joi, 2 martie 2023

test:Amos Oz,,Deodată în adâncul pădurii” +................................


Textul 1

,, Iar secretul era următorul: odată, Mati şi Maia se plimbaseră desculţi în susul râului, adunând pietricele rotunde şi şlefuite de apă din care mama lui Mati confecţiona mici bijuterii, pe care apoi le vindea. La un cot al apei, într-un loc ferit de priviri, un firicel desprinzându-se din râu se strecura printr-un fel de crevasă, dând naştere unui ochi de apă ce semăna cu o baltă mititică şi umbrită, mărginită de câţiva bolovani cenuşii, o baltă atât de mică, că ar fi încăput în spaţiul dintre picioarele unui scaun. O încâlceală de ierburi acvatice ascundea fundul bălţii. Din pricina acestora, razele de soare care ajungeau până aici erau risipite în mii de aşchii pe luciul apei: un amalgam tremurător de scântei aurite se aprindea înăuntrul ochiului de apă.

Şi deodată, printre ierburi acvatice şi pietre, iată, dar aşa ceva nu se poate, iute ca o săgeată, uimitor, scânteietor, fulgerător, agil, dar cum este posibil aşa ceva, strălucitor ca lama unui cuţit iţindu-se din apă, dansând cu repeziciune învelit în solzi ce păreau făcuţi din argint viu, un peşte, iată un peşte, acela a fost un peşte, dar cum este posibil ca acela să fi fost un peşte? Nu e cu putinţă ca acela să fi fost într-adevăr un peşte, eşti sigură-sigură, Maia, că şi tu ai văzut aici un peşte? Sigură-sigură? Pentru că eu, ascultă-mă, eu sunt absolut, dar absolut sigur că, deşi este imposibil ca aşa ceva să se fi întâmplat aievea, acela a fost un peşte în carne şi oase. Un peşte, Maia, un peşte, un peşte viu, tu şi cu mine, noi doi, în acest moment, tocmai am văzut un peşte, şi nu doar că l-am văzut, dar am văzut cât se poate de bine că acela chiar era un peşte. Un peşte şi nimic altceva, un peşte şi nu o frunză, nu o bucăţică de metal, era un peşte, îţi spun, Mati, dar chiar un peşte, un peşte, fără nici cea mai mică urmă de îndoială, un peşte, l-am văzut cu ochii mei, şi eu l-am văzut, era un peşte, un peşte, doar un peşte şi nimic altceva în afară de un peşte.

Era un peşte mic, un peştişor cât jumătate de deget, cu solzi de argint şi înotătoare delicate ca o broderie şi branhii transparente, pulsânde. Un ochi rotund de peşte, larg deschis, i-a privit pe amândoi pentru o clipă, ca şi cum ar fi vrut să le spună Maiei şi lui Mati că noi toţi, toate fiinţele vii de pe faţa acestei planete, oameni şi mamifere, păsări şi insecte, şi reptile, şi peşti, cu toţii suntem foarte apropiaţi unii de alţii, foarte asemănători, în ciuda numeroaselor diferenţe care stau între noi: aproape toţi avem ochi cu ajutorul cărora să vedem forme, mişcări şi culori şi aproape toţi auzim sunete şi ecouri ale sunetelor ori simţim prin porii pielii schimbările de lumină şi întunericul. Şi cu toţii absorbim şi rânduim fără încetare mirosuri, gusturi şi senzaţii....

Acela era primul animal pe care Maia şi Mati îl văzuseră în viaţa lor.”

                                                                     (Amos Oz,,Deodată în adâncul pădurii”)

 

Textul 2

,, „Ce talent grozav are Ana Alfianu! Pe de o parte, spune o poveste iniţiatică, în genul celor ale lui Michael Ende sau Peter Beagle, cu băieţei și ţestoase vorbitoare, cu pești care se hrănesc cu lacrimi, cu prelegeri policolore despre puterea cuvintelor, cum foarte rar s-au scris în literatura noastră. Pe de altă parte, își ilustrează singură povestea cu imagini de o frumuseţe care îţi taie respiraţia, exact acele imagini ideale cu care ne visam în copilărie poveștile. Prin urmare, dragi cititoare & cititori, cartea pe care o aveţi în mână nu e doar o carte — e chiar copilăria voastră ilustrată. Deschideţi-o: o veţi iubi de îndată. Eu, cel puţin, așa am păţit.“ (Radu VANCU)

Val are 10 ani și face parte din specia visătorilor. Îi place să se joace, să exploreze prin pădurea din apropierea casei și să citească povești. Cu siguranţă, nici nu i-a trecut prin cap s-ajungă el însuși personaj într-o poveste.Însă, într-o bună zi, cuprins de dorul bunicului său, plecat fără putinţă de întoarcere în Cetatea Sufletelor, Val se hotărăște să caute acest loc straniu, netrecut pe nici o hartă din lume.Împreună cu Malila, o broască-ţestoasă zburătoare, băiatul porneşte într-o călătorie fantastică, presărată cu primejdii, probe de curaj, nenumărate întrebări şi cu descoperiri pe care le faci doar atunci când te apropii de sfârşitul copilăriei.Drumul îi poartă pe cei doi din regatul mării, unde domneşte caracatiţa Elacaravolturna, care ştie să vindece suferinţele cu poveşti, într-un oraş ciudat, care-şi schimbă forma cu fiecare cuvânt rostit de locuitorii săi, în ţinutul balaurului poet O şi, în cele din urmă, în Palatul Lunii, unde stăpânesc visele, păstrătoarele tuturor tainelor omeneşti. Ajuns aici, Val e uimit să descopere că sfârşitul drumului nu-i capătul călătoriei şi că pentru el adevărata aventură de-abia începe.”

                                                                                                          (www.cărturești.ro)

==precizează semnificația unei comparații din textul 1,o secvență:

,, un peştişor cât jumătate de deget, cu solzi de argint şi înotătoare delicate ca o broderiediminutivul exprimă delicatețea vietății apărute ca un mister a lumii de jos,din adâncuri,aducând la lumină strălucire,este o bijuterie a apei.

==o temă comună celor două texte,valorificând cu câte un element de conținut:

O temă comună este cunoașterea și cercetarea lumii.În textul 1 doi copii descoperă un peștișor și sunt încântați,uimiți de vederea lui,ca a unei ființe miraculoase,nemaiîntâlnite:,, , era un peşte, un peşte, doar un peşte şi nimic altceva în afară de un peşte.”

În textul 2 un băiat călătorește alături de animale,pentru a ajunge în Cetatea Sufletelor cu speranța întâlnirii cu bunicul lui:,,împreună cu Malila, o broască-ţestoasă zburătoare, băiatul porneşte într-o călătorie fantastică.”

==de ce crezi că toate făpturile de pe lume se aseamănă între ele?=text 1

Eu cred că existenţa noastră are raporturi şi legături cu toată natura; pământul, mările, aerul, lumina, soarele, totul colaborează la păstrarea noastră ca ființe. Ceea ce spun despre om, voi spune despre fiecare dintre fiinţele naturii, voi spune chiar și de aceste mici vietăţi, care scapă ochiului. Astfel totul se leagă, de la infinitul mic până la infinitul mare; şi viermele care se târăşte pe pământ se înrudeşte cu constelaţia ce străluceşte pe înaltul cerului. Pe om îl atrag cu aceeaşi tărie tainele lumii spirituale şi farmecul lumii materiale. Fiinţa omului se simte compatibilă deopotrivă cu cele nevăzute şi cu cele văzute, cu energiile şi cu faţa sensibilă a cosmosului, ceea ce îl face o făptură ce în permanenţă stă întinsă între cele două lumi, ca o coardă instrumentală ce rezoneză armonic şi cu unele şi cu altele.

Privesc acest univers aşa de vast, aşa de complicat, aşa de măreţ şi îmi zic că nu poate să fie produsul întâmplării, ci opera oarecare a unei fiinţe necunoscute, atotputernice, superioară omului, în măsura în care universul este superior celor mai desăvârşite maşini ale noastre.La fel și cei doi copii,Mati și Maia înțeleg atunci când văd pentru prima oară un animal,un peștișor,că , toate fiinţele vii de pe faţa acestei planete, oameni şi mamifere, păsări şi insecte, şi reptile, şi peşti, cu toţii suntem foarte apropiaţi unii de alţii, foarte asemănători, în ciuda numeroaselor diferenţe care stau între noi.”

==asociază textul 1 cu un alt text literar,prezentând o idee comună,o secvență din fiecare text:

  În textul 1,doi copii au un secret pe care l-au descoperit în plimbarea pe malul unui râu:apariția unui peștișor,pe care-l privesc încântați ca pe o ființă misterioasă,nemaivăzută.Pentru ei era primul animal văzut vreodată,,un peștișor cu solzi de argint şi înotătoare delicate ca o broderie.”În textul lui Sadoveanu în același decor acvatic senin,pescarul vede apărând tot din adâncul apei,, un peşte mare, cu mlădieri line”strălucitor,era apariția vieții din adâncuri.

În ambele texte copiilor și oamenilor mari li se dezvăluie tainele lumii acvatice din adâncuri,cunosc vietățile unei lumi ascunse,misterioase.

,,Sălciile şi trestiile ne împresurau. Doi sori luceau : unul în văzduhul asfințitului,altul în balta limpede.
Aşteptam neclintiţi lîngă adîncul iazului, fără să schimbăm vorbe, căci n-aveam onoarea de-a ne cunoaşte. Din cînd în cînd omul cel trist şi bărbos întorcea fruntea ca să privească o lişiţă care ieşise
din păpuriş, ori un bîtlan încremenit în fundul cotlonului, subt arcul unei răchiţi. Plutele tresăreau cînd şi cînd pe luciu. Trăgeam cîte-o ocheană, care se zbătea scînteind în ploaia de raze. încet-încet apa încreţită se alina, pînă ce-mi vedeam propria imagine la picioarele mele, fixîndu-mă atent.
Într-un timp am tresărit. Lîngă imaginea mea neclintită, printre şuviţele fine ale plantelor de apă, la adînc, a apărut un peşte mare, cu mlădieri line. A fulgerat lumina în limpezimea fundului şi-i luceau
zalele solzilor. Era un crap ruginit venit în plimbare spre mal din bulboanele cele afunde ale iezerului.”                                    (,,Împărăția apelor” de Mihail Sadoveanu)

==jurnal==prezintă sentimentele trăite în realizarea unui proiect pentru protejarea speciilor pe cale de dispariție.

                                                                                                           Data:.........................................

      Dragul meu jurnal,

Mă întorc din când în când la tine și-mi spun gândurile,frământările.Acum te deschid să scriu despre o temă dintr-un test și-mi voi folosi cunoștințele de la orele de biologie,fizică,geografie.Am participat la realizarea unui proiect despre cum putem noi,oamenii să protejăm speciile pe cale de dispariție.Și vreau să spun că nu scriu cu bucurie aceste rânduri,pentru că am aflat că omul este și o ființă distrugătoare cu tot ce-l înconjoară,că joaca lui în natură este de cele mai multe ori o nenorocire.Auzim că multe întâmplări sunt din cauze naturale,nu este adevărat!!!este numai și numai din cauza noastră a oamenilor.

Pentru realizarea proiectului nostru am citit mult,am vizionat filme,am mers în excursii în muzee,parcuri,am ascultat vorbele unor profesori și în cele din urmă am scris câteva pagini despre felul cum înțelegem noi să păstrăm lumea necuvântătoarelor.Am trimis proiectul nostru la Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii (UICN) ,o instituţie internaţională și,în finalul lucrării,am dat un singur exemplu despre lupii care au dispărut din cea mai mare parte a Europei,mai pot fi întâlniți doar în grădini zoologice. România are, din fericire, o populație de lupi care trăiește în sălbăticie pe arii extinse, iar dacă Europa dorește să readucă lupii în zonele altădată populate cu această specie, este necesar ca în România să se păstreze interdicţia de a vâna lupi.Nu vrem să se întâmple cu ei cum a fost cu cazul celebrului George, ultima broască ţestoasă uriaşă din arhipelagul Galápagos care a murit din cauze naturale în anul 2012 și a înduioşat întreaga lume sau cu șopârlele din Santa Lucia şi din alte insule din Caraibe care au dispărut la scurt timp după ce teritoriile lor au fost populate cu manguste sau păsările cântătoare care se hrăneau cu nectar, micile bufniţe, şopârlele şi zeci de specii de insecte au dispărut după ce habitatele lor au fost defrişate din Oceania, Polinezia,Hawai şi în mai toate insulele din Pacific și multe,multe exemple.De ce se culeg rarele,,flori de colț”,bujorii de munte?doar pentru plăcerea de a avea rarități?

Efectele încălzirii globale, incendiile, furtunile, secetele prelungite, toate au contribuit la dispariţia multor specii. Creşterea în captivitate a animalelor,păsărilor combinată cu o gestionare atentă a populaţiilor sălbatice poate fi cheia unor succese de conservare sau apariția unor grădini botanice în locuri unde oamenii sunt doritori de frumos.

Singura condiţie este ca omul să îşi schimbe modul de relaţionare cu mediul.

                           Fiecare zi este esenţială pentru viitorul planetei.

Închei aici scrierea mea cu tristețe dar și cu speranță că poate noi,cei de azi,de mâine,de aici și de oriunde vom înțelege o foarte bună lecţie despre viaţă dată de ,,Micul prinţ” al lui Antoine de Saint Exupery: lumea oamenilor este preocupată de cifre,reguli și imagini și de aceea nu poate vedea frumusețea unui trandafir,nu-l poate ocroti.

 Rămâi cu bine,dragul meu prieten,merg să văd cerul și mugurii ramurii de la fereastra mea.....