Două fetițe se
luaseră ștrengărește pe după umeri, scoțând limba la fotograf și sprijinindu-și
capetele blonde unul de altul. Imitau rebeliunea ce începuse să se întindă ca
focul prin generația răsărită după război, dar limba scoasă și poziția
caraghios-lascivă a trupurilor băiețești constituiau singura declarație de independență care le fusese la îndemână.
— Aici le-a fotografiat un vecin, am continuat să spun
istoria cunoscută a fotografiei, așa cum își rostește școlarul poezia. Erau în
vacanța de vară, străbunica Simina încă trăia.
Sabi își puse brațul pe după gâtul meu și-l lăsă să
spânzure cu nonșalanță, lipindu-și tâmpla de a mea și trăgându-mă în fața uneia
dintre oglinzi. Capetele noastre se potriveau perfect în rama ovală cu flori
sculptate și pentru o clipă nu ne-am deosebit cu nimic de toate celelalte
imagini. Străbunicii încremeniți pe peretele cu fotografii ne-au primit între
ei fără împotrivire,împrăștiind asupra noastră răcoarea lor de gheață. Același
gând ivit în mințile noastre ne-a albit obrajii: peretele pe care îl priveam
era viitorul. Către asta mergeam zi de zi, cu fiecare pas pe care-l făceam, cu
fiecare decizie pe care o luam.
De afară, glasul Sarei-mici ne cheamă la masă:
— Mamaaa! Se răcește supa! ”
(Simona
Antonescu,, În umbra ei”)
* stucatură – ornament arhitectonic în relief (pentru
interiorul clădirilor), executat din stuc sau din mortar simplu de ipsos.
** passe-partout – Ramă de hârtie sau de carton care se
așază între sticlă și fotografie la înrămarea fotografiei.
*** sepia – culoare roșie-brună.
Textul 2
,,Azi totul se
fotografiază,pentru ca turistul să-și poată constitui un carnet de amintiri,
dar și din teama suscitată de carențele memoriei: când ne temem de uitare,
fotografiem. Mereu, oriunde, oricând. Dar sub inflația de imagini se insinuează
cancerigen amenințarea dispariției: le pierdem, le rătăcim, se șterg. Fotografia
de masă nu e decât un paliativ înșelător al prezentului, al
instantaneității devenite regim existențial generalizat, pe scurt, al duratei
fugitive, doar iluzoriu conservată pe ecrane translucide. În schimb, arta
fotografiei s-a impus în spațiul cultural și protagoniștii ei beneficiază
de o reputație nu doar necunoscută, ci și imprevizibilă acum câteva decenii: ei
au devenit cronicarii timpurilor moderne. Ai orașelor și ai corpurilor, ai
nopților și ai ruinelor. Ceea ce pictura a abandonat, fotografia a preluat. Ea
furnizează datele unei antropologii* a prezentului. Cu geniu, pasiune sau
trivialitate. Marii fotografi nu sunt niște indiferenți. Realul îi captivează
și ei îi restituie artistic avatarurile. [...]
Acum mult
timp, m-au fascinat fotografiile unui artist – azi uitat – ce erau traversate
de o umbră pasageră, de o pâlpâire luminoasă ce sugerau prezența fantomală
surprinsă de cameră. Fotografii enigmatice care se sustrăgeau autorității
realului considerat ca domeniu exclusiv al acestei arte recente. În filmul lui
Kurosawa, și el preocupat de fantome, un fotograf, de mult celebru, s-a retras
din universul modei și al succesului pentru a se consacra unei căutări
alchimice: sufletul ascuns al personajelor prezervate** pe hârtie, grație
camerei, pornind de la vechi imagini nostalgice. El reconstituie un gigantic
aparat arhaic și imobilizează drastic personajele
grație unui sistem ce pare inspirat de tehnicile medievale de tortură. Doar
astfel, afirmă el, expunerea căreia îi sunt necesare durate nemăsurate – până la
o oră! – se va efectua corect, căci corpul nu se poate mișca, rămâne fixat
pentru a elibera fantoma căutată patetic de fotograf. [...]”
(George Banu,,Fotografia și moartea”, în Dilema Veche, 2017)
1 Notează, din
textul 2, un motiv pentru care oamenii fotografiază totul.
2 Scrie în casetă
litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând textul 1:
Mama Cornelia punea masa:
a) în dreptul peretelui cu fotografii.
b) în bucătărie.
c) în sufragerie.
d) afară, sub nuc
3 Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului
corect, valorificând textul 2.
Personajul din filmul lui Kurosawa era:
a) cronicar de
modă.
b) pictor.
c) fotograf.
d) alchimist.
4 Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului
corect, valorificând textul 1.
Cele două fetițe blonde din fotografie se numeau :
a) Sara și Simina.
b) Cornelia și Sebastiana.
c) Cornelia și
Sabi. d) Sabi și Sebastiana.
5 Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili
corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din
cele două texte.
Fotografia de masă
și arta fotografiei sunt unul și același lucru.
Fotografia a
preluat ceea ce pictura a abandonat.
Fotograful din film lasă personajele fotografiate să se miște liber.
6.Precizează, în unu – trei enunțuri, o trăsătură a personajului Sabi, identificată în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență:
7.Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, un element de
conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă
din fiecare text.
Elementul comun celor două texte este fotografia,arta de a captura tot ce este în exterior:în primul text personajele privesc mulțimea de fotografii de pe un perete și recunosc unele ființe și amintesc aspecte din viața lor,, o familie formată din opt membri de vârste diferite privea peste umărul drept al fotografului, cu seriozitate”;în al doilea text,nonliterar,autorul scrie despre arta fotografiei care a devenit o cronică a timpurilor moderne și amintește de un fotograf care,, imobilizează drastic personajele grație unui sistem ce pare inspirat de tehnicile medievale de tortură.”
8. Crezi că fotografia este doar o modă a zilelor
noastre? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând unul
dintre cele două texte date, la alegere.
Da,cred că fotografia este o modă a zilelor noastre,ne distrăm fotografiind oriunde,oricând,vedem lucrurile cu totul altfel decât în cuvinte.Îmi place fotografia de stradă,în contextul orașului,pozez oameni interesanți, cu atitudini interesante. Astăzi toți suntem fotografi,dar cred că un fotograf trebuie sa fie sincer cu el,cu cei din jur,pentru că imaginea din fotografie poate fi amintire,impresie,sentiment,peste ani poate fi curiozitate,poate fi o poveste. Fotografiile sunt un fel talismane, pe care la făurim,fără să ne dăm seama, pregătind amintiri tandre de a căror magie ne vom lăsa învăluiții într-un viitor. Mă fascineză gândul că în fotografii oamenii sunt mereu fericiți,serioși,așa cum cele două personaje din textul 1privesc personajele din fotografiile vechi:mirese,soldați,,școlari cu uniforme dintr-o altă lume, domnișoare de pension, costume de carnaval care aminteau de singurul film mut”sau atitudinea ștrengărească a unor fete ce vor să pară altfel decât în realitate.La fel ca aceste personaje și eu,văzând fotografii vechi sau noi,mă bucur,sunt uimit,mă întristez alături de fotograf,ba îl și invidiez,el a văzut viața printr-o imagine.
9. Asociază fragmentul din ,,În umbra ei,” de Simona Antonescu, cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară,o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
,,În clipa aceea, uşa casei bătrîneşti se deschise şi cerdacul
umbrit se lumină la erupţia fetei îmbrăcată într-o rochie albă ca zăpada.
Apariţia albă o privi pe Maria fără să clipească, dar în afară de curiozitate
şi o urmă de uimire, faţa ei nu exprima nimic altceva.... Fata în alb tresări
şi se uită iarăşi fix la Maria.... Toate gândurile, toate simţurile Mariei
ţinteau numai apariţia albă uimită, speriată şi palidă. Se priviră amândouă ca
într-o oglindă.”
(,,Cireșarii-Castelul fetei în alb”de Constantin Chiriță)
Am ales un fragment din romanul,,Cireșarii,Castelul fetei
în alb”de Constantin Chiriță în care sunt prezentate la fel ca în textul 1 două
fete,aici ele se întâlnesc pentru prima oară și sunt uimite de asemănarea lor,de
parcă s-ar privi,, ca-ntr-o oglindă.”Dacă în primul text cele două fete cunosc
lumea trecută din fotografii și se văd în viitor alături de această lume,în
,,Cireșarii”celor două fete prezentul le oferă o surpriză-amândouă seamănă de
parcă ar privi aceeași fotografie.Apropierea,asemănarea ființelor înseamnă
prietenie.