, un gând nebun îmi vine!
- Aşa-s poeţii uneori –
Să mă avânt până la tine
Pe puntea asta de culori.
Cu fruntea de lumini brăzdată
Să urc tăriile cereşti
Şi, când nici nu te-aştepţi, deodată
Să-ţi bat cu degetu-n fereşti..
Dar când să urc, frumoasa punte
S-a dărâmat, - ş-acuma norii
Au tras perdeaua cătră munte:
Nebuni sunt, Doamne, visătorii!”
(,,Curcubeul”de Dimitrie Anghel)
Textul 2
(ro.wikipedia.org/wiki/Curcubeu)
*a se refracta – a devia la trecerea dintr-un mediu în altul, suferind fenomenul de refracție.
A.
1. Transcrie, din textul 1, un vers din care reiese
spațiul descrierii.
2.Peisajul montan este surprins(textul 1)
a) într-o zi cu soare;
b) înainte de ploaie;
c) după ploaie;
d) în timpul ploii.
3. Poeții sunt asociați cu:(textul 1)
a) tinerii;
b) visătorii;
c) îndrăgostiții;
d) nepăsătorii.
4.Tema poeziei este:(textul 1)
a) copilăria;
b) timpul;
c) natura;
d) natura asociată cu iubirea.
5.Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili
dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două
texte.
Enunț
Adevărat
Fals
a) Lumina de la munte este scăpărătoare.
b) Curcubeul este o punte de culori.
c) Frumoasa punte s-a dărâmat din cauza vântului.
d) În mod tradițional, curcubeul este descris ca având un
anumit număr de culori care diferă de la o cultură la alta.
e) Ordinea culorilor este de la violet, în exteriorul
ar-cului, la roșu în interior.
f) Separarea culorilor
în curcubeu începe în momentul în care lumina albă de la soare intră în
picătura de apă și suferă mai întâi o refracție.
6. Menționează, în câte un enunț, două elemente de
versificație identificate în fragmentul următor, menționând felul acestora.
,, Ce
schimbătoare e la munte
Lumina; cât ai scăpăra,
Un curcubeu a-ntins o
punte
Din casa mea pân'la a ta.”
măsura de 9/8/9/8 silabe; rima încrucișată; strofa de tip catren;
7. Prezintă un element de conținut comun celor două
texte, valorificând câte o secvență din fiecare text.
8. Care crezi că sunt sentimentele și stările
sufletești transmise de poet în textul ,,Curcubeul”? Justifică-ți
răspunsul,valorificând textul dat.
Curcubeul
trezește în sufletul poetului sentimente de încântare, de admirație, de bucurie
care ating înălțimea entuziasmului:„Și-un gând, un gând nebun îmi vine!”.
Aceste stări și trăiri sufletești se vor a fi împărtășite cu iubita, iar
curcubeul, „puntea asta de culori”, ar putea stabili o legătură între cei doi
îndrăgostiți. Vremea schimbătoare face ca norii să alunge curcubeul, provocând
tristețea contemplatorului, aspect sugerat prin structura excla-mativă: „Nebuni
sunt, Doamne, visătorii!”.
9. Asociază poezia ,,Curcubeul”, de D. Anghel, cu un
alt text literar studiat în clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând
o temă comună, prin referire la o secvență relevantă din fiecare text.
Poezia
,,Curcubeul” de D. Anghel poate fi asociată cu o altă poezie cu același titlu
de Nicolae Labiș. Ambele poezii au ca temă iubirea sinceră, cu un mesaj plin de
pasiune, trăiesc sub imaginea curcubeului, a descoperirii propriului
suflet ,a luminii și a lumii:,,am văzut un curcubeu”//,,un curcubeu deasupra
sufletului meu”- simbol al vieții, speranței, făgăduinței, armoniei,
înălțării spirituale.Curcubeul este puntea azvârlită între două lumi,între două
locuri ale vieții-casa,iar îndrăgostitul devine un zburător pe arcul
multicolor,urcând,,tăriile cerești”;este momentul când întreaga natură și omul
îndrăgostit se transformă într-un,,cântec sfânt.”Strigătul:,, Nebuni sunt,
Doamne, visătorii!”;// Eu nu mai sunt, e-un cântec tot ce sunt.”exprimă
sentimentul puternic, generat de o dorință arzătoare exprimat prin
lirismul confesiv. Starea lirică a poetului este plină de încântare
într-un univers intim,înconjurat de arcada colorată a luminii iubirii și a
speranței.
B.
1..În cuvântul „perdeaua” există:
a) un triftong;
b) doi diftongi;
c) doi diftongi și un hiat;
d) un hiat.
2. Sunt derivate toate cuvintele din seria:
a) schimbătoare, tărie, visător, românească;
b) schimbătoare, curcubeu, deodată, stropitoare;
c) ceresc, deodată, stropitoare, picătură;
d) tărie, visător, infinitate, picătură.
3. Alcătuiește o propoziție cu un omonim al unuia dintre
cuvintele din enunțul următor:
„În condiții de
vizibilitate bună, uneori se poate observa și un curcubeu mai slab, concentric
cu primul, ceva mai mare și cu ordinea culorilor inversată”.
4..Există o relație de sinonimie între cuvintele
subliniate din seria:
a) „Un curcubeu a-ntins o punte”; „Centrul curcubeului
este în partea opusă soarelui față de observator.”
b) „Lumina albă de la soare”; a făcut noapte albă.
c) „Ce schimbătoare e
la munte Lumina”;
are atitudine nestatornică.
d) „Să urc tăriile cerești”; urc cu atenție
scările.
5. Transcrie, din fragmentul de mai jos, trei predicate,
precizând felul lor.
„Teoretic există nu numai acest curcubeu secundar, ci o
infinitate de ordine superioare, dar practic cu ochiul liber au fost observate
doar primele patru; al treilea și al patrulea sunt și mai slabe și se află de
aceeași parte cu soarele, ceea ce îngreunează mult observarea.”
6. Transformă în propoziție subordonată partea de
propoziție evidențiată, precizând felul subordonatei.
„Curcubeul poate fi explicat analizând mersul
razelor de lumină într-o sferă transparentă.”7. 7.Formulează un enunț imperativ
în care verbul „a observa” să aibă funcția sintactică de predicat și un enunț
asertiv în care pronumele posesiv „a ta” să aibă funcția sintactică de atribut.
8. Completează spațiile libere din textul de mai jos,
reprezentând comentariul unui admirator al frumuseților naturii, cu forma
corectă a cuvintelor scrise între paranteze.
„Nu cred că există cineva care să rămână indiferent în fața ___________ (frumusețe, singular, genitiv, articulat hotărât) unui curcubeu. Natura ne încântă de fiecare dată cu magia _____________ (fenomen, plural, genitiv) fenomenelor ei, fie că privim o cometă, aurora boreală, o eclipsă sau __________ (curcubeu, plural, articulat hotărât, acuzativ).”
SUBIECTUL AL II-LEA
Imaginează-ți că ai avut un vis în care zburai spre un
curcubeu. Redactează o pagină de jurnal, care să cuprindă prezentarea unei
emoții/a unui sentiment din timpul visului, o secvență descriptivă.
Data redactării jurnalului este 20 iulie 2024.
joi, 20 iulie 2024,