Textul 1
Actul I scena VI
D-ra CUCU — ELEVA — PROFESORUL
PROFESORUL(deschide ușa, dă să intre, dar se oprește în
prag): Pardon. (vrea să plece).
D-ra CUCU: Stai, stai, domnu Miroiu. Stai să vezi cu
ochii d-tale.
PROFESORUL. (intrând): S’a întâmplat ceva? Ce s’a
întâmplat?
D-ra CUCU: Ce s’a întâmplat? Mă mai întrebi ce s’a
întâmplat? (Cu un calm zdrobitor): Adineaori a trecut automotorul și am prins-o
pe dumneaei (gest acuzator) pe peron.
PROFESORUL: (blând): Chiar pe peron?
D-ra CUCU: (zdrobitor): Chiar pe peron.
PROFESORUL: Poate că n-a știut...
ELEVA: Să vedeți,domnule profesor...
D-ra CUCU: Taci! (către profesor). N’a știut? Cum n’a
știut? (Către elevă): Cum n’ai știut, Zamfirescu? N’am pus afiș la școală,
negru pe alb? Nu l-ai copiat pe caiet de 75 de ori? Nu l-ați învățat pe
dinafară în ora de educație? (Schimbare de ton. Brusc. Poruncitor): Ce scrie în
afiș, Zamfirescu?
ELEVA: (ca o lecție): „E interzis elevelor din cursul
inferior și mai ales din cursul superior…”.
D-ra CUCU: Mai ales!
ELEVA: …să se plimbe la gară ziua sau seara, dar mai
ales…
D-ra CUQU: Mai ales?
ELEVA: …în orele când trece automotorul”.
D-ra CUCU: (cruntă): Ei ?
PROFESORUL: (mai slab, mai neconvins): Ei?
D-ra CUCU: Ce cauți la gară, Zamfirescu?
ELEVA: Să vedeți, dom’șoară.
D-ra CUCU: Taci!
PROFESORUL: Dac’o întrebi, las-o să răspundă.
D-ra CUCU: Ce să răspundă? Ce să răspundă? (Către elevă):
Poftim, răspunde.
ELEVA: (năucită): Ce să răspund?
D-ra CUCU: Ce cauți aici? De ce ai venit?
ELEVA: Să vedeți dom’șoară… Mama… Vreau să spun tata…
Adică o mătușă a mea… O scrisoare… Un colet… da un colet…
PROFESORUL: (ca sa pună capăt zbuciumului): Nu te mai
osteni. Să-ți spun eu de ce ai venit. Pentrucă-ți place să vii la gară. Îți
place să te uiți când trec trenurile. (omenește, simplu): Nu-i așa?
ELEVA: (izbucnește în plâns).
D-ra CUCU: Plângi Zamfirescu. Plângi că ai de ce plânge.
Ai să vezi tu mâine după conferință. Te dau afară.
ELEVA: (între lacrimi și sughițuri): Dom’șoară vă
rog.
D-ra CUCU: Taci! Șterge-ți ochii. Pleacă. Du-te acasă.
(fata plângând face un pas spre ușă). Stai! Stai să nu te vadă cineva. Ne mai
faci de râsul târgului. (iese pe peron și se uită atent în dreapta și ‘n
stânga. O ia spre stânga, pe lângă fereastră și dispare câteva secunde).
PROFESORUL: (care a rămas singur cu eleva): D-ră
Zamfirescu, nu e poate momentul să ți-o spun, dar teza d-tale pe al treilea, la
cosmografie, este… este mizerabilă… inadmisibilă. (ca un dureros reproș
personal): Se poate, domnișoară, să spui d-ta, că Orion este o planetă? Că Jupiter
este un satelit? Și Cometa lui Halley o stea căzătoare?
D-ra CUCU: (întorcându-se): Nu e nimeni. Pleacă repede.
Să te duci drept acasă. Ne socotim noi mâine dimineață, Zamfirescu Eleonora.
(Ii arată ușa cu un gest neiertător. Fata iese plângând mereu).
(Mihail Sebastian,,Steaua fără nume”)
Textul 2
,,Ştiu că nu voi mai citi niciodată cu aceeaşi
intensitate cu care citeam la 15-20 de ani....
De ce oamenilor le place, de atîta amar de vreme, să
spună, să scrie, să asculte sau să citească poveşti scornite nu e clar nici
pînă azi. S-a spus că ar fi înrudite cu istoria şi că sînt, în felul lor, mai
adevărate decît aceasta, dat fiind că relatările istorice sînt constrînse să se
mărginească la ce s-a întîmplat, în timp ce o poveste bine ticluită istoriseşte
ce ar trebui să se întîmple, sub semnul necesarului şi al verosimilului. S-a
spus despre unele dintre ele că, prin mila şi teama pe care ni le stîrnesc, ne
purifică de propriile emoţii. S-a spus că ne readuc la condiţia noastră
primară, refăcînd „strigătul originar“ al omenescului din noi. Că ne dezbară de
egoismul în care ne îngroapă viaţa de zi cu zi. Că ne ajută să dăm sens lumii
în care trăim. Că ne oferă un spaţiu de simulare, ca cel în care se antrenează
astronauţii, în care să ne putem exersa liber capacitatea de a ne trăi
propriile existenţe. Că hrănesc una dintre aplecările noastre native
definitorii, curiozitatea. Că ne îndrumă spre o înţelegere deliberativă a
lumii, ridicîndu-ne deasupra poncifelor şi a locurilor comune. Că ne pun la
dispoziţie un rezervor inepuizabil de alternative pentru ideile şi credinţele
noastre, atunci cînd valabilitatea acestora începe să se erodeze. Că ne ţin
treze imaginaţia şi creativitatea, de care avem în permanenţă nevoie. Că ne
ajută să visăm. Că ne deschid căi neaşteptate cunoaşterii de sine. Că ne fac
mai înţelegători şi mai toleranţi faţă de ceilalţi. S-a spus cam totul pe tema
asta şi încă pare a fi insuficient.
Onest ar fi să
mărturisim că nu ştim exact de ce e importantă lectura scrierilor literare, în
formarea unui elev. Dar că ştim, din experienţă – a noastră, a celor de
dinaintea noastră – că ea are efecte profunde şi de durată. Restul e o largă
enumerare. O poveste, la rîndul ei.
Dacă aş fi pus în
situaţia de a-i explica unui tînăr de 15-20 de ani de ce e bine să citească,
probabil primul lucru pe care i l-aş spune este că mai tîrziu va fi prea
tîrziu. Nu e un răspuns foarte convingător, dar e cel puţin cu certitudine
adevărat.
E ca atunci cînd
îţi faci o casă. Nu toţi ne dorim palate, dar vrem cu toţii o locuinţă în care
să nu ne frecăm umerii de pereţi, atunci cînd ne mişcăm.
Citim ca să ne
facem locul în care să putem locui.”
(Liviu Papadima,,De ce(să)citim”)
6.Menționează
tiparul textul în fiecare dintre fragmentele de mai jos:
,, PROFESORUL: (blând): Chiar pe peron?
D-ra CUCU: (zdrobitor): Chiar pe peron.
PROFESORUL: Poate… poate că n’a știut…
ELEVA: (o licărire de speranță). Să vedeți, domnule
profesor.”
Dialogul definește relația dintre personaje,de respect,pe
care și-o poartă eleva si profesorul. Dialogul este presărat totodată de o
latură comică și ironică. Dialogul are rolul de a face cunoscuta tipologia
personajelor, dinamizând acțiunea- eleva este o fire nesigură, îngrijorată,timidă,în
vreme ce profesorul este o fire binevoitoare,care dorește s-o ajute și totuși
ușor ironic.
b.,, Onest ar fi
să mărturisim că nu ştim exact de ce e importantă lectura scrierilor literare,
în formarea unui elev. Dar că ştim, din experienţă – a noastră, a celor de
dinaintea noastră – că ea are efecte profunde şi de durată.”
Tiparul textual este explicativ.Autorul mărturisește că
din experiența proprie și a înaintașilor lectura este importantă,deoarece,,are
efecte profunde și de durată”în formarea unui elev. Prin lectură, se înțelege
rostul lumii,elevii devin empatici, carismatici și versatili. Se pot astfel
adapta ușor în orice situație, în orice domeniu.
7.Prezintă un
element de conținut comun celor două texte,valorificând câte o secvență
relevantă din fiecare text.
Un element comun
celor două texte este relația dintre oameni.
În primul text,Domnișoara
Cucu, bănuitoare și ridicolă controlează gara,urmărind pe elevii care încalcă
disciplina școlară.Tonul prin care se adresează este ridicat,autoritar,menit să
intimideze,nu suportă să i se răspundă, pentru a arăta că ea controlează
dialogul.În timp ce o umilește pe eleva derutată,nesigură,care vorbește cu
teamă,alt personaj,profesorul este tolerant,omenos,pașnic.,înțelege umilința
fetei care este dornică de a cunoaște și altă lume,gara este locul de a evada
din cotidian,de a vedea trenurile care vin și pleacă oriunde și nicăieri:,, .
Să-ți spun eu de ce ai venit. Pentrucă-ți place să vii la gară. Îți place să te
uiți când trec trenurile.”Este ușor ironic față de intransigența Domnișoarei Cucu,iar
elevei îi amintește de confuziile din teza la cosmografie.
În textul 2, relațiile dintre oameni pot
fi descoperite prin lectura unor cărți din care se poate înțelege cum se poate comunica
mai uşor cu semenii noştri,cum se poate exprima mult mai clar ceea ce gândim şi
cum dorim să împărtăşim şi celorlalţi.Prin lectură înţelegem lumea,,
ridicându-ne deasupra poncifelor(banalităților) şi a locurilor comune”și astfel
cititorul devine mai înţelegător,mai tolerant faţă de ceilalţi din jur,devenind
un om între oameni.
8.Crezi că operele
literare oferă soluții potrivite pentru rezolvarea unor situații
dificile?motivează-ți răspunsul valorificând textul 2.
Lectura are un rol important în formarea și educarea oamenilor, deoarece
lărgește orizontul de cunoaștere,ajutând la dezvoltarea acestora. Reprezintă
și o modalitate de cunoaștere a sinelui
prin trăirile poetice evidențiate, prin intermediul empatiei. De aceea,
consider că, așa cum susține si Liviu Papadima în lucrarea sa,, De ce (să)
citim?” cititul operelor literare constuie un element important în ajutarea
apropierii de sine, dar totodată,, ne fac mai înţelegători şi mai toleranţi
faţă de ceilalţi.”
Desigur că prin
lectură putem pătrunde într-o lume total diferită de cea în care trăim, fiind
puși în situații noi, petrecute în medii diferite și săvârșite de personaje
care, prin comportamentul lor, ne pot influența personalitatea. Se stabilește,
astfel, o relație cu totul specială între autor, personaj și cititor. Citind
avem ocazia să ne regăsim în personajele din carte, să trăim în felul nostru sentimentele
pe care încearcă să le transmită autorul,să ne lămurim unele situații pe care
nu le-am putut discuta cu cei din jur din diverse motive și poate că
dificultatea pe care o întâmpinăm poate fi rezolvată judecând personajul sau
întâmplările lui.
Astfel identificarea
cu eroul unui roman îl poate face pe cititor să reflecteze asupra propriilor
sale alegeri, mai mult sau mai puțin corecte, să realizeze faptul că greșeala
este complet umană și așa se poate regăsi în poveste.În felul ăsta va acorda
mai multă atenție părților bune care îl caracterizează, revenind la propria
subiectivitate, în deplina ei autenticitate.
Cred, așadar, că cititul literaturii
reprezintă un element esențial în apropierea de sine, ținând cont nu doar de
faptul că acesta îi permite cititorului să-și exerseze imaginația și
creativitatea, ci și să se regăsească în poveste și astfel să-și rezolve unele
nedumeriri.
9. Asociază
fragmentul din,,Steaua fără nume”de Mihail Sebastian cu un alt text
literar,prezentând o valoare morală/culturală comună,prin referire la câte o
secvență relevantă din fiecare text.
Prin atitudinea sa
omenoasă,pașnică,profesorul arată refuzul de a ceda în fața tonului autoritar,umilitor al domnișoarei Cucu față de
eleva apărută pe peronul gării.Chiar și tonul profesorului este,,blând”,o
privește cu respect pe fata intimidată și prin câteva cuvinte ușor ironice
caută să liniștească atmosfera în care se
aflau toate trei personajele:,,Să-ți spun eu de ce ai venit. Pentru că-ți place
să vii la gară. Îți place să te uiți când trec trenurile.”Și astfel arată
înțelegere pentru eleva ce căuta o evadare într-un loc ce părea desprins de
realitate.
O atitudine
asemănătoare o are tot un profesor-de istorie- (romanul,,Viața ca o pradă”de
Marin Preda)care în fața unor străini vizitatori este liniştit,încrezător în
felul lui de a stăpâni clasa și de a le vorbi cu înțelepciune elevilor.Unul
dintre elevi simte din glasul ,,al cărui
timbru mă atinse ca o surpriză niciodată trăită de mine, îmi rosti, în tăcerea
care se lăsase, numele”respect și încredere. Glasul profesorului era aproape
frăţesc, părea să-i spună elevului că știe ce gândeşte şi simte, că şi-a dat seama
care e secretul lecturilor lui, dar acum trebuie să-și arate cunoștințele de
istorie.
Cei doi
profesori impresionează prin felul calm,îngăduitor de a înțelege
elevul,respectul pe care arătându-l va face din ei modele de viață.
Subiectul al Il lea
Scrie o notă de
jurnal în care să arăți cum ai descoperit în curtea bunicilor un loc în care
te-ai retras,pentru a citi cartea preferată.(secvență
descriptivă,narativă,explicativă)
Data:..............................................
Dragul meu
jurnal,
Scriu astăzi
despre cartea citită în vacanța de vară,pe care am petrecut-o la bunici.
De îndată ce intru în curtea bunicilor, pornesc
într-o aventură prin grădina plină de flori. Este ritualul meu preferat. Pornesc printre greieri
şi cosaşi, pe drumul pe care îl ştiam doar eu şi câinele, tovarăşul meu de
joacă.
Merg pâş-pâş, pe lângă gardul din lemn, cu
Felix în faţă, păşind tacticos peste straturile de crăiţe şi de petunii...nu
călcăm niciuna,că se supără bunica. Urmează straturile cu legume, coacăzele roşii,în
dreptul cărora Felix ştia că e cel mai important popas şi, undeva, în spatele
curţii, într-un loc destul de retras, este oprirea finală, în tufele de
hortensii, pe care bunica mea le iubește mai presus de orice. Când ajung lângă
ele, mă asigur că nu sunt supravegheat, mă furişez pe lângă părul cu frunze
creţe şi-mi fac un culcuş drept în mijlocul lor. Este observatorul de unde
privesc grădina şi cerul. Felix se cuibărește lângă mine şi stăm amândoi, el
pufăind, eu atent la fiecare mişcare din jur, de teamă să nu cumva să fim
descoperiţi.Deschid cartea de aventuri,pe care o citesc cu plăcere și în care
sper că voi găsi personaje în care mă transform cu ușurință:,,Insula
misterioasă” de Jules Verne și vreau descopăr geniul vizionar al
autorului.
Citesc despre inginerul Cyrus Smith și slujitorul său Nab , ziaristul
Gedeon Spillet, marinarul Pencroff și nepotul său Herbert,care în plin război
de secesiune, hotărăsc să evadeze din orașul Richmond unde aveau
statutul de prizonieri de război.Pleacă cu un balon cu aer cald aflat în piața
publică,profitând de vremea rea care a întârziat călătoria programată. Se
prăbușesc în mare, dar spre norocul lor în imediata apropiere unei insule. Cyrus
Smith, prin cunoștințele sale vaste, se remarcă imediat ca leader. Împreună
devin adevărați coloniști, reușind să-și amenajeze o căsă complet utilată, să
cultive pământul și să facă fiecare element al naturii să lucreze în favoarea
lor. Aveau senzația că nu sunt singuri. Cineva îi supraveghea în permanență și
îi salva din toate primejdiile. Numai că oricât l-ar fi căutat, acest „cineva”
nu avea de gând să se arate.
Căldura amurgului
înteţește mirosul florilor,iar eu mă ridic,propunându-mi să citesc altă dată
continuarea.Și-apoi trebuie să apar la masa de seară,pentru că sunt așteptat cu
ceva bun.
Te las,dragul
meu prieten și voi reveni la tine în curând........