Nicolae Tonitza
s-a consacrat în pictură ca un remrcabil creator al portretelor, în particular
al copiilor – gingaşi şi inocenţi – dar şi al portretului feminin, pentru care
a manifestat o atracţie specială, reuşind să-i surprindă, ca nimeni altul,
expresivitatea. Pictura lui Tonitza a rămas de-a lungul timpului o mărturie a
genialităţii sale, o revelaţie a idealului şi frumosului, dovada unor valori
spirituale autentice.
Tabloul,,Portret
de tânără”identifică vârsta unei fete și exprimă
bunătate,fragilitate,delicatețe.
Fata are o atitudine potrivită pentru a i se face
portretul,nu privește spre pictor,pare
că ocolește penelul,ca și cum ar fi atrasă de un sunet,o umbră,o amintire.Ochii
mari, rotunzi și expresivi au o sclipire de visare și o undă de
limpezime,privesc cu o nostalgică inocență,cu o amară melancolie și candoare totul di n jurul său.Pictorul a
surprins o înfiorare dulce-amară în fragilitatea privirii calme,de catifea.Fața
rotundă este a unei ființe deschisă,caldă,sigur vede totdeauna partea frumoasă
a vieții.Fruntea înaltă,rotundă este a fetei raționale,ce-și lasă liberă
imaginația.Pe fața albă apar ca niște petale trandafirii umbre ale emoției,ale
timdității.Nu poate vorbi,își ascunde gândurile, vorbele nerostite,cărora nici n-ar şti să le dea un
nume, lacrimi neplânse la vremea lor. Buzele roșii sunt încremenite într-o
tainică tăcere,ascund multă imaginație,de aceea pare o ființă atrăgătoare,
irezistibilă și plină de fantezie. Părul negru bogat exprimă energia terestră, dar și melancolie,nesiguranță.
Culoarea întunecată luminează tenul strălucitor şi ochii senini şi misterioşi.Părul
este aranjat într-o formă lejeră,un coc
ușor răsucit.
Albul rochiei îi
accentuează feminitatea,stilul original. Nuanța reflectă emoțiile,sinceritatea
ființei,iar decolteul adânc arată nevoia de a evidenția puritatea
pielii.Gulerul este un accesoriu ce completează eleganța rochiei.Talia este
marcată de un cordon roșu, ascunzând entuziasmul fetei.
S-a așezat pe un fotoliu
de culoare verde,pentru a se crede în armonia naturii,iar șalul de culoare
închisă,cu care se proteja, i- a alunecat de pe umeri, îi completează
ținuta simplă,dar rafinată.
Fondul tabloului
este un amestec de culoare:maro cu bej prin care penelul lasă ușoare urme de
roz,nuanța pământului preferată de pictor ce a vrut să comunice imagini
luminoase într-un interior neutru, unde tânăra se poate relaxa perfect și poate
visa ca o plutire în univers, ca un înger într-un vis misterios ceea ce
reprezintă echilibrul dintre planul fizic şi spiritual.