,,PASTEL” de George Coșbuc este o poezie alcătuită din cinci strofe şi a
cărei primă ediţie a fost publicată în revista „Pagini literare” în 1899.
Pastelul este o specie a liricii peisagiste
în care se descrie un colț din natură:
aici-grădina, pădurea,deal și vale ,păduri și ape,satul,vatra,drumul,întreaga
natură-cer și pământ. Poetul, exprimându-și propriile sentimente în
strânsă legătură cu aspectele înfățișate,simte pacea naturii,se lasă copleșit
de împăcarea din întregul Univers.
Aspectele din natură prezentate sunt
peisaje de diferite dimensiuni.
Modul de expunere predominant este descrierea, iar, când poetul zugrăvește un peisaj de început al serii, înfățișând momentele înserării în derularea ei, pastelul dobândește caracteristicile unui tablou în versuri. Aspectele zugrăvite și sentimentele poetului sunt puse în evidență prin intermediul imaginilor artistice, predominante fiind cele vizuale, locul culorilor din pictură fiind luat de figurile de stil, între care epitetele cromatice ocupă un loc important.
Modul de expunere predominant este descrierea, iar, când poetul zugrăvește un peisaj de început al serii, înfățișând momentele înserării în derularea ei, pastelul dobândește caracteristicile unui tablou în versuri. Aspectele zugrăvite și sentimentele poetului sunt puse în evidență prin intermediul imaginilor artistice, predominante fiind cele vizuale, locul culorilor din pictură fiind luat de figurile de stil, între care epitetele cromatice ocupă un loc important.
Titlul
„Pastel” este sugestiv, indicând denumirea speciei
liricii peisagistice, utilizată doar în cadrul literaturii române. Astfel,
titlul are rolul de a anticipa descrierea unui colț de natură, în care poetul
își exprimă discret sentimentele de încântare în liniștea ce cuprinde
împrejurimile satului în noapte ce,,scoboar-adânca pace”.Treptat, orice
trimitere spre ideea de mișcare dispare.
Căutând să surprindă momentul înserării, Coșbuc recompune,
în spațiul imaginar al poeziei, un peisaj rustic, în care noaptea se insinuează
treptat, până reușește să ia în stăpânire întregul tablou. Cadrul descrierii este vast.Astfel,în strofa
întâi privirea poetului se oprește în grădină,simțind adierea muzicală a vântului,ființă
supranaturală,înzestrată cu,,aripi”(folosind aliterația,alternează repetiția
consoanelor,,v”,care dă senzația de mișcare a vântului cu ,,ș”ce aduce liniștea
înserării),urmărindu-l alinându-se în căutarea ,,culcușului”; macul,,roș”,cicoarea
își închid florile,adormind.Imaginile vizuale urmăresc roșul macului,culoarea
bucuriei,freamătul petalelor,refugiul vântului, prin vișinii grădinii, personificat
asemenea unui plimbăreț prin natură. Personificarea „Din ochi clipește-ncet cicoarea/
Și-adoarme-apoi și ea” exprimă starea de liniște redată de contemplarea naturii,
cu puternice reverberații în sensibilitatea eului liric. Aceasta personificare are rolul de a crea o atmosferă
în care liniștea își pune amprenta asupra florilor.
Elementul uman este prezent prin ființa
poetului:,,eu”,care se oprește lângă pădure ce-a obosit,,căci ziua-ntreag-a tot
cântat”, pare o ființă ce ocrotește
arborii,păsările,le ascultă glasurile.În tăcerea amurgului,ființa ei se retrage
în gânduri.Privirea alunecă spre dealuri,spre cărarea și mai departe spre
sat,totul umbrit de noaptea ce se apropie..Personificarea pădurii,verbele: a
obosit,tace,amurgește,întunecă- aduc liniștea care cuprinde natura. Verbele la prezent, predominante în poezie, au
rolul de a transmite ideea eternizării naturii surprinse în acest pastel, a elementelor care compun tabloul
fascinant al înserării.
În a treia strofă a pastelului este prezentat un tablou static, care
întregește starea de liniște ce a cuprins întreaga natura în momentul inserării.
Descrierea surprinde trecerea de la crepuscul la noapte, prin imaginea vizuală:
„amurgul moare… dă semne nopții din ponoare”. Personificarea „Ea-mbracă haine-ntunecate”, precum si epitetul
personificator „tăcută”, au rolul de a crea o atmosferă plină de mister,noaptea
este o ființă de basm,un înger întunecat,care ,,bate din aripi,plutind”. Se remarcă impersonalitatea vocii
lirice, pentru că poetul a accentuat
spectacolul naturii, o magnifică panoramă surprinsă în toate detaliile ei.Verbele
sugerează încremenirea naturii cuprinsă de o liniște profundă.
În atmosfera întunecată apare lumina
,,tăciunilor”,imagine caldă,odihnitoare,de pace,singura mișcare este graba unei
femei ,,să ceară cu-mprumut jăratec”și a păsării de noapte care ,,dă
roate--tăcutul liliac”,epitet ce completează liniștea,ușoara mișcare.
Tabloul plin de mișcare lină devine,în
final,static,totul este copleșit de somn,de adânca pace,iar sunetul
,,zăvorului”închide poarta dintre om și natură .Liniștea domină pe ,,drum”și în
cer,iar luna devine stăpâna nopții.În ultima strofă,poetul redevine
copilul,,visându-și jocul”, alături de mama care face ultimele mișcări
casnice:,,mai toarce,învelește focul”,grijulie,,încuie ușile” și apoi ,,se
culcă”.Noaptea în sat e încremenită într-un prezent etern. Singurele zgomote în
liniștea nopții sunt: zăvorul și cariul care roade,,în grindă”,sunete
calde,plăcute în noaptea odihnitoare,o muzică abia șoptită în tăcerea
desăvârșită.
Măsura versurilor de 8-9 silabe,ritmul iambic,rima neegală:pereche,monorimă dau o legănare a timpului în pacea nopții ce cuprinde natura.