TEXTUL 1
,,Ce schimbătoare
e la munte
Lumina; cât ai scăpăra,
Un curcubeu a-ntins o punte
Din casa mea pân’la a ta.
Și-un gând, un gând nebun îmi vine!
– Așa-s poeții uneori –
Să mă avânt până la tine
Pe puntea asta de culori.
Cu fruntea de lumini brăzdată
Să urc tăriile cerești
Și, când nici nu te-aștepți, deodată
Să-ți bat cu degetu-n ferești...
Dar când să urc, frumoasa punte
S-a dărâmat, - ș-acuma norii
Au tras perdeaua cătră munte:
Nebuni sunt, Doamne, visătorii!”
(Dimitrie
Anghel,Curcubeul)
TEXTUL 2
BOLTA CEREASCĂ
,, Bolta cerească cu puzderia ei de
stele a aprins imaginația oamenilor din momentul în care ei și-au ridicat
conștient ochii spre cer. Cunoașterea cerului, una din problemele de bază ale
astronomiei de poziție, înseamnă în primul rând cunoașterea constelațiilor,
grupări de stele concepute în vremuri imemoriale.
CONSTELAȚIILE
Pentru a
fi mai ușor de recunoscut, stelele vizibile cu ochiul liber au fost grupate pe
zone, astfel încât desenul obținut să semene cu figuri de oameni, animale sau
obiecte. Cu timpul desenele au fost înlocuite cu figuri geometrice simple, care
se obțin unind cu linii drepte anumite stele ale constelației. În prezent, o
constelație este asociată cel mai adesea cu o suprafață de pe bolta cerească,
exprimată în grade pătrate de cer, o grupare aparentă de stele, care, unite
printr-o linie imaginară, se aseamănă cu un anumit obiect, animal, zeu, etc..
Numărul constelațiilor a variat în decursul timpului de la 48 la
131. Printr-o convenție internațională încheiată în anul 1922 la un
congres al Uniunii Astronomice Internaționale, numărul constelațiilor a fost
stabilit la 88 și în același timp, figurile constelațiilor au fost înlocuite cu
simple suprafețe pe sfera cerească, suprafețe trasate după anumite reguli care
cuprind vechile imagini cu care erau asemuite constelațiile.
DISTANȚE ȘI DIMENSIUNI UNGHIULARE
Pentru o
orientare facilă pe bolta cerească este foarte util să aproximăm distanțele
dintre corpurile cerești,adică să putem măsura(în grade),distanțele aparente
dintre acestea.Bolta cerească pare o sferă,observatorul aflându-se în centru
acestei sfere.Dacă o stea se află în apropierea liniei orizontului,unghiul sub
care este ea văzută este aproape nul,iar dacă steaua se află exact deasupra
capului(la zenit),unghiul dintre direcția observator-linia orizontului și
observator-stea este de 90 grade.Pentru a măsura orice alt unghi
intermediar,vom folosipalma sau constelația Ursa Mare.
Pentru majoritayea oamenilor,raportul dintre lungimea
brațului și diametrul mâinii este constant,adică pentru fiecare dintre
noi,atunci când întindem brațul,palma sau pumnul,acestea vor ocupa același
număr de grade pe cer.
Ursa Mare este,probabil,cea mai cunoscută constelație din
lume.A fost menționată de Ptolemeu în cartea sa,,Almagest”,apare în literatură
în operele lui Homer,Shaskespeare sau Tennyson și a fost pictată de Vincent van
Gogh în celebrul său tablou,,Noapte înstelată”.Partea principală a constelației
este formată din 7 stele(Carul Mare) și este vizibilă pe tot parcursul anului
pe bolta cerească.În cazul în care cunoaștem distanțele unghiulare dintre
principalele stele ale Ursei Major,putem aproxima suficient de bine și alte
distanțe unghiulare de pe cer.
-Distanța unghiulară dintre două puncte cardinale
consecutive(de ex.E-S sau s-v)este evident de 90gr)
-Înălțimea stelei polare pentru această regiune este de
aproxim.47gr(înălțimea stelei polare coincide cu latitudinea locului de
observare).
-Diametrul aparent al Soarelui pe bolta cerească este de
31-32 minute,adică aproxim.de o jumătate de grad.Acest lucru înseamnă că
Soarele ar încăpea de două ori după degetul mic al mâinii întins spre
cer.Aproape la fel se întâmplă și cu cu Luna,corp al cărui diametru aparent pe cer
variază între 29 și 34 de minute.
-Diametrul aprent al planetei Jupiter,observat de pe
pământ,este cuprins între 29,8 și 50,1 secunde de arc.”
(https://planetariubm.ro/ghid-practic-de-orientare-pe
bolta-cerească)
==crezi că studiul constelațiilor ar trebui să intre
în programul școlar?
Cred că ar putea fi opțional pentru cei atrași de Astronomie,care
ar dori să afle despre una dintre cele mai vechi științe care studiază cerul și
corpurile cerești,despre astronomii antici și observațiilor lor despre mișcarea
Soarelui, a Pământului și a lunii, care au împărțit anul în luni, săptămâni și
zile,au
prezis apariția cometelor,datele eclipselor solare și
lunare, poziția Pământului în galaxie,numele planetelor și al stelelor și alte
curiozități.Elevii nu sunt încurajați altfel decât cu vreo apariție a unui
fenomen deosebit și atunci merg,dacă au posibilitatea la Observatorul
Astronomic,dacă nu aud de zodii,privesc pur și simplu cerul.Nu știu cât sunt
interesați elevii de constelații,poate câțiva din liceu.
==asociază poezia cu un alt text literar prezentând o
valoare culturală comună,,prin referire la câte o secvență relevantă din
fiecare text
Voi alătura poeziei,,Curcubeul”de mai sus versurile lui
Labiș din poezia cu același titlu:
,,Curcubeu”
de Nicolae Labiș
,,Azi sunt îndrăgostit. E-un curcubeu
Deasupra lumii sufletului meu.
Izvoarele s-au luminat şi sună
Oglinzile ritmându-şi-le-n dans,
Şi brazii mei vuiesc fără furtună
Într-un ameţitor, sonor balans,
În vii vibrează struguri străvezii-
Cristalurile cântecelor grele-
Şi stropi scăpărători de melodii
Ca roua nasc în ierburile mele.
Eu curg întreg în acest cântec sfânt:
Eu nu mai sunt, e-un cântec tot ce sunt.”
Ambele poezii au ca temă iubirea sinceră, cu un mesaj
plin de pasiune, trăiesc sub imaginea curcubeului,
a descoperirii propriului suflet ,a luminii și a lumii:,,am văzut un curcubeu”//,,un
curcubeu deasupra sufletului meu”- simbol al vieții, speranței,
făgăduinței, armoniei, înălțării spirituale.Curcubeul este puntea azvârlită
între două lumi,între două locuri ale vieții-casa,iar îndrăgostitul devine un
zburător pe arcul multicolor,urcând,,tăriile cerești”;este momentul când
întreaga natură și omul îndrăgostit se transformă într-un,,cântec sfânt.”Strigătul:,,
Nebuni sunt, Doamne, visătorii!”;// Eu nu mai sunt, e-un cântec tot ce sunt.”exprimă
sentimentul puternic, generat de o dorință arzătoare exprimat prin
lirismul confesiv. Starea lirică a poetului este
plină de încântare într-u univers intim,înconjurat de arcada colorată a luminii
iubirii și a speranței.
==scrie un text în care să prezinți mesajul/semnificațiatextului,,Curcubeul
de Dimitrie Anghel
Mesajul unui text literar este constituit din totalitatea
semnificațiilor ce sunt incluse in ansambul discursului artistic pe care
noi,cititorii îl decodificăm prin propria perspectivă.
Mesajul poeziei,,Curcubeul” de Dimitrie Anghel
pune în lumină un sentiment de speranță în întâlnirea chiar și în vis a iubirii
transmis direct prin limbajul artistic și prin intermediul eului poetic. Tema
poeziei este iubirea,iar sentimentele eului liric sunt exprimate direct prin
existența formelor de de presoana întâi:,,mea,îmi,mă”și de persoana a
doua:,,ta,tine,te,ți.”
,,Curcubeul” este
văzut adesea ca un simbol al cerului senin, al păcii, al iubirii și al
speranței. promite liniște și armonie, promite o atmosferă senină și mai ales
comuniune între cer și pământ. Adesea, minunatul arc de culori din cer înseamnă
înălțarea spirituală a celui care crede în valorile lui.
Poezia este un
text liric care înfățișează natura ca pe un miraj muilticolor. În spatele
realității poetul caută o lume de vis.Încântat de schimbarea,transformarea
luminii în peisajul montan, exclamă uimit,este nedumerirea trăită vâzând clipa
fulgerătoare,rapidă când apare curcubeul,ca o punte
azvârlită
între două lumi,între două locuri ale vieții-casa. Arcul de culori din cer
înseamnă înălțarea spirituală a celui care crede în valorile lui,este gândul
năstrușnic al îndrăgostitului de a se transforma într-un nălucă,un
zburător.Călătoria este un zbor îndrăzneț,e mai presus de spațiu și timp,poetul
cu fruntea luminată de o aureolă este un rătăcitor ce urcă,,tăriile cerești”,
acoperișul boltit deasupra pământului,văzându-se bătând,,cu degetu-n fereștile”
iubitei.Decorul descris este fantastic,luminat feeric în cosmosul în care
iubitul-zburător înfruntă spațiul universului,pentru a ajunge la fereastra
iubitei.Imaginea este vizuală plină de speranța împlinirii iubirii.Gestul
norilor de a acoperi cerul cu o,,perdea”,o cortină transformă visul,iluzia
într-o
realitatea misterioasă, greu de
descris,dezamăgitoare.Entuziasmul visătorului devine ușoară amărăciune și
ironic exclamă,înțelegându-și trăirile interioare
:,,
Nebuni sunt, Doamne, visătorii!”, îndrăgostiții nu au limite,măsură.
Imaginea curcubeului a fost doar dorința,iluzia,visul de a se apropia de
iubire,într-o clipă de neastâmpăr a sufletului.Descrierea peisajului este
numai vizuală cu o abundență de imagini vizuale,creând o lume ireală din
lumini.
Structurarea textului în patru
strofe, cu rima încrucișată,ritm iambic,măsura 9-8 silabe,ce conferă muzicalitate, contrubuie la lirismul poeziei,
folosind valorile expresive ale limbajului artistic:monologul
liric,imagini vizuale,metafora,exclamația.