,,Pe bancă, sub castanul din vie, te așează,
Străine, ce venit-ai priveliștea s-o vezi -
Florica e acolo, cu casă, parc, livezi,
Și peste drumul mare : zăvoiul. Înserează.
Străine, ce venit-ai priveliștea s-o vezi -
Florica e acolo, cu casă, parc, livezi,
Și peste drumul mare : zăvoiul. Înserează.
Câmpia e albastră și-n zare norii ard.
Sclipește Râul Doamnei înspre apus, o clipă...
Un taur muge ; puțul cu lanț și roată țipă ;
Și vrr !... un zbor de vrăbii zbucnește dintr-un gard...
Sclipește Râul Doamnei înspre apus, o clipă...
Un taur muge ; puțul cu lanț și roată țipă ;
Și vrr !... un zbor de vrăbii zbucnește dintr-un gard...
Te-apleci mirat, străine, pe-amurg ca pe o ramă
Ce-ar străluci din umbra muzeului pustiu,
Și crezi, pornind aiurea, rănit de-un dor târziu,
Că ai cuprins Florica... Dar n-ai zărit, ia seamă,
Ce-ar străluci din umbra muzeului pustiu,
Și crezi, pornind aiurea, rănit de-un dor târziu,
Că ai cuprins Florica... Dar n-ai zărit, ia seamă,
Pe-albastra depărtare a luncii de demult,
Trecutul meu, ce arde sclipind în Râul Doamnei -
N-ai auzit, deodată rupând tăcerea toamnei,
Vrr !... timpu-n zbor, pe care cutremurat l-ascult.”
Trecutul meu, ce arde sclipind în Râul Doamnei -
N-ai auzit, deodată rupând tăcerea toamnei,
Vrr !... timpu-n zbor, pe care cutremurat l-ascult.”
Textul liric este un text literar în care autorul
exprimă gânduri, idei, sentimente în mod direct, prin intermediul unei voci
numite eu liric, folosind un limbaj artistic, încărcat de subiectivitate.Titlul
poeziei este un substantiv care numește o persoană care este originară din
alt loc, care este diferit de mediul în care se află la un moment dat.
„Străinul” este
un text liric, pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text.
În primul
rând este un text liric, pentru că exprimă trăirile proprii ale autorului în
mod direct.Ca o gazdă primitoare poetul îl invită pe străinul ,,venit priveliștea ”s-o vadă să se așeze ,,sub castanul din vie”-loc
benefic al puterii,al rodului veșnic,al
credinței tinereții ,al nemuririi,este copacul ce copleşeşte cu coroana lui toată casa,
simbolizând îngerul ocrotitor.Este momentul amurgului, un timp situat înainte
de înfăptuirea unui miracol,când poate
vedea întregul domeniu,enumerându-i fiecare parte.Atmosfera,spațiul albastru, culoarea calmului și a liniștii,imagine
vizuală a râului ce,,sclipește”ca o oglindă a veșniciei dezvăluie un sentiment
de satisfacție față de farmecul vieții.Muzica vieții exprimă pulsația vieții:un
muget,un țipăt,un zbor al vrăbiilor-totul se produce instantaneu la fel ca
trecerea timpului.Străinul este un spectator necunoscut,chiar dacă cuprinde cu
vederea întregul peisaj,nu poate înțelege timpul,misterul trecutului ,pare ca
nu reușește să descifreze peisajul,îl vede doar ca pe un tablou:
“Te-apleci mirat străine, pe-amurg ca pe-o rama”. Perspectiva lui este diferită
de a celor familiarizați cu împrejurimile, el nu poate să înțeleagă frumusețea
locurilor.În finalul poeziei nostalgia este exprimată direct,este accentuată caracterul
unic al vieții trăită în aceste locuri,se desprinde de trecerea timpului. Interjecția,,vrrr”...creează sugestia trecerii timpului,accentuează sentimentul
că omul nu are mijloacele de a interveni asupra trecutului,acceptând resemnat
curgerea anilor.
În al
doilea rând, textul este liric, deoarece există un eu liric. Acesta se adresează direct către străinul ajuns sub castanul din
vie,apoi îl urmărește pe acesta privind peisajul,fără a-l înțelege. Poetul
simte nostalgia după timpurile de odinioară,,trecutul meu”,exprimând un sentiment
de dezrădăcinare și dorința de reîntoarcere la natura și la locul de baștină,accentuează
caracterul unic al experiențelor trăite în cadrul de neuitat.
În al treilea rând, caracterul
liric al textului este dat de limbajul folosit. Este un limbaj artistic, care
creează imagini, prin intermediul cărora poetul îşi exprimă emoţiile. Imaginile
vizuale și auditive ale naturii în amurg
dezvăluie un sentiment de plăcere în a enumera aspectele domeniului,,Florica”:,,casă,parc,livezi,zăvoiul,râul”Interjecțiile,,vrrr”...descriu
plecarea bruscă a stolului,pulsația
vieții,dar și trecerea timpului , la fel de repede ca o bătaie de aripi.
Epitetele „pustiu,târziu,albastra”,metafora,,rănit de-un dor târziu”,comparația,,te-apleci mirat pe-amurg ca pe o ramă” transmit un sentiment de echilibru,de mister al naturii. Eul liric este atras de spațiul,de atmosfera dragă,familiară,chiar dacă trebuie să accepte resemnat trecerea timpului.
Epitetele „pustiu,târziu,albastra”,metafora,,rănit de-un dor târziu”,comparația,,te-apleci mirat pe-amurg ca pe o ramă” transmit un sentiment de echilibru,de mister al naturii. Eul liric este atras de spațiul,de atmosfera dragă,familiară,chiar dacă trebuie să accepte resemnat trecerea timpului.
Sugestia limbajului poetic este realizată
prin simboluri și corespondențe:,,Pe-albastra depărtare a luncii de demult”arată
curgerea timpului;de asemenea, sugestia se realizează și prin pauzele din
discursul liric, marcate de punctele de suspensie, pauze ale emoției,
melancoliei și nostalgiei: ,,Că ai cuprins Florica,dar n-ai zărit, ia seama”.Verbele
exprimă vraja cadrului natural.
Se remarcă muzicalitatea dată de rima îmbrățișată, ritmul
trohaic, măsura de 13-14 silabe
În concluzie,
textul „Străinul” este liric, deoarece, prin vocea unui eu liric,
autorul comunică în mod direct sentimentul neputinței în fața timpului trecător,contemplând spațiul iubit,
folosind un limbaj expresiv prin care reuşeşte să impresioneze..