duminică, 7 noiembrie 2021

Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

 

,,Deși era încă devreme, în librăria S era din ce în ce mai mare agitația. Pe lângă personalul care amenaja de zor vitrina, se oferiseră mulți voluntari: unii se străduiau să facă mai mult loc, mutând din etajere în fundul încăperii, alții cărau de colo-colo scaune pentru invitați, câțiva montau la mijloc trei fotolii și-o masă învelită în catifea portocalie. Acolo, debutanta urma să dea autografe. În colțul stâng se așeza o tavă cu pahare și două sticle cu apă minerală, iar în dreapta se instalau diverse microfoane și boxe de amplificare. Majoritatea celor dinăuntru, atât de doritori s-ajute, era formată din tinerii pe care Claudiu Van îi îndruma anume cum să scrie.
După un ceas, năvăli lumea înăuntru: ziariști și fotografi în jeans și în tricouri, fete-n ținute sport, doamne-n taioare elegante, studenți nepieptănați, profesori în costum, pâlcuri de pensionare în rochii înflorate, bătrâni cu pălărie și baston. Veniseră atrași nu doar de faima croitorului de cărți, ci și de editura norocoasă care făcea de două săptămâni publicitate-n media, vestind cu insistență lansarea unui „text-model”.
Dar punctul de atracție era însăși vitrina, care, odată aranjată, chiar oferea celor din stradă un spectacol inedit, cu un motan scânteietor de negru care se învârtea printre volumele expuse. Mai mult, chiar și coperta jurnalului înfățișa ochii aceleiași pisici, privind de sus trei personaje, învăluite într-un abur. Deși-n scrierea Flaviei nu apărea nicio felină, Van, care cunoștea din experiență cum se captează atenția cumpărătorilor nesiguri, lucrase cu ilustratorul. Într-adevăr, imaginea-și făcea efectul: curioșii care se opriseră în treacăt formau deja o coadă la ușa librăriei.
 Ajunsă în vecinătate, fata se îngrozi de-atâția oameni și vru s-o ia-napoi, dar croitorul de cărți o apucă de mână și-o trase după el, spre o intrare laterală. Nici nu pășiră bine înăuntru, că se și pomeniră aplaudați frenetic de spectatorii-n așteptare. Flavia ar fi zbughit-o imediat afară, dacă el n-o forța să stea pe loc, ținându-i degetele strâns în mâna lui, ca într-un clește. Se înclinară amândoi în fața lumii, apoi, poftiți de editorul-gazdă, se așezară în fotolii, la masa cea portocalie. Alături, de o parte și de alta, se înălțau teancuri de exemplare nou-nouțe, pe două postamente îmbrăcate într-o hârtie aurie creponată.
 Librarul-șef, un ins subțire-n haine albe, ca de mire, le adresă emoționat la microfon „un bun venit”, iar editorul, mai rotofei și mult mai degajat, într-o cămașă-n dungi albastre, îi copleși cu mulțumiri pe organizatori, pe cei prezenți, pe debutantă și, la urmă, pe „sufletul din spatele celor mai bune cărți”.
Cel numit astfel mai făcu o reverență în aclamațiile mulțimii. Vorbi despre motanul din vitrină și despre ochii lui atât de galbeni, care îi inspiraseră coperta, apoi se-ntoarse către Flavia, mărturisi ce tare-l captivase manuscrisul și-i îndemnă pe cei de față să cumpere neapărat volumul din care nu putuse schimba niciun cuvânt.
Veni și rândul ei. Luă microfonul cu sfială și, ridicându-se, rosti cu vocea gâtuită:
— Îmi pare rău că am stârnit atâta vâlvă... Eu sunt un nimeni și am început acest jurnal ca să-nțeleg ce mi se-ntâmplă, nimic mai mult. Claudiu Van își face visuri...
Un ropot de aplauze o întrerupse și, de îndată, editorul îi invită pe cei din jur să se încoloneze pentru autografe. Motanul negru părăsi vitrina și, tacticos, i se urcă pe umăr croitorului de cărți.
 Volumul se vindea fulgerător și cele două teancuri dispărură într-o clipă. Aduseră încă pe-atâtea din depozit.
— Ce să le scriu? îl întrebă pe Van, pierdută, în timp ce oamenii se-apropiau de masă.
 — Îi întrebi numele, pui „pentru X” și te semnezi, zâmbi mișcat de fâstâceala fetei.
 — Întreabă-i tu, îl rugă Flavia cu obrajii-n flăcări, și eu le scriu, însă stiloul îi tremura deja în mână. Treptat, putu să se calmeze. Caligrafia ei măruntă se așternu pe zeci de exemplare, în vreme ce buchetele de flori umplură masa. Într-un târziu își înălță privirea.
Afară se înnopta și librăria se golise, când, din penumbră, se desprinse cititorul. Ținea cartea la piept, în timp ce-nainta, ca-n transă. Era înalt, cu tenul alb de nordic și-n părul blond lucea o undă cenușie. Ochii lui verzi-albaștri scăpărau ciudat când îi întinse exemplarul.
 — Cum vă numiți? îl cercetă surprinsă Flavia.
— Mihnea Fardopol.

                                                       (Monica Pillat, Croitorul de cărți)

Agitația dintr-o librărie a voluntarilor care amenajau vitrina,interiorul arăta că în curând acolo se vor da autografe pe o carte nouă.Mulțimea diversă fusese atrasă de vitrina în care un motan negru mergea printre cărți,fusese ideea lui Van,cel care știa cum sunt atrași oamenii de neobișnuit (este ,,croitorul de cărți”- vede o carte ca pe o haină ce trebuie potrivită ,modelată cât mai bine pe mintea celui ce o citește.Dacă e lipsită de originalitate,vor fi adăugate explicații sau vor fi tăiate pasajele inutile;astfel cititorii vor fi surprinși,puși să descopere ).Flavia,autoarea cărții, este speriată de oamenii dornici să o cunoască,dar este obligată să rămână,mulțumește celor ce o apludă.Librarul-șef își exprimă satisfacția pentru prezența tuturor,iar Flavia,autoarea,este timidă,copleșită de întâmplarea la care este prezentă.Modestă,emoționată îi cere ajutorul lui Van,dar cu timpul se liniștește,scrie autografe.În fața ei,în final,în noapte, apare un ins deosebit,special de care este surprinsă.


,,Secretele cărţilor dăinuie ani de zile. Cărţile care au un secret pot fi citite şi după o sută de ani, şi după o mie de ani. De obicei scriitorul le-a scris, pentru că a avut o mare durere tainică sau ca să înveselească pe cineva trist sau ca să uite că el însuşi e foarte bolnav sau ca să câştige dragostea cuiva care nu-l băga în seamă sau ca să pună un strop de aventură în viaţa lui monotonă. Dar asta nu trebuie să se vadă în carte, cartea se preface că nu ştie secretul scriitorului. Şi scriitorul se preface faţă de carte că nu-i cere să-şi dezvăluie ascunzişurile, o lasă chiar să-l mintă. Dar secretul adevărat există totuşi şi îl leagă pe scriitor de carte, şi-apoi leagă cartea de cititori.
..... Şi-am prins să ne uităm la toate cotoarele din raft, împărţindu-ne frăţeşte şi verişoreşte munca, fiecare vreo douăzeci de rafturi, ca să găsim un titlu de tip 1 iulie (asta e ziua Dinei), aşa ceva, plus un nume feminin. Şi-am tresărit cu toţii când vărul meu a găsit o carte de Erich Kästner care se chema Ziua de 35 mai. A, asta da zi de naştere.......
Cartea pe care o căutam avea ceva cu mai. Atunci Dina a remarcat că mai poate să apară în titlu şi altfel decât ca nume al unei luni.
— Ceva de genul „Au mai trecut şapte zile“, a completat fratele meu – care a înţeles imediat –, adică, cum ar veni, 7 mai.
Am dat de o mulţime de titluri cu cifre Cinci săptămani in balon, Ocolul pămantului în optzeci de zile, Douăzeci de mii de leghe sub mări, Capra cu trei iezi, Cei trei mușchetari, După douăzeci de ani, Cei patruzeci şi cinci, iar despre cărţile cu nume de femei, ce să vă spun, erau nenumărate, în română, în franceză, în engleză, în germană şi numai numele meu, Ana, l-am găsit în vreo trei titluri. Cu toate astea n- am găsit vreo carte care să ne dezvăluie data secretă, nici eu, nici ceilalţi.”

                                                                                 (Inocenții de Ioana Pârvulescu)

În acest fragment,autoarea scrie despre secretele cărților,care pot dăinui și pot dezvălui peste ani trăirile sciitorului,acestea îl leagă pe scriitor de carte,iar cititorii le descoperă prin lectură.indiferent că scriitorul este vesel sau trist,a dorit aventura sau iubirea,cartea nu trebuie să-l trădeze,e legătura ascunsă dintre scriitor,carte și cititor.Autoarea mărturisește,căutând un titlu anume că acest titlu al  unei cărți poate descoperi nume și date secrete care vor stârni imaginația cititorului.

               În cele două fragmente cărțile sunt viață, viața este ca o carte, care educă ,și câteodată cele două e greu să mai fie deosebite. În cărți, autorii scriu despre freamătul, neliniștea și bucuriile care decurg din acceptarea vieții și a condiției umane. Fiecare carte îndeplinește  funcția unei oglinzi,dacă cititorii nu se regăsesc în alcătuirea ei, atunci ea, cartea, nu și-a îndeplinit menirea, este doar un simplu obiect rigid și plat, o scornelă a autorului, o formă de împăunare.Cred că  a scrie literatură înseamnă a fi capabil de a capta și transmite emoție umană, asta încercă autorii în cărțile lor. Sunt inspirați de tot ce-i înconjoară:de cărți, de prieteni, de poezie, de muzică, de orice formă de artă care poate capta și transmite emoția umană.  
În concluzie,a publica o carte este un bun exercițiu de înfrângere a timidității,o dorință de a comunica prin scris cu oamenii.

.....am ales fragmentul din,,Inocenții”,știind că este o carte foarte citită.....