Într-o zi de vară, lină, călduroasă,
Răspândind în vale umbră răcoroasă,
Frunzele pe arbor vesel dănțuiau
Și cu zefirașii astfel se șopteau:
— Dulce e viața frunzelor, când ele,
De rouă lucinde, mândre, tinerele,
Lumea înverzesc
Și o răcoresc.
Călătorul pacinic, obosit de cale,
Oricând se arată în a noastră vale,
Sub arbor el stă
Repaos de-și dă.
Mândre fetișoare locul vin să prindă,
Vrând la umbra noastră hora să întindă;
Și cel păstoraș
Le cântă de jale-n al său fluieraș.
Iar de primăvară, chiar privighetoarea,
Cântăreața văii, cea fermecătoare,
În desimea noastră mult s-a răsfățat
Și ne-a tot cântat.
Apoi când românul doina hăulește,
El pe frunză verde întâi o numește;
Înșiși zefirașii, voi ne legănați
Și ne dezmierdați.
— Dar spre neuitare,
Nu se cade oare
— Frunzelor le zise un glas din pământ --
Despre rădăcină vreun bun cuvânt?
— Cine-i rădăcina? Și cum de cutează
Cu noi să se certe, când nici se-nsemnează?
Frunzele pe arbor zise vâjâind,
De ciudă plesnind.
— Rădăcina face arborul să crească
Și peste tot anul frunză să renască —
Le răspunse ea.
În alt chip ființă voi nici ați avea.
Să țineți dar minte
Aceste cuvinte:
Viața vegetală,
Viața socială,
Totului atârnă
De la rădăcină.
Răspândind în vale umbră răcoroasă,
Frunzele pe arbor vesel dănțuiau
Și cu zefirașii astfel se șopteau:
— Dulce e viața frunzelor, când ele,
De rouă lucinde, mândre, tinerele,
Lumea înverzesc
Și o răcoresc.
Călătorul pacinic, obosit de cale,
Oricând se arată în a noastră vale,
Sub arbor el stă
Repaos de-și dă.
Mândre fetișoare locul vin să prindă,
Vrând la umbra noastră hora să întindă;
Și cel păstoraș
Le cântă de jale-n al său fluieraș.
Iar de primăvară, chiar privighetoarea,
Cântăreața văii, cea fermecătoare,
În desimea noastră mult s-a răsfățat
Și ne-a tot cântat.
Apoi când românul doina hăulește,
El pe frunză verde întâi o numește;
Înșiși zefirașii, voi ne legănați
Și ne dezmierdați.
— Dar spre neuitare,
Nu se cade oare
— Frunzelor le zise un glas din pământ --
Despre rădăcină vreun bun cuvânt?
— Cine-i rădăcina? Și cum de cutează
Cu noi să se certe, când nici se-nsemnează?
Frunzele pe arbor zise vâjâind,
De ciudă plesnind.
— Rădăcina face arborul să crească
Și peste tot anul frunză să renască —
Le răspunse ea.
În alt chip ființă voi nici ați avea.
Să țineți dar minte
Aceste cuvinte:
Viața vegetală,
Viața socială,
Totului atârnă
De la rădăcină.
Fabula este o specie a genului epic, în care se
critică defecte omeneşti prin intermediul obiectelor sau al fiinţelor
necuvântătoare. Fabula are două părţi - naraţiune şi morală - şi un mesaj cu caracter educativ. Remarcăm în structura textului două secvențe: întâmplarea propriu-zisă și morala.
Fabula este o povestire alegorică -alegoria este
procedeul prin care trăsăturile de caracter și ideile umane sunt ascunse în
spatele unor măști de animale, plante sau obiecte.
În primul
rând, este un text epic cu acţiune, personaje, narator.
Acţiunea este simplă:Este descrisă o zi de vară calmă cu
umbra risipită de frunzele tinere și strălucitoare,mângâiate de ,,zefirași”,adieri
plăcute ce devin parteneri de dans.Mândre de rostul lor,povestesc despre
călătorul obosit ce-și găsește odihna la umbra lor,fetele horesc în răcoarea lor,păstorul cântă a jale sub frunzele,,tinerele”,privighetoarea romantică se alintă bucurându-se între frunze,iar omul își începe
doina sufletului cu ,,frunză verde”dorind o viață eternă.Din adâncul pământului,rădăcina
copacului le amintește frunzelor neștiutoare și uimite că existența lor este
legată de pământul care le dă putere.
Personajele
vegetale sunt exprimate prin personificare:frunzele ,,strălucitoare” prin
puterea luminii,,mândre” de locul de pe ramuri,,tinere ”dornice de a se bucura
de mângâierea zefirului,dar nu cunosc viața; ,,rădăcina”știe că arborele pe
care-l susține este legătura cu pământul,este simbolul profunzimii,al
experienței de viață .Naratorul apare numai în începutul și finalul fabulei,iar
monologul și dialogul, dezvăluie astfel atitudinile adoptate.
În al
doilea rând, textul este fabulă, pentru că sunt criticate defecte
umane:frunzele-tipul tinerilor
încrezători,nerăbdători,nerecunoscători,rădăcina-este simbolul experienței de
viață,al comunicării cu strămoșii.
În al
treilea rând, textul are o structură specifică fabulei: întâmplarea
propriu-zisă urmată de morală-o lecție de viață.
Figurile de stil:epitete
:,,vară lină,călduroasă;lucinde,mândre,tinerele;mândre fetișoare,cea
fermecătoare”;personificarea. Prozodia fabulei :ritmul trohaic, rima
împerecheată caracteristică genului epic din care face parte.
Textul este
fabulă, pentru că are un mesaj cu caracter educativ:prin rădăcină fiecare om
își recunoaște înaintașii,originea.
În concluzie, textul se încadrează în specia
literară fabulă, fiindcă prin intermediul unei narațiuni alegorice sunt
satirizate defecte umane din care se desprinde o morală.