marți, 31 martie 2020

basm popular,,Ileana Cosânzeana, din cosiţă floarea-i cântă, nouă-împărăţii ascultă”(fragment)


  ,,Era odată, în vremile de demult, un împărat. Barba lui albă ca omătul, faţa zbârcită şi capul său plecat înainte arătau că este un om de o vârstă foarte înaintată. Trei fete ce avusese le măritase după alţi trei împăraţi tineri şi vestiţi în lume; acum, nu-i mai rămăsese altă grijă pe cap, decât să încredinţeze fiului său stăpânirea ţării.
  Bătrânul împărat, simţind că din ce în ce slăbeşte mai mult şi că nu este departe ceasul de pe urmă, chemă lângă patul său pe fecior şi-i zise:
— Fătul meu, mie mi-a sosit ceasul despărţirii de viaţa aceasta, deci, înainte de-a închide ochii pentru totdeauna, am socotit de bine să te chem să-ţi dau câteva sfaturi părinteşti şi binecuvântarea cea de pe urmă. Scaunul meu împărătesc rămâne pe seama ta: fii dar înţelept şi cugetă bine cum ai să cârmuiești țara aceasta. Poartă-te cu oamenii ca un stăpân bun la inimă şi îndurat, ca un tată cu milă cătră fiii săi. Pe lângă aceste, încă un lucru, dragul tatei: când vei vrè să faci băi vara în apă de râuri, scaldă-te unde ţi-a plăcè, dar în lacul zânelor piciorul tău să nu intre. De te va împinge păcatul şi vei lucra împotriva acestui sfat, vei plăti cu lacrămi, cu trudă cumplită şi poate, în sfârşit, cu moarte năpraznică neascultarea ta, după cum spun izvoarele că au păţit câţiva din strămoşii noştri, care au fost slabi de inimă şi n-au putut să-şi calce pe dorinţe şi pe slăbiciunile sufleteşti.
  Sfârşind bătrânul împărat aceste cuvinte, închise ochii şi-şi dete sufletul.
  Tânărul fecior de împărat, după ce se sui pe scaunul împărătesc cu mare veselie, ce ţinu trei zile şi trei nopţi, începu să se puie pe gânduri şi să-şi aducă aminte de cele ce-i spusese tată-său despre lacul zânelor. ”
                                              ( Ileana Cosânzeana, din cosiţă floarea-i cântă, nouă-împărăţii ascultă)


 Basmul este o specie literară epică, de mare întindere, în care se narează întâmplări reale ce se împletesc cu cele fantastice, în care personaje reprezentând binele şi răul se înfruntă, totul terminându-se cu triumful binelui. Lumea basmului, populată cu personaje tipice: împăraţi, Feţi-frumoşi, zâne,zmei- stă sub semnul supranaturalului. La acțiune participă personaje imaginare, înzestrate cu puteri supranaturale, ce reprezinta binele și răul, iar în final acesta este învins.
 Basmul are formule specifice, de început, de mijloc şi de final. Titlul este numele personajului principal.
    Fragmentul aparţine unui basm, pentru că are câteva din trăsăturile acestuia.
    În primul rând este un text epic cu  acţiune, personaje, narator.
Titlul,,Ileana Cosânzeana” este numele unui personaj principal feminin din basme,o zână ce are o floare vrăjită, prinsă în părul cosiței(coadă) care cântă atât de minunat,de vrăjit, încât totul din lume se oprește, ascultă, se liniștește;cifra nouă arată persoane ce au compasiune, dragoste și blândețe.
 În ceea ce priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului este prezentată expoziţiunea.
Formula initială ,,era odată  în vremurile de demult " are rolul de a introduce în lumea fabuloasă a basmului,indică un timp al începuturilor,este acel timp, când totul era posibil, iar întâmplările erau unice și irepetabile.
Actiunea se desfășoară lineară, succesiunea secvențelor narative este redată prin înlănțuire.
Este descris  bătrânul împărat, ajuns la o vârstă înaintată,dar mulțumit de soarta celor trei fete norocoase în măritișul lor cu împărați,,tineri și vestiți”.Simțindu-și sfârșitul aproape,își cheamă unicul fecior și-i transmite înțelepte învățături care-i pot folosi, atunci când va deveni împăratul acelor locuri,dar îi dă un sfat bun,important-să nu se scalde în lacul zânelor, care-i poate aduce chiar sfârșitul.Sărbătorile noului împărat nu-i alungă gândurile despre atenționarea tatălui său.
  În al doilea rând, fragmentul aparţine unui basm, deoarece personajele care apar în acest fragment sunt specifice basmului: împăratul,fiul său,nu au nume .
Descrierea împăratului,portretul fizic, este realizat prin epitete:,,albă”-nuanță ce semnifică bătrânețea,puritatea morală,măreția,modul de viață;,,zbârcită” ,urme ale timpului ce-a trecut ;,,capul plecat”,modest,respectuos pentru cei ce-l ascută. „Învăţăturile” sale către fiul său sunt un adevărat manual de guvernare,îi  transmite nu numai principii de a conduce împărăția, dar și principii morale:să fie înțelept,generos ca un părinte cu copiii săi, principii de guvernare a sufletului, îi oferă adevăratele valori, cele spirituale.Grijuliu, el se simte responsabil pentru viitorul fiului său.Dar sfatul cel mai important este acela de a nu a nu fi atras de ape periculoase,precum,,strămoșii”nesăbuiți.
Inteligent şi înţelept, îşi fundamentase câteva principii esenţiale de viaţă, care-şi dovedesc temeinicia şi pe care le sădeşte şi în educaţia fiului său. Povaţa dată se dovedeşte providenţială, deoarece ştie că fiul va dori să încerce necunoscutul, care i-ar putea provoca necazuri
Trăsăturile morale se disting atât prin caracterizarea directă a naratorului, cât mai ales prin caracterizare indirectă, adică din vorbele şi atitudinea împăratului.
Tânărul fiu ascultă sfaturile tatălui său,dar rămâne cufundat în gânduri,nu știe ce ascunde ultimul sfat al părintelui său.
Narațiunea se împletește cu descrierea și monologul împăratului. Naratorul povestește la persoana a III a,iar monologul are o dublă funcție: susține evoluția acțiunii și caracterizarea personajului.
  Limbajul folosit este simplu, popular caracteristic comunicării orale.
Vorbele din monologul împăratului ilustrează iubirea paternă pe care o are pentru fiul său:,,dragul tatei”.
    În concluzie, caracterul epic, universul şi formula iniţială sunt elemente care indică faptul că fragmentul aparţine unui basm.