Textul 1
ACTUL I, scena 3
EXPRESUL DE HOGWARTS
ALBUS și ROSE merg printr-un
vagon al trenului. Unul îngrozit, cealaltă încântată.
Din direcția opusă, VRĂJITOAREA CU CĂRUCIORUL
se apropie de ei, împingându-și căruciorul. VRĂJITOAREA CU CĂRUCIORUL:
Doriți ceva de pe cărucior, drăguților? Delicatese cu dovleac? Broscuțe de
ciocolată? Colțunași de cazan?
ROSE (băgând de seamă că ALBUS
privește cu jind la broscuțele de ciocolată): Al! Trebuie să ne concentrăm.
ALBUS:
La ce să ne concentrăm?
ROSE: La cei pe care ni-i alegem ca prieteni. Știi, mama și tata
l-au întâlnit pe tatăl tău în prima zi în Expresul de Hogwarts.
ALBUS: Adică cum trebuie să alegem cine vor fi prietenii noștri
pentru tot restul vieții? Pe mine chestia asta mă cam sperie.
ROSE: Dimpotrivă, este foarte palpitant. Eu
fac parte din familia Granger-Weasley, tu ești un Potter. Toți vor vrea să ne
devină prieteni. Trebuie doar să-i alegem pe cei pe care îi vrem.
ALBUS: Și cum să hotărâm… în
ce compartiment să intrăm?
ROSE: Le vom da tuturor note,
după care vom decide.
ALBUS deschide o ușă și se
uită la un puști blond (SCORPIUS), care stă singur într-un compartiment.
SCORPIUS îi zâmbește și el.
ALBUS: Salut! Compartimentul
ăsta este…
SCORPIUS: Este liber. Sunt
singur aici.
ALBUS: Grozav! Atunci am putea și noi… să
intrăm… puțin… dacă nu te deranjează?
SCORPIUS: Nu mă deranjează. Salut.
ALBUS: Albus. Sau Al. Eu sunt…
Pe mine mă cheamă Albus…
SCORPIUS: Salut! Scorpius.
Vreau să zic, eu sunt Scorpius. Tu ești Albus. Eu sunt Scorpius. Iar tu trebuie
să fii…
Chipul lui ROSE devine tot
mai glacial cu fiecare secundă.
ROSE: Rose.
SCORPIUS: Salut, Rose! Vrei
niște levidropsuri?
ROSE: Mersi, dar tocmai am
luat micul dejun.
SCORPIUS: Mai am și niște
„Cioc-o-șoc”, niște mentofumuri și niște jelimacși. Asta este ideea mamei. Zice
că (începe să cânte): „Dulciuri… Cu ele-ți faci prieteni orișicând.” (Dându-și
seama că a fost o greșeală să cânte:) Dar probabil că este o idee proastă.
ALBUS: Iau eu câteva… Mama
nu-mi dă voie să mănânc dulciuri. Tu cu care ai începe?
Când SCORPIUS nu se uită,
ROSE îi dă un ghiont lui ALBUS.
SCORPIUS: Simplu! Dintotdeauna
am zis că mentofumurile sunt reginele pungii de dulciuri. Sunt niște bomboane
cu mentă care fac să-ți iasă fum pe urechi.
ALBUS: Excelent, atunci din
asta am să… (ROSE îl înghiontește din nou.) Rose, te rog să nu-mi mai
dai ghionturi.
ROSE: Nu-ți dau niciun ghiont.
ALBUS: Ba îmi dai și mă doare.
SCORPIUS se întristează
brusc.
SCORPIUS: Îți face semne din pricina mea.
ALBUS: Cum?
SCORPIUS: Uite, eu știu cine
sunteți voi și bănuiesc că și voi știți cine sunt eu.
ALBUS: Cum adică știi cine sunt eu?
SCORPIUS: Tu ești Albus
Potter. Ea este Rose Granger-Weasley. Iar eu sunt Scorpius Malfoy. Părinții mei
sunt Astoria și Draco Malfoy. Părinții noștri… nu s-au înțeles prea bine.
ROSE: Asta ca să ne exprimăm frumos. Tatăl tău
și mama ta sunt Mortivori!
SCORPIUS (jignit):
Tatăl meu a fost, într-adevăr, dar mama nu.
ROSE privește într-o parte,
iar SCORPIUS înțelege de ce.
SCORPIUS: Știu ce se spune
despre mine, dar este o minciună.
ALBUS se uită de la ROSE,
care pare cam stânjenită, la SCORPIUS, care arată disperat.
ALBUS: Ce… se spune?
SCORPIUS: Se spune că părinții
mei n-au putut avea copii și că tata și bunicul își doreau cu atâta ardoare un
moștenitor puternic, pentru ca numele Malfoy să nu dispară, încât au… au
folosit un girotimp pentru a o trimite pe mama mea înapoi…
ALBUS: Unde s-o trimită?
ROSE: Albus, se spune că el este fiul lui
Voldemort!
Tăcere cumplită,
stânjenitoare.
ROSE: Probabil că este o
prostie. Adică… uite, tu ai nas, nu ca el.
Încordarea scade treptat.
SCORPIUS râde recunoscător, emoționat.”
(Adaptare după Jack Thorne, Harry Potter și copilul blestemat, scenariul piesei în două părți după o poveste de J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne, traducere din limba engleză de Tatiana Dragomir)
Textul 2
ORIENT EXPRESS ȘI ARTA
CĂLĂTORIEI
,,Orient Express a fost visul
ambițios al unui belgian pe nume Georges Nagelmackers. Acesta și-a imaginat un
tren care să circule de la un capăt la altul al continentului european.
Fascinat de inovațiile feroviare pe care le văzuse cu ochii săi în Statele
Unite ale Americii, unde în 1869 fusese inaugurată prima cale ferată
transcontinentală, Nagelmackers a dorit să facă același lucru și în Lumea
Veche. Drumul neîntrerupt de peste 4000 de kilometri nu era însă de ajuns: o
asemenea călătorie trebuia făcută cu stil, în lux. Aceasta a fost viziunea lui
Nagelmackers […].
Un continent unit de la vest la est
A reușit să o aducă la viață
în 1883, după ani de negocieri dificile cu mai multe companii feroviare
europene. În cele din urmă, a fost stabilită ruta Paris – Constantinopol.
Numele de Orient Express s-a născut în presa vremii, deoarece capitala Imperiului
Otoman era, pentru europeni, simbolul Orientului.
Trenul, construit special
pentru acest proiect, era complet diferit de ceea ce se obișnuia în Europa:
spații mai mari și mai comode, cușete de lux și vagoane-restaurant. Era, pe
scurt, un hotel de lux pe roți, care trebuia să-și poarte pasagerii într-un mod
cât mai confortabil posibil într-o călătorie ce dura mai multe zile.
Călătoria inaugurală a început
în ziua de 4 octombrie 1883, din Paris, Gare de l’Est. A durat puțin peste 80
de ore și a mers pe ruta Paris, Strasbourg, München, Viena, Budapesta,
București, Giurgiu, Ruse, Varna, Constantinopol. […]
Copilul „Epocii Frumoase”,
dispărut în război
Trenul Orient Express a fost un simbol
important al perioadei cunoscute drept La Belle Époque1 și parte din farmecul
său a pierit odată cu aceasta în Primul Război Mondial. Izbucnirea conflictului
în vara lui 1914 a făcut imposibilă călătoria trenului: granițele erau închise,
se făceau controale stricte la frontiere, iar anumite porțiuni ale drumului se
aflau în bătăia tunurilor. […]
Trenul spionilor
Orient Express a ajuns să fie
cunoscut și drept „trenul spionilor”, deoarece devenise modalitatea de
transport preferată de spionii vremii, care puteau să circule între estul și
vestul Europei rapid, fără probleme și în condiții mult mai bune. […] Trenul a
ajuns apoi și în poveștile cu spioni ale lui Ian Fleming, care și-a plimbat
faimosul personaj James Bond cu trenul Orient Express în filmul From
Russia with Love.
Crima din Orient Express
După Primul Război Mondial,
când epoca ce a dat naștere trenului Orient Express a dispărut și atmosfera de
altădată nu putea fi recreată, chiar dacă trenul circula din nou, fascinația
oamenilor pentru vagoanele albastre s-a mutat în imaginar. Orient Express a
apărut în filme și în cărți, iar cea mai cunoscută dintre poveștile legate de
numele său a fost semnată de Agatha Christie. Crima din Orient Express
este unul dintre cele mai cunoscute romane polițiste ale scriitoarei britanice,
cea care i-a dat naștere faimosului detectiv Hercule Poirot.”
( Andreea Lupșor, Orient Express și arta călătoriei, pe www.historia.ro, vizualizat la data de 10.12.2020)
A.
1 Notează numele a două
prăjituri pe care le-ar putea cumpăra călătorii din Expresul Hogwarts,
identificate în textul 1.
2. Motivul adevărat pentru
care Rose refuză să ia dulciuri oferite de Scorpius este faptul că:
a. nu îi plac dulciurile, în
general;
b. preferă să mănânce prăjituri;
c. îl recunoaște pe Scorpius;
d. mâncase mult la micul
dejun.
3. Gările românești în care
oprea trenul Orient Express erau:
a. București, Budapesta;
b. București, Giurgiu;
c. București, Constantinopol;
d. București, Varna.
4. Trenului Orient Express i
se mai spunea și „trenul spionilor”, deoarece:
a. a apărut în romanul Crima
din Orient Express;
b. cu el călătoreau spionii
între estul și vestul Europei;
c. este mijlocul de transport din filmul From
Russia with Love;
d. Hercule Poirot, celebru
detectiv, a urmărit spionii din tren.
5.Notează „X” în dreptul
fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe
informaţiile din cele două texte:
Enunțul
Adevărat
Fals
Textul 1
1 Rose observă că prăjiturile
Vrăjitoarei cu Căruciorul îi distrag atenția lui Albus.
Albus crede că toți vor dori
să le devină prieteni.
Tatăl lui Albus și părinții
lui Rose au călătorit împreună cu Expresul Hogwarts.
Textul 2
Trenul Orient Express a fost
visul olandezului Georges Nagelmackers.
Prima cale ferată
transcontinentală a fost inaugurată în America.
Epoca de strălucire a trenului
Orient Express a fost înainte de Primul Război Mondial.
6. Precizează două trăsături
specifice textului dramatic, identificate în fragmentul de mai jos,
ilustrându-le cu secvențe relevante:
Fragmentul se încadrează în genul dramatic prin organizarea pe acte și pe scene, fragmentul dat aparținând actului I,scena 3; modul de expunere specific operelor dramatice este dialogul,aici doar replica Vrăjitoarei; prezența indicațiilor scenice,didascaliilor, care prezintă numele personajelor,acțiunea lor,comportamentul; prezența mărcilor specifice adresării directe.
7. Prezintă un element de
conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă
din fiecare text.
În cele două texte este un element comun:călătoria cu trenul. În primul text două personaje merg prin tren în căutarea unui compartiment liber,discutând despre prieteni, și-l găsesc pe un băiat cu care dialoghează.În al doilea text este prezentat trenul Orient Expres,itinerariul parcurs de acesta,întâmplările din acest tren de-a lungul unor perioade.
8. Crezi că prietenii din
copilărie îți vor fi prieteni întreaga viață? Motivează-ți
răspunsul,valorificând textul 1.
Viața ne rezervă întotdeauna surprize neașteptate. Și asta este minunat!
9.Asociază fragmentul din,, Harry Potter și copilul
blestemat” de Jack Thorne cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură
suplimentară, prezentând o valoare morală/ culturală comună, prin referire la
câte o secvență relevantă din fiecare text.
În ambele texte sunt povești despre noi începuturi și prietenii dintre cele mai neașteptate.
B.
1. Seria care indică numărul corect de sunete din
cuvintele „cărucior” și „lux” este:
a. șapte, trei;
b. șase, patru;
c. șapte, patru;
d. opt, trei.
2.În enunțul „Doriți ceva de pe cărucior, drăguților?”,
există:
a. un cuvânt
compus, un derivat, un cuvânt obținut prin conversiune dintr-un derivat;
b. un cuvânt compus, două cuvinte derivate;
c. două cuvinte compuse, un derivat, un cuvânt obținut
prin conversiune dintr-un derivat;
d. două cuvinte
compuse, două cuvinte derivate.
3. Fac parte din același câmp lexical toate cuvintele din
seria:
a. „cărucior”, „compartiment”, „Orient Express”, „tren”;
b. „compartiment”, „Orient Express”, „tren”, „vagon”;
c. „compartiment”, „feroviar”, „tren”, „vagon”;
d. „cușetă”, „feroviar”, „ușă”, „vagon”.
4. Conține sinonimele potrivite pentru locuțiunea verbală
și cea adverbială din secvența
„ROSE (băgând de seamă că ALBUS privește cu jind la
broscuțele de ciocolată)...” seria:
a. aflând, lacom;
b. constatând, lihnit;
c. observând, pofticios;
d. știind, rușinos.
5. Rescrie enunțurile următoare, trecând verbele la
timpul mai-mult-ca-perfect, fără a le modifica persoana și numărul:
„După Primul
Război Mondial, […] chiar dacă trenul circula din nou, fascinația oamenilor
pentru vagoanele albastre s-a mutat în imaginar. Orient Express a apărut în
filme și în cărți […]. Crima din Orient Express este unul dintre cele mai
cunoscute romane polițiste […].”
6. Alcătuiește un enunț asertiv în care să existe:
-un complement indirect exprimat prin pronumele
demonstrativ de apropiere acesta
-un enunț interogativ în care numele predicativ din
cadrul predicatului nominal să fie exprimat prin pronumele demonstrativ de
depărtare acela.
7. Transcrie propozițiile subordonate din fraza
următoare, precizând felul acestora:
„Fascinat de inovațiile feroviare pe care le văzuse cu
ochii săi în Statele Unite ale Americii, unde în 1869 fusese inaugurată prima
cale ferată transcontinentală, Nagelmackers a dorit să facă același lucru și în
Lumea Veche.”
8. Completează spațiile libere din textul de mai jos, reprezentând un mesaj scris de un elev după citirea celor două texte date, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze:
Este dificil (a fi, conjunctiv, prezent, persoana a
II-a, singular) scriitor, pentru că acesta (a crea, indicativ, prezent,
persoana a III-a, singular) lumi imaginare. Când eram mai mic, (a voi,
indicativ, imperfect, persoana I, singular, formă negativă) să mă fac
scriitor, ci călător, (a ști, gerunziu) că lumea largă poate să ofere (viață,
singular, dativ) experiențe unice. Acum mi- (a plăcea,
condițional-optativ, prezent, persoana a III-a, singular) să fiu și
scriitor, și călător.
Subiectul al II-lea
Crezi că imaginația are un rol important în schimbarea
aspectelor realității în fragmentul citat din ,,Harry Potter și copilul
blestemat” de Jack Thorne?
Scrie un text argumentativ în care să susții răspunsul la întrebarea de mai sus prin două argumente, valorificând textul 1 și experiența personală/de lectură.
Pentru mine fragmentul din textul 1 nu este
relevant pentru o compunere cu astfel de titlu,cine o poate face....SUCCES!!!!!!!!!!!!!
o compunere--O întâmplare petrecută în timpul unei călătorii