,,Bobby încremeni și se auzi limpede plesnitura unei cărți pe dușumea sub banca lui.Silvestru porni rigid ca un prelat în procesiune mortuară și,oprindu-se lângă Bobby,ridică manualul de istorie de jos.Apoi,inspectând cutia pupitrului,trase un caiet cartonat ce i se păru suspect și-l răsfoi înghețat.Sufletul lui Bobby se prefăcu în frigider,când din caiet zbură pe podea un vraf de fotografii de actrițe de cinematograf.Silvestru le ridică impasibil de jos și făcu o cruce roșie pe foaie și se întoarse la catedră,fără să spună o vorbă............................................................Bobby puse în joc toată puterea sa de seducție,spre a obține înapoi,,oracolul”.
-D-le profesor-pledă el cu demnitate-este în joc o chestiune de onoare,înțeleg că am făcut o imprudență aducându-le aici,dar vina este numai a mea................................................................
-Ce ziceți,mă?se consultă Bobby cu colegii săi,după plecarea lui Silvestru,o să-mi nota 1 la extemporal?
-Asta n-ar fi nimic-zise Tocilescu-dar poate să te dea în conferință.
-Aiurea!
Dar Bobby era optimist.După câteva clipe sumbre se însenină la față,își luă servieta și șapca și porni spre ușă regenerat de o ,,idee genială”,aruncând clasei cobitoare un formidabil,,zexe!”
Personajul BOBBY ocupă locul central în fragmentul selectat din opera literară,,Cartea nunții” de George Călinescu, deoarece este prezent pe tot parcursul acțiunii, iar celelalte personaje gravitează în jurul său.În caracterizarea acestuia sunt folosite modalități specifice genului epic, atât directe, cât și indirecte.
Încă din incipitul fragmentului, naratorul îl aduce în
prim-plan pe Bobby,elev de liceu, prezent în timpul unei ore de istorie,când
,copiind,cartea cade cu zgomot:,,o plesnitură pe podea”,iar autorul îl
urmărește cu discreție,descriindu-i stările: elevul ,,încremeni...sufletul i se
prefăcu în frigider”-sunt manifestări disperate,mai ales că pe podea căzuse
,,oracolul”,un caiet cartonat din care se împrăștiaseră fotografii ale unor
vedete de cinema.Atitudinea lugubră a profesorului îi provoacă lui Bobby o
imagine terifiantă.Acesta face „o cruce roşie pe foaia lui Bobby”, ia caietul
şi se întoarce la catedră fără să spună o vorbă. Portretul moral este
dominant,este caracterizat direct: derutat,își dorește să-l influențeze pe
profesor cu ,,demnitate”,aducând argumente convingătoare, dovedind abilitate în
a-și susține cauza. Propoziția,,pledă cu demnitate”arată hotărârea de a obține
caietul și fotografiile,știe că trebuie returnate fetei de la care le luase.Bobby
este surprins și în relație cu colegii,le vorbește prietenește,este optimist în
a găsi o soluție salvatoare,chiar dacă are un moment de tristețe,are încredere
în mintea lui că va găsi,,o idee genială”.Dialogul cu
profesorul,,rigid...înghețat...impasibil”nu-l sperie,este tipul elevului ce
poate ieși din orice situație neplăcută. Tânărul este total lipsit de
moralitate, este incorect și nu are nicio ezitare în a se folosi de orice
mijloace, pentru a scăpa de pedeapsa, pentru a-și recăpăta
"oracolul". Ca price elev, Bobby folosește cuvinte argotice,
"Aiurea!" si "Zexe!", pentru a brava în fața colegilor sau
a părea nepăsător față de eventualele consecințe negative. Simțul
umorului,firea veselă și deschisă sunt trăsături ce reies indirect din
atitudinea și vorbele personajului.
Dialogul este utilizat cu lejeritate de personaj în fața
profesorului sever,dar și în fața colegilor care nu-i dau nicio șansă. Bobby ilustrează
prototipul adolescentului. Trăsăturile sale ne sunt prezentate atât în mod
direct, din prezentarea naratorului omniscient, cât și indirect, prin
comportamentul băiatului, gesturile, atitudinea sa, dialogul, relațiile sale cu
profesorul și colegii.