Opera
epică este creația literară în care autorul își exprimă gândurile,
emoțiile, viziunea despre lume, în mod indirect, prin intermediul personajelor
angajate într-o acțiune relatată de un narator. Schița ,,Five o clok”de Ion
Luca este o creație epică..
Un prim
argument în sprijinul acestei afirmații îl reprezintă acțiunea simplă, liniară:
Povestirea al cărei titlu este compus din cuvinte englezești arată un obicei al acelor
vremuri: ceaiul de la ora cinci. Naratorul-personaj merge într-o zi de joi,la
ceaiul de la ora cinci,este primit în fastuoasa încăpere , asigură gazdele sale
de tot respectul și de afecțiunea sa
pentru ele. Doamnele îl întreabă pe invitatul lor dacă a fost la circ și pe cine a
văzut acolo, ce persoane cunoscute au fost prezente, cine cu cine a conversat,
cine pe cine a salutat, astfel începând
bârfa. Naratorul răspunde cu eleganță la toate întrebările, înțelege că nu
trebuie să se lase prins în jocul curiozităților și,odată cu apariția unei
femei despre care se dorise amănunte, încearcă să plece cât mai repede, renunțând
la ceaiul oferit și la ospitalitatea cucoanelor. La ieșire se întâlnește cu
bărbatul bârfit ,invitat și el la ceai,dar naratorul îl face să renunțe.
Finalul este unul comic
Un alt argument îl reprezintă personajele cu nume ușor franțuzite: Esmeralde Piscopesco-alintată
Măndica,este gazda,sora ei,Tincuța Popesco; ambele sunt curioase să afle de la
oaspete despre lumea prezentă cu o seară înainte la circ.Cu ton ridicat și
hotărâte a afla nume se întrerup,îl derutează pe narator,uimindu-l de
curiozitatea lor despre un locotenent-Mitică Lefterescu.Prin dialog,scriitorul
prezintă trăsăturile damelor care reies din felul de a vorbi,deși par ființe din
înalta societate,se poartă ca femei needucate.Apariția Miței Potropopescu, frumoasă
si elegantă, schimbă atmosfera salonului:. cele trei dame se săruta afectuos,dovedind ipocrizie,dar respectând eticheta. Dialogul se îndreaptă periculos către Mitică Lefterescu,locotenentul dorit de Măndica și de Mița .Se ceartă ca două
mahalagioaice. Naratorul fuge speriat de ce va urma, îl întâlnește pe bravul
Lefterescu, sosit la five o'clock și-l
întoarce din drum. Naratorul relatează la persoana a III-a,dar se și implică în
acțiune. El cunoaște totul despre personaje,le urmărește prin dialog. În ceea ce privește modurile de expunere,dialogul
este un mod important de expunere care
ajută la caracterizarea personajelor și la evidențierea relațiilor dintre
personaje.Dezvoltat în interiorul limbajului popular, stilul
conversației familiare din salon se caracterizează prin expresivitatea textului:pronume, vocative, interjecții interjecții, propoziții afirmative, prezența termenilor de tandrețe.
Prin conversație, personajele își evidențiază identitatea socială și psihologică. Comicul de limbaj se remarcă prin
schimburile de replici , propoziții simple. Sintaxa folosită de personaje relevă
ritmul alert, de intensificare a dialogului, dar și comicul de limbaj,care
valorează mai mult decât o descriere, participând la descoperirea imaginii vii
a personajului. În concluzie, datorită acțiunii simple, a personajelor și a naratorului-personaj,
schița aparține genului epic.