Peste creştet de dumbravă
Norii suri îşi poartă plumbul,
Cu podoaba zdrenţuită
Tremură pe câmp porumbul.
Şi cum de la miazănoapte
Vine vântul fără milă,
De pe vârful șurii noastre
Smulge-n zbor câte-o şindrilă.
De viforniţa păgână
Se-ndoiesc nucii, bătrânii,
Plânge-un pui de ciocârlie
Sus pe cumpăna fântânii.” (Octavian Goga, Toamnă)
A. În textul-suport, descrierea surprinde:
a) planul terestru;
b) planul cosmic;
c) ambele planuri (terestru și cosmic).
B. Structura „Văl de brumă argintie” se referă la:
a) roua înghețată care acoperă grădina;
b) ploaia căzută peste natură;
c) viscolul produs de vânt.
3. Completează enunțurile următoare.
a) Atmosfera dominantă din poezie este ...
b) Ultimele două versuri îmi provoacă sentimentul de ...
c) Cuvântul miazănoapte, din text, desemnează punctul cardinal ...
4. Prezintă, cu exemple din text, două caracteristici ale anotimpului.
5. Notează, în caiet, două imagini vizuale.
6. Transcrie, din text, o metaforă şi un epitet.
7. Numește tipul de strofă şi măsura versurilor.
8. Explică, în 30-60 de cuvinte, semnificația versurilor: „Şi cum de la
miazănoapte Vine vântul fără milă”.
9. Transcrie, din text, două cuvinte cu vocale în hiat și două cu diftong.
10. Precizează câte litere și câte sunete au cuvintele argintie, plânge.
11. Motivează scrierea cu doi i a cuvântului bătrânii.
12. Explică rolul cratimei în structura: „Smulge-n (zbor)”.
13. Scrie câte un sinonim pentru cuvintele marcate în text.
14. Explică modul de formare a cuvintelor a împodobit, argintie.
15. Alcătuieşte enunţuri în care să foloseşti antonimele următoarelor
cuvinte din text: sus, bătrânii. 16. Formulează două enunţuri în care să
foloseşti omonimele cuvintelor din text poartă şi milă.
17. Identifică, în text, două pronume diferite, menţionând felul şi cazul
acestora.
18. Completează, în caiete, tabelul de mai jos:
Cuvântul din text Partea de vorbire Funcţia sintactică
Enunţ în care să
aibă o altă funcţie sintactică, precizând-o:
vifornița ///sus ///argintie;
19. Identifică subiectele din prima strofă a poeziei.
20. Transcrie, din text, două propoziții aflate în raport de
coordonare prin juxtapunere.
c) să foloseşti două figuri de stil diferite din textul-suport;
d) să ai un conţinut adecvat cerinţei.