,, Departe, frate, departe,
Departe si nici prea foarte,
Sus, pe sesul Nistrului,
Pe pamantul turcului;
Departe si nici prea foarte,
Sus, pe sesul Nistrului,
Pe pamantul turcului;
Sedea Toma Alimos,
Boier din Tara de Jos;
Boier din Tara de Jos;
Sedea Toma cel vestit
Langa murgu-i priponit
Langa murgu-i priponit
Si din gura-asa zicea:
- Inchinare-as si n-am cui!
Inchinare-as murgului,
Dar mi-e murgul cam nebun
Si de fuga numai bun;
Inchinare-as armelor,
Armelor, surorilor,
Dar si ele-s lemne seci,
Lemne seci, otele reci!
- Inchinare-as si n-am cui!
Inchinare-as murgului,
Dar mi-e murgul cam nebun
Si de fuga numai bun;
Inchinare-as armelor,
Armelor, surorilor,
Dar si ele-s lemne seci,
Lemne seci, otele reci!
Iata, mari, cum graia,
Ca-n departe auzea
Un nechez ce nechezea
Si se tot apropia.
Toma-ncet mi se scula,
Peste campuri se uita
Si zarea un hotoman
Pe-un cal negru dobrogean,
Pe-un cal sprinten voinicesc
Ca-n departe auzea
Un nechez ce nechezea
Si se tot apropia.
Toma-ncet mi se scula,
Peste campuri se uita
Si zarea un hotoman
Pe-un cal negru dobrogean,
Pe-un cal sprinten voinicesc
Platea cat un cal domnesc.
Hotomanul nalt, pletos
Hotomanul nalt, pletos
Era Manea cel spatos,
El la Toma-ncet venea
Si din gura-asa-i graia:
- Alei! Toma Alimos,
Boier din Tara de Jos,
Ce ne calci mosiile
Si ne strici fanetele?
Boier Toma Alimos
Ii da plosca cu vin ros:
- Sa traiesti, Mane fartate!
Da-ti mania dupa spate,
Ca sa bem in giumatate.
Mane cu stanga lua,
Cu dreapta se inarma,
Palosul din san scotea,
S-asa bine-l invartea
S-asa bine mi-l chitea,
Ca pe Toma mi-l taia
Pe la furca pieptului,
La incinsul braului,
Deasupra buricului,
Unde-i greu voinicului....
Si din gura-asa-i graia:
- Alei! Toma Alimos,
Boier din Tara de Jos,
Ce ne calci mosiile
Si ne strici fanetele?
Boier Toma Alimos
Ii da plosca cu vin ros:
- Sa traiesti, Mane fartate!
Da-ti mania dupa spate,
Ca sa bem in giumatate.
Mane cu stanga lua,
Cu dreapta se inarma,
Palosul din san scotea,
S-asa bine-l invartea
S-asa bine mi-l chitea,
Ca pe Toma mi-l taia
Pe la furca pieptului,
La incinsul braului,
Deasupra buricului,
Unde-i greu voinicului....
Eu, murgule-oi muri,
Pe tine n-oi mai sari!
Iar cand sufletul mi-oi da,
Cand nu te-oi mai dezmierda,
Din copita sa-ti faci sapa,
Langa ulmi sa-mi faci o groapa,
Si cu dintii sa m-apuci,
In tainita sa m-arunci,
Ulmii ca s-or clatina,
Frunza ca s-a scutura,
Trupul ca mi-a astupa”.
Pe tine n-oi mai sari!
Iar cand sufletul mi-oi da,
Cand nu te-oi mai dezmierda,
Din copita sa-ti faci sapa,
Langa ulmi sa-mi faci o groapa,
Si cu dintii sa m-apuci,
In tainita sa m-arunci,
Ulmii ca s-or clatina,
Frunza ca s-a scutura,
Trupul ca mi-a astupa”.
Balada este o operă literară epică în versuri, inspirată
de obicei din tradiţia istorică sau populară, în care se povesteşte o
întâmplare neobişnuită, la care iau parte două sau mai multe personaje,
prezentate de obicei în antiteză şi în care realul se împleteşte cu
fabulosul. Ca în orice operă literară epică, autorul îşi exprimă indirect
gândurile şi sentimentele prin intermediul acţiunii şi al personajelor, iar cel
care povesteşte subiectul acţiunii este naratorul.
Titlul precizează numele personajului principal,un ideal
uman; erou legendar, Toma este un personaj cu însușiri excepționale, asemenea
eroilor din basme.
Un prim argument în
sprijinul acestei afirmații îl reprezintă acțiunea simplă care urmărește un
singur fir narativ. Autorul anonim își exprimă indirect sentimentele și
gândurile prin intermediul acțiunii și al personajelor.La începutul
baladei, Toma Alimoş alături de murgul său în cadrul naturii,undeva departe pe
șesul Nistrului,loc sigur, însă ocupat de un stăpân turc. Singur și nefericit
în mijlocul naturii, boierul Toma (boier-om stăpân pe viața și menirea lui de
luptător) îşi exprimă, printr-un monolog, dorinţa de a închina,a cinsti un
pahar,dar alături îi sunt doar murgul,armele din oțel,care nu pot ține loc unui
om.Prin apariţia neașteptată a lui Manea,anunțat printr-un nechezat, conflictul
baladei prinde contur.Manea este definite prin trăsături negative: ,,un
hoțoman”,viclean, este întruchiparea răului şi a urâţeniei fizice .Uimește
apariția lui pe un cal,,sprinten,voinicesc”și acuzele aduse. Împăciuitor și
calm,Toma,imprudent, invocă pacea și-i oferă frățește vin din ploscă,Manea se preface că-i
acceptă propunerea, dar îl înjunghie mortal.Simțind că i se apropie sfârșitul, Toma
regretă că nu va mai ,,sări”pe cal și îi cere singurului suflet de aproape-calul- să-l
îngroape în mijlocul naturii,plâns și acoperit de verdele veșniciei.
Un alt
argument îl reprezintă existența personajelor văzute în alb și negru: în
caracterizarea directă Toma este prezentat ca un om cuviincios, ospitalier,
împăciuitor,dar singur; indirect este prezentat în momentul rănirii cu paloșul,când
nu se lasă ușor doborât,îi vorbește calului, cerându-i ajutorul pentru a-l
înmormânta. În antiteză este caracterizat personajul Manea prin mijloace de
caracterizare directe:,,viclean,înalt,pletos”-ca un zmeu, animat de dorința de
răzbunare; indirect: laș,îl lovește pe Toma,apoi
fuge mișeleste. Alt personaj este calul care-i va îndeplini ultima dorință-de a
fi îngropat,,lângă ulmi”,iar frunzele-i vor acoperi trupul.
Vocea autorului este naratorul,care se implică afectiv în
acţiunile narate, exprimând deschis simpatia faţă de erou şi antipatia faţă de
personajul negativ,Manea.
Un alt
argument este îmbinarea
armonioasă
a cele trei moduri de
expunere - naraţiunea, descrierea şi dialogul,folosirea figurilor de stil cu o mare valoare
de sugestie: epitete:,,cel vestit,reci,
seci,sprinten,voinicesc,pletos”;repetiții:,,închinare-aș,ș-așa”; un rol
important în dinamizarea acţiunii îl are numărul mare de verbe;formulele
populare de adresare caracteristice comunicării orale.:,,alei,mări,frate,să
trăiești”. Versificația contribuie la sporirea valorii baladei prin
caracterul oral, versurile scurte, rima împerecheată,ritmul trohaic, măsura de
7-8 silabe.