TEXTUL 1
,, În cursul superior, am un coleg de clasă care poartă
un nume sonor şi destul de cunoscut pentru mine. îl strigă la catalog Apelevianu I. Relu. Ştiu că boierul
nostru, Apelevianu, are un frate, undeva, prin părțile Mehedințiului. Aşadar,
acest Relu trebuie să fie odrasla acelui moşier. Îi ascund că sunt de fel din
Apelevii. Nu-mi vine deloc la îndemână
să mă privească de sus, dându-şi aere de superioritate, fiindcă se trage din
nobilimea rurală.
Chiar din prima zi, când „Moş Goriot” de franceză îl scoate la lecție, Relu turuie la perfecție
conjugă- rile. Cât îl suceşte şi-l învârteşte profesorul, nu-i chip să -l
încurce Până la urmă , îl felicită în auzul clasei întregi:
― Bravo, Apelevianu, îți dau nota 10!
Urmăresc din bancă , numai ochi şi urechi, examinarea lui
Relu. Nu ştiu cum de nu mă îmbolnăvesc. Sunt fiert, roşu de invidie, în stare
să -l sugrum pe colegul care a dat răspunsuri atât de perfecte. Uneori îmi vin
în fire, raționez, parcă , mai săntos. Ştiu, îmi dau seama, că franceza e
pentru el o joacă de fiecare zi, fiindcă
o cunoaşte din familie. Dar asta n-aş zice că e o consolare pentru mine.
Ce-i de făcut ? Nimic alta decât să m-aşez cu burta pe
carte. De aceea, m-apuc şi învăț zi şi noapte, noapte şi zi,ca un disperat care
va fi osândit la moarte, dacă nu i-o ia rivalului înainte la învățătură, dacă
eu, Gherghel-pricăjitul, nu voi fi deasupra odraslei Apelevienilor. Crâncena
invidie care mă copleşeşte şi-mi ia
mințile,e fără doar şi poate, prima treaptă a scării pe care încerc s-o urc.
Acest suiş al ambiției, sprijinit de o forță organică uriaşă , nu pare lipsită
de sens la o analiză mai atentă.Admit ca alți colegi să mă depăşească la
învățătură , nu-mi pasă de ei... Insă Relu n-are voie să mi-o ia înainte. Nu!
Pentru nimic în lume!... Nu pot să-i iert meritele, în ruptul capului.
Îmi dau destul de bine seama că nu numai invidia şi ambiția mă înverşunează împotriva acestui
coleg, ci și ura. E, în orice caz, un sentiment complex, febril, care nu mă va slăbi
de-a lungul anilor. Şi continui a învăța pe deşelate, amestecând ziua cu
noaptea, până la istovire. E curată nebunie, recunosc, dar nu pot face altfel.
În sfârşit, marea răsplată care mă unge cu miere pe
suflet nu zăboveşte să vină pe firul timpului. În ziua aceea ―14 mai 1919, mi-o
amintesc perfect „Moş Goriot” mă scoate la tablă . Culmea ciudățeniei: îl
pofteşte şi pe Apelevianu odată cu mine. Spun „culmea ciudățeniei”,pentru că profesorul nostru n-are obicei să examineze
decât un singur elev. Ce l-o fi găsit de astă dată să ne scoată pe amândoi la
lecție? Examinarea ține mai bine de o jumătate de oră.Nu rămân de căruță,mă țin
dârz tot timpul. Va să zică , egalitate până acum.Şi, deodată,când mă aştept
mai puțin,adversarul confundă o poezie de Verlaine, atribuind-o lui Baudelaire.
Iii, mămulică! Doamne,l-am băgat în
cofă!
― Greşeală ! ripostez, fără a-i da răgaz să -şi îndrepte
eroarea. ,,Chanson d'automne” nu e de Baudelaire, ci de Verlaine. E drept că şi
Baudelaire are o poezie ,,Chant ă d'automne.”Dar asta e altceva!
Confuzia nu e chiar atât de gravă,însă foarte bine-venită,căci
iau un mic avans față de potrivnic. Pentru toată clasa e o dovadă peremptorie
c-am răspuns mai bine decât el. „Moş Goriot” judecă tot aşa: îmi pune nota 10,
iar colegului meu 9.”
(Mihail
Drumeș.,Srisoare de dragoste”)
TEXTUL 2
, Unii părinți consideră competitivitatea bună și o
încurajează, motivul fiind fie autodepășirea forțelor proprii, fie că ea face
parte din viață și e bine să se obișnuiască copiii cu ea. Alți părinți,
dimpotrivă, văd competitivitatea ca pe o sursă de tensiuni și stres emoțional
și cred că ea nu ne ajută să devenim mai buni, ci dimpotrivă! Însă, fie că o
considerăm benefică sau nu, competitivitatea o trăim cu toții, și mari și mici
și va trebui să ne obișnuim cu ea și să găsim instrumente să o integrăm și să
știm cum îi facem față.
De ce însă își
poate dori un copil să fie ,,cel mai bun” și nu ,,printre cei mai buni” sau ,,în
grupul de mijloc”? De cele mai multe ori pentru a-și mulțumi părintele care fie
îi spune direct, fie îi transmite non-verbal că își dorește să fie cel mai bun.
Alteori pentru că nu se simte competent în alte domenii ale vieții lui, la
sport, la muzică sau la desen și descoperă că la învățătură îi este cel mai
ușor să fie bun! Și atunci, vrea să fie cel mai bun din dorința de a se simți
valorizat. Orice copil se naște cu nevoia de recunoaștere a valorii sale, iar
copilul „cel mai bun din clasă” își găsește valoarea acolo.
Ce putem face noi, părinții, pentru a-i
ajuta pe copiii cu ,,vreau să fiu cel mai bun din clasă”?
Mai întâi să facem
un exercițiu de introspecție legat de ce ne dorim noi pentru ei. Ce e important
pentru noi, statutul de cel mai bun sau să se bucure de ceea ce învață și să
fie lipsit de tensiune? Când punem presiune pe copil, mai mult sau mai
puțin conștient, el nu se mai poate dezvolta așa cum îi dictează
sinele. Este periculos pentru ei să le impunem dorințele noastre.
Revenind la
exercițiul de introspecție, ne ajută să ne amintim care era poziția noastră la
școală când eram noi mici, care erau luptele pe care le duceam în relația cu
școala și cu colegii. Poate aveam o poziție de jos și ne-am jurat să nu lăsăm
să se întâmple asta cu copilul nostru. Poate eram cei mai buni din clasă, acum
avem tot ceea ce ne dorim (oare?) și vrem ca și cu ei să se întâmple la fel. O
dată ce începem să povestim despre școală, vom vedea câte fire de izolare se
desprind din țesătura amintirilor. Fire pe care le-am uitat și pe care le țesem
fără să vrem și în relația cu copiii noștri.
O dată depănate
aceste fire, vom ști cum să le fim alături copiilor noștri. Vom ști să îi
detensionăm de presiunea lui „vreau să fiu cel mai bun”. Vom ști să îi ajutăm
să reintre în grupul de prieteni, dacă între timp au fost excluși. Vom ști să
îi ajutăm să își păstreze statutul de cel mai bun ȘI să aibă prieteni! Vedeți,
nu există o regulă în viață, dacă e mai bine să fii cel mai bun sau
nu! Contează ce își dorește copilul și dacă această dorință este a lui sau
dacă o îndeplinește pe a noastră. Important e ca noi să fim detensionați
de presiunea „vreau să fiu cel mai bun”!
(,,Competitivitatea la copii – sindromul ,,primul
din clasă”,Gireada Luiza în,,revistacariere.ro”)
=Precizează o
trăsătură a personajului Gherghel și mijlocul de caracterizare din fragmentul:
,, De aceea, m-apuc şi învăț zi şi noapte, noapte şi zi,ca
un disperat care va fi osândit la moarte, dacă nu i-o ia rivalului
înainte la învățătură, dacă eu, Gherghel-pricăjitul, nu voi fi deasupra
odraslei Apelevienilor.”
(pricăjit. adj. v.-abătut,amărât,deprimat,descurajat;)
Prin caracterizare directă-autocacaracterizare-personajul
Gherghel-pricăjitul,își exprimă printr-un monolog interior ambiția de a învăța
continuu,,ca un disperat”,deznădăjduit,exagerându-și starea în caz de nereușită
de a-și întrece rivalul la învățătură.Prin persoana întâi singular,personajul
este încrezător că această competiție în care se află este o mândrie personală
care îi dă sentimentul că este puternic,deși își știe condiția umilă în fața
celuilat,,odraslei Apelevienilor.”
=Precizează un
element de conținut comun celor două texte,valorificând câte o secvență
relevantă.
Dorința de a fi cel mai bun, de a se simți valorizat este
un element comun celor două texte.Gherghel,personajul din primul text este un singuratic,ambițios,disperat
în dorința de a-l întrece pe colegul său la limba franceză.În sufletull său se
unesc ura,invidia, învață cu neliniște doar pentru a-l vedea pe adversarul său
învins.Îi urmărește răspunsurile,îl păndește și e fericit când găsește o
greșeală.Aceasta este o competiție bolnăvicioasă.
În textul al
doilea,autoarea explică cu argumente rolul părinților în situația când un copil
își dorește să fie,,cel mai bun”: să nu-și impună propriile dorințe; să le fie alături copiilor;să-i
detensioneze de presiunea„vreau să fiu cel mai bun”;să îndrume să aibă prieteni;să-i
întrebe ce-și doresc.
Sunt două texte
care arată competitivitatea în mod diferit:egoism și înțelegere.
=Consideri că a fi
competitiv este o calitate sau un defect?textul 1.
Să fii competitiv,să fii mai bun înseamnă să fii în
fiecare zi o variantă mai bună din ceea ce ești.
Salturi nu există. Fiecare etapă are rostul ei în drumul
nostru către autocunoaștere. Avantajul competitiv este acel atribut care
permite unui om să se poziționeze deasupra concurenților săi.
Este și dorința personajului-narator din textul 1 care
dorește să iasă în evidență comparativ cu colegul care l-a uimit pe profesorul de franceză.
Cred că nu există oameni buni sau oameni slabi,
există doar oameni diferiți.Cel ce intră într-o competiție poate irosi prea
multă energie comparându-se cu alții. Comparația cu
ceilalți ucide orice formă de bucurie,astfel personajul își spune,,pricăjit”-deprimat,deznădăjduit
și crede că starea lui se va îmbunătăți ,dacă-l întrece la ora de franceză pe
colegul său.
Am citit un sfat:,,Dacă chiar vrei să concurezi cu
cineva, concurează cu tine însuți, uită-te doar la rezultatele tale și, dacă
reușești să înveți câte ceva nou, vei deveni mai bun.”Competiția l-a împins pe
Gherghel la egoism,bucurându-se de confuzia colegului său.
Concluzia mea este că dacă te vei uita la alții, poate
vei câștiga față de ei,așa cum și-a dorit personajul--a luat nota 10-- dar vei
pierde față de potențialul tău.
=Asociază fragmentul din textul 1 cu un alt text
literar,prezentând o valoare
morală/culturală comună prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare
text.
Voi face o
asociere inedită între două personaje:Gherghel din primul text și învățătorul
din textul lui Mircea Sântimbreanu,,Elev”.
Gherghel este foarte bun la învăţătură, această capacitate
se bazează mai mult pe încăpăţânare decât pe nişte calităţi înăscute, este
ambiţios până la a deveni invidios şi frustrat, în special pe un coleg de-al
său Relu Apelevianu, care provenea dintr-o familie bună.
S-a ambiţionat să se facă remarcat,pentru a-l întrece la
ora de franceză pe cel care vorbea fluent această limbă. Gherghel este o
persoana competitivă, chiar dacă nu recunoaște, are un complex de inferioritate
în raport cu celălalt,gândind că se poate ridica,creându-și o poziție dominantă
față de toți cei din jur.Este un personaj tragic.
Învățătorul
Dumitru Mironescu,venit din război fără o mână, se străduiește a fi un exemplu
în scrierea literelor pentru elevii săi,iar elevii ajung să-i imite scrisul,,Pe
nesimțite, îi imitam scrisul. Scriam mai toți aplecat spre stânga.”Acest om era
în competiție cu el însuși,căuta să-și depășească infirmitatea,scriind cu mâna
stângă,să fie exemplu pentru elevii săi.Este un exemplu,este omul ce a concurat
cu el însuși, și-a dorit rezultate și a reușit să învețe ceva nou, a devenit
mai bun pentru cei din jur.
=Caracterizează
personajul din textul 1.
Fragmentul este un monolog din perspectiva lui Gherghel,
este scris sub forma unui jurnal.
Gherghel își spune,,pricăjitul”,știindu-se
un copil sărac, tot ce avea era dorința de a învăța și de a-l întrece pe
colegul său,,odrasla unui moșier.”
Gherghel este foarte bun la învăţătură, această
capacitate se bazează mai mult pe o încăpăţânare de arivist, decât pe nişte
calităţi înăscute, este ambiţios până la a deveni invidios şi frustrat, în
special pe un coleg de-al său Relu Apelevianu, care provenea dintr-o familie
bună.
S-a ambiţionat să se facă remarcat,pentru a-l întrece la ora de franceză pe cel care vorbea fluent această limbă.Ambiția de a fi mai bun scoate
în evidență ce e cel mai bun la el, se va strădui să arate că-l poate depăși pe
celălalt,pentru a putea să se simtă mai bine.
Personajul este caracterizat în mod direct prin
autocaracterizare.Datorită perspectivei narative subiective trăsăturile
personajului reies și din faptele săvârșite și vorbele rostite.Mărturisirea lui
uimește atunci când simte,,crâncena invidie”,sentiment nemilos,iar treptele
invidiei,ale nemulțumirii sunt presărate cu ură,deși înțelege că e,,curată
nebunie”ambiția lui.Simte cum furia,ura îl transformă în neom,capabil de a-l
distruge,,Sunt fiert, roşu de invidie, în stare să -l sugrum pe colegul care a
dat răspunsuri atât de perfecte.” Trăirile pe care le
experimentează devin un adevărat haos
interior, nu discerne binele de rău. Învață continuu,excesiv,iar atunci când
sunt puși față în față cei doi,,Gherhel se bucură diabolic de confuzia
celuilalt,fericit că a câștigat competiția.
Gherghel este o persoana competitivă, chiar dacă nu recunoaște,
are un complex de inferioritate în raport cu celălalt,gândind că se poate ridica,creându-și
o poziție dominantă față de toți cei din jur.Este un personaj tragic.
Textul este scris într-un limbaj simplu și ușor de
descifrat, accesibil oricui și oferă o lecție prețioasă,chiar dacă rămâi cu un
gust predominant amărui.