duminică, 14 ianuarie 2024

 

                Filmul,,Parfum de femeie” este o poveste despre conştientizare şi maturizare.

Spre finalul filmului este o scenă celebră,în care Frank Slade,lococotenentul-colonel orb,interpretat de Al Pacino,îi ia apărarea printr-un discurs memorabil lui Charlie,studentul care l-a însoțit într-un weekend.în New York și care urmează să fie exmatriculat pe nedrept din facultate.
   În fața mai marilor universității, Frank Slade ține o pledoarie memorabilă asupra faptului că școala ar trebui să construiască, în primul rând, caractere.Asta este o afirmație a primului rege al românilor, Carol I, că asta e misiunea școlii - până să furnizezi cunoaștere, trebuie să construiești caractere, adică persoane care să discearnă ce e bine de făcut în serviciul celorlalți.

 

                         Discursul personajului Frank Slade(interpretat de Al Pacino)

Rectorul colegiului:-,,Am să recomand Comitetului Disciplinar să fii dat afară.D-le Simms, sunteți un trădător și sunteți un mincinos.
Frank Slade:-Dar nu e un turnător!
Rector::-Scuzați-mă?
Slade:.-Nu, nu cred ca am să vă scuz.
Rector:-D-le Slade! Sunteți la școala Baird, nu în cazarmă.
D-le Simms, vă voi da o ultimă șansă să spuneți adevărul.
Slade:-D-l Simms nu o vrea. Nu are nevoie să fie numit...,,încă vrednic să fie numit bărbat Baird". Care este motto-ul dumneavoastră, aici? ,,Băieți, turnați-i pe colegii voștri, salvați-vă; orice mai puțin decât atât,și vă vom arde pe rug"?
Aici e Charlie înfruntând focul și acolo e George...ascunzându-se în buzunarul tatălui său. și dumneavoastră ce faceți? îl veți răsplati pe George...și îl veți distruge pe Charlie.
Rector.-Ați terminat, D-le Slade?
Slade:-Nu, doar mă încălzesc.Nu știu cine a mai fost aici.William Howard Taft, William Jennings Bryant, William Tell, orișicine.Spiritul lor este mort, dacă au avut vreodată unul.E dus. Și dacă credeți că îi pregatiți pe acești copii pentru bărbăție,ar trebui să v mai gândiți odată, pentru că eu spun că ucideți chiar spiritul...pe care aceasta instituție pretinde că îl inspiră.
Ce fel de spectacol ați pus astăzi aici? Adică, singurul om demn stă aici lângă mine.Sunt aici să vă spun că sufletul acestui băiat este intact. Nu este negociabil.Știți de unde știu?Cineva de aici, și nu am de gând să spun cine, s-a oferit să i-l cumpere.Numai ca Charlie nu l-a vândut.
Rector:-Domnule, liniștiți-vă.
Slade:- Nu stiti ce înseamnă neliniștea,d-le Trask.
 A fost un timp, când puteam vedea și am văzut.....Voi credeți că doar trimiteți acest minunat băiat...înapoi acasă,dar eu spun că voi...îi executați sufletul! Și de ce?
Nu știu dacă decizia lui Charlie de acum...este bună sau greșită; nu sunt nici juriu, nici judecător.Dar vă pot spune asta:el nu va vinde pe nimeni...pentru a-și cumpăra viitorul!Și asta, prietenii mei, se numește integritate.Se numește curaj.Ăsta este materialul din care liderii ar trebui făcuți.
Am fost si eu la răscruci în viața mea.Am știut întotdeauna care era calea cea bună.Fără excepție, am știut, dar nu am ales-o niciodată.Știti de ce? Era prea al naibii de greu.Acum, priviți-l pe Charlie.A ajuns și el la o răscruce.A ales un drum.Este drumul cel bun.Este un drum clădit din principii...care conduce la caracter.

Lăsați-l să-și continue drumul....îi țineți viitorul în mână.Este un viitor valoros, credeți-mă.Nu-l distrugeți. Protejați-l.Îmbrățișați-l.Vă va face mândri într-o bună zi, vă promit.’’