TEXTUL 1
-Eu vin cu noul meu din ceva foarte vechi.Din înțelegerea
lumii,din ascultarea materialului în care lucrez.Nu încerc să redau un sărut,ci
sărutul,nu o pasăre,ci pasărea.Printr-o expresie redusă la esență.Dar,dacă o să
spui că sunt abstract,o să mă supăr.
-Nu,n-o să spun așa ceva,întărește el.
-Strămoșii mei au știut să lucreze lemnul.Trebuie să vezi
câdva cum e prelucrat lemnul în Carpați,numai africanii au știut să se apăropie
de esența lemnului în felul cum au făcut-o românii.Și eu am învățat multe de la
strămoșii meu,de acolo vine vechiul meu.De la popoarele astea bătrâne care au
știut să respecte forma pietrei,forma lemnului.Când ai un lemn în mâini,mai
întâi îl asculți,îl studiezi cu atenție,să vezi ce formă are,ce îți
sugerează,și scoți din el adevărata lui formă,cea ascunsă acolo.Într-un fel se
lucrează cu lemnul,în alt fel cu piatra.
-E vorba de formele simple,nu?
-Măi băiete,formele simple nu stau ca ouăle în
material,că simplitatea nu e lipsa complexității,ci e rezolvarea ei.Am muncit
mult până să înțeleg asta.Ani întregi am șlefuit și am căutat până să ajung la
păsările mele.Păsările lui Aristofan și
ale mele trebuie să facă legătura dintre cer și pământ.Nu știu dacă grecul a
fost mulțumit de rezultatul lui,dar eu simt că pot mai mult.Deși sunt foarte
mulțumit de ele,încă mai pot căuta.
-Văd că vă plac mult grecii antici,spuse tânărul.
-Mie?întrebă cu uimire sculptorul.Nu știu băiete,eu sunt
un ascet care l-a citit pe Milarepa,care în tinerețe îl citea pe Caragiale,unul
bun de la mine de la țară.Am avut un ucenic care a venit aici să
învețe.Dar,după ce i-am dat vreo două scatoalce,pentru că lucra prost și nu
înțelegea nimic din sculptură,a umblat pe la prieteni comuni și pe la străini
să spună că sunt un biet meșteșugar.În arta pe care o fac trebuie să fii și
meșteșugar.Nu poți da un volum concret unei bucăți de marmură sau o curbură
perfectă,dacă mânuiești dalta ca pe un polonic.”
(Moni Stănilă,Brâncuși sau cum a învățat țestoasa să zboare)
TEXTUL 2
,,Abordând tehnica cioplitorului care se așază direct
dinaintea blocului inform și începe să sape în acesta,fără un model de ghips dinainte,tehnică
pe atunci doar a unor artiști populari,artizani decoratori și pe care el o practicase în lemn la școala
de mesesrii,Brâncuși stabilea din capul locului un cu totul alt dialog între
realitate-artist-operă.
Aceasta era și
tehnica cioplitorilor anonimi de la el de acasă,cu care duraseră toate
lucrările lor în lemn,în piatră de secole.Ca și cum aceștia ar fi apărut
dintr-odată lângă el,nemaiîndurând să stea în umbră și să tot aștepte să se
chinuie în tot felul de ,,școli de artă.”Și aducând cu ei o întreagă
înțelepciune din străvechi timpuri,spre a-i îndruma și rezolva frământarea
puternic angrenată în deruta epocii.Cumințenia pământului a denumit el
lucrarea care începea să-i vădească această nouă factură,într-un bloc de piatră
de calcar crinoidal,adus de el din carierele Parisului,denumire atât de
românească,amintind de însuși specificul înțelepciunii românești,care este
înțelepciunea legilor celor nescrise din adâncul naturii,ale firii ,ale
pământului cumințenie și cuviință.
Sculptorul nu,,impune”blocului de piatră imaginea pe care
a modelat-o mai înainte într-un material amorf,inform,ușor de manevrat și
existând într-o cantitate nesfârșită...În cioplirea directă către care se
îndreaptă Brâncuși acum,sculptorul,luându-și dalta,ciocanul,fierăstrăul,venea
dinaintea unui material ca blocul de piatră sau trunchiul de copac-care-și avea
nu numai o structură mai dură,consistentă,dar și o formă a sa,conturată-și
uneori nu dintre cele mai neînsemnate estetic.Artistul și blocul sau trunchiul
se vedeau cumva față în față,întrebându-se,și apoi intră într-un dialog din
care forma finală a operei se desprinde încetul cu încetul,tot mai mult și tot
mai clar. În urma acestui dialog,artisul îndepărtează din forma blocului părți
din el,spre a ajunge la o formă nouă a aceluiași bloc,în termenii lui,dar și
a,,ideii”care-l mâna pe artist.
Brâncuși avea să
spună peste mai mulți ani sculptorului Mac Constantinescu:,,Gândește-te că
stejarul din fața ta este un bunic înțelept și sfătos.Vorba dălții sale trebuie
să fie respectuoasă și iubitoare,numai așa îl poți mulțumi.”
(Nina Stănculescu,Stâlpul sărutului,în vol,,Brâncuși)
==Prezintă o trăsătură a textului narativ,ilustrând-o cu
o secvență din text 1.
O trăsătură a textului narativ este pezența personajelor care prind viață prin dialogul viu dintre un tânăr curios și puțin naiv și Brâncuși,sculptorul orgolios,încrezător,mândru de creația sa,care crede în ideea,esența lucrurilor,explicând că noul creat de el vine din vechiul moștenit de la strămoșii meșteșugari.
==Prezintă o temă comună celor două texte,valorificând câte un element de conținut.
Tema comună a celor două texte este arta sculptorului,creatorul și creația artistului,dorința de a realiza opere care să înfrunte timpul,sculptând viața și bucuria.Brâncuși este creatorul cu o puternică tărie de caracter și o credință venită de la strămoși în ceea ce realizează, ar putea să jertfească atât de mult în numele creației.Sculptorul și-a luat învățătura din înțelepciunea legilor naturii,din meșteșugul cioplitorilor vechi de-acasă..
==Crezi că manifestarea originalității unui artist poate
fi pusă în legătură cu școala/școlile urmate?-valorifică textul 2.
==Asociază fragmentul din textul 1 cu un alt text.
Am căutat îndelung și am găsit piesa de teatru:,,Moartea
unui artist”de Horia Lovinescu și Balada populară,,Mănastirea Argeșului”; m-am
oprit la cea de-a doua.
==Imaginează-ți că ai vizitat atelierul unui sculptor.Redactează o notă de jurnal și precizează emoția trăită în timpul vizitei.
Dragul meu jurnal, data.......................................
Am intrat curios în atelierul plin de pietre mari și mici
și am privit poze, portrete, machete în ipsos, basoreliefuri , piatră
cioplită,capete de oameni,busturi sau oameni din piatră ce mă priveau curioși.…
Sculptorul,un om masiv,bărbos,cu mâini
mari,butucănoase,dar cu ochi calzi ca ai bunicului,și-a pus un șorț din piele
peste costumul lui din pânză groasă-parcă era un dac-și, trebăluind, la o masă
din lemn pe care era obiecte diferite,grosolane,mi-a spus că cea mai mare
bătălie a lui se dă aici,în atelier la munca de concepție și de lucru în
piatră. În mijlocul atelierului era un bloc mare de piatră.Se plimba în jurul
blocului de piatră și-mi spunea că el este cel care va elimina materialul în
plus și va scoate la lumină ceea ce exista deja în interior,ceva văzut numai de
el. Piatra este o minune a naturii, este un material greu de modelat și
înțeles,iar cheia cu care poate pătrunde este răbdarea. Iar el, sculptorul,este
singurul care poate înțelege că dintr-un material „tăiat din pământ” se poate
obține ceva frumos. Fiecare proiect îl începe cu un desen în creion,apoi
lucrează cu lut, pentru a crea o „schiță brută” a piesei sculptate.Voia să,,cioplească”
un dac adevărat,pe care-l visase,plimbându-se prin ruinele unei cetăți ascunse
în munți. Nu desenase nimic,știa că dalta și ciocanul vor dezveli chipul ascuns
în piatră. Ciudat cum sculpta spre centrul pietrei, nu spre margini,cum netezea
fiecare imperfecțiune.Lucra cu îndârjire,așchiile săreau cu scântei,iar lucrul
lui părea o mângâiere ușoară.S-a ivit întâi fruntea ,apoi sprâncenele
stufoase,ochii mari,ce priveau îndrăzneț,nasul drept,buzele mari ascundeau un
zâmbet rece,încrezător,bărbia proeminentă arăta,îmi spune artistul, încredere
în fortele proprii și,chiar dacă exprimă răceală,în interior are
căldură,iubire.Cu răbdare și pricepere scotea din piatră imaginea care fusese
parcă ascunsă acolo în piatra adusă din munți.Mi-a spus că a doua zi va scoate
sculptura afară,pentru în aerul rece de toamnă târzie, în curtea plină de
lumină,în zborul păsărilor, dacul lui să vadă cu ochii de piatră cerul
oamenilor de azi.Am trăit clipe minunate,de uimire,încântare,puțin regret...eu
n-am talent la desen sau îndemânare de a modela.
Mă voi duce din nou și din nou la el să văd dacă-și ține
promisiunea:visează să facă o roată de îngeri!!!!!
Te las,dragul meu prieten,păstrător al gândurilor și trăirilor mele...pe curând!!!!
👦👦👦
la final ceva INTERESANT:
Dacă cineva caută cronologic sculpturile lui Brâncuși,
va găsi următoarea informație: „Țestoasa zburătoare este ultima sa opera.
Broasca pare că se desprinde de pământ și se ridică spre cer“. A realizat-o în
timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Un moment foarte greu în viața lui. Bătrân
și bolnav, însingurat și rănit sufletește. Ajunsese să creadă că va veni și al
treilea război, unul nesfârșit. În 1940 face o primă țestoasă. O simte greoaie
în lupta ei pentru supraviețuire. „Zburătoarea“ în schimb învață
desprinderea, nu mai e lipită de hrană, nu mai e lipită de pământ, ci e
orientată spre cer. Spre veșnicie!Fiind și ultima lucrare a sa, se poate vorbi
de o finalitate, una care a împlinit întreaga sa operă. Dacă Pasărea în
văzduh nu mai era pasăre, ci zborul însuși, cum afirma sculptorul, țestoasa
e cumva imaginea în oglindă a destinului lui Brâncuși, țestoasa își depășește
limitele, natura, se orientează spre cer și zboară. Țestoasa e Brâncuși, care
de-a lungul unei vieți a învățat să zboare.