Titlul
povestirii,,Cum e lumea”poate fi o întrebare,poate fi o exclamație
dezamăgitoare a unei ființe care,probabil, și-a zis că în loc să aibă o viață
perfectă într-un loc zăbrelit,mai bine șă-și ia libertatea să o transforme
într-o aventură și să meargă înainte,să cunoască o altă lume visată.Narațiunea
se desfășoară linear,cu excepția unor întreruperi,este o narațiune
obiectivă,persoana a treia,naratorul este o voce anonimă,urmărește
personajele,acțiunile lor.
Acțiunea povestirii începe într-o
dimineață liniștită de început de toamnă,într-o grădină zoologică,unde un pui
de urs a fost trezit de aripile unui fluture poposit pe un ciulin.Liniștea din
jur îl nemulțumește,nu-i place roata de cauciuc,doar apariția
îngrijitoarei,care dă de mâncare celorlalte animale și-i oferă,vorbindu-i
prietenoasă,o pară gustoasă,îi aduce un moment fericit.Nu înțelege vorbele
prietenoase ale îngrijitoarei care îi spune despre lipsa grijilor,fiindcă este
doar un pui și-i povestește despre viața urșilor dinaintea ei.Dar rămâne
singură, căutând fluturele ce zboară liber,,departe”-este lumea despre care
crede că există dincolo de cușcă,de unde vin sunete,mirosuri,ființe.Acel,,departe”,loc,,de
dincolo”,visat,la mare distanță,loc îndepărtat,locul sunetelor tainice,al mirosurilor,al
unei alte lumi diferită de,,lumea de aici”,strâmtă,în cușcă-este lumea
fluturelui,a zborului. Fluturele este un simbol al sufletului dornic de schimbare,
de speranţă de viață, unor noi
începuturi.
Naratoarea urmărește fuga ursulețului pe urmele fluturelui.Bianca-ursuleț fetiță,cu guler alb,admiră
splendoarea lumii noi: lacul cu rațele,șirul de copaci,valea ca o palmă,iarba
înrourată.Fericită,aleargă nestingherită,iar.repetarea
adverbului,,acum”accentuează momentul trăit în prezent,al acțiunilor
desfășurate rapid cu dorința de a cunoaște lumea,văzând aspecte noi ale
vieții.Sunt urmărite locurile ca imaginile derulate rapid într-un film: din
alee a intrat în parc,s-a ascuns într-un tufiș,face tumbe,se mai
odihnește,ajunge la locul de joacă al copiilor,apoi sub un pod de unde vede
orașul.
Este întrerupt firul narativ,pentru
că este prezentată convorbirea dintre o mamă îngrijorată-din Deva-și fiica
ei,Mara Dumitrescu-din Sibiu.Mama îi relatează fiicei știrea că în pe străzile
orașului fetei se plimbă un urs,îndemnând-o să fie prudentă. Mara pleacă
totuși,trebuie să ajungă la locul de muncă,biblioteca,apoi la serviciul de
pașapoarte.Este nemulțumită,spunându-și că mama o socotește tot o fetiță și încă îi poartă de grijă. Mara este asemenea ursulețului,dornică de a cunoaște
lumea,de a călători și ea,,gonește”pe străzi și ea a fost surprinsă de străzile
orașului și ea își dorește să vadă lumea.
Privirea naratoarei se îndreaptă din nou spre
ursuleț,nedumerit că oamenii trăiesc de bună voie în,,cuști”,locul în care ea
se simțea captivă.Întâlnește oameni,iar vestea că un urs se plimbă prin oraș
este ascultată cu teamă.
Din nou autoarea
o urmărește pe Mara și strigătele îngrozite ale oamenilor ce o atenționează să
se ferească de ursul apărut în oraș,sunt mulți oameni chemați,pentru a
îndepărta ursul,luminat,mângâiat de soare,adăpostit într-un ghiveci de lemn.În dorința
de a se salva,în mintea ursulețului se derulează cu repeziciune drumul înapoi,pe
care-l memorase-era drumul fluturelui,al cunoașterii unei lumi noi.Dorea să fugă,să
ajungă lângă ființa de care se simțea ocrotit-mama.Și-n momentul tensionat,Mara,ființa delicată,îl apără cu
propriul trup,cerând milă pentru puiul de urs,iar gândul ei ca și al Biancăi se
îndreaptă către mama,de parcă ar cere ajutor.Ambele ființe rămân asemenea
unui,,pui”în ochii mamei.Gestul fetei impresionează mulțimea care,cu regret,înțelege
că puiul nu era o primejdie.Prin fața puiului zboară petalele roșii,scuturate
de armele celor care s-au temut de pui—sunt asemenea fluturelui care l-a chemat
spre o lume liberă.
Alte personaje
sunt:îngrijitoarea care se poartă cu milă față de animalele ținute captive în
cuști,pentru a fi admirate de vizitatori,știind că multe generații de urși au
sfârșit captivi în cuști.
Mulțimea din oraș este agitată, îngrozită de apariția
puiului,strigătele exprimă frica față de animalul apărut ,cer uciderea
puiului,îi poruncesc Marei să fie atentă.Se produce o schimbare ,atunci când
Mara,ființă firavă,îl apără pe puiul de urs cu propria ființă—este un exemplu
de ocrotirea celor nevinovați,este o lecție de ajutor pentru ființele ce nu se
pot apăra,iar mulțimea devine nesigură,ușor încrezătoare,apoi
liniștită,înțelegând lecția de compasiune.
Timpul verbal dominant în relatarea
întâmplărilor este prezentul care imprimă un ritm vioi narațiunii,dă impresia
că acțiunea se desfășoară sub ochii cititorului.
,,Cum e lumea”-întrebarea,exclamarea,constatarea,nedumerirea,regretul--este
dorința de cunoaștere a necunoscutului,este curiozitatea de a întâlni
locuri,ființe,este nerăbdarea de a privi,de a întâlni aventura,este neliniștea
în fața primejdiei,este dezamăgirea că libertatea dorită poate aduce
nefericire.
8 septembrie 2019
„Cum e lumea” - Un ursuleț de manual
La început de an școlar, după o vară tăcută, vin și eu cu o veste.
A apărut manualul de Limba și literatura română pentru clasa a VII-a, de la Editura Art, câștigător al licitației din acest an, unde o povestire semnată de mine este textul de bază pentru prima secțiune.
„Cum e lumea” este un text inedit, scris anume pentru manual toamna trecută, la invitația autorilor - care au lucrat vreme de exact un an pentru alcătuirea acestei cărți. Lor le mulțumesc, emoționată și impresionată de rezultat, și sper ca pentru copii întâlnirea cu ursulețul Bianca să fie una plăcută. Am scris cu gândul la cititorii micuți cărora le-a plăcut O vară cu Isidor....în caietul elevului se află o continuare a poveștii.
A apărut manualul de Limba și literatura română pentru clasa a VII-a, de la Editura Art, câștigător al licitației din acest an, unde o povestire semnată de mine este textul de bază pentru prima secțiune.
„Cum e lumea” este un text inedit, scris anume pentru manual toamna trecută, la invitația autorilor - care au lucrat vreme de exact un an pentru alcătuirea acestei cărți. Lor le mulțumesc, emoționată și impresionată de rezultat, și sper ca pentru copii întâlnirea cu ursulețul Bianca să fie una plăcută. Am scris cu gândul la cititorii micuți cărora le-a plăcut O vară cu Isidor....în caietul elevului se află o continuare a poveștii.