(Alec Blenche, Erus și Valea Recunoștinței)
(cerbul, un animal sacru – domnitorul pădurilor, care reprezintă bunătatea, puritatea, onoarea şi cinstea
(Fundația Vodafone. Școala din viitor. Mediul de viață – pădurea (text adaptat)
https://www.scoaladinviitor.ro/activitati/mediul_de_viata_padurea)
Enunţul |
Adevărat |
Fals |
|
|||
Erus descoperă primul indicatorul de la intrare. |
|
|||||
Alpi greșește al doilea răspuns la ghicitoare. |
|
|||||
Ghicitoarea este scrisă pe indicator. |
|
|||||
Textul 2
Enunţul
|
Adevărat |
Fals |
||||
Activitatea online are un nivel de dificultate foarte scăzut. |
||||||
Elevii care au împlinit 14 ani pot participa la activitate. |
||||||
În timpul activității, elevii explorează întâi parcul, apoi pădurea. 6.Transcrie, din secvența următoare, două figuri de
stil diferite, pe care le vei preciza:
„Din acel punct se vedea și mai bine peisajul superb
din Valea Recunoștinței: pășunea înverzită, plină de flori și de fluturi și
poteca șerpuind elegant ca un șnur maroniu. Văzu apoi că undeva în dreapta
lor se afla un lac ale cărui ape sclipeau auriu, oglindind lumina soarelui
care strălucea pe cer, acoperind tot pământul cu căldura sa.”
--epitet:,, peisajul superb; pășunea înverzită”
--comparație:,, poteca șerpuind elegant ca un șnur
maroniu”
7. Prezintă,o diferență între limbajul utilizat în textul 1 și cel din textul 2, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text: --Limbajul din textul 1 este literar,autorul a creat un univers imaginar,original,în care personajele își transmit emoții,sentimente,atitudini printr-un limbaj expresiv:figuri de stil,imagini artistice;limbajul din textul 2 este nonliterar conține informații despre mediul natural,într-un limbaj clar și precis,lipsit de expresivitate artistică,în care cuvintele sunt folosite în sensul lor propriu;sunt folosiți termeni științifici și tehnici:.............................................. 8.Ce simte prințesa Roua când privește peisajul din jurul ei? Justifică-ți răspunsul prin referire la o emoție, valorificând textul 1. -- Roua este încântată de priveliștea minunată pe care o vede și admiră fiecare parte a peisajului văzut, este unn tablou fascinant plin de culoare,de mișcare,unic, asemenea unui colț de rai care ar trebui admirat de oamenii dornici de frumos. 9. Asociază fragmentul din opera literară „Erus și Valea Recunoștinței” de Alec Blenche cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. Cerbul auzit de personaje semnifică lumea curată,iar pentru a fi cunoscută se cere un proces de inițiere prin care trec numai ființele dornice de cunoaștere,de a vedea frumosul din natură,din lume.Este necesară trecerea unor punți, legături între spații,între lumi diferite. La fel în
basmul,,Harap Alb”,trecerea podului reprezintă pentru mezinul craiului
trecerea către o altă etapă a vieții.Și pentru el și pentru personajele din
textul 1 podul este șansa cunoașterii lumii,un act de curaj,afundarea în
necunoscut.
B.
1.Secvența în care se află, indiferent de ordinea lor,
un diftong, un triftong și un hiat este:
„În fața lui era un semn pe care scria...”
„îmi pare rău, nu voiam să dau răspunsul.”
„cât de apropiat se simțea de ei”
„mai aveți două încercări, se auzi...”
2.Cuvintele subliniate în secvența : „Și totuși, micuțule
măr vorbăreț, eu o să vă însoțesc pe acest drum” s-au format prin:
derivare (1) , derivare (2).
conversiune (1) , derivare (2).
conversiune (1) , compunere (2).
derivare (1) , conversiune (2).
3. Sensul secvenței subliniate în enunțul: „Erus, Alpi
și Roua lăsară câteva momente pentru ca toate aceste învățăminte să se așeze
bine în inimile lor.” este:
să stea pe loc.
să încerce să intre.
să încapă.
să se întipărească.
4. Antonimul primului cuvânt subliniat și sinonimul
celui de-al doilea cuvânt subliniat din fragmentul: „Toate acestea au nevoie
de mai mulți oameni care să le aprecieze. De mai mulți oameni care să le
observe.” sunt:
să desconsidere, să ignore.
să evalueze, să vadă.
să prețuiască, să neglijeze.
să disprețuiască, să remarce.
5. Selectează, din secvența următoare, trei substantive
în cazuri diferite, pe care le vei preciza:
„Se vor examina diferențele dintre ecosistemele
naturale și cele modificate de om, evidențiind bogăția biodiversității în
mediile naturale.”
6.Alcătuiește un enunț imperativ, în care pronumele
personal „tu” să fie în cazul acuzativ (1) și un enunț interogativ, în care
pronumele demonstrativ „aceea” să fie în cazul dativ (2).
7. Transcrie propozițiile din fraza următoare,
precizând felul fiecăreia: „Se uită apoi în jos și zări chiar la picioarele
sale niște flori pe care nu le mai văzuse niciodată.”
8. Completează spațiile libere din textul de mai jos,
reprezentând mesajul unui elev, cu forma corectă a cuvintelor scrise între
paranteze:
(a ști, modul conjunctiv, timpul prezent, persoana a II-a, numărul singular) că, într-o zi, am observat, la marginea (pădure, cazul genitiv, numărul singular, articulat cu articol hotărât), o ursoaică (pronumele relativ care, cazul genitiv) pui erau foarte drăguți. (a dori, modul condițional-optativ, timpul perfect, persoana I, numărul singular) să stau (numeralul cardinal 12, în litere) ore să-i privesc! SUBIECTUL al II-lea Scrie rezumatul textului 1. În liniștea din jur, Erus, Alpi și Roua înțeleg învățămintele pe care nu le vor uita.Sucre îi îndeamnă să privească un semn de pe un arbore cu o inscripție care îi atenționa că pot merge spre Grădina Recunoștinței, dacă vor ști un răspuns.O voce gravă, misterioasă le descrie frumusețea lumii și le cere să-i completeze spusele.Copiii încearcă să găsească un răspuns,iar încercările lui Sucre,ale lui Alpi nu sunt corecte.Doar Roua dă răspunsul corect,după ce privește priveliștea minunată din jurul lor.Totul are nevoie de oamenii care vor aprecia frumosul din natură.După răspunsul corect,în fața copiilor apare un cerb alb cu ochii plini de bunătate.Cerbul Arvin le spune că-i va conduce prin cele trei punți spre Grădina Recunoștinței,dar mai întâi vor trece prin Pădurea Furioasă. Aventura din
Valea Generozității scoate în evidență un subiect grav și de actualitate –
cel al Pământului aflat în pericol din cauza poluării și a lipsei de grijă a
oamenilor față de mediul înconjurător. Cot la cot cu Erus și prietenii lui cu
chip de fruct, soare, animăluțe și rouă. |