,,Mai întâi pictezi o colivie
cu ușița larg deschisă,
apoi pictezi
ceva cât mai drăguț
și cât mai simplu:
ceva frumos,
ceva util
pentru pasăre;
pe urmă pui tabloul pe-un copac
într-o grădină,
într-un crâng,
într-o pădure
și te ascunzi după copac
fără o vorbă
fără să te miști...
Se-ntâmplă uneori ca pasărea să vină repede,
dar se mai poate întâmpla să treacă ani și ani
până se hotărăște.
Atunci nu te descuraja –
așteaptă, așteaptă dacă e nevoie ani întregi.
Viteza sau încetineala cu care pasărea sosește
n-au nici o legătură
cu faptul că tabloul e reușit sau nu.
Când pasărea sosește –
dacă sosește –
păstrezi cea mai adâncă liniște:
aștepți mai întâi ca pasărea să intre în colivie
și după ce a intrat
închizi ușița binișor cu pensula,
apoi
ștergi toate gratiile una câte una
cu mare grijă, nu cumva s-atingi vreo pană.
Pe urmă faci portretul arborelui, alegând
din toate crengile pe cele mai frumoase,
iar pentru pasăre pictezi după aceea
frunzișul verde și răcoarea vântului,
pulberea soarelui,
foșnetul gâzelor prin iarbă în căldura verii,
apoi aștepți ca pasărea să cânte...
Dacă nu cântă
e semn rău –
semn că tabloul nu e bun,
dar dacă vrea să cânte, e semn bun,
e semn că poți semna.
Atunci îi smulgi o pană
binișor de tot
și pe un colț al pânzei te iscălești cu ea.”
cu ușița larg deschisă,
apoi pictezi
ceva cât mai drăguț
și cât mai simplu:
ceva frumos,
ceva util
pentru pasăre;
pe urmă pui tabloul pe-un copac
într-o grădină,
într-un crâng,
într-o pădure
și te ascunzi după copac
fără o vorbă
fără să te miști...
Se-ntâmplă uneori ca pasărea să vină repede,
dar se mai poate întâmpla să treacă ani și ani
până se hotărăște.
Atunci nu te descuraja –
așteaptă, așteaptă dacă e nevoie ani întregi.
Viteza sau încetineala cu care pasărea sosește
n-au nici o legătură
cu faptul că tabloul e reușit sau nu.
Când pasărea sosește –
dacă sosește –
păstrezi cea mai adâncă liniște:
aștepți mai întâi ca pasărea să intre în colivie
și după ce a intrat
închizi ușița binișor cu pensula,
apoi
ștergi toate gratiile una câte una
cu mare grijă, nu cumva s-atingi vreo pană.
Pe urmă faci portretul arborelui, alegând
din toate crengile pe cele mai frumoase,
iar pentru pasăre pictezi după aceea
frunzișul verde și răcoarea vântului,
pulberea soarelui,
foșnetul gâzelor prin iarbă în căldura verii,
apoi aștepți ca pasărea să cânte...
Dacă nu cântă
e semn rău –
semn că tabloul nu e bun,
dar dacă vrea să cânte, e semn bun,
e semn că poți semna.
Atunci îi smulgi o pană
binișor de tot
și pe un colț al pânzei te iscălești cu ea.”
Poetul scrie o poezie a lumii moderne,un joc al
cuvintelor, care-și trage seva din bucuria sau suferința cotidiană. Puţini
poeţi au fost iubiţi precum Jacques Prevert.– susţine că salvarea din
realitatea aceasta dură şi haină e posibilă prin universul copilăriei,
păsărilor şi dragostei. De cele mai multe ori poezia sa este de o simplitate
năucitoare, cu jocuri de cuvinte şi sensuri camuflate abil.
Pasărea ne cheamă în universul copilăriei, fiindcă limba
păsărilor copilul o înţelege cu mult mai uşor decât cea a cifrelor, regulilor
gramaticale. Prin intermediul jocurilor
de cuvinte, a ritmului lejer și limpede, în realitate Prévert își exprimă
perfect concepția sa despre lume.
Titlul poeziei (Pour
faire le portrait d’un oiseau) este o subordonată circumstanțială de
scop(introdusă prin conjuncția,,ca să”) construită cu modul conjunctiv care
exprimă acțiuni nerealizate, dar realizabile,iar regenta este poezia ce
urmează,astfel exprimă o motivare a acțiunii ce urmează. Autorul n-a
respectat reguli gramaticale și atunci titlul devine mai nuanțat,cu scopul
stimulării atenției și evidențierii finalului.
Acest poem este
savuros,poem cu rol de artă poetică,exprimă concepţia poetului despre
forţa creației;Prévert descrie metaforic, ingenios, sensibil, modul în
care poate fi capturată o pasăre vie într-un tablou, metaforă prin care este
sugerat procesul închiderii realităţii de către artă, astfel încât caracterul
viu al realităţii să nu se piardă.
Poetul se adresează direct unui interlocutor-un
creator,făuritor de artă- ce poate picta,crea după etapele pe care i le
stabilește:: mai întâi va picta pe o pânză o colivie-loc sinistru care nu va fi
niciodată un cuib,va îngrădi libertatea,dar uşiţa va fi deschisă către
cunoaștere.Îndemnul de a adăuga,,ceva drăguţ, ceva simplu, ceva frumos, ceva de
folos,pentru pasăre”se referă la obiecte oarecare neînsemnate,după dorința
celui ce pictează. Locul tabloului poate fi undeva în
natură:,,copac”-intermediar între cer și pământ;,,grădină”-Raiul
pământesc;,pădure”-loc al veșniciei,al încercărilor,paradisul în care poate
evada. Pentru omul creator, este important orice prilej în care poate medita în
taină,,te ascunzi”asupra actului creaţiei.,,Așteptarea”înseamnă inspirația,
mijlocul divin prin care Dumnezeu îl face capabil pe om de a transmite
revelaţia Sa,descoperirea unor adevăruri ascunse,inspiraţia vine de undeva de
departe, e poate darul îngerilor,e așteptarea,răbdarea făuritorului de
frumos,de artă.
Omul este „inspirat“,este o intimitate între spiritul
uman şi har.,,Pasărea”este dar, talent, vocaţie,inspirație –poate veni
sau nu-artistul încercă să caute surse de inspirație, pentru ca opera de artă
să fie cu adevărat unică și excepțională și să poată transmite sentimente,
emoții și trăiri.
Momentul apariției ,,păsării”este deosebit,artistul își
păstrează liniștea ,se eliberează de inutilități,adăugiri,,gratiile”,zăbrelele
care ar strica aspectul creației,eliberând-o astfel de urâciuni.
În actul creaţiei, creatorul a urmat o anumită ordine, într-o înlănţuire firească
şi necesară,dar va trebui să apară,,portretul arborelui” -copacul vieții, pomul
cunoașterii, copacul axă a lumii, arborele revelator al misterelor vieții,
reprezintă un plan al ființei umane,este o reflectare a ceea ce se întâmplă în
interiorul ființei,al naturii,iar alegerea,,crengilor frumoase”înseamnă forța,
înțelepciunea, cunoașterea.Opera de artă va aduce fericirea,suflul divin
purificator,strălucire și căldură, galbenul induce o senzaţie de
apropiere, de căldură, dinamism ,înviorare,viața fremătândă a naturii.Interesantă
este dorința de a transpune în artă sunetele,senzațiile care pot aduce
privitorul în lumea văzută de artist.
Artistul își exprimă propria personalitate în arta care e
căutare şi cunoaştere, artistul trebuie să se exprime, să creeze, să transpună
atât natura exterioară cât şi natura interioară, să descopere lumea şi să se
descopere pe el însuşi....și-atunci,,pasărea va cânta”-aprecieri,aplauze,iar alte
creații nu vor atrage atenția,vor fi ignorate, nu reflectă adevărul, binele şi
frumosul, ea nu putea fi acceptată ca aparţinând artei veritabile,iar,,pasărea
nu va cânta”.
Semnătura artistului cu,,pana”- discret-încadrată în
compoziție, asigură adevărul creației, este dovada profesiunii sale de
credință,a prospețimii,a bucuriei.
În concluzie
pentru ca operele de artă să imite şi să exprime natura, artistul trebuie să se
reîntoarcă la origini, la copilărie, la Dumnezeu.”
Şi
totuşi, până la urmă opera lui Prévert mai păstrează o rază de lumină, o
speranţă la un timp frumos, când pasărea se va elibera din colivia
nedreptăţilor sociale, a suferinţelor, a urii şi duşmăniei, a sentimentelor
false şi va cânta...