,,Pe coaste ierburi spânzură nebune,
Vîlvoi de flori, salcâmi ies la uluci,
Duc tei adânci miresme în zăbune
Şi-i verde viersul mierlelor prin nuci.
S-amestecă în clocot firi şi lume,
Foi bat în vânt, aripi aşteaptă-n ou,
Şal nou de ape-i lacul fără spume,
Răsfrîngerea de sălcii un ecou...
E primăvară pînă-n slăvi...Şi grele
De seva cerului ţâşnită-n nori,
Azurul înfrunzeşte rândunele
Şi zările dau muguri de cocori”.
Vîlvoi de flori, salcâmi ies la uluci,
Duc tei adânci miresme în zăbune
Şi-i verde viersul mierlelor prin nuci.
S-amestecă în clocot firi şi lume,
Foi bat în vânt, aripi aşteaptă-n ou,
Şal nou de ape-i lacul fără spume,
Răsfrîngerea de sălcii un ecou...
E primăvară pînă-n slăvi...Şi grele
De seva cerului ţâşnită-n nori,
Azurul înfrunzeşte rândunele
Şi zările dau muguri de cocori”.
Pastelul este
opera lirică în care autorul își exprimă sentimentele în mod direct, descriind
un tablou din natură, cu ajutorul a numeroase imagini artistice și figuri de
stil. Din punct de vedere compozițional poezia ,,Toiul primăverii” este
alcătuită din trei strofe.Titlul poeziei fixează timpul:,,toiul”este punctul
maxim al primăverii,al renașterii
naturii,al zbuciumului de factură aproape cosmică.
Pastelul se constituie într-un adevărat spectacol
al naturii, care provoacă celui ce privește, trăiri profunde de admirație, de
încântare, duse pană la extaz.
În primul rând,
principalul mod de expunere este descrierea,iar textul este liric,exprimând
emoțiile eului liric direct. Poezia prezintă, prin intermediul imaginilor
vizuale și auditive, spațiul exterior: pe,,coaste”,locurile înclinate luminii,
semnele verzi ale pământului:ierburi și florile salcâmilor se prind ca-ntr-o horă a bucuriei năvalnice,răsfirându-se,iar
mireasma teilor învăluie totul sub o mantie a extazului.,, Prin nuci”,arborii vieții triumfătoare,se aud
sunetele superbe,pline de prospețime și noroc ale mierlelor,păsări ale
dorului.În agitația naturii frunzele aduc forţa dragostei, începutul unor noi
vieţi. Lacul cu apa-i limpede, simbol al fecundităţii, începutul tuturor
începuturilor,primește graţia şi eleganţa sunetelor melancolice ale
salciei.Privirea se înalță-n,,slăvi”,pe seninul cerului care se acoperă cu
aripile rândunelelor și ale cocorilor-mesagerii cosmici ai primăverii.
În al doilea rând, eul liric contemplativ urmărește cu delicatețe
mișcările din natură în primăvară,creând imagini vizual-auditive. Astfel,în
prima strofă imaginea vizuală a este descrisă prin personificări ale
ierburilor,salcâmilor care au mișcări
agitate de bucurie. Epitetul:,, nebune”transmite un sentiment al neastâmpărului
din natură.Finețea descrierii este exprimată prin verbele mișcării,ale agitației:,,
ies,duc,amestecă,bat”.Peisajul primăverii prinde viață prin
personificări,poetul comunicând exuberanţa şi vitalitatea anotimpului
tinereţii:ierburile se agață,,nebune”,în dezordine;curioși ,,salcâmii ies la uluci”.Observ
originale asocieri de cuvinte, preferința pentru metafore inedite:,,vâlvoi de
flori,aripi așteaptă-n ou,șal nou de ape-i lacul,zările dau muguri de cocori”-astfel
peisajul este un semn al chemării ademenitoare a vieții; enumerația:,,foi bat
în vânt,aripi așteaptă-n ou”arată varietatea aspectelor primăverii.
Limbajul poetic, în aparență simplu, se sprijină pe
cuvinte și imagini metaforice, cu bogate conotații lirice; limbajul artistic se
arată şi prin forma muzicală a textului, care este organizat în versuri cu
măsură egală de 10-11silabe,cu rimă încrucișată şi ritm iambic.
Citind poezia „Toiul
primăverii” simţim că participăm la miracolul înfăptuit de acest anotimp asupra
întregii suflări, înfiorarea în fața naturii este autentică și profundă.