joi, 23 decembrie 2021

,,Preșul”de Ioana Pârvulescu---text narativ

 

,,Duminică,văzând că iar n-am pâine,am coborât la magazinul Angst din apropiere.Era o vreme splendidă,neobișnuită pentru luna ianuarie.Ca mulți dintre semenii mei,am și eu,probabil,în trup,o mulțime de celule cu amintiri vegetale,care mă fac să,,râd la soare”și să fiu veselă odată cu,,vremea cea bună”.De data aceasta,totuși,meteosensibilitatea mea nu funcționa normal.Am intrat în magazin cu un soi de neliniște pe care n-am stat s-o analizez,am cumpărat pâine,am ieșit din magazin cu un aer posac,deși nu mă certasem cu nimeni,și a trebuit să constat evidența:eram de-a dreptul supărată,supărată rău.M-am oprit brusc în mijlocul drumului,ca Socrate când trebuia să se gândească la adevărurile lumii,și m-am întrebat ce se întâmplă.N-a trebuit să stau locului o zi întreagă,ca filozoful,ca să rezolv problema,căci mi-am dat seama imediat de ce mă purtam ca un om profund ofensat.Fiindcă în cele două săptămâni de când începuse anul,era a doua oară când mi se furase preșul din fața ușii.Într-adevăr,la ieșire am constatat lipsa celui de-al doilea preș,dar sentimentul de rău s-a cristalizat abia apoi...
   Am studiat intrările de la celelalte apartamente din bloc.Jumătate n-aveau în față niciun fel de preș,mi-am amintit de roțile de automobil fără apărătoare,iar jumătate erau împodobite cu un soi de cârpe jegoase,una mai neplăcută la vedere decât alta.La ce bun să te ștergi pe ceva mai murdar decât pantofii?Mi-au venit în cap câteva soluțiii ca să rezolv această primă problemă socială de care mă izbeam în 2004.Cea dintâi,cum se și cuvine,literară,era să lipesc pe ușă,jos,blestemele lui Arghezi pentru cel care ar mai atenta la preșul meu.Celelalte:să-i pun o alarmă,ca la mașinile scumpe;să-l lipesc cu Super Glue;să scriu pe dos HOȚULE!”

                                                                                                             (Iona Pârvulescu, Preșul)

 

    Textul,,Preșul”este nartiv: prezintă o întâmplare, într-o succesiune de momente în care este implicat direct naratorul –personaj ;în succesiunea evenimentelor, relatate la persoana I, creând perspectiva subiectivă -narator subiectiv. Naraţiunea este folosită pentru a prezenta acţiunea.
Timpul şi spaţiul evenimentelor este relatat banal:într-o duminică caldă,după primele două săptămâni din ianuarie,când,deși vremea ar fi trebuit să o îndemne să fie veselă,simte o neliniște nelămurită.Își aseamănă starea cu filozoful care gândea despre adevărurile lumii.Spațiul nu este arătat-poate să creeze o iluzie a realitații-poate fi drumul spre casă.
Naratorul descoperă motivul tulburărilor  deosebit de banal,mărunt,neînsemnat:preșul de la ușă fusese din nou furat..Ar fi fost o întâmplare neînsemnată,dar gestul i se pare agresiv,deranjant.Este încercată de un ,,sentiment de rău”ca o încercare de răsturnare a unei ordini,de a tulbura rânduiala unei persoane,felul în care aceasta își pregătește intrarea în casă,acolo este o protecție la intrare,acolo va rămâne răul. Întrebarea retorică (o întrebare retorică este o întrebare la care nu se așteaptă răspuns),, la ce bun să te ștergi pe ceva mai murdar decât pantofii?”ar trebui să justifice lipsa preșului,este nefolositor.Nici alte apartamente nu aveau preșuri  și-atunci  se gândește la câteva soluții pentru hoții de preșuri:să transmită ,,blestemele lui Arghezi”, invocare a unei nenorociri sau a unui ghinion asupra hoților , o alarmă sau ,dacă va fi dezlipit de podea,hoțul  va înțelege că a fost demascat.
 În această povestire faptele narate  sunt relatate de un narator-personaj,credibil,subiectiv,prezent în narațiune,care și-a exprimat părerile,concepția asupra unor aspecte de viață.Naratorul este aici persoana care a relatat evenimentele în cauză, acesta au făcut parte efectiv din poveste,iar verbele la timpul perfect compus persoana I singular au rol de evocare, marcat de indicii subiectivităţii, dau  impresia că apropie acţiunea de momentul vorbirii, ceea ce măreşte emoţia,  creează impresia unui joc al destinului.
   În concluzie,relatând un fapt banal,naratorul a impus o lecție de viață: a dorit respect,prețuire  pentru persoana sa și pentru bunurile sale. Respectul față de cei din jur arată dacă există un grad  de educație;îi poți privi cu dispreț pe cei ce nu cunosc respectul,este o reacție meritată. Prin stilul direct,simplu,narațiunea aceasta poate aduce o schimbare de comportament.