marți, 14 februarie 2017

poezia--Comoara târzie de Radu Stanca

O creangă de aur în curte avea,
Şi Prinţul, vai, Prinţul nimic nu ştia.
Dar omul cu ochii şireţi într-o zi,
Trecu prin grădină, pe-ascuns şi-o zări.
A doua zi, iată-l la prinţul tăcut.
“O creangă de aur îţi cer împrumut”.
-O Creangă de aur? De unde să-ţi dau?
Aşa ceva n-am eu. Nici zeii nu au.
Aşa ceva nu e decât uneori,
În vrăjile goale şi-n visul din zori.”
Dar omul răspunse: -De-o aflu cumva,
Mi-o dai mie? –Bine, să fie a ta?
Nici nu sfârşi vorba pe tron,
Că omul ţâşni dintr-o dată spre pom,
Urcă şerpuind până-n vârful bătrân,
Şi vesel se-ntoarse cu creanga în sân.
O creangă de aur cu sunet vrăjit!
Stă prinţul sub pajură nedumerit,
Se uită la omul ce trece prin gard,
Sprinceana-i se-ntunecă, braţele-i ard.
Dar totu-i zadarnic, totu-i în van,
Totu-i de-acum nemernic alean.
O creangă de aur în curte avea,
Şi el, Prinţ nătâng, nu ştia, nu ştia....

 Titlul poeziei este alcătuit dintr-un substantiv articulat hotărât ce simbolizează o valoare de ordin moral și spiritual,un simbol al cunoașterii,armoniei,al curățeniei spirituale,un dar al cerului - și un adjectiv propriu-zis:neînțeleasă,necunoscută,neștiută.Există daruri pe care omul nu știe că le deține,din dezinteres,din necunoașterea lor,odată pierdute,niciodată nu i se vor întoarce. Poezia este o baladă cu conținut simbolic,a cărei temă este lipsa de cunoaștere a lumii,a oamenilor de care pot profita cei lipsiți de scrupule,viclenii; poezia e construită ca o narațiune, întretăiat de pasaje dialogate,
                Mesajul baladei  ilustrează neputința și indiferența prințului de a cunoaște adevărul  exprimat de creanga de aur-simbolul universal al regenerării și nemuririi,ea reprezintă forța,înțelepciunea,cunoașterea tainelor lumii, nu știa că deține în grădina sa,loc al bogăției și al armoniei, un pom al vieții ce evocă verticalitatea,adevărul.                                                                                    Un prim argument îl reprezintă atitudinea prințului:absent la realitățile din jur,indifernt,credul,naiv în dialogul cu,, omul cu ochii şireţi”,profitor,lingușitor,îndrăzneț,dornic de a-și însuși o comoară.Încrezător în reușită, îi cere prințului,, împrumut” o creangă de aur. Surprins, absent ,prințul neștiutor îi răspunde vicleanului că ,, n-am eu...nici zeii nu au...nu e decât  în vrăjile goale şi-n visul din zori”,în fantezii,în iluzii.Dialogul celor doi surprinde caracterul fiecăruia: prințul indiferent, neștiutor,trăiește în interiorul său,nu cunoaște lumea ce-l înconjoară,îi promite ,,creanga”purtătoare de virtuți;omul șiret,mediocru este avid de a dobândi valori.
                                                                                                                                                                                                        Un alt argument poate exista  în momentul în care ,primind acceptul prințului, omul ,,țâșni spre pom”... urcă şerpuind ”-unduitor,amăgitor,imprevizibil,greu de urmărit de prinț.. Folosirea verbelor dinamizează mișcarea,nerăbdarea de a ajunge în vârf și.... ascunde creanga,,în sân”,apoi dobândind puteri miraculoase,,trece prin gard”,va învinge orice obstacol în viață.Portretul din final al prințului este urmărit de narator :la început, nedumerit, apoi ,, se-ntunecă, braţele-i ard”, devine  furios,dar și resemnat,înțelegând și repetând obsesiv ,îndurerat că,,totu-i  zadarnic”,inutil,a pierdut comoara prin care se putea înălța,este momentul adevărului. Ultimele două versuri exprimă  prin vorbire indirectă regretul prințului,,nătâng”naiv, care nu a parcurs  drumul cunoașterii ,repetă fără a înțelege,,nu ştia, nu ştia”... punctele de suspensie sunt ecoul înfrângerii..

              În concluzie, balada este tristă ,asistăm la agonia omului naiv, însă valul de melancolie care se așterne peste ultimul act al acestei drame este unul firav, durerea  traită de cei care se lasă ademeniți. Balada oferă însă suficiente elemente pentru a fi citită ca un ritual al inițierii.