miercuri, 21 decembrie 2022

un test interesant (de citit în vacanță!!!!!)

 

Textul 1

,, Duminică. Satul e la horă. Și hora e pe Ulița din dos, la Todosia, văduva lui Maxim Oprea... Hora e în toi ... Locul geme de oameni ... Nucii bătrâni de lângă șură țin umbră. Doar câteva pete albe de raze răzbesc printre frunze gâdilând fețele aprinse de veselie. Zăduful ațâță sângele lumii. Peste Măgura Cocorilor atârnă soarele îngălbenit de necaz că mai are o postată bună până la asfințit.

Cei trei lăutari cântă lângă șopron să-și rupă arcușurile. Briceag, cu piciorul pe o buturugă, cu cotul stâng pe genunchi, cu obrazul culcat pe vioară, cu ochii închiși, își sfârâie degetele pe strune și cântecul saltă aprig, înfocat... Sub tropotele jucătorilor se hurducă pământul. Zecile de perechi bat Someșana cu atâta pasiune că potcoavele flăcăilor scapără scântei, poalele fetelor se bolbocesc, iar colbul de pe jos se învâltorește, se așază în straturi groase pe fețele brăzdate de sudoare, luminate de oboseală și de mulțumire. Cu cât Briceag întețește cântecul, cu atât flăcăii se îndârjesc, își înfloresc jocul, trec fetele pe sub mână, le dau drumul să se învârtească singure, țopăie pe loc ridicând tălpile, își ciocnesc zgomotos călcâiele, își plesnesc tureacii cizmelor cu palmele nădușite ... Glasurile se îneacă în norul de praf ce-i îmbrățișează pe toți ... Numai arar vreunul mai țanțoș începe o chiuitură, în tactul zvăpăiat al jocului, cu ochii pe dos, cu gâtul răgușit. Dar după două-trei versuri o sfârșește într-un iuit aspru, istovit. Apoi jocul urmează tăcut, din ce în ce parcă mai sălbatic. Flăcăii își încolăcesc brațele mereu mai strâns pe după mijlocul fetelor ... Nu schimbă nici o vorbă. Nici nu se privesc. Doar pe buze fâlfâie zâmbete plăcute și fugare... La câțiva pași de pâlcul jucătorilor stau fetele care au rămas nepoftite, privind cu jind, șoptindu-și uneori cine știe ce și izbucnind în râsete silite. La urechi și în cosițe au și ele buchețele de vâzdoage pestrițe și în mână câte un mănunchi mai mărișor pe care să-l dăruiască flăcăului cutare să-l pună în pălărie. Printre fete se mai rătăcește și câte o nevastă tânără, cu năframă de mătase în cap, gata să intre în horă dacă s-ar întâmpla să-i vie chef bărbatului ei să joace. Mai la o parte mamele și babele, grămadă, forfotesc despre necazuri și-și admiră odraslele. Copii neastâmpărați aleargă printre femei și chiar prin horă, fură florile fetelor și fac haz când victimele îi ocărăsc sau se înfurie.”

                                                                                                              (Liviu Rebreanu,,Ion”) 

Textul 2

,, Ziua iei Româneşti, sărbătorită pe 24 iunie, de Sânziene, este o ocazie să ne amintim de tradiţiile noastre şi să înţelegem de ce nu avem voie să le abandonăm. A-ţi uita tradiţiile e mai grav decât a-ţi uita istoria, pentru că istoria nu are nici vechimea, nici profunzimea care izvorăşte din tradiţie. Istoria ţine de lumesc şi de raportul cu ceilalţi.

  Tradiţia ţine de spiritualitate şi de raportul cu sine şi cu absolutul întruchipat în sufletul unui neam.

Aşadar, de ce avem nevoie de tradiţii? Pentru ca să ne amintim de noi înşine, pentru că să nu ne pierdem într-un no man`s land în care suntem cu toţii la fel, pentru că nu mai suntem în niciun fel.

  Dincolo însă de rolul ei de prezervare a indentităţii, tradiţia dă seama de bine, adevăr şi frumos, virtuţile clasice fără de care existenţa noastră nu mai denotă umanitate. Binele conservat prin tradiţie este cel al moralităţii, al distincţiei dintre bine şi rău, mai clare şi mai percutante decât ar putea-o face orice altă învăţătură. Adevărul tradiţiei este, în mod similar, cel descoperit şi dezvoltat prin experienţa neamului şi poate fi regăsit uşor în proverbele populare vechi. Este un adevăr moral, după cum binele descris de tradiţie este unul al adevărului care luptă împotriva minciunii şi a falsităţii. În cele din urmă, tradiţia este cea care păstrează frumosul autentic, aşa cum îl găsim în ia românească.

Spre deosebire de modă, portul românesc nu îmbrăca doar trupul, ci şi sufletul. Ce haină modernă se compară cu firul cusut de mână şi ornat cu drag şi suflet în portul tradiţional? De aceea se purtau haine noi de Paşti şi de Crăciun, pentru a sărbători înnoirea lăuntrică. Dar toate aceste înţelesuri se pierd dacă nu avem grijă de tradiţie, iar sufletul nostru devine mai sărac şi viaţa mai urâtă.

 Până la urmă, tradiţia ne duce înapoi şi ne reface legătura cu moştenirea lăsată de adevăraţii întemeietori. Niciunde nu regăsim, de exemplu, urma dacilor precum în căluş, în care putem citi demnitatea şi vigoarea neamului. Tradiţia este aşadar chiar mai mult decât o seamă de virtuţi, este calea prin care să ne redescoperim demnitatea, prin care să ne afirmăm valoarea şi prin care să stăm cu capul sus. Un neam ca al nostru, care deţine o asemenea comoară, nu are voie să fie umil şi aplecat, indiferent cum ne-ar dori unii şi alţii. Tocmai de aceea avem nevoie de tradiţii, ca să ne aşezăm la locul care ni se cuvine şi care nu este mai prejos decât cel al altor neamuri. Ba chiar dimpotrivă”...

                                               (Bogdan Diaconu, ,,De ce avem nevoie de tradiţii”)

        Cerințe:

==Consideri că referirea la ,,ie..istorie...tradiție”este importantă pentru definirea neamului românesc(text 2)?

  Tradițiile sunt un element esențial al culturii noastre, ne reamintesc că suntem parte a unei istorii care ne definește trecutul, ne transformă în oamenii care suntem astăzi și în cei care vom deveni mâine.Avem nevoie de tradiții,pentru a ști din ce neam venim,pentru a înțelege binele,adevărul.Tradiția înseamnă frumosul adevărat în ia românească,în portul popular, care nu îmbracă doar trupul,ci și sufletul,iar firul cusut de mână şi ornat cu drag şi suflet ajută la o înnoire interioară a omului.Tradiția ne duce spre trecut, ne reface legătura cu istoria,cu moştenirea lăsată de înaintași.

Consider că respectând tradițiile,învățăm ce este demnitatea,măreția,ne știm ca popor locul ce ni se cuvine între neamurile din jur. Ia românească,dansul călușarilor,obiceiurile aduse prin tradiție și istorie,unele chir din vechime, de la daci  sunt şi trebuie să rămână simboluri naționale, elemente care să ne evidențiază trăinicia și continuitatea noastră ca popor.

==Asociază fragmentul din romanul ,,Ion”cu un alt text literar,prezentând o asemănare și o deosebire între ele.

Hora exprimă ideea de coeziune armonioasă ce cuprinde oameni, mişcări, cer, pământ, cântec în acelaşi timp.

   În romanul,,Ion”descrierea horei este o pagina memorabilă,, toată lumea satului este prezentă, duminica, in curtea Todosiei.Jocul traditional,,Someșana” prin vigoarea flăcăilor și candoarea fetelor, prin pitorescul lăutarilor, reprezintă un act al descătușării energiilor. Elementele naturale amplifica semnificatia si importanta evenimentului,nucii batrani fac umbră și răcoare. Soarele trimite căldură și culoare ciudată,ca fiind,,ingalbenit de necaz",iar printre frunze răzbesc cateva pete albe. Cercul horei reprezintă centrul lumii satului, unde toată lumea se distrează și se destine cântând și dansând.

   Tot Liviu Rebreanu descrie asemănător o altă horă ,,Ciuleandra”în romanul cu același nume.Spre deosebire de hora din,,Ion”care începe în ritm viu, hora de aici pornește lent,cumpătat. Jucătorii se adună în ritmul ușor al lăutarilor,iar,când oamenii s-au încins puțin, muzica începe a se înteți, ritmul jocului se accelerează. La ,,Someșana” se joacă în horă dar și în perechi,aici,jucătorii, cuprinși de după mijloc, formează un zid compact de corpuri care se mlădie, se îndoaie, se răsucește și tresaltă cum poruncesc lăutarii.Când muzica se întețește, devine zvăpăiată, sălbatecă,picioarele flăcăilor scapără vijelios, schițează figuri,tropote, sărituri de spaimă, zvâcniri de veselie. În ambele hore pașii sunt săltați și iuți, pornesc într-un vârtej.În hore se aud chiote la care încearcă să răspundă alte strigăte.La,,Ciuleandra” zidul viu al jucătorilor se avântă,încovoindu-se,strângându-se ca un șarpe fantastic,până ce se transformă parcă într-un morman de carne fierbinte, care se zvârcolește pe loc un răstimp, ca apoi, pe neașteptate, să se destindă ostenit ori prefăcut, în tact cuminte, lăsând să se vadă fețele roșite și vesele ale jucătorilor.La,,Someșana” cu cât ritmul crește,cu atât flăcăii se îndârjesc, îşi înfloresc jocul, trec fetele pe sub mână, le dau drumul să se învârtească singure, sar pe loc ridicând tălpile, îşi ciocnesc zgomotos călcâiele, îşi pleznesc zgomotos cizmele cu palmele.În,,Ciuleandra”,șiragul de jucători,flăcăi și fete,se repede mai furtunos ca un vârtej strâns ce se încolăcește,se desface,se strânge într-un vălmășag de trupuri zdrobite,apoi brusc cântecul se frânge și îngrămădirea de tineri se risipește într-un hohot de râs sălbatec.Natura toată pare a fi străbătută de un cutremur al pământului. Aici,natura nu e liniștită,văile se umplu ca de un cutremur, parcă furia patimii omenești ar fi deșteptat până și instinctele de amor de mult înțelenite ale pământului.

     Alte fragmente în care apare hora pot fi:

la Ion Creangã în,,Amintiri din copilărie”

la  George Coșbuc în ,,Nunta Zamfirei”

==Ești jurnalist la revista școlii și iei un interviu unui meșter popular întâlnit la Muzeul Satului,pentru a afla ce reprezintă arta populară pentru el=secvență descriptivă,narativă,explicativă. 

Despre ceramica tradițională, despre cum recunoaștem obiectele autentice și care sunt etapele pe care le parcurge lutul, pentru a se transforma într-un veritabil obiect de artă tradițională am vorbit cu un meșter popular întâlnit într-o vizită la Muzeul Satului.M-am apropiat,l-am salutat pe omul ce-mi părea un magician în fața ,,roții olarului”,a lutului frământat de mâinile lui și l-am rugat să-mi povestească despre minunile ce erau alături,amabil,mi-a răspuns la următoarele întrebări:

    Cum recunoaștem un vas de autentic, produs de un meșter autentic?

Sunt câteva modalități prin care se recunoaște autenticitatea ceramicii:

-toate vasele au pe spate semnătura meșterului sau o ștampilă tipărită în lut cu numele meșterului și locația.Apoi ceramica mea nu este niciodată decorată pe exterior, ea trebuie să conțină simboluri specifice precum: cocoșul, pupăza, peștii, șarpele casei, copacul vieții, spicele de grâu, spirala, boboceii de trandafir, frunza, coada de păun, flori, struguri, casa tradițională, Soarele și unele motive religioase, precum crucea sau troița. Toate simbolurile sunt pictate doar prin culorile pe care le socotesc tradiționale: alb, cărămiziu, maro, galben, verde și albastru.

   Povestiți-mi despre etapele pe care le parcurge lutul, pentru a se transforma într-un veritabil obiect de artă tradițională.

Printre primele etape se enumeră procurarea pământului de oale... nu orice lut e potrivit.Cel mai potrivit lut pentru această ceramică se află într-un deal știut numai de meșteri. Acesta nu se găsește la suprafată, ci la o anumită adâncime de 2-3m. Prelucrarea acestuia se poate face în mai multe feluri, fie bătut cu maiul până se formează o turtă, apoi este mărunțit,călcat în picioare și frământat cu mâna..să știi -este o muncă foarte grea. Unii apelează la un malaxor electric, ceea ce a ușurat munca meșterilor, iar plusul de energie îl aplică în artă. Urmează formarea ,,gogoloțului’’!!!adică  un bulgăre de pământ frământat ce este pregătit și apoi poziționat pe roata olarului, pentru a i se da formă și a se crea un obiect. Totul constă în centrarea bine pe taier,discul acestuia,astfel se evită  strâmbarea sau deteriorarea formei....mâinile mi le umezesc în permanență. După ce obiectul a fost finisat, este tăiat de pe taier cu ajutorul unei sârme și este pregătit pentru uscare și decorare.

Uite așa-- și îmi arată un obiect poziționat cu fața în jos pe taierul care de data aceasta este acoperit cu o pânză, pentru a preveni stricarea marginilor,îl voi centra și îl voi finisa cu ajutorul pieptănului de răzuit--o bucată de metal, ce este folosită de la centrul piesei către exterior.

În această etapă meșterul își pune ștampila și se fac găuri pentru prinderea vaselor pe perete, iar apoi este lăsat cel puțin 2 săptămâni la uscat.

Următoarea etapă,poate voi veni să mai văd, este prima ardere a obiectului de lut la temperatura de aprox. 800 °C, care durează 10 ore. După 2 zile când obiectele s-au răcit, se iau din cuptor, se smălțuiește fiecare piesă și se așază din nou în cuptor, pentru arderea finală, până când temperatura atinge 1000 °C. După alte 2 zile obiectele pot fi scoase din cuptor și vor fi gata de utilizare.

   Cred că-l voi vedea la următoarea expoziție!Povestiți-mi despre tehnica decorării obiectelor. Ce instrumente folosiți?

Eu pun culorile în coarne de vită, care au în partea cea mai îngustă fixată o pană de gâscă, prin care curge lin culoarea. Pentru decorare am,,ajutoare”,care aleg un obiect ce a fost pus la uscare naturală 2-3 zile, pe care eu împreună cu,,ajutoarele”: tineri pictori,elevi realizăm un fundal de o singură culoare. În acest moment, fondul acoperă tot interiorul farfuriei și următorul pas este adăugarea spiralei,simbol al cunoașterii lumii, ce stă la baza multor decoruri tradiționale; pictarea modelului se va începe repede, pentru a evita usucarea fundalului. Spirala este realizată, după ce obiectul a fost situat și centrat pe taier, se începe de la mijlocul obiectului și se va termina pe marginea sa. După ce spirala a fost realizată,fiecare dă frâu liber imaginației.

   Spuneți-mi cum decurge procesul arderii lutului?

Arderea ceramicii se realizează în cuptorul cu lemne(sau cuptorul electric). Cuptoarele pe lemne au o înălțime de aproximativ 1.5 metri. Focul necesar arderii poate ajunge în jur de 1000 °C, pentru a menține cărămizile la o temperatură așa mare. Vasele trebuie așezate, pentru a ocupa cât mai puțin loc, greutatea să fie distribuită uniform, iar suprafața de contact să fie redusă cat mai mult posibil. Mijlocul cuptorului trebuie lăsat cât mai liber pentru a facilita trecerea focului, însă nu prea mult, astfel obiectele din margine nu se vor arde complet. Pentru a se evita asta, după ce vasele au fost aranjate tip ,,solzi de pește’’ în cuptor, pe deasupra se va realiza un fel de capac din cioburi, acest lucru va ajuta focul să rămână suficient de mult încât arderea să fie în parametri

   Cum ați descrie arta pe care o practicați? Care este crezul dumneavoastră ca artiști?

Olăritul,moștenit din vechime,de la daci, este arta prin care transformăm un simplu pământ într-un obiect unic,iar decorarea îi oferă o poveste. Practic în fiecare vas de ceramică,pe care-l vezi aici, se află o părticică din sufletul, iscusința și imaginația mea de artist.

     Vă mulțumesc pentru că mi-ați răspuns și vă rog să mă primiți pe mine și prietenii mei ca,,ajutoare”în vacanța de vară.Până atunci vă las să creați minunății ale artei noastre populare românești.