,,Bălcescu: Dacă mi-ar îngădui Știrbey să cobor,aș merge
pe jos până la București,pentru ca să simt pământul sub tălpi...Să mă lovesc de
toate glodurile drumului.
Alecsandri: Cum poți să vorbești așa?...Aici te-ar ucide
viscolele și toamnele ploioase...îți trebuie soare mult...
Bălcescu: Ce știi tu?Ce știți voi?(merge la balustrada
vaporului).Uite,vezi tu Dunărea asta mâloasă?Vezi cerul ăsta cenușiu?De ieri
stau pe punte și m-am simțit mai bine decât pe Mediterana ta însorită.Am
ascultat până am adormit orăcăitul broaștelor astea de la Galați,și niciodată
nu m-a pătruns mai adânc.
Alecsandri: Mie,drept să-ți spun,mi se pare o nebunie să
stai în septembrie o noapte întreagă pe puntea vaporului.
Bălcescu: Ascultă,Bazil,și înțelege.Știi tu când m-am
simțit mai sănătos în acești zece ani, de când sunt bolnav?Când am dormit o lună
în bordei,în pădure,în Țara Moților...Și după aceea trei săptămâni...cât a durat
drumul până la Belgrad...Avram Iancu mă sfătuise,ca să pot trece printre
trupele imperiale,să mă prefac vânzător de ciubere.Mi-a dat 50 de galbeni și un
car de ciubere...iar eu cu însoțitorii mei ne-am îmbrăcat în straie de munteni
și ne-am spoit pe față cu funingine.Ca nu ne trădăm cumva,ne tocmeam cu babele
câte o oră pentru doi-trei creițari.Era tot pe vremea asta,ploua și dormeam pe
iarbă sub car.N-am tușit o dată,trei săptămâni cât a durat călătoria,iar la Belgrad,medicul,care
mă văzuse cu câteva luni înainte și mă știa bolnav,spunea că nu mai pricepe
nimic.Ah,să mai muște iar viscolul din obrazul meu pe dealul Topologului,ca în
atâtea ierni când veneam în sanie,învelit în sarică,la Pitești!Mi-ar face de
zece ori mai bine decât soarele leșinat al Mediteranei.”
(Camil Petrescu, Bălcescu)
Fragmentul din opera dramatică,,Bălcescu”de Camil
Petrescu este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în
mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se
derulează în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice. Fragmentul aparţine
genului dramatic, deoarece: principalul mod de expunere prezent în
text este dialogul; autorul lipseşte din textul dramatic; structura textului
este alcătuită din replici ; numele fiecărui personaj este menţionat
înaintea replicii.
În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Cele
două personaje:Bălcescu și Alecsandri schimbă replici într-un ritm viu: Bălcescu
este trist ,fiindcă nu i se îngăduie să coboare pe pământul românesc.Aerul și
cerul,cântecul broaștelor îl fac să se simtă bine,acasă. Alecsandri nu-i
înțelege dorința,părându-i-se neconfortabilă atitudinea acestuia.Bălcescu îi
povestește despre o experiență trăită alături de niște oameni în drum spre
Belgrad,a dormit în pădure,pe iarbă,iar medicul a fost uimit de starea lui. Se
dorește în viscolul țării decât sub soare străin. Discuția este destinsă și
fiecare dintre cele două personaje se simte confortabil.
În
al doilea rând, se observă interesul pentru construcția personajelor: Alecsandri este
surprins de atitudinea lui Bălcescu,care ar dori să alerge pe pământul natal,nu
înțelege de ce a stat o noapte pe puntea vaporului,în luna septembrie.Alecsandri
se dovedeşte un prieten adevărat, sensibil şi iubitor. Portretul lui Bălcescu
reiese în mod indirect din vorbele personajului. Bălcescu iubeşte cu patimă
România, evocând natura dezlănţuită şi crudă şi, mai mult decât orice, vrea
să-i simtă ,,pământul sub tălpi” şi să-i audă glasul: ,,am ascultat până am
adormit orăcăitul broaştelor’’. Considerându-se un neînţeles:,,ce ştii tu?’’,
încearcă să-l facă pe Alecsandri să priceapă ,,Ascultă ... şi înţelege’’ că
natura ţării este ca un cămin pentru el:,,ploua şi dormeam pe iarbă, sub car’’,
care ’,,mi-ar face de zece ori mai bine decât soarele leşinat al Mediteranei’’.
Patriot înflăcărat, personajul devine convingător, atunci când argumentează că
nici medicul ,,nu mai pricepe nimic’’ din faptul că, deşi plouase şi dormise pe
iarba de sub car, nu tuşise niciodată în cele trei săptămâni cât a durat
călătoria, deşi era bolnav. Bălcescu realizează că nici ceilalţi oameni nu-i
înţeleg dragostea sfâşietoare de ţară, unde se simte totdeauna mult mai bine cu
sănătatea în ,,viscolul....în atâtea ierni”,decât sub soarele străin al
Mediteranei. Dialogul este despre sănătatea lui Bălcescu, despre nostalgia pe
care o simte,neputând păși pe pământ,iar amintirile le povestește cu drag.Se
remarcă o singură indicație de regie, cadrul se constituie din replicile
personajelor,iar modalităţile de realizare a oralităţii sunt: dialogul, expresii
onomatopeice:,,ah”; interogaţii retorice:,,Ce ştii tu? Ce ştiţi voi?’’;
adresarea directă: ,,- Ascultă, Bazil";,,Cum poţi să vorbeşti aşa?" Se remarcă apariția numelui lui Avram Iancu,bun sfătuitor pentru Bălcescu.
adresarea directă: ,,- Ascultă, Bazil";,,Cum poţi să vorbeşti aşa?" Se remarcă apariția numelui lui Avram Iancu,bun sfătuitor pentru Bălcescu.
În concluzie, datorită argumentelor arătate,
se poate afirma că fragmentul aparține unei opere dramatice.