Născut din țarină spre cer se-avîntă
Ca un izvor de ramuri și de foi...
Și doru-l mînă, norilor, spre voi,
Dar lutul rădăcina-i înmormîntă.
Vioară e - și-n vîntul serii cîntă.
Ce suflet plînge în buștean greoi ?
Ce gînd de aur piere prin noroi,
Căzîndu-i frunza, aripa lui frîntă ?
Ce suflet plînge în buștean greoi ?
Ce gînd de aur piere prin noroi,
Căzîndu-i frunza, aripa lui frîntă ?
Cînd va suna a morții grea secure,
Atuncea doar, din lemnul de pădure,
Din flăcări fumul alb o să învie
Atuncea doar, din lemnul de pădure,
Din flăcări fumul alb o să învie
Plutind senin pe-al cerurilor larg...
Sînt Doamne, plopul cel legat de glie
Întins spre infinit ca un catarg.
Din punctul meu de vedere, mesajul poeziei
,,Plopul”exprimă simbolul vieţii, copacul poate fi considerat o legătură, un
intermediar între pământul în care îşi înfige rădăcinile şi bolta cerească pe
care o atinge cu creştetul.Titlul este un substantiv articulat, acest copac are
în el ceva tainic, datorită însușirii frunzelor sale de a tremura,foșnetul este
interpretat ca un mesaj secret venit din alte lumi, fundalul
suferinței,neliniștea omului în fața marilor taine.
Simbol al vieţii în continuă evoluţie, în ascensiune, arborele evocă verticalitatea. Avîndu-şi rădăcinile înfipte în pămînt şi crengile înălţate spre cer, este considerat un simbol, el are caracterul unui centru, ceea ce face ca plopul să fie sinonim cu Axa lumii. Tema poeziei este natura, iar ipostaza eului liric este aceea confesivă.(este un sonet=poezie lirică cu formă fixă, alcătuită din 14 versuri grupate în două catrene cu rima îmbrățișată și două terține cu rima liberă, ultimul vers cuprinzând ideea dezvoltată în poezie)
Un prim argument în sprijinul acestei afirmații îl reprezintă descrierea
copacului răsărit din ,,țarină”(cuvânt
vechi derivat din,,țară”)-pământul străbun,dătător de viață.În comparația din
versul al doilea plopul devine izvor,o sursă a vieții,cunoașterii,iar prin
podoabele sale:ramuri și foi,plopul este renașterea.Căutând nemurirea cu
dorința neîmplinirii pe pământ,plopul s-ar avânta spre nori, dar,,lutul
rădăcina-i înmormântă”.Foșnetul și neliniștea îl transformă într-un instrument,,vioară”
ce-și cântă singurătatea,iar interogațiile caută dezlegarea tainelor ascunse:plânsul
neauzit al unui suflet ținut ,,în buștean”loc al întunericului;,,gândul de aur”al
frunzei plin de strălucire.Metafora prin care este definită
frunza,,aripa...frântă” sugerează disperarea, sentimentul apăsător de izolare
şi singurătate.
Va veni totuși apropierea armei
morții-securea-,iar renașterea prin puterea creatoare a focului purificator va
învia speranța,,fumul alb”ce se roagă a fi recunoscut de Dumnezeu ca,,plopul cel
legat de glie”,o scară la cer cu dorința de a merge mai departe la nesfârșit –comparându-se
cu,,un catarg”vertical,de neînfrânt al credinței . Prin catarg –metaforă,poetul
denumește intermediarul, mijlocitorul comunicării între cer și pământ, este
marea cale de comunicație. Astfel spațiul întâlnirii cu divinitatea este
magic, nepământean.
Un
alt argument îl constituie imaginea tristă pe care poetul, eul liric,o exprimă prin
atitudinea meditativă. Principala figură
de stil este personificarea plopului al
cărui foșnet vine din alte lumi,din lemnul lui a fost făcută crucea lui Hristos,iar
frunzele lui tremură, când își amintesc aceasta. Prezența imaginilor vizuale și
a celor auditive accentuează contopirea simţirii poetice cu natura
înconjurătoare, a planului interior cu cel exterior al naturii.
Expresivitatea poeziei este dată de prezentul etern al verbelor care exprimă continuitatea
stărilor de tristeţe, de melancolie ale eului liric. Exprimarea stă sub semnul
simplității, al purificării:epitetele triste:,,înmormântată,frântă,grea”se opun
celor senine:,,de aur,alb”;comparațiile:,,ca un izvor...ca un catarg”;metaforele:,,vioară...aripa
frântă”. Poezia este formată din două catrene și două terține,rima este
împerecheată și liberă,măsura este de 10-11 silabe.