sâmbătă, 17 noiembrie 2018

opera dramatică--,,Apus de soare”de Barbu Ștefănescu Delavrancea(fragment)

Imagine similară (acul-I-scena VI)

ȘTEFAN, hatmanul ARBORE, pârcălabul NEGRILĂ, pârcălabul DRAGOȘ, pârcălabul ALEXA, pârcălabul COSTEA, pârcălabul ȘANDRU, fostul pârcalab bătrânul HRĂMAN, vornicul JURJ. (Toți intră pe poarta din dreapta.)
ȘTEFAN: Bine ați venit, boieri d-voastră!
TOȚI: Să trăiești, Măria-ta!
ȘTEFAN: Cu toții. (Dă mâna pârcălabilor și ei i-o sărută.) A! și moș Hrăman! Gata! Veniși! E nuntă! Pe frunte semn... La ceafă semn... umărul drept mai jos... mâna stângă ca un arc... deștele zdrobite... abia te mai ții... Ce mai vrei, bătrâne? N-ai văzut destule?
HRĂMAN: Nu mi-e dat să vreau sau să nu vreau. Voința Măriei-tale, voința țării. De vrea pace, pace, de vrea război, război. De n-aș fi venit, n-aș fi vrut ce vrea Măria-ta... Ș-apoi asta nu pot...
ȘTEFAN: E, cum stau hotarele, pârcălabi, că după cum închideți ochii așa doarme și țara.
PÂRCĂLABUL NEGRILĂ: Eu lăsai pe...
ȘTEFAN: Toader.
PÂRCĂLABUL NEGRILĂ: Da, la Hotin. Bine. Litvanii și rușii sunt cu minte de când i-ai cumințit Măria-ta.
PÂRCĂLABUL ALEXA: Din turnul de la Orhei niciun semn de ropot. Senin cât bate ochiul. Ai liniștit pustietățile d-a lungul Nistrului. Ș-apoi am lăsat pe...

Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează rapid în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice. Fragmentul citat din creația lui Barbu Ștefănescu Delavrancea aparține unei opere dramatice. Titlul piesei este metaforic.
Metafora "soare" se referă la sistemul social heliocentric(soarele se află în centrul unui sistem),astfel  în centrul universului social se afla Domnul, iar in jurul sau - în cercuri concentrice - se grupează familia, curtea, cetatea și Țara.
,,Apusul de soare” sugerează trecerea în neființă a celui care a fost supranumit "soarele Moldovei"- domnul Ștefan-care a avut față de țară o înaltă datorie:liniștea supușilor săi- îl cutremură însă ideea că autoritatea domnească, în care stătea pe atunci forța statului feudal moldav, s-ar putea prăbuși o dată cu dispariția lui fizică.
     În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Preocupat de echilibrul țării, Ștefan,domnul Moldovei, enunță acum unul dintre principiile politice esențiale ale domniei sale:pacea la hotare.Faptele prezentate în acestă scenă sunt puţine, dar evidenţiază indirect acelaşi profund sentiment patriotic al domnitorului: cunoaşterea celor care i-au fost aproape în apărarea țării, rememorarea locurilor, a luptelor, a jertfelor- este o însuşire care-l particularizează între toţi domnitorii Moldovei şi argumentează legătura strânsă dintre măreţul voievod şi popor, precum şi dragostea lui imensă pentru neam şi ţară.Între domn și boieri există sentimentul de respect,iar salutul boierilor este urare de viață lungă în fruntea lor.Atenția domnului se îndreaptă spre,,moș Hrăman”,prezent și el la întâlnire,,nuntă”-o numește domnul,petrecerea vitejilor credincioși.Privindu-l,domnul îi vede,,semnele”-urmele lăsate de trecerea prin bătălii,mărturii ale devotamentului în apărarea țării-în glumă,dar cu recunoștință îi enumeră locurile de pe trup  ce poartă semnele din lupte,apoi îl întreabă dacă el,luptătorul, n-a ,,văzut destule”.Răspunsul,,moșului”este un joc de cuvinte înțelepte ce exprimă  politica pe care domnul și norodul au dus-o.Pârcălabii îi dau veste domnului despre hotarele Moldovei,acum liniștite și-n pace.
     În al doilea rând, se observă interesul pentru construcția personajelor: Ştefan cel Mare, personajul central al scenei este un personaj atestat istoric, un personaj real. Modestia cu care vorbește prietenește cu boierii,curajul dovedit în a asigura liniștea hotarelor, imensa dragoste față de țară, o extraordinară disponibilitate sufletească - toate acestea alcătuiesc portretul moral al domnitorului, a cărui voință s-a identificat întotdeauna cu cea a Moldovei. Este impresionant cum îi cunoaște pe fiecare boier,cum glumește,respectând jerfa bătrânului din fața sa, interesându-l liniștea țării.Replicile sunt scurte, devenind ecoul conștiinței curate a domnitorului, care nu se teme de nimic. Vorbirea sa este sacadată, cu pauze sugestive, având rezonanțe profetice. Vorbele sale sunt un mesaj al verticalității morale,al recunoștinței. Semeția voievodală nu-l părăsește nicio clipă,deși se poartă ca un om simplu. Este caracterizarea indirectă a domnului din limbajul său,din gesturile sale,din relația cu boierii.
    Personajele din această scenă sunt boierii:pârcălabi,un vornic ,insuficient conturate, au nume ce amintesc vremuri vechi, sunt descoperite spectatorului prin gesturi de respect,cuvinte simple,dar adevărate metafore inspirate din natură prin care îl asigură pe domn de liniștea Moldovei:,,niciun semn de ropot”...,,senin cât bate ochiul”-totul e pace  așa cum s-a străduit domnul să fie în Moldova. Autorul notează două explicații suplimentare  puse în paranteze,care sunt de ajutor regizorului,dar și actorilor,când învață replicile și mișcarea scenică.
Unele cuvinte au un colorit istoric. denumirile de rang și atribuții de tipul ,,pârcălab ", ,,vornic” ;dintre figurile de stil rețin atenția  comparația,,mâna ca un arc”, metaforele liniștii,repetițiile, toate refac culoarea istorică.
          În concluzie , deoarece dramaturgul nu apare în această operă , dintre modurile de expunere predomină dialogul, lista personajelor apare la începutul scenei , fiecare replică începe cu numele vorbitorului , urmat de două puncte , avem prezente indicaţiile scenice  date de autor şi faptul că această operă poate fi pusă în scenă demonstrează apartenenţa fragmentului din opera "Apus de soare” la genul dramatic.