Textul 1
,, ... fără să bănuiască nicio clipă adevărul: că nu
trăieşti în realitate, ci în nişte pagini scrise cu pixul într-un caiet făcut
ferfeniţă şi pătat de dulceaţă şi margarină. Florin reciti ultimele pagini ale
romanului său haiducesc şi zâmbi foarte satisfăcut. Deşi avea numai
treisprezece ani, iată că se dovedea în stare să imagineze aventuri palpitante,
ce mai, ca un scriitor adevărat. „Marfă!”, exclamă el când ajunse la pasajul cu
năvălirea calului. Chestia asta o să le placă, la pariu, şi lui George Mare, şi
lui Ovidiu, care deja citiseră aproape tot romanul. Şi, în general, la toată
gaşca lui. Acum, în vacanţă, se vedeau în fiecare zi. Ieşeau de obicei cu
rolele la magazinul din colţ, făceau câteva ture, încercau figuri şi apoi se
aşezau pe gărduleţul verde şi pălăvrăgeau. Atunci era momentul să le citească
şi din roman. Vreo doi se apucaseră şi ei de un SF, dar nu ieşise nimic.
Idioţii îi vopsiseră pe extratereştri în toate culorile, le făcuseră coarne şi
antene, dar la mai mult nu-i dusese mintea. Pe când Florea al lui ştia să
lupte, avea mereu ceva haios de spus. Nu se compara!
Se aşeză la computer şi începu să joace „Duke”. Era cel
mai bun joc. Aveai în faţă o armă şi puteai să mergi înainte, înapoi, la
dreapta, la stânga, doar apăsând pe săgeţele. Trăgeai în rafale şi omorai la
monştri cu nemiluita. Găseai chei şi deschideai uşi secrete. Ca-n realitate.
Se-ntreba uneori dacă Duke, eroul, sau monştrii ştiau să facă tot ce le comandă
copilul care se joacă. Nu, sigur că nu ştiau.
Când se plictisi, îşi puse rolele şi, cu caietul cel gros
în buzunar, ieşi la colţul străzii. Nu mai apăruse, deocamdată, nimeni din gaşcă.
Pe trotuarul celălalt trecu încrezuta de Ana, cu celelalte capre, Florina şi
Elena. Băiatul îşi luă vânt, încercă fluturele, dar fetele nici nu se uitară la
el. De parcă Ana şi el nu fuseseră prieteni până acum o lună, când i-o suflase
Călăul dintr-a opta. Îi ziceau aşa, fiindcă dădea la picioare la fotbal. „Lasă,
Ano, că te aranjez eu”, îşi spuse Florin în sine, regretând că în ultimele
pagini n-o făcuse decât să plângă la marginea drumului după un amărât de han.
Lasă, că romanul nu s-a terminat! Ca să se răcorească îşi luă o îngheţată pe
băţ şi, rozând din ea câte puţin, alunecă pe role, lejer, prin faţa vitrinelor
de magazine.
.. ... fără să bănuiască niciun moment adevărul: că, la
rândul lui, el nu trăieşte în realitate, că e şi el doar un personaj din
povestirea mea şi că eu, scriitorul, pot să-l fac să meargă pe role mai
departe, să se oprească, să dea colţul străzii, să se împace cu Ana, să se ducă
la şcoală, chiar dacă-i vacanţă, şi să ia numai zece sau numai doi, şi orice-mi
trece mie prin minte.
Pe ecranul computerului meu, în faţa căruia lucrez de o
oră şi jumătate, văd ultimele rânduri ale povestirii pe care tocmai o citeşti,
chiar în clipa asta. Povestirea am s-o duc la editură, ca să fie inclusă în
manualul tău. Abia acum, când tu o citeşti, ea începe să existe cu adevărat.
Şi...
Dar stai o clipă, că sună la uşă. Mă ridic de la birou,
străbat holul şi deschid. E poştăriţa.
-Sunteţi domnul Florescu?
- Da.
- V-am adus o telegramă. Semnaţi aici.”
(
Mircea Cărtărescu,, Florin scrie un roman”)
Textul 2
,,Jocurile video pot ajuta la îmbunătățirea abilităților
sociale la copii, în special la cei care se luptă cu dificultăți de
interacționare.
Modul în care
jocurile video promovează abilitățile sociale
Deși există o credință larg răspândită că jucătorii sunt
izolați social, multe jocuri video moderne încurajează interacțiunea între
jucători. Majoritatea utilizatorilor (peste 70%) se joacă împreună cu unul sau
mai mulți dintre prietenii lor. Aceștia joacă fie în cooperare (acolo unde doi
sau mai mulți jucători lucrează împreună pentru a atinge scopul jocului), fie
competitiv (unde fiecare jucător concurează împotriva celuilalt jucător sau
jucătorilor)
Cum îmbunătățesc
jocurile video cooperative abilitățile sociale
Distracția prin intermediul jocurilor video în cooperare
(sau „cooperativă”) îi poate ajuta pe copii să învețe cum să lucreze împreună
cu ceilalți. 97% dintre copii (99% dintre băieți și 94% dintre fete) joacă o
anumită formă de jocuri video, conform sondajelor realizate de Pew Research
Center și Fundația MacArthur între 2007 și 2008. Din tinerii jucători
chestionați, două treimi au afirmat că joacă jocuri video pentru a socializa
față în față cu prietenii și familia (comparativ cu puțin peste 25% care joacă
online cu prietenii lor de pe Internet).
Jocurile video care prezintă „canapea cooperativă” (adică
jocuri video cooperative care permit utilizatorilor să se joace împreună pe
aceeași consolă) permit jucătorilor să interacționeze față în față în timp ce
joacă jocul. A vorbi despre joc și a discuta despre strategii poate ajuta
jucătorii să învețe să facă parte dintr-o echipă și să-și îmbunătățească
abilitățile de conversație.
Cum îmbunătățesc
jocurile multiplayer abilitățile sociale?
Jocurile online multiplayer, deci cu mai mulți
utilizatori simultan, pot ajuta jucătorii să-și îmbunătățească abilitățile
sociale. În special, jocurile de rol online multiplayer (sau MMORPG), cum ar fi
World of Warcraft, și jocurile de rețele sociale, cum ar fi FarmVille, pot
îmbunătăți abilitățile sociale ale jucătorilor și pot încuraja comportamente
prosociale. În aceste comunități sociale virtuale, trebuie luate decizii din
mers despre partenerii de încredere, pe cine să respingi și cum să conduci cel
mai eficient un grup. În esență, jucătorii trebuie să facă judecăți sociale
rapide în timp ce joacă aceste tipuri de jocuri video. Dat fiind aceste
contexte sociale captivante, jucătorii deprind rapid abilități sociale și
comportamente prosociale care ar putea fi generalizate în relațiile dintre
colegi și familie, în afara mediului de joc.
Jocuri video
concepute special pentru dezvoltarea abilităților sociale
Aceste beneficii ale jocurilor video sunt cele mai mari
atunci când jucătorii utilizează jocuri special concepute pentru a recompensa
comportamentele prosociale, cum ar fi cooperarea eficientă, sprijinul și
ajutarea altor jucători. Un studiu arată faptul că jucătorii care au jucat mai
multe jocuri prosociale la începutul anului școlar au avut mai multe șanse să
prezinte comportamente utile mai târziu în acel an. Mai multe studii au
descoperit, de asemenea, că adolescenții care joacă jocuri cu experiențe
civice, cum ar fi MMORPG Guild Wars 2, sunt mai predispuși să participe la
activități sociale sau civice (cum ar fi voluntariatul, strângerea de fonduri
pentru caritate și încurajarea celorlalți să voteze la alegeri) la școală și în
viața lor de zi cu zi. Se pare că jocurile video care încurajează cooperarea,
ajutorul reciproc și implicarea în cauze sociale pot pune bazele dezvoltării
acestor comportamente în situații din lumea reală.”
(https://www.magline.ro/blog/articole/beneficii-ale-jocurilor-video-pe-care-sigur-nu-le-știai)
Menționează, în
câte un enunț, tiparul textual identificat în fiecare dintre fragmentele de mai
jos.
a) „- Sunteţi domnul Florescu?
- Da.
-V-am adus o telegramă. Semnaţi aici.”
Tiparul textual este dialogat(este folosit dialogul ca
mod de expunere) redă un schimb de replici dintre două personaje:domnul Florescu
care răspunde cu glas hotărât întrebării poștașului.Fiecare replică este
introdusă prin linia de dialog,intonația
este arătată prin semnul întrebării și punct.
b) „Acum, în vacanţă, se vedeau în fiecare zi. Ieşeau de
obicei cu rolele la magazinul din colţ, făceau câteva ture, încercau figuri şi
apoi se aşezau pe gărduleţul verde şi pălăvrăgeau. Atunci era momentul să le
citească şi din roman.”
O trăsătură a textului narativ pe care o identific în
fragment este prezența unui narator obiectiv,vocea textuală prezintă
timpul narațiunii,vacanța,acțiunile unui personaj alături de prieteni:plimbări
cu rolele,discuții; sunt redate prin verbe la timpul imperfect care creează
o scenă ce pare că se desfăşoară sub ochii cititorului. În acest fragment
naratorul obiectiv relatează întâmplarea cu ajutorul narațiunii,la persoana a
3a.
Prezintă un element
de conținut comun celor două texte,valorificând câte o secvență relevantă din
fiecare text.
Un element comun celor două texte este jocul.În primul text.personajul
termină de scris un roman,pe care-l
citea și prietenilor,se joacă la computer,,Duke”,pedepsind prin,,rafale monştri
cu nemiluita”și printr-o dexteritate deosebită găsea,,chei şi deschidea uşi
secrete.”Încerca cu ajutorul rolelor să impresioneze fetele și-n joacă executa
diferite figuri ca un patinator perfect.
În textul al doilea text se arată importanța jocurilor video
care ,,încurajează cooperarea, ajutorul reciproc și implicarea în cauze
sociale”,acestea pot pune bazele dezvoltării unor comportamente în situații din
lumea reală,pot determina adolescenții să participe la activități sociale sau
civice în relațiile dintre colegi și familie, în afara mediului de joc.
Crezi că jocurile
sunt importante în dezvoltarea relațiilor sociale? Motivează-ți răspunsul,
valorificând textul 2.
Ca activitate specific umană, jocul se evidenţiază prin
faptul că este proiectat în funcţie de o finalitate recreativă, diferită de cea
productivă, specifică muncii, de aceea, poate fi realizat şi de adulţi. Jocul
acoperă toate perioadele de vîrstă ale copilăriei. Diferenţa dintre jocul
copilului şi cel al adultului este determinată de natura şi mijloacele scopului
recreativ. La copil constituie forma deosebită a vieţii prin care se realizează
legătura cu realitatea înconjurătoare:natura,ceilalți oameni decât cei din
jurul lor,mediul înconjurător;la adult este asociat cu alte mijloace de natură,
artistică, sportivă sau productivă. În ambele situaţii se confirmă natura
socială a jocului ca activitate psihică specifică. Jocul oferă oportunități de
a învăța interacțiunea socială. În timp ce se joacă împreună, copiii și chiar
adulții învață să coopereze,să respecte reguli,să își dezvolte autocontrolul
și,în general,să se înțeleagă cu alte persoane. Jocurile oferă oamenilor cu
parcursuri diferite posibilitatea de a se cunoaște și a interacționa.
Chiar dacă acțiunea jocurilor se desfășoară în mediul
virtual, copiii și adolescenții care sunt pasionați de jocurile pe calculator
reușesc să-și dezvolte abilități cât se poate de reale și de utile în
dezvoltarea lor pe termen lung. În aceste jocuri timpul de rezolvare al
situațiilor este de obicei limitat, e necesară o bună capacitate de a lua
decizii rapid, de a își îmbunătăți rezistența la stres.În al doilea text se
arată că,, majoritatea utilizatorilor (peste 70%) se joacă împreună cu unul sau
mai mulți dintre prietenii lor.” Jocurile pot fi un excelent instrument de
consolidare a legăturii cu cei din familie, copilul devine un partener de
încredere pe termen lung,folosind „canapea cooperativă.”Jocurile indiferent că
sunt jocuri de acțiune, jocuri cu tematică istorică sau educațională,dezvoltă
capacitatea de concentrare.Jocurile încurajează ,,cooperarea, ajutorul reciproc
și implicarea în cauze sociale pot pune bazele dezvoltării acestor
comportamente în situații din lumea reală.”
Asociază fragmentul
din „Florin scrie un roman” de Mircea Cărtărescu cu un alt text literar ,
prezentând, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din
fiecare text.
În textul 1,fragment, personajul-narator povestește
despre scrierea unui roman,,haiducesc”de
care este ,,satisfăcut”,pentru că imaginase,,aventuri palpitante”,fiind convins
că și toată,,gașca”va fi încântată.Este în vacanță și se relaxează cu rolele,urmărind
să impresioneze o fată,apoi se distrează cu jocuri video.
La fel și adolescentul din,,Romanul unui adolescent
miop”de Mircea Eliade se decide să scrie un roman despre viața sa neînțeleasă
de ceilalți din jurul său,inspirându-se din jurnalul propriu.Eroul romanului va
fi chiar el.Îi povestește prietenului său,Dinu, despre prezența unei fete în
roman,chiar dacă nu cunoaște niciuna și acesta se oferă să-l ajute.Vara sa îl
sfătuiește despre eroii romanului și îi propune câteva titluri,îi explică
amănunțit despre felul de a fi al fetelor.Dinu îl încurajează în scrierea
romanului,dorind să fie chiar personaj.
Cele două personaje sunt preocupate de creația
literară,de scris,punând în discuție într-un fel original raportul
relitate-ficțiune și relația autor-narator-personaj.
SUBIECTUL AL II-llea
Imaginează-ți că
ești în vacanța de vară și îți petreci foarte mult timp cu prietenii.
Scrie un text
narativ în care să prezinți o întâmplare reală sau imaginară din această
vacanță, incluzând o secvență dialogată, de minimum patru replici, și una
descriptivă.
E vacanță,sfârșit de vară și, împreună cu prietenii
dornici de călătorii,am ajuns la capătul țării,la Dunăre.Stăm pe malul
Dunării,într-un sat, într-o căsuță albă cu ferestrele pline de flori.Într-o
dimineață plecăm cu bătrânul-vecin într-o călătorie,ne plictisisem cutreierând
sătucul cu câteva căsuțe,oameni puțini și din când în când apăreau niște
turiști rătăciți. Ceţuri groase, alburii, ne înconjoară şi nu vedem
nimic.Drumul coboară adânc prin valea umbrită, cotește printre copaci și ajunge
într-un loc de o pace și o frumusețe ce ne lasă fără cuvinte. E răcoare şi
umezeală, putem auzi Dunărea cum clipoceşte la mal, îi simţim mirosul şi o bănuim
la câţiva paşi de noi, dar încă nu o putem vedea. Bătrânul care ne este ghid
stă nemişcat, sprijinit într-un băţ, aplecat uşor înainte. Ochii lui albaştri
sunt acum două linii subţiri, sub sprâncenele stufoase şi răvăşite, încercând
să pătrundă ceţurile cu privirea. Din larg ajung, totuşi, zgomote ciudate,
venite până la noi parcă din altă lume. Se aud cai nechezând şi galopând,
ţipete ce nu se disting clar, dacă sunt de oameni sau de păsări, huruituri
sinistre de lanţuri grele, ce ar putea să fie de la barjele ce plutesc în sus
şi în jos, sau ar putea să fie,îmi spune bătrânul, amintirea vechiului lanţ
turcesc ce era tras peste Dunăre, de pe un mal pe altul, separând țări și
imperii.
Soarele se ridică, cețurile încep să se risipească
zdrenţuite. Eu încă nu văd nimic, dar bătrânul ridică băţul şi arată undeva,
în depărtarea albă a ceţurilor de peste Dunăre:
-Uite vezi acolo e insula Ostrov!
-Acum cerurile se desprind de pământ, ceaţa se ridică în
nori, şi din apele cenuşii ale Dunării creşte spinarea unui animal uriaş,ne
arată bătrânul și uimiți câțiva cred că e o poveste.
Insula Ostrov ni se arată deodată, gigantică şi de
un verde cu sclipiri de smarald, pe măsură ce soarele urcă pe cer. Este
insula copilăriei bătrânului.
-Astăzi este rezervaţie naturală de protecţie
strictă şi obiectiv turistic pentru turişti,adaug eu,așa ca să-l
uimesc(citisem într-un pliant).
- Nu cred că un loc de o asemenea frumuseţe şi sălbăticie
mai poate exista pe pământ,îmi spune șoptit bătrânul,de parcă nu a auzit
cuvintele mele.
Pe măsură ce ne apropiam, insula devenea tot mai
mare. Dacă la început părea spatele unui animal uriaş, încetul cu încetul, devenea
un pământ întins, imposibil de cuprins cu privirea. Dunărea, liniştită pentru
un timp, se lărgeşte aici, şi malurile i se depărtează, parcă tocmai pentru a
face loc Ostrovului, această bucată de pământ ce a supravieţuit în mod miraculos
trecerii timpului.
Încă de la primii paşi pe insulă, am fost surprinși. Mă
gândeam că pământul ei este mocirlos,un teren cum văzusem în Deltă.
- Nici vorbă!privește malurile insulei sunt din cel mai
fin nisip, în care picioarele ţi se afundă la fiecare pas!
Este o linişte ciudată, venită poate din pacea apelor,
şi este incredibil cum, la fiecare pas, din acest teren nisipos ţâşneşte cea
mai bogată şi sălbatică vegetaţie! Înaintăm pe insulă ca într-o Ţară a
Minunilor. Iepuri uriaşi ne taie calea, peste tot sunt păsări: berze negre şi
egrete,cufundari, lebede şi gâşte sălbatice. Aerul e plin de fluturi şi
libelule, de gâze care mai de care mai colorate. Pacea şi armonia domnesc
peste pădurile de sălcii albe şi roşii, pe sub care vieţuitoarele par a trăi
doar pentru bucuria acestei tihne. Şi ca şi cum asta nu ar fi fost destul,
într-un mic crâng, pe sub ramurile salcâmilor,ne oprim uimiți: o mică herghelie
de cai sălbatici! Liberi, puternici, cu pielea strălucind în soarele
amiezii. Ne privesc liniştiţi, ca pe o curiozitate. Animale superbe, rod al
libertăţii totale.
-Cel mai greu este pentru ei iarna,îmi spune bătrânul,
când mâncarea este puţină şi pe Dunărea îngheţată pot trece lupi. Dar s-au adaptat.
Caii sălbatici care pasc aici se feresc din calea
noastră. Urcăm. De sus, se vede de jur-împrejur întreaga insulă şi Dunărea
care o înconjoară. Apa are o altă culoare, mai deschisă, şi cumva este mai strălucitoare
şi mai liniştită.Curios mi se pare că noi care suntem gălăgioși,vorbăreți,abia respiram,iar ohii erau mari,mirați,fascinați.
Ne-am întors cu barca pe malul Dunării. Apele marelui
fluviu erau agitate şi sclipeau învolburat-cenuşiu.Și noi care luasem o minge
mare să jucăm fotbal...e păcat...aici e altă lume...doar de văzut...