,,S-a dus zăpada albă de pe întinsul țării,
S-au dus zilele Babei și nopțile vegherii.
Câmpia scoate aburi; pe umedul pământ
Se-ntind cărări uscate de-al primăverii vânt.
Lumina e mai caldă și-n inimă pătrunde;
Prin râpi adânci zăpada de soare se ascunde.
Pâraiele umflate curg iute șopotind,
Și mugurii pe creangă se văd îmbobocind.
O, Doamne! iată-un flutur ce prin văzduh se perde!
În câmpul veșted iată un fir de iarbă verde
Pe care-ncet se urcă un galbin gândăcel,
Și sub a lui povară îl pleacă-ncetinel.
Un fir de iarbă verde, o rază-ncălzitoare,
Un gândăcel, un flutur, un clopoțel în floare,
După o iarnă lungă ș-un dor nemărginit,
Aprind un soare dulce în sufletul uimit!”
S-au dus zilele Babei și nopțile vegherii.
Câmpia scoate aburi; pe umedul pământ
Se-ntind cărări uscate de-al primăverii vânt.
Lumina e mai caldă și-n inimă pătrunde;
Prin râpi adânci zăpada de soare se ascunde.
Pâraiele umflate curg iute șopotind,
Și mugurii pe creangă se văd îmbobocind.
O, Doamne! iată-un flutur ce prin văzduh se perde!
În câmpul veșted iată un fir de iarbă verde
Pe care-ncet se urcă un galbin gândăcel,
Și sub a lui povară îl pleacă-ncetinel.
Un fir de iarbă verde, o rază-ncălzitoare,
Un gândăcel, un flutur, un clopoțel în floare,
După o iarnă lungă ș-un dor nemărginit,
Aprind un soare dulce în sufletul uimit!”
Pastelul este o operă lirică în versuri în care este
descris un tablou din natură. Poetul își exprimă emoțiile, sentimentele în
fața tabloului descris. Pastelul este creat în culori calde, care emană
gingășie, delicatețe, finețe.Vasile Alecsandri a
introdus în literatura română termenul de,, pastel” și a publicat un
ciclu de poezii intitulat,,Pasteluri”. În aceste poezii, autorul descrie
anotimpurile, muncile agricole, însă, dintre toate anotimpurile, iarna l-a
impresionat cel mai mult. În acest ciclu de poezii, Vasile Alecsandri descrie
un calendar în versuri al anotimpurilor.
Trăsăturile
definitorii ale pastelului sunt:
-prezența eului liric contemplator, prezență
realizată prin verbe, pronume personale ( eu, mie, imi, mi, mă, m, noi, nouă,
ne, ni) și adjective pronominale posesive ( meu, mea, mei, mele, nostru,
noastră, noștri, noastre) la persoana I, numărul singular și sau plural.
-adresarea directă prin verbe, pronume personale (
tu, ție, îți, ți, voi, vă, v), adjective pronume personale ( tău, ta, tăi,
tale, vostru, voastră, voștri, voastre) la persoana a II-a, numarul singular și
sau plural.
-descrierea tip tablou cu caracter subiectiv, ca
mod de expunere predominant.
-prezența imaginilor artistice exemplificare cu
ajutorul figurilor de stil. Eul liric contemplator își exprimă
sentimentele de iubire, melancolie, nostalgie, recunoștință,cu ajutorul figurilor de
stil, care, împreună cu imaginile artistice, oferă expresivitate textului.
-prezența, la nivel morfologic, a grupului nominal (
adjectiv plus substantiv ,,umedul pământ” , substantiv plus prepoziție plus
substantiv ,,fir de iarbă”.)
Poezia ,,Sfârşitul iernii”, de Vasile Alecsandri,
face parte din seria de pasteluri, publicate
în revista Convorbiri literare în anii 1867-1868.
În literatură, preluat de poetul român Vasile
Alecsandri, termenul ,,pastel” desemnează o poezie cu conținut
liric, în care se zugrăvește un tablou din natură.
Din punct de vedere compozițional poezia ,,Sfârșitul
iernii” este alcătuită din patru catrene-strofe din patru versuri.
Tema poeziei este natura reînviată care compune tabloul
fantastic al finalului iernii,iar atitudinea poetică este admirația față de
Renașterea naturii.
Titlul poeziei arată momentul optim al transformării
naturii sub influența binefăcătoare a soarelui.
De-a lungul întregului text se poate observa că între
elementele aparținând naturii cosmice:lumina ,,soarelui dulce” și elementele
naturii terestre apare o legătură permanentă, deoarece elementele cosmice
determină transformări în momentul sfârșitului de iarnă.
Fiind
un pastel, modul de expunere predominant este descrierea.
Pastelul se constituie într-un adevărat spectacol
al naturii, care provoacă eului liric,celui ce privește, trăiri profunde de
admirație, de încântare, duse pană la extaz,urmărind tabloul sfârșitului de
iarnă.
În primul rând, principalul mod de
expunere este descrierea,iar textul este liric,exprimând direct emoțiile eului
liric. Poezia prezintă, prin intermediul imaginilor vizuale, spațiul
exterior-câmpia,nesfârșitul terestru -asemenea unei ființe ce-și trimite
suflarea ușoară din adâncuri,este deșteptarea după somnul lung din
iarnă. Încă din primele versuri,poetul repetă cuvintele:,,s-a dus,
s-au dus”cu plăcerea de a observa dispariția
zăpezii,a zilelor schimbătoare ale,,babei”-regrete și speranțe-a nopților de
mister.Blândețea vântului de primăvară croiește,,cărări”,drumuri
zvântate,curate pe pământul umed,reavăn ce mai păstrează amintirea
iernii.Lumina caldă aduce adevărul,speranța în,,inimi” acea vibrație fină și
discretă care este începutul freamătului sacru în natură.În atmosfera
nouă,caldă zăpada se refugiază într-un gol al pământului,o prăpastie.Timpul
reînnoirii aleargă,,iute”asemenea,,păraielor”,murmurând plăcut,iar,,mugurii”ca
niște ochi curioși se desfac spre lumină.Strigătul poetului,,o,Doamne! este
plin de bucurie,mulțumire pentru clipa în care renaşterea,învierea și speranța
aduse de zborul fluturelui transformă natura.În schimbarea anotimpului, firul
de iarbă reprezintă acel ceva infinit de mic,dar a cărui putere este totuși
imensă,este viața fără de moarte,iar înălțarea,,gândăcelului”este drumul spre
soare,spre lumină.Poetul culege simbolurile primăverii,ale învierii,enumerându-le:
firul de iarbă,raza soarelui,gândăcelul,fluturele,clopoțelul unei flori și le
adaugă sufletului său,,uimit”-impresionat,emoționat de împlinirea
dorului,,nemărginit”,deplin de a trăi fericirea Începutului sub semnul
Soarelui,al Căldurii,al Vieții.
În al doilea rând, eul liric
contemplativ urmărește cu delicatețe mișcările ușoare din natură într-un
început al primăverii, creând imagini vizual-auditive. Astfel, imaginea vizuală
a aburilor- suflări ușoare ale vântului de primăvară,a cărărilor-drumuri
zvântate-punți ce duc spre o lume renăscută,a luminii-semn al vieții,al apei,al
vietăților mici,al soarelui-izvorul luminii,al căldurii,al vieții, elementele
naturii se însufleţesc palpitând fiorul unei vieţi tainice, de emoţia ce a
cuprins întreaga natură în aşteptarea primăverii. Epitetele adjectivale:,,albă,caldă,galbin,verde,dulce”completează
peisajul de basm descris, un spaţiu plin de vibraţii luminoase şi
muzicale, aduc cu sine o adâncă armonie, un murmur duios nuanţat . Se
observă predilecţia poetului pentru epitetul antepus „umedul pământ”, „galbin
gândăcel” prin care evidenţiază însuşirile neobişnuite ale acestui univers
mirific.
Personificările:,,zăpada se ascunde”,,pâraiele șopotind”,,câmpia
scoate aburi” realizează împletirea între culoare, sunet şi parfum, într-o
atmosferă încărcată de vrajă. Luminozitatea peisajului aduce bucuria în
sufletul poetului, sentiment pe care acesta îl transmite prin exclamația:,,o,Doamne!”
Elementele de versificație îl ajută pe poet să sugereze
tabloul de natură și atmosferă prin ritmul trohaic, rima împerecheată, măsura
de 13-14 silabe.
În
concluzie, pastelul „Sfârșit de iarnă” este liric, deoarece, prin
vocea unui eu liric, autorul prezintă primele semne ale primăverii, folosind
un limbaj expresiv .