Recreația mare este cea mai așteptată pauză din programul
unei lungi zile de școală. Unii elevi ies în curtea școlii să se recreeze,
iar ceilalți rămân să repete ce au învățat deja. Profesorii au și ei
rosturile lor ... Mircea Sântimbreanu reunește cele 91 de întâmplări din lumea
școlilor într-o carte pe care o înscriu ,,Recreația mare". Micile
drame se distrug pe rând din vechea țesătură a anilor școlari, iar povestitorul
păstrează seriozitate, o grav ton în acord cu trăirile personajelor de vânzare,
elevi de toate vârstele care sunt puși la încercări diverse. Uneori, după
fapte sau după neînfăptuiri ale obligațiilor școlare, urmează consecințele,
nota proastă, alteori copiii trebuie să învețe ceva despre rosturile vieții,
ceea ce nu este neapărat un lucru pe placul lor, dar este ceva util.
Iată primele povestiri:
Motivarea absenței
Într-o amiază de noiembrie, îmbrățișată de
funigeii toamnei, Mișu lenevea visând, fără să se gândească la școală. Înțelege
că la școală era o treime și gândește cum să motiveze absența: nu poate spune
că era bolnav sau că mama nu a fost sănătoasă.Minciunile acestea au fost spuse
demult.Se gândește să spună despre robinetul de la baie, care nu a fost
închis.Îi trebuie un motiv deosebit de crezut de toti ... si atunci îi vin în minte diverse idei despre un copil
pierdut pe care l- ar fi găsit el, un om orb pe care l-a dus acasă, a găsit o
servietă cu bani sau un câine turbat, o fiară sălbatică, a stins un incendiu, a
trecut printr-o inundație, o prăbușire, un cutremur, o eclipsă ... ...
invadatorii....Este disperat,căutând motive,iar un funigel al toamnei îi pătrunde
în nas și strănută.O bătrânică îi urează noroc...norocul să fie crezut atunci
când va spune o minciună,pentru a i se motiva absența.
Cai și bibilici
Biju va fi ascultat la istorie și vrea să viseze
un cal, altă dată a visat un cal și nu a fost ascultat, visul l-a salvat.Nu
dorește să adoarmă normal, ci își programează somnul pentru visul cu cai.Deși este
obosit, nu se lasă furat de somn, ba chiar se pare că lumina veiozei desenează
umbre cu cai.Este un adevărat chin: adoarme, se trezește recitând versuri cu ,,cățeluș "... ,, pisicuță" ... și
alte vietăți, cântă o melodie cu cai.Mama îl roagă să adoarmă, iar el găsește
soluția de a visa cai în basme, dar nu știe decât despre motanul încălțat,
peștișorul de aur, despre corbi, lebede, bibilici ... adoarme, iar cartea de
istorie este deschisă la poza lui
Alexandru Macedon cu calul lui, Ducipal.
Mărinimie
Într-o zi de iarnă cu zăpadă afară, dar cu căldură
în cameră, Vicu Cutie se uită la cartea primită de la prietenul său, Sandu. Și
propune să-i facă și el un cadou și enumeră ce i-ar putea oferi : căciula de
blană uitată de unchiul lui, o curea de pantaloni, de ceas.În cele din urmă, la
telefon, îi spune lui Sandu că îi va oferi două ceasuri.În cele din urmă,la
telefon,îi spune lui Sandu că-i va dărui două ceasuri. Este vorba de două
ceasuri petrecute împreună sau de trei și poate fi poftit și la masă.
Hamurabi
Ascunsă după un coleg, Eugenița se teme să nu fie
ascultată.Nu știe nici titlul lecției.Profesorul închide catalogul și fetița se
liniștește.Sunt puse întrebări din lecția de istorie și Eugenița se preface că
știe, ridicând continuu mâna.Are diverse strategii: aruncă creionul,penarul sub
bancă nu este ascultată.În cele din urmă este chiar ea întrebată despre
Hamurabi (un regal babilonian care a inventat primul
cod de legi). Recunoaște, bâlbâindu-se că nu învățat.
Necunoscute
Biliboacă este urmărit de întrebarea,,Ce-a fost
azi la școală?”și-și recapitulează:a fost a doua note de 4 la algebră,unde s-a
împiedicat pe ghețușul cifrelor;apoi păruiala din recreație,umilința,toate i se
par necunoscute pentru el.Pe stradă,o femeie necunoscută l-a obligat să ridice
hârtia aruncată de el,dar și alte hârtii.Acasă,mușcă din greșeală dintr-un
ardei iute.Toate întâmplările i-au fost necunoscute,au fost nimicuri,dar ultima
a fost chiar o necunoscută.
Carnetul carnetului
Oricui i se poate întâmpla să rătăcească un
obiect.Dar nu e același lucru,când un copil se pregătește să plece la școală și
nu găsește ceva ce-i trebuie și atunci...toată casa este răscolită.
Gigel hotărăște să-și noteze într-un carnet
unde-și pune lucrurile personale.Dar dimineața este disperat...nu-și amintește
unde a pus carnetul cu notițe.Îl găsește sub un ceas și astfel și lucrurile
sunt găsite.Îi cere mamei 5 lei să-și cumpere un alt carnet în care să-și
noteze unde pune carnetul 1.Se întreabă dacă n-ar trebui să-și cumpere și un
alt carnet.În cele din urmă își cumpără covrigi și constată că a uitat ce
soluție găsise,ca să nu mai uite unde-și pune lucrurile.Se gândește că mai bine
își ordonează lucrurile personale și-atunci nu va mai fi nevoie de niciun
carnet.
Unde se varsă Nilul?
În fața profesorului care-l întreabă unde se varsă
fluviul Nil, Mihai este neștiutor:mormăie cuvinte fără rost,se scuză,spunând că
el de obicei învață totul.Își amintește că lecția are două pagini,fotografiile,lungimea
fluviului,dar nu știe unde se varsă...poate în Sahara.Este contrazis de
profesor și Mihai citește din carte adevărul...în Mediterană...înțelege că a
învățat superficial,a sărit chiar rândul acela.
O lucrare scrisă vorbită
Într-o clasă se dă o lucrare scrisă cu o temă
oarecare.Unul dintre elevi nu știe ce să scrie și vrea să copieze de la colegul
de bancă.Nu-nțelege ce scrie acesta,se roagă,este furios,blând,șoptește,murmură...
În loc să se concentreze în liniște,continuă să vorbească doar-doar va găsi o
soluție să copieze orice.
Jocul culorilor
În timpul unei ore,când profesorul desenează harta
Africii,două fete se distrează cu jocul culorilor:spun o culoare și trebuie s-o
găsească într-un obiect din jur.Găsesc culorile spuse,se contrazic...ajung
acasă și hotărăsc să învețe.Continuă însă jocul,crezând că pot îmbina jocul cu
învățătura.Rezultatul este dezastruos:iau note de 3,care sunt scrise
colorat,iar ele prind culoarea disperării-galben.
Un
șmecher la lecție
Matei sauTilică este un copil obișnuit, dar când
este la lecție devine ciudat: întrebat despre titlul lecției, se bâlbâie, se
roagă de colega apropiată să-i sufle, nu știe cum să răspundă, nu știe nimic,
repetă, cuvintele întrebărilor, urmărește șoaptele din bancă.În cele din urmă
primește nota 3, pentru că întrebat cine a domnit în Muntenia,profesorul îl
ajută spunând că numele domnitorului
seamănă cu al lui... băiatul răspunde triumfător: Tilică-vodă.Nu-nvățase nimic...
Însemnări de lector
Părerile unor
cititori ai cărților de la bibliotecă pot fi citite la sfârșitul unor cărți
împrumutate.Scriitorul reproduce părerile scrise de cititori,i se par
ciudate,dar și simpatice:unii scriau că le-a plăcut cartea;alții își dau
adresa;alții vor să facă schimb de păsări,colivii;altul este nemulțumit că în
urma schimbului a pierdut un porumbel.Iată cum ultima pagină a unei cărți
devine mijloc de comunicare între oameni.
Obiect neidentificat
În curtea unei
școli apare un obiect ciudat despre care mulți emit păreri diverse:că ar fi un
OZN cu coperți de plastic,că a venit din dărâmăturile antice,că ar fi o
căciulă,că ar fi frunze carbonizate.
În mijlocul discuțiilor,un băiat vrea să-i convingă pe
ceilalți că este caietul lui,așa plin de murdărie și pete.În cele din
urmă,obiectul ciudat a fost depus la un muzeu de antichități ca o ciudățenie a
timpurilor.
La vară o să fie cald
Într-o zi de
iarnă,un băiat neliniștit și nehotărât dorește să-i spună directorului școlii
că în satul lor există,,indivizi periculoși”cu bricege și lanterne
colorate.Directorul nu înțelege nimicdin bânguiala băiatului,dar acesta continuă
să-i spună că ar dori să facă rost de un avion,radioemițătoare,un
bumerang,pentru a urmări banda,a o distruge.În cele din urmă băiatul,băiatul
se-ntâlnește cu,,banda”,erau colindătorii de Anul Nou cu plugușorul și merg cu
toții să-l colinde chiar pe director,care a stat de vorbă cu băiatul.La
strănutul directorului ,băiatul care-l ținuse zadarnic de vorbă,îi urează
noroc,spunându-i că la vară va fi cald și probabil îi va trece răceala....
Istorie veche
Doi băieți învață
la istorie,pentru că unul dintre ei are o notă de 4.Prima propoziție pe care o
citesc este foarte curioasă și de aici începe o întreagă discuție.,,Egiptenii
cunoșteau secretul îmbălsămării”.Unul dintre ei minte spunând că a îmbălsămat o
veveriță,numai că a prins-o în cușcă și i-a dat drumul.Nu a
îmbălsămat-o,fiindcă era în clasa apatra și încă nu învățase lecția aceasta de
istorie.Celălalt continuă minciuna,spunând că a îmbălsămat un arici și-l ia ca
martor pe Anghel,un vecin,care are trotinetă.Și astfel au
terminat,,învățatul”și au decis să se joace.
Desen după natură
Elevii din clasa
a cincea au ca temă,,Desen liber după natură”și fiecare desenează ce văd mai
aproape:flori,acvariul,pomii de afară.Desenul va fi continuat în săptămâna
viitoare,numai că apar noutăți: în crengile teiului a apărut un zmeu din
hârtie,la la marginea rondului de flori au apărut niște cărămizi,hârtii
albastre aruncate pe iarbă,haine agățate într-un pomișor.Și pentru a desena un
peisaj deosebit,elevii se hotărăsc să facă curățenie.
De ce au dispărut
zmeii
este o întrebare
la care nu poate răspunde Tudorache,un băiat ce repetase clasa a4a și în
sfârșit ajunsese într-a cincea.Prin minte îi trec mai multe motive și chiar se
transformă într-un zmeu cerând sau furând mâncarea copiilor pe care-i întâlnea.
Și-ntr-o zi
copiii l-au înconjurat și i-au adus multă mâncare,apă și l-au obligat să
mănânce ca zmeii din povești.A fost o lecție care l-a transformat din,,zmeul”ce
se credea într-un băiat normal.
N-am
cuvinte
Un băiat
fotbalist,Cămui Aurel,îl roagă pe scriitor să scrie despre colegii lui din
echipă care nu l-au primit să joace în echipa aleasă de el,pe terenul stabilit
tot de el,cu echipamentul procurat tot de el,în sfârșit el a fost singurul care
s-a implicat în organizarea unui meci de fotbal.
Nu a fost ales în
echipă,pentru că nu învățase la matematică,tot ocupându-se de meci.
Scrisoare adresată unui
chiulangiu
Aceasta este o
scrisoare a unei serviete nefericite a unui elev de clasa a 7a,care la început
a fost nouă,fericită,mândră că-i aparține unui băiat deosebit,că va merge cu el
la școală și va învăța noutăți.
A fost fericită
că băiatul a lipit orarul pe capacul servietei,dar n-a ajuns la școală,pentru
că s-au oprit să joace fotbal,iar servieta nu-nțelegea de ce în locul
obiectelor de studiu auzea cuvinte ciudate,ea,servieta,a fost
lovită,rostogolită,călimara s-a spart.
Naivă,servieta a
crezut că așa este o lecție,apoi a fost dusă în celălalt capăt al terenului și
a crezut că începe a doua oră,dar fotbalul a continuat.Și așa s-au desfășurat
orele de clasă în acea zi,în natură.Apoi băiatul s-a jucat cu scaieți,a prins
sticleți.În altă zi,servieta a poposit pe malul unui râu la pescuit.Și așa
ajuns o servietă de chiulangiu și promite că-l va părăsi,dorind să ajungă
mănuși de box.
Mi s-a terminat caietul
Băiatul din clasa
a IIIa este uimit că i s-a terminat caietul și de aceea nu și-a scris
tema.Foile caietului însă fusese transformate în jucării de hârtie și desene:o
bicicletă,avioane,bilețele aruncate la coș de gunoi,pentru că băiatul nu
scrisese cuvintele corect.Rămăseseră doar trei foi care s-au desprins singure
și doresc să se scrie pe ele despre,,năravul”băiatului de a distruge un caiet.
Cavalerul dreptății
Gogu Buzdugan este
un,,cavaler”care consideră că,,onoarea”este deosebită pentru om.Când a auzit
plânsul unei fete care-i explică motivul tristeții:a fost îmbrâncită de un
băiat care i-a pus piedică,a tras-o de coade,iar ea i-a spus că este
obraznic.Gogu este nedumerit de supărarea fetei și îl felicită pe băiatul obraznic,pentru
că a fost jignit și faptul că a bătut-o este o,,chestiune de onoare”.