de Lucian Blaga
,, Umbra lui Dumnezeu e tot
ce vezi,
ce-n spațiu se desparte și s-adună,
pământ e ea, și prund și undă,
un drum cu călătorul dimpreună,
fântâna-adăpostind o lună.
Umbra lui Dumnezeu e mai vârtoasă în lumină,
mai grea ca alte umbre. Și nu-ți scapă.
Și poți s-o strângi sub chip de holdă și grădină.
Și poți s-o bei în chip de apă. ”
ce-n spațiu se desparte și s-adună,
pământ e ea, și prund și undă,
un drum cu călătorul dimpreună,
fântâna-adăpostind o lună.
Umbra lui Dumnezeu e mai vârtoasă în lumină,
mai grea ca alte umbre. Și nu-ți scapă.
Și poți s-o strângi sub chip de holdă și grădină.
Și poți s-o bei în chip de apă. ”
Umbra divină este timpul
declanşat odată cu intrarea în existenţă, Dumnezeu prin cuvântul său este viu si lucrător, lumina sa are capacităţi revelatorii, descoperind fragmente din
misterele ce se refuză cunoaşterii, astfel încât: ,,Umbra lui Dumnezeu e mai
vârtoasă în lumină”. ,,Cu
floarea mea de foc în mâini”,poetul, eul liric participă subiectiv la momentul
miraculoasei comunicări cu universalul, recunoscând într-un aforism perpetua
oscilare între cele două regimuri ale imaginarului: ,,Umbrele seamănă, ce-i
drept, cu întunericul, dar sunt fiicele luminii”. Frumusețea este umbra
lui Dumnezeu asupra Universului,umbra este neființa,este simbolul eternității.
Lumea în care trăim
este o lume amețitoare a jocului de lumini și umbre . A zis Dumnezeu: „Să dea pământul din sine verdeaţă:
iarbă, cu sămânţă într-însa, după felul şi asemănarea ei, şi pomi roditori,
care să dea rod cu sămânţă în sine, după fel, pe pământ!”
Titlul poeziei este o metaforă :duhul,urma,imaginea divină există
în tot și-n toate ,în semnele lăsate de porunca Lui de a crea Raiul pe pământ,o
natură desăvârșită.Astfel pământul a devenit RAIUL ,loc al frumuseții și
măreției dăruit oamenilor, o lume ospitalieră dăruită omului, ca să o poată
locui.
Poezia este o descriere a fiecărei amprente divine,a poruncilor care au
despărțit și au adunat apele și pământul,a așezat unda apei lângă prund,i-a dat
călătorului ,,un drum”,a adăpostit ,,o lună”în ,,fântână”,loc al vieții,al originii
vieţii, al purificării, al regenerării.În lumina revărsată pe pământ ,,umbra
”divină este viguroasă, puternică,nu poate fi comparată cu ,,alte umbre”ale
minunilor lăsate de EL pe pământ.
,,Creaţia", departe de a mai fi fapta
semnificativă a lui Dumnezeu, este numai un efect de lumină, lumea-umbră
arendată în beneficiul omului, căruia îi spune: "poţi s-o strângi sub
chip de holdă şi grădină. / Şi poţi s-o bei în chip de apă" o lume, plină
de Dumnezeu, fiindcă ea e consecinţă a existenţei Sale. Miracolul
transformării umbrei este dedicat
omului,de aceea ultimele versuri sunt un
îndemn ,o poruncă pentru binele ființei umane: repetarea verbului,,poți”atrage atenția
asupra puterii de fi protejat de
duhul divin,de a se bucure el,omul, de darurile semănate pe pământ:holde,grădină,apa,omul
poate,trebuie să se bucure de darurile divine. Enumerarea darurilor este plină de simplitate ,de parcă ar fi luate din
cărțile sfinte ,fiecare cuvânt este o taină tandră, ocrotitoare dată destinului uman,iar
pământul ce-a primit darurile este locul unde se poate înfiripa povestea umană.
Simplitatea versurilor sugerează
amplificarea misterului creației dăruită oamenilor,Dumnezeu le-a dăruit oamenilor un pământ –rai.Poezia
este alcătuită din versuri cu monorimă ca-n poeziile populare si cu măsura
inegală,al căror ritm interior redă fluxul ideilor; substantivele enumerate,verbele la prezent sunt cuvinte-metaforă,iar cele două
epitete – adjective la grad comparativ de superioritate: ,,mai vârtoasă,mai
grea” dau contur amprentei dumnezeiești .Opțiunea poetului pentru versul liber și lipsa elementelor de
prozodie clasică permit exprimarea fluxului ideilor și a intensității
sentimentelor, precum și eliberarea de rigorile prozodice clasice. Aceasta este
o formă a modernismului poetic.