Ce cauți unde bate luna
Pe-un alb izvor tremurător
Și unde păsările-ntruna
Se-ntrec cu glas ciripitor?
N-auzi cum frunzele-n poiană
Șoptesc cu zgomotul de guri
Ce se sărută, se hârjoană
În umbr-adâncă de păduri?
În cea oglindă mișcătoare
Vrei să privești un straniu joc.
O apă vecinic călătoare
Sub ochiul tău rămas pe loc?
S-a desprimăvărat pădurea,
E-o nouă viață-n orice zvon,
Și numai tu gândești aiurea,
Ca tânărul Endymion.
De ce dorești singurătate
Și glasul tainic de izvor?
S-auzi cum codrul frunza-și bate,
S-adormi pe verdele covor?
Iar prin lumina cea rărită,
Din valuri reci, din umbre moi,
S-apar-o zână liniștită
Cu ochii mari, cu umeri goi?
Ah! acum crengile le-ndoaie
Mâinuțe albe de omăt,
O față dulce și bălaie,
Un trup înalt și mlădiet.
Un arc de aur pe-al ei umăr,
Ea trece mândră la vânat
Și peste frunze fără număr
Abia o urmă a lăsat.
Pe-un alb izvor tremurător
Și unde păsările-ntruna
Se-ntrec cu glas ciripitor?
N-auzi cum frunzele-n poiană
Șoptesc cu zgomotul de guri
Ce se sărută, se hârjoană
În umbr-adâncă de păduri?
În cea oglindă mișcătoare
Vrei să privești un straniu joc.
O apă vecinic călătoare
Sub ochiul tău rămas pe loc?
S-a desprimăvărat pădurea,
E-o nouă viață-n orice zvon,
Și numai tu gândești aiurea,
Ca tânărul Endymion.
De ce dorești singurătate
Și glasul tainic de izvor?
S-auzi cum codrul frunza-și bate,
S-adormi pe verdele covor?
Iar prin lumina cea rărită,
Din valuri reci, din umbre moi,
S-apar-o zână liniștită
Cu ochii mari, cu umeri goi?
Ah! acum crengile le-ndoaie
Mâinuțe albe de omăt,
O față dulce și bălaie,
Un trup înalt și mlădiet.
Un arc de aur pe-al ei umăr,
Ea trece mândră la vânat
Și peste frunze fără număr
Abia o urmă a lăsat.
( Diana era
adeseori asociată cu animalele sălbatice, pădurile, fiind zeița vânătorii
și cu Luna. Era faimoasă pentru puterea, grația atletică și frumusețea sa.
Era fiica lui Jupiter și a Latonei. Diana era
asociată cu viața sălbatică din păduri, având puterea de a vorbi cu animalele
și de a le face să o asculte.Simbolurile zeiței Diana sunt chiparosul,
căprioara, arcul cu săgeata, câinii de vânătoare și Luna. În limba română, din
latinescul Diana se consideră că s-a ajuns la cuvântul zâna. În calitatea
sa de zeiță a vânătorii era înfățișată ca o fecioară sălbatică, singuratică,care
cutreiera pădurile însoțită de o haită de câini, dăruiți de Pan, ucigând
animalele cu arcul și cu săgețile ei făurite de Vulcanus. Insensibilă la
dragoste, îi pedepsea pe toți cei care încercau să se apropie de ea, dacă la
rându-i încerca să se apropie de vreun muritor, dragostea ei era rece și
stranie).Sculptura- Diana cu ciuta este apreciată pentru puritatea sufletească
degajată, pentru enigmaticul ce învăluie totul, pentru dinamismul, simplitatea
şi graţia sa. Numele popular al Ilenei Cosânzenei derivă chiar din Diana!!!)
Este o poezie de interior,asemenea unei bijuterii fine, o adevărată broderie ,nu se remarcă
prin monumentalitate, ci printr-o cizelare fină a versului. Eminescu face din,,
Diana” al cărei nume ei derivă, posibil,
din ,,Diviana" -cea strălucitoare- un personaj: o portretizează, o descrie
în diverse ipostaze. În mod
surprinzător,în poezie, faptele ei sunt relatate la persoana a II-a, în fraze
interogative: întrebări adresate personajului,iar personajul devine astfel misterios,
ipotetic, o halucinație mitologică. Eminescu reușește să scrie despre o zeiță
evitând să-i dea materialitate.
Adresarea directă ,formele verbale la persoana a doua
intensifică ideea de dialog mimat.
În poezia,,Diana” eul liric imaginează un peisaj
nocturn:luna este astrul selenar care alături de celelalte elemente ale
cadrului natural, contribuie la realizarea atmosferei de extaz,de mister, dă o
strălucire halucinantă izvorului,,tremurător”, răspândește glasul păsărilor care-i
duc departe gândurile şi norocul.De aici nedumerirea poetului,,ce cauți?”de a o
afla pe fata dornică de a umbla în singurătatea codrului.Îi îndreaptă auzul
spre șoapta,jocul voios,erotic,,de-a sărutatul” al frunzelor,simboluri ale
fericirii și ale dragostei.Urmărind-o,o întreabă cum de privește oglinda apei, poarta veșniciei ce purifică, vindecă și întinerește
în primăvara pe care n-o vede,asemenea lui
Endymion(păstorul sedus de Selene în timp ce acesta dormea într-o
peșteră). Singurătatea unei ființe lângă glasul tainic de izvor este poate
dorința de integrare în infinit,în sacralitate,într-o lume mitică,a
irealului,cufundată în nemărginirea codrului.Natura este personificată prin
legănatul frunzelor codrului,al trecerii timpului,iar zeița adoarme pe,,verdele
covor”,loc al tinereții veșnice.În peisajul umbrelor,,moi”apariția zânei care
plutește aparține visului de iubire.Descrierea în nuanțe delicate este din
basme,,cu ochii mari,cu umeri goi...față dulce și bălaie...mânuțe albe...trup
înalt și mlădiet”-este idealul de frumusețe
feminină,gingașă,pură,nevinovată.Este un portret fizic realizat prin epitete ce
sugerează grație și delicatețe.
În ultimele patru versuri ale poeziei poetul menționează
faptul că zeița Diana, în trecerea ei prin pădure, abia lasă o urmă în stratul
de frunze: „Un arc de aur pe-al ei umăr,/ Ea trece mândră la vânat/ Și peste
frunze fără număr/ Abia o urmă a lăsat.”Mersul ei ușor ca un vis se pierde
în,,lumina cea rărită”,în neant.
Dulcea frumusețe a zeiței,Diana,este inocentă
pornită din visare;epitetele evidențiază însușirile alese în concordanță cu
natura.Interogațiile retorice din strofele poeziei sugerează încercarea eului
poetic de a descoperi misterul zeiței ce parcurge lumea cu arcul pe umăr-arma
ce aduce dragostea în viață sau moartea.