luni, 1 noiembrie 2021

Mihai Eminescu,, La curtea cuconului Vasile Creangă”-descriere

 

,, Pe valea Siretului, întinsă sub arcurile de safir ale cerului, ale căror fluvii de aer tremurau de căldura soarelui de vară, stau risipite, cu întunecata lor umbră, păduri şi dumbrăvi, dosind pintre ele sate întinse, încunjurate cu şanţ, a căror căsuţe mici şi acoperite cu paie şi stuf dogorit par ca nişte stupi scunzi, şi din fumul ce le umple atmosfera biserica-şi ridică turnul ei boltit şi rotund, acoperit cu tinichea albă care străluceşte frumos în soare, ca o argintoasă gândire, din mijlocul satelor cufundate în tăcere şi a verzii şi-ntunecatei lumi a pădurilor.
Siretul, în văratica sa lene, e oprit adesea în drumul său de iazuri mari, încunjurate cu papură ce-şi înalţă ciucalăii copţi în soare, cu stuf, cu măturile mohorâte ca blana de urs şi răgoz verde. Pe malurile iazurilor jur împrejur mătreaţa de un verde tânăr străluceşte ca mătasa, iar în mijloc ochiul verde cel clar al apei pare negru, reflectând în el umbra lumii ce-l înconjură.
Pe câte-un plan mai ridicat se văd curţi văruite cu îngrijire, cu arătarea plăcută şi liniştită. Fereştile dreptunghe strălucesc în soare, în cerdacul nalt duc scări curate, în faţa curţii se-ntinde o ogradă mare în semicerc, încunjurată cu zăplaz şindilit, umbrit de plopi, salcâmi sau nuci. În dreapta curţii, care se numeşte ,,sus", sunt în genere grajduri şi hambare, în stânga ― acarete pentru bucătărie şi servitori, numită ,,jos", iar din dosul curţii se întinde-n patrat, cu şanţ, pomătul, florăriile, via şi prisaca.
Aceasta este arătarea stereotipă a satelor şi curţilor, fără privire la modificaţiunile întâmplătoare care individualizează pe fiecare din ele.
Caracterul vieţii de sat este liniştea şi tăcerea. Ziua, oamenii fiind la lucru, numai copiii se joacă cu colţul drumului, babele detot bătrâne şed torcând la umbră pe prispă şi moşnegii adunaţi la crâşmă îşi petrec restul vieţii lor bând şi povestind. Abia sara, când satul devine centrul vieţii pământului ce-l înconjură, se începe acea duioasă armonie câmpenească, idilică şi împăciuitoare.”

                                           (Mihai Eminescu, La curtea cuconului Vasile Creangă)

 

Privirea călătorului se oprește pe valea Siretului arcuită de albastrul cerului,într-o zi de vară, și observă întinderile de păduri și dumbrăvi ce ascund sate.Eminescu  se dovedește un bun observator, descoperind leagănul mirific,raiul pământesc al spațiului natural de poveste.Încântat pătrunde prin umbra copacilor spre casele satelor acoperite cu paie,stuf și le compară cu,,stupi scunzi”,locuri ale vieții,hărniciei,al familiei;din fumul caselor,ce înalță pământul spre cer,în tăcerea înconjurătoare strălucește biserica,ascunzând înțelepciunea divină.Și din nou privirea caută pământul găsind apa înceată a Siretului oprită de mici lacuri,înconjurate de papură,iar privitorul îi descrie fructele,,ciucălăii copți”,fascinat de culorile maronii și verzi ce armonizează.Verdele domină peisajul apei în care se oglindește,,umbra lumii”,conturul lumii eliberată de timp,spre eternitate.Imaginile vizuale apar în descrierile curților liniștite,iar ochiul enumeră părțile casei:ferestrele,cerdacul,scările,semicercul ogrăzii înconjurat de umbra plopilor,salcâmilor,nucilor-pomi care adăpostesc o lume.Este o încântare cum sunt despărțite accesoriile:sus și jos,fiecare având rosturi bine stabilite.Dar dominantă este liniștea,tăcerea vieții,deschiderea spre adevăruri ascunse:ziua este a celor două vârste:copilăria cu jocul și bătrânețea cu viața încetinită.Seara este momentul trecerii spre miracolul nopții,al păcii,al împăcării.
Descrierea lui Eminescu pare a fi împrumutată din felul cum geografii alcătuiesc harta unui teritoriu. de la orizontala pământului la verticala cerului,interesant cum Eminescu reține formele ondulatorii ale spațiului fizic.
Se observă o contopire a spațiului natural larg dimensionat:malul Siretului,aspectul satului- cu cel sufletesc sugerat liniștea naturii,a oamenilor,sacru fior, în fața planurilor natale. Elementele de peisaj constituite de imagini auditive și vizuale redau tăcerea necuprinsului de la satul din vale până la apa Siretului și apoi până la bolta senină a cerului, în momentul înserării și a intrării în noapte. Aceste detalii zugrăvesc imagini așa cum le-a văzut poetul cu lumini și umbre, culoarea ce domină peisajul este verdele,iar liniștea stăpânește lumea.Cuvinte ca:cer,sate,căsuțe,curți,vale,apă păduri,dumbrăvi,copii,babe,moșnegi indică apartenența la un spațiu geografic românesc, ele reflectă o istorie locală străveche care ne este proprie.Descrierea aceasta este o pagină strălucită a satului,a peisajului etern românesc. Eminescu a avut in totdeauna un adânc simț al realului,iar figurile de stil sunt surprinzătoare :epitete:,,întunecata umbră,căsuțe mici,stuf dogorit,turnul boltit și rotund,ochiul verde cel clar;comparații: ,,căsuțe ca niște stupi scunzi, mătreaţa de un verde tânăr străluceşte ca mătasa;metafore:,, arcurile de safir ale cerului, o argintoasă gândire;personificări:,, fluvii de aer tremurau, Siretul, în văratica sa lene.Eminescu descrie amănunțit natura în totala armonie cu viața și trăirile din acele locuri, farmecul peisajului este sporit de armonia culorilor,a sunetelor liniștite,de atmosfera de intimitate în care toate mișcările sunt abia simțite.