Zilele albe, iată, au început să plece,
Ca niște bărci tăcute, pornind fără lopeți.
În țărm se face seară, și steaua-n cerul rece
Păzește cripta nopții cu candeli și peceți.
Ca niște bărci tăcute, pornind fără lopeți.
În țărm se face seară, și steaua-n cerul rece
Păzește cripta nopții cu candeli și peceți.
În șirul vieții noastre întreg, se face seară,
O seară fără sunet, nici vânt, nici amintiri.
Ieri a plecat o barcă, azi alte bărci plecară,
Convoi de goluri strâmpte pe undele subțiri.
O seară fără sunet, nici vânt, nici amintiri.
Ieri a plecat o barcă, azi alte bărci plecară,
Convoi de goluri strâmpte pe undele subțiri.
De-ar răsuna în lume măcar un glas de goarnă !
De s-ar clăti pe lume un singur larg talaz !
Nu. Nemișcată-n margini, lumina se răstoarnă
Și, ca să cânte, streajă de sus și-a luat răgaz.
De s-ar clăti pe lume un singur larg talaz !
Nu. Nemișcată-n margini, lumina se răstoarnă
Și, ca să cânte, streajă de sus și-a luat răgaz.
De-aș fi un stei de peșteri, cioplit cu dalta-n lung,
Aș sta s-aștept cu tihnă, culcat pe-o muche dreaptă,
Cele din urmă mute vecii să le ajung,
Cu templul în spinare, cărui slujesc de treaptă.
Aș sta s-aștept cu tihnă, culcat pe-o muche dreaptă,
Cele din urmă mute vecii să le ajung,
Cu templul în spinare, cărui slujesc de treaptă.
Titlul
poeziei „Toamnă de suflet” de Tudor Arghezi, este o metaforă care
simbolizează amărăciunea, mâhnirea sufletului omului-eului liric, aflat în
toamna existenţei,a vieții.
Tonul melancolic exprimă ideea timpului ce se scurge
ireversibil şi implacabil pentru om, pe măsură ce zilele vieții trec. Poetul își privește
existența,înțelegând că ,,zilele albe”ale vieții se îndepărtează asemenea unei
bărci,dusă de soartă,ce călătorește pe marea zbuciumată spre un liman păzit de
steaua destinului-fereastra sufletului prin care pătrunde sufletele plecate.Sub
cerul rece steaua, vehicul al sufletului,veghează locul veșniciei,,cripta
nopții”,luminându-l cu lampa veghetoare și ,,peceți”-semne divine.În
întunericul timpului devorator,seara şi întunericul cuprind întreaga fire:
„În şirul vieţii noastre întreg, se face seară”, imagine
ce sugerează apropierea morţii,este momentul de liniște,de împăcare,când
sufletele sunt purtate de,,bărci”,luntrile morții.Dorința eului liric de a auzi
glasul,,de goarnă”al îngerilor este speranţa, suportul religios, dar este
dezolat când realizează că timpul în curgerea sa rămâne nemișcat,iar lumina,liniștea
de sus domină întreaga atmosferă.
Ultima strofă a poeziei debutează cu verbul la
condiţional optativ precedat de prepoziţie: „de-aş fi”, care exprimă dorinţa
eului liric de a trăi în eternitate asemenea unui,,stei de peşteri”, cioplit cu
dalta-n lung”,ca stânca neclintită în templul măreț al creației sale artistice.
Lirismul
subiectiv se realizează prin prezenţa mărcilor lexico-gramaticale ale
eului poetic: verbe la persoana I singular:„aş fi”, aş sta”,
s-aştept", să ajung”, slujesc”. Adjectivul pronominal,,noastre"
arată faptul că eul liric se autoinclude în omenire, prin acelaşi destin de
muritor.
Metaforele: ,,cripta nopţii" ca şi comparaţia personificatoare,,zilele
albe... ca nişte bărci tăcute" simbolizează condiţia de muritor a omului,
faptul că timpul se scurge ireversibil, sugerând iminenţa morţii; „cioplit cu
dalta-n lung”semnifică totalitatea încercărilor la care a fost supus eul poetic,
situaţii ce i-au modelat întreaga
fiinţă,poetul încadrându-se în lumea muritorilor; „stei de stâncă” arată neclintirea
şi tăria poetului, dar şi forţa creaţiei sale, singura pe care a slujit-o cu
credinţă şi care poate fi o treaptă spre eternizare: ,,Cu templu în spinare,
cărui slujesc de treaptă".
Rolul
stilistic al conjuncţiei „de” din a doua strofe subliniază dorinţa
eului liric pentru viaţă, pentru manifestarea acesteia , întrucât „de”, cu
valoare de „dacă”, intră în construcţii verbale aflate la modul condiţional-optativ: „de-ar răsuna”, „de s-ar clăti”, verbe ce exprimă o dorinţă.
În concluzie,
omul nu poate controla timpul, e ceva ce nu atinge,dar poezia figurează printre
elementele veșnice ale lumii.