Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde cerinţelor formulate:
Textul 1
(Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru)
Textul 2
Te îmbrățișează cu drag, Al. Vlahuță
Când ai împlinit șaptesprezece ani
A.Scrie răspunsul pentru cerinţele de mai jos cu privire la textele date.
1. Numește două calități ale profesorului, așa cum se desprind din textul 1, pe baza unor secvențe din fragment. 2 p
2. 2. Unul dintre prietenii nedespărțiți ai marelui poet care moare pe data de 19 noiembrie 1919 a fost:
3. a. Mihai Eminescu
4. b. I.L. Caragiale
5. c. Alexandru Vlahuță
6. d. Toma Dicescu
7. Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect......
3. Profesorul Toma Dicescu obișnuia ca atunci când ajungea în clasă:
a. să rămână în picioare
b. să se așeze pe scaun
c. să fie abătut
d. să le facă elevilor semn să se așeze
Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect........
4. În textul 2 nu se evidențiază:
a. dragostea paternă
b. nevoia de noroc
c. faptul că fericirea este condiționată de bunătate
d. nevoia unei conștiințe curate
Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect.......
5. Notează X în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte
Enunţ corect incorect
Personajul-narator din Textul 1 l-a cunoscut personal pe Delavrancea
Nea Tomiță este numele profesorului de limba română al personajului-narator.
Două dintre personajele operelor lui Al. Vlahuță au fost: iconarul Grigorescu și negustorul Mogâldea.
Vlahuță o sfătuiește pe fiica sa să fie dreaptă cu sine și aspră cu ceilalți.
Condiția ca un om să fie fericit este ca el să fie un om bun. Pentru ca un om să fie bun, din puncul de vedere al lui Vlahuță, el trebuie să se analizeze permanent.
6. Menționează în câte un enunț tiparul textual din fiecare dintre fragmentele de mai jos.
a) Era bătrân, în ultimul său an de învățământ, căci anul următor a ieșit la pensie. Mărunt și gras, cu mustăți și cioc, cu ceas de aur purtat la vestă, Nea Tomiță, cum îi ziceam noi, ne făcea lecții frumoase. Era un om de o rară sensibilitate și avea pentru scriitorii noștri clasici un adevărat cult.
b) – Băieți... am să vă dau o veste nespus de tristă... Marele nostru poet Alexandru Vlahuță nu mai este în viață!
7. Precizează, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din opera Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru și scrisoarea semnată de Al. Vlahuță.
8.Redactează un text de 50-90 de cuvinte, care să susțină punctul tău de vedere în legătură cu sfaturile părintești ale lui Al. Vlahuță și necesitatea acestora în formarea unui adolescent.
B. Scrie răspunsul pentru cerinţele de mai jos cu privire la textele date:
1.Desparte în silabe cuvintele următoare și precizează numărul de sunete și de litere al fiecărui cuvânt: „ceartă“ și „deșteptăciunea“.
2. Valoarea verbului subliniat din secvența: „Na fost măcar unul care să nu contribuie“ este:
a. predicativă
b. copulativă
c. impersonală
d. auxiliară
Scrie litera corespunzătoare răspunsului corect.....................
3. Rescrie enunțul: „Trăiam pentru prima dată o asemenea durere“ înlocuind termenul durere cu un antonim și termenul prima cu un sinonim.
4. Transcrie din fragmentul următor trei substantive cu funcții sintactice diferite, precizându-le: Vlahuță era pentru noi, elevii, unul dintre cei mai mari poeți pe care îi cunoșteam.
5. Transformă construcția activă din secvența: so citești și atunci cu sufletul senin de azi într-o construcție pasivă.
6. Alcătuiește un enunț asertiv în care cuvântul prostie să aibă funcția sintactică de atribut substantival genitival și un enunț interogativ în care termenul tău să aibă funcția sintactică de atribut adjectival în nominativ.
7.Completează spațiile libere din textul de mai jos cu forma adecvată: Dar mai ales (a voi – modul indicativ, timp viitor anterior, persoana I, număr singular) ..................................... să scriu de-a dreptul în sufletul tău ………………………….. (adjectiv pronominal demonstrativ, forma de apropiere) lucru: Să nu faci nicio faptă a cărei amintire te-ar putea face vreodată să roșești.
8.Asociază fragmentul din Cișmigiu & Comp. Bună dimineața, băieți!, de Gr. Băjenaru cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-90 de cuvinte, o asemănare și o deo - sebire dintre aceste
SUBIECTUL al IIlea
Imaginează-ți că ai primit de la tatăl tău scrisoarea redactată de Al. Vlahuță. Redactează o pagină de jurnal, în 100-150 de cuvinte, în care să descrii emoțiile/experiențele, sentimentele generate de scrisoare. În cadrul textului vei respecta convențiile jurnalului, vei prezenta o secvență descriptivă și una explicativă.