Textul 1
,,Era o dimineață ca oricare alta. [...] Nu ne pregăteam
de nimic special acolo, la grădina zoologică.
S-a întâmplat însă un lucru care a făcut-o de neuitat.
Asta mă voi strădui să povestesc chiar acum. ,,Stăteam, ca de obicei, singur pe
creanga mea și mă uitam spre pădure. [...] Îngrijitorii de serviciu erau Clonț
și Piciorong, n-o să uit niciodată [...]. După ce s-au îndepărtat, m-am uitat,
ca de obicei, la ușiță. Am întins aripile și am atins-o ca din întâmplare,
împingând ușor cu vârfurile. Era, desigur, închisă. [...] Am mâncat cum mănânc
eu, fără să păstrez nimic pentru mai târziu, după care am hotărât să profit de
orele de liniște și să trag un pui de somn, cât se mai putea. Știam că n-o să
mai apară nimeni vreme de câteva ore. Abia ce mă instalasem pe platformă, că
s-au auzit niște pași apropiindu-se.
Orice ar fi, nu
deschid ochii, mi-am zis. Un condor* sătul e un condor mort pentru patrie vreme
de câteva ore.
Zăceam acolo
neclintit, iar jos continua foșnetul. Ca niște pași pe loc.
Probabil se uită
la mine. Nu mă mișc. Nu exist. Pleacă! Dar foșnetul continua, de parcă cineva
se plimba pe lângă cușcă.
Poți să te plimbi. Aici nu e nimic de văzut.
Condor adormit. Nu-ți convine, cere-ți banii înapoi pe bilet.
Și deodată,
clinchetul! Ei, da! Clinchetul m-a făcut să tresar. Clinchetul m-a făcut să mă
ridic în capul oaselor și să mă uit țintă la ușiță. Jos, lângă cușcă, stând pe
vine și umblând cine știe de ce la zăvor, era o fetiță. Părul lung și drept, de
culoarea castanelor, îi învelea umerii și atingea cu capetele pământul. De sub
pletele care o îmbrăcau ca o pelerină, se iveau brațele albe, lungi și subțiri.
[...] Se uita la mine neclintită, cu ochii mari, cu gura întredeschisă, de
parcă ar fi rostit o vocală neauzită. Am căutat să mă adun, să mă stăpânesc, să
mă controlez, să-mi lipesc aripile de corp și să mă trag un pic mai în spate.
Dar stai puțin! O știu pe fata asta, mi-am zis.
— Nu te speria... mi-a șoptit.
Da, bineînțeles
c-o știam pe copila asta! Era fata aceea blândă, cu bascheții verzi, îi avea și
acum în picioare. Nu știu ce-a meșterit ea acolo și cum a făcut, dar peste
câteva minute ușița era descuiată. Clic, s-a auzit. Fata se uita țintă la mine.
Cu mâna stângă se sprijinea de gardul de sârmă, cu dreapta a crăpat ușița ușor,
întâi foarte puțin, apoi mai mult, până a deschis-o de tot. A lipit-o de perete
și s-a îndepărtat câțiva pași, mergând cu spatele, fără să-și ia o clipă
privirea de la mine.
— Haide, mi-a zis.
M-aș fi frecat la ochi. Credeam că visez.
Haide, haide, dar unde?
— Hai, Isidor.
Știa cum mă
cheamă! Asta chiar m-a lăsat mut. Mă rog, eram dinainte, dar știți cum se
zice... Am coborât de pe platformă. O mișcare care a stârnit ceva turbulențe,
după cum mi-am dat seama. [...] Am hotărât să ies din cușcă. M-am aplecat și
m-am strecurat pe ușiță. Mi-a stat respirația. Am amețit și m-am prăbușit
într-o parte.
— Isidor! Trezește-te, te rog!
Mi-am dat seama că
mă făceam de tot râsul. Condor bătrân, să zac așa prăbușit într-un șanț! M-am
ridicat, m-am scuturat frumușel. Carevasăzică, nu visam. Și acum?
— Zboară! mi-a șoptit. O priveam fermecat, încă un pic
amețit, nu știam ce să fac. Am întins aripile. Ea s-a tras într-o parte.
— Zboară! mi-a zis iarăși. Poți să zbori, ești liber. Iar
eu trebuie să plec cât mai repede.
Zboară, te rog, nu vreau să ne prindă! O s-o încurcăm
amândoi. Zboară, zboară, dar cum? [...] Pur și simplu trupul meu nu se
desprindea de la sol decât pentru a se prăbuși cu un bufnet. [...]
Fata mă privea
disperată, cum mă apropiam de ea săltând ca o minge dezumflată. Brusc, s-a
întors cu spatele la mine și a pornit spre ieșire. Am alergat după ea. S-a
oprit, înainte să dea colțul către aleea principală, s-a rotit și m-a privit.
[...] Fetița și-a scos hanoracul și mi l-a aruncat pe umeri. Ea mi-a trecut
ușor fiecare aripă prin câte o mânecă, apoi a închis fermoarul cu grijă, atentă
să nu-mi prindă penele de pe piept. Iar când mi-a aranjat la loc o pană
răzvrătită și i-am simțit degetele subțiri atingându-mă, am știut că trebuie să
mă las pe mâinile ei, că e bună ca o mamă, deși nu e decât o fetiță. [...]
Ne-am așezat pe bordură, feriți de câteva mașini parcate acolo, cu fața spre
pădure. Am răsuflat ușurați amândoi.
— Și-acum ce ne facem, Isidor? Glasul fetei părea plin de
îngrijorare. Însă, când m-am întors înspre ea, am văzut că zâmbea cu tot
chipul. [...] Tot ce-am făcut a fost să leșin iarăși, răpus de-atâta fericire,
cu capul în poala zânei de treisprezece ani care mă salvase. Serena.”
(Veronica
D. Niculescu,, O vară cu Isidor”)
*condor = specie de vultur foarte mare care trăiește în
Munții Americii de Sud
Textul 2
,,Big Day este despre păsări, dar și despre oameni. [...]
Ca organizatori, am fost extrem de încântați că în acest an am avut la start o
mulțime de fețe noi, oameni aduși împreună de un singur lucru: dragostea pentru
natură și păsări. [...]
Big Day este un
concurs al celor mai pasionați iubitori de păsări și, cu toate că relaxarea și
voia bună sunt printre obiectivele fiecărui participant, spiritul competițional
este omniprezent. În seara dinaintea concursului, pacea și prietenia domină atmosfera
din curtea stațiunii de la Agigea, iar poveștile despre păsările observate în
acest an curg necontenit. [...] Însă, la 5 dimineața, a doua zi, iataganele
(binoclurile, lunetele și aparatele de fotografiat) sunt scoase din teacă și
nimeni nu prea mai este prieten cu nimeni. „Păsărarii” începători sau cu
experiență pornesc în cursa istovitoare de 24 de ore în care fac tot ce pot
pentru arealul stabilit de organizatori. Șeful glumelor, Ciprian, devine brusc
vigilent, iar privirea i se ascute precum cea a unei acvile gata de atac.
Judit, de la echipa 42, plină de energie și dispusă mereu să se joace cu cei
mici prin curtea stațiunii, devine concentrată și intransigentă* precum un
stârc cenușiu care își pândește prada. Toată încrâncenarea asta este totuși cu
folos. [...] La fiecare ediție, pe lângă numărul de specii observate, toți
concurenții visează la întâlnirea cu speciile rare pe care le pot vedea în
migrația de toamnă. Anul acesta, [...] au avut șansa de a repera un ciuf de
câmp (Asio flammeus)! [...] A doua prezență de „gală” la Big Day 2022 a fost
mărăcinarul siberian (Saxicola maurus), o specie ce poate fi observată doar
accidental în România. Bucuria unei astfel de descoperiri poate fi cu greu
exprimată în cuvinte.”
/ https://www.sor.ro/big-day-2022-o-sarbatoare-pentru-pasari-si-oameni/
*intransigentă = care nu se abate de la o anumită linie
adoptată, care nu acceptă compromisuri
6. Precizează, în
două-trei enunțuri, o trăsătură a tiparului narativ, ilustrând-o cu o secvență
din textul 1.
Tiparul textual este narativ prin prezența unui narator
subiectiv,un condor-personificare- ce povestește la persoana întâi, își exprimă
propria experiență trăită alături de fetița ce-l salvează; vocea textuală
povestește o întâmplare petrecută la grădina zoologică,când o fetiță se
hotărăște să-l elibereze pe condorul Isidor,, Zboară! mi-a șoptit. O priveam
fermecat, încă un pic amețit, nu știam ce să fac.” Și este eliberat.
7. Prezintă un
element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență
relevantă din fiecare text
În cele două texte sunt prezentate păsările și oamenii ce le iubesc.
În textul 1, Serena a făcut tot posibilu,l ca să își
salveze prietenu din cușca unui zoo,un condor,și să-i ofere libertatea de care
nu a avut parte. Relaţia dintre fetiță şi condor e cea dintre două fiinţe care
ştiu că important este visul. Serena vrea să-l ajute pe Isidor să-şi
redescopere plăcerea zborului şi să-şi depăşească temerile din captivitate.În
textul 2,este prezentat un eveniment,concurs,,Big Day”pentru oamenii pasionați
de zburătoare, sunt observate speciile de păsări din arealul stabilit și mai
ales speciile rare pe care le pot vedea în migrația de toamnă.
Păsările reprezintă conexiunea zilnică a omului cu natura,cu viața.
8. Crezi că o
pasăre ținută în captivitate se dezvoltă la fel ca în mediul ei natural?
Justifică-ți răspunsul,valorificând textul 1.
Cred că o pasăre este liberă şi independentă doar atât
cât îi permite cerul și de aceea oricine trebuie să înveţe din gestul păsărilor
libertatea şi înălţarea.Dar libertatea nu înseamnă nimic pentru o pasăre care
nu a-nvăţat să zboare,care sunt în captivitate,care se dezvoltă după cum omul
dorește și care este considerată un trofeu doar pentru a fi
privită,admirată.Viața păsării este în cuști,colivii,voleiere.
Chiar dacă omul stă zilnic cu pasărea, nu cred că pasărea
poate avea încredere. Păsările simt un impuls puternic atunci
când vine vremea migrației, vor fi foarte neliniștite în această perioadă.
Multe păsări sunt crescute în captivitate, scoase din sălbăticie. Captarea
păsărilor poate să schimbe nivelul lor de inteligență. Sunt păsări
triste,chiar dacă uneori cântă și încântă prin sunetele lor.Desigur că
sentimentul unic este dorul de zbor,de cuibul de pe o creangă,de insectele din
scoarța copacilor,de puii pe care i-ar învăța să zboare, de plecarea spre alte
orizonturi. Condorul din text pare să aibă un sistem complex de comunicare.
Este o pasăre sociabilă, o creatură inteligentă, distractivă și frumoasă. Din
punct de vedere psihologic, capturarea lui este o tortură, deoarece nu poate
comunica cu semenii lui și nu poate să-și petreacă orele de zbor în natură. Condorul
de la zoo nu poate zbura,îi e frică,pentru că viața lui a fost într-o cușcă cu
zăbrele,iar o ușă îl desparte de libertate,de înaltul cerului.A uitat să
zboare,se lasă îmbrăcat ca un copil,aceasta înseamnă tristețe.
Dar locul păsărilor
este sub cer,în libertate și de acolo ele aduc vești,bucurie,speranță.
9. Asociază
fragmentul din „O vară cu Isidor” de Veronica D. Niculescu cu un alt text
literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, o
valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
Voi asocia fragmentul din textul 1 cu povestirea,,Cum e
lumea”de aceeași autoare,Veronica Niculescu,când tot într-o grădină zoologică
un pui de urs a fost trezit de aripile unui fluture ce zboară liber,la fel
condorul aude pașii ca,,un clinchet”al unei fetițe.Pe urmele fluturelui,Bianca-ursuleț
fetiță,cu guler alb,admiră splendoarea lumii noi: lacul cu rațele,șirul de
copaci,valea,iarba înrourată.Isidor,condorul,este eliberat de fetiță din cușcă este
uimit și simte cum,,amețit și m-am prăbușit într-o parte.”Ursulețul aleargă
vioi prin lumea dorită,condorul,acum liber nu poate zbura,,Pur și simplu trupul
meu nu se desprindea de la sol decât pentru a se prăbuși cu un bufnet.”
Și ursulețul și condorul sunt protejați:fetița îl ascunde
în hanorac,iar Mara,personajul din povestire,îl apără cu propriul trup,cerând
milă de la oamenii speriați de puiul de urs.
Cele două
personaje umane iubesc ființele necuvântătoare,pentru că știu că numai când iubesc
o vietatate simt iubirea cu toată inima.
Subiectul al II lea
Scrie o compunere
în care să o caracterizezi pe Serena, personajul din textul ,,O vară cu Isidor”
de Veronica D. Niculescu.
Serena,
personajul din fragmentul,,O vară cu Isidor," este o adolescentă plină de
viață și empatie. Este prezentată prin caracterizare indirectă,prin faptele
sale de a găsi curajul să-l elibereze pe Isidor,condorul din zoo.Este momentul
când condorul o descrie pe fetița,,neclintită”,nemișcată din fața lui,îi
privește ,,părul lung și drept, de culoarea castanelor”ca o pelerină,, îi
învelea umerii și atingea cu capetele pământul”, îi observă ochii mari, gura
întredeschisă,,de parcă ar fi rostit o vocală neauzită”,iar brațele erau albe,
lungi și subțiri.Blândețea glasului fetei îi domolește frica.
Hotărâtă să-l
elibereze pe Isidor, Serena reușește să deschidă ușa cuștii. Condorul o urmează
afară, dar dezvăluie că nu poate zbura. Serena manifestă curaj,inteligență și
compasiune atunci când îl eliberează pe condor.Deși Isidor are probleme cu
zborul,Serena găsește o soluție pentru a-l scoate din grădina zoo.
Când a reușit să
îl salveze, el a înțeles că există într-adevăr zâne și că ele uneori coboară și
în viața bătrânilor condori lipsiți de speranță.Cu toate că Isidor visase de
mult timp libertatea, a uitat ce înseamnă și de aceea nu a putut să
zboare
Mult lirism în acțiunea celor doi care doresc libertate.
Relaţia dintre Serena şi Isidor e cea dintre două fiinţe care ştiu cât de
important este visul. Serena vrea să-l ajute pe Isidor să-şi redescopere
plăcerea zborului şi să-şi depăşească temerile.
Serena devine un simbol al curajului și compasiunii,
dovedind că un singur individ hotărât poate schimba destinele altora. Isidor, condorul,
reprezintă lupta pentru libertate și capacitatea de a depăși constrângerile
impuse de societate. Isidor rămâne ca o permanentă promisiune că visurile pot
deveni realitate.
Stilul autoarei
capătă o notă definitorie prin atenția acordată detaliilor, a căror cumulare
controlată asigură o stare de necesitate în puzzleul poveștii, și prin umorul
fin, care se strecoară în țesătura textului.
(numele Serena înseamnă puritate,calm,lumină, dorință de
aventuri,emoții)