luni, 11 decembrie 2017

mesajul unui fragment,,Moromeții”de Marin Preda

Képtalálat a következőre: „imagini moromeții”
Mesajul unui fragment dintr-o operă epică:
,, Din ziua aceea, de la seceriş, când plânsese pe mirişte, fiindcă fraţii își bătuseră joc de el, înţelesese că într-adevăr tatăl său nu era un tată din aceia pe care un copil, ca să i se îndeplinească dorinţa, trebuie să-l sâcâie mereu cu acelaşi lucru. Tatăl său era un om care gândea şi gândirea lui era limpede, n-avea nevoie să se înghesuie în ea. Nu cu rugăminţi putea să-l facă să-l dea la şcoală, ci cu argumente... Şi din ziua aceea începuse să le caute. Nu mai suflase o vorbă nimănui şi ori de câte ori avea prilejul să rămână singur (de obicei seara la culcare sau ziua în grădină sub dud, sau la câmp pe o brazdă), se retrăgea în sinea lui şi se gândea în linişte la acel lucru necunoscut, care îi închidea calea: voinţa tatălui său. Aşezându-se jos cu coatele pe genunchi şi cu fruntea aplecată spre pământ, încerca să-i pătrundă adănc taina, să afle cum şi în ce fel trebuie să procedeze, pentru ca de acolo să ţâşnească hotărârea: „Pe Niculae am să-l dau la şcoală".
Şi între timp se gândea şi el şi în curând făcu altă descoperire, şi anume că pentru fraţii şi surorile lui şcoala era ceva absolut străin şi îndepărtat, al cărei rost pe pământ nu-l cunoşteau şi nici nu vroiau să-l cunoască.Tatăl său preţuia cartea, dar nici el într-atâta, încât să înţeleagă că pentru cineva ea putea însemna totul.
- Tată, eu trebuie să mă duc la şcoală! spuse el într-o după-amiază la arie, cu un glas dramatic şi ameninţător, în auzul întregii familii. - Du-te, mă! răspunse Moromete cu simplitate, şi toţi, până şi maică-sa, izbucniseră în hohote. Tatăl său avusese un glas din care înţelegea că era vorba de şcoala asta din sat. - O să vedeţi că am să mă duc, răspunse Niculae, de astă dată, fără să se mai tulbure, cu acea convingere care nu mai avea nevoie să fie dovedită. Şi în clipa aceea se produsese desprinderea de familie, un sentiment tainic, care trebuia ascuns în adâncul sufletului: avea încă nevoie de ei, nu putea zbura fără ei.
Astfel gândeaNiculae tremurând de bucurie,de speranță și de teamă,în timp ce liniștea nopții cobora din ce în ce mai jos  pe pământ.În salcâmi,țânțarii bâzâiau.Undeva în tindă cricăia un greier.Fără să bage de seamă,liniștea pământului se strecura încet în inima lui Niculae și privirea lui deschisă spre lumea fantastică a cerului plin de stele se închise pe nesimțite.Gândurile lui răzbunătoare se topiră și ele ca și când n-ar fi fost.”
                                  (Marin Preda,Moromeții-vol.I,cap.XI—fragment)

               În opinia mea, mesajul fragmentului din romanul,,Moromeții”de Marin Preda exprimă dorința,insistența unui băiat de a-și continua studiile,gândurile care-i străbat sufletul,pentru a-și convinge părinții și mai ales tatăl.Tema textului o constituie dorința de a învăța..
        În primul rând, impresionează felul în care naratorul pătrunde în gândurile personajului,un băiat,Niculae, umilit de frații mari,care înțelege că tatăl său este un om cu o gândire profundă,căruia trebuie să i se aducă ,,argumente”,pentru a fi convins să-l dea la școală.Din acest moment,în singurătate-oriunde se afla-căuta o cale pentru a influența hotărârea tatălui său.Descoperirea ideii că din familia sa numai tatăl,,prețuia cartea”îl îndeamnă să fie convins că este diferit de ceilalți,dar gândește tainic să nu-i ignore,pentru că ,,nu putea zbura fără ei”,poate avea nevoie de fiecare.Gândurile,,de bucurie,de speranță și de teamă”ale lui Niculae sunt însoțite de sunetele și  calmul nopții,al cerului înstelat.
       
              În al doilea rând,personajul din fragment,Niculae se deosebeste de alte personaje-copii din literatură,el îl admiră pe tatăl său pentru gândirea limpede,își îngăduie să persevereze în rugămintea lui,știe că tatăl prețuiește cartea,chiar dacă ceilalți din familie socoteau școala ,,ceva străin”. Niculae impresionează prin maturitatea gândirii și fermitatea alegerii de a învăța,nu-l sperie râsul,indiferența.Se detașează,însigurându-se,intrând într-o lume în care natura este singura care-l înțelege și-i oferă calmul,mângâierea ,liniștea cerului și a pământului,sunete delicate. Caracterizarea indirectă se desprinde din faptele, gesturile, vorbele şi gândurile personajului şi din relaţiile cu celelalte personaje:supărarea pe frații care-l umilesc,râsul mamei,căutarea argumentelor,pentru a-l convinge pe tatăl său-spirit superior,ușor ironic care trăieşte,ascunzându-se, o dramă.  Naratorul obiectiv consemnează comportamentul, vorbirea, mimica personajului ,dar şi gândurile, zbuciumul interior,și-l imaginează pe băiat asemenea unui gânditor senin înconjurat de natura ce-i oferă  liniște. Modurile de expunere prezente în text sunt narațiunea prin care autorul pătrunde în interiorul personajului său,dialogul dintre fiul și tatăl aparent calm. Descrierea naturii este doar un decor al nopții:imaginea unui cer cu stele pe care-l simte protector face parte din lumea lui proprie,fantastică,iar auditiv, vibrațiile scurte și tremurătoare ale insectelor de noapte sunt ecouri ale unui suflet ce uită greul.
.

              În concluzie, mesajul fragmentului,o parte a unei cronici de familie, atrage atenția asupra ideii că prin voință,prin dorința de a învăța orice obstacol poate fi risipit.