,,— Nu-i nimic, zâmbi Slava. Să ne mai încercăm o dată
puterile...
A chibzuit voinicul şi-a zis :
— Bine. Să ne-ntrecem în agerimea minţii... Ce se aude
cel mai departe ?
— Tunetul şi minciuna, a răspuns Slava,
fără să stea pe gânduri. Dar cine sunt eu ?
— Voinicul voinicilor, a răspuns celălalt, fără a se
gândi nici el prea mult.
A început Slava să râdă şi şi-a scos coiful. Şuviţele
negre ale pletelor i s-au revărsat pe umeri.
— O fată ? a şoptit uluit voinicul. Apoi, înțelegând
cine-l învinsese şi că se înşelase, a strigat fericit: Ai biruit! Ai biruit!
În clipa aceea s-au umplut de oameni uliţele cetăţii,
s-au umplut de oameni casele şi dughenele, iar oamenii alergau cu flori şi cu
flamuri, cântau, o înconjurau pe Slava şi i se aruncau la picioare.
— Ce-i asta ?... De unde s-au ivit cu toţii
? întreba ea, şi voinicul cu care luptase îi povesti că cetatea lui
fusese blestemată de un maghiosnic.
— Cu vrăjile lui a prefăcut cetatea într-un nor şi a
ridicat-o la cer, iar pe locuitori i-a blestemat să trăiască printre pietrele
zidurilor, schimbându-i în șopârle. Doar eu, cel mai puternic din cetate,
am rămas să aştept un voinic străin cu oare trebuia să mă lupt. Dacă-l biruiam,
toate rămâneau aşa cum erau. Dacă mă biruia, blestemul era spulberat. Tu, Slava,
ne-ai mântuit, şi niciodată nu-ţi vom putea mulţumi îndeajuns...
Pe când vorbeau, cetatea începu să coboare lin, plutind
prin văzduh, şi tot lin se lăsă pe pământ, în locul unde fusese întemeiată.
Oamenii deschiseră porţile zidurilor şi mulţimea se revărsă pe câmp.
— Iarbă... copaci... şopti voinicul. De când n-am mai
văzut verdeaţa câmpului !
Nici n-apucase bine să sfârșească vorba, că un tunet
înspăimântător zgudui pereţii cetăţii şi maghiosnicul, călare pe un balaur, se
ivi în văzduh.”
(Vladimir
Colin,Slava,fiica pământului,în Basmele omului)
(Maghiosnic —
vrăjitor (în limba bulgară)
Basmul este o specie literară epică, de mare întindere,
în care se narează întâmplări reale ce se împletesc cu cele fantastice, în care
personaje reprezentând binele şi răul se înfruntă, totul terminându-se cu
triumful binelui. Lumea basmului, populată cu personaje tipice: împăraţi,
Feţi-frumoşi, zâne,zmei- stă sub semnul supranaturalului. La acțiune participă
personaje imaginare, înzestrate cu puteri supranaturale, ce reprezinta binele
și răul, iar în final acesta este învins. Basmul se petrece într-un trecut
îndepărtat, într-un spaţiu nedefinit sau prea puţin definit.
Basmul are formule
specifice, de început, de mijloc şi de final.
Basmul,,Slava,fiica
pământului”este un basm cult- (este o specie a genului epic, cu autor cunoscut,
în care acțiunea se desfășoară pe mai multe planuri narative, iar elementele
reale se îmbină cu cele ale fantasticului, la care participă un număr mare de
personaje înzestrate cu puteri supranaturale reprezentând fortele binelui și ale
răului, din a căror confruntare binele iese întotdeauna învingător.) Titlul
este numele personajului principal, trimite atât conştient, cât şi inconştient,
la feminitate.
,,Slava” – nume ce sugerează măreţia şi gloria lu
Dumnezeu,este fiica pământului, simbolizează pământul orientat spre
cer.
Fragmentul aparţine unui basm, pentru că
are câteva din trăsăturile acestuia.
În primul rând este un text epic cu
acţiune, personaje, narator.
În ceea ce
priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului se poate urmări o parte din
desfășurarea acțiunii: Slava,o fată luptătoare,îi propune voinicului să se
întreacă în „agerimea minţii”. Nereuşind să-i ghicească întrebarea, voinicul
cel străin a pierdut. Dacă probele anterioare ţineau de forţa fizică, atribut
al masculinităţii, ultima probă, pe care Slava o câştigă, făcea apel la o
calitate feminină – isteţimea.Travestită într-un voinic,fata se
descoperă,lăsându-și chipul la vedere.Totuși este recunoscută ca biruitoare.
Atunci, cetatea s-a umplut de oameni, care alergau, fericiţi, să se arunce la picioarele Slavei. Voinicul i-a povestit că cetatea sa fusese blestemată de un vrăjitor, care o prefăcuse într-un nor şi îi transformase pe locuitorii săi în şopârle. El, cel mai puternic din cetate, rămăsese să se lupte cu un voinic străin, pe care dacă l-ar fi biruit, toate ar fi rămas aşa cum erau. Cetatea a coborît pe pământ, însă imediat, vrăjitorul şi-a făcut apariţia călare pe un balaur,suflând pe nări un fum gros. Coborârea cetăţii pe pământ echivalează cu regăsirea stării de conştiinţă, unde lucrurile au un ritm mai lent de dezvoltare.
Atunci, cetatea s-a umplut de oameni, care alergau, fericiţi, să se arunce la picioarele Slavei. Voinicul i-a povestit că cetatea sa fusese blestemată de un vrăjitor, care o prefăcuse într-un nor şi îi transformase pe locuitorii săi în şopârle. El, cel mai puternic din cetate, rămăsese să se lupte cu un voinic străin, pe care dacă l-ar fi biruit, toate ar fi rămas aşa cum erau. Cetatea a coborît pe pământ, însă imediat, vrăjitorul şi-a făcut apariţia călare pe un balaur,suflând pe nări un fum gros. Coborârea cetăţii pe pământ echivalează cu regăsirea stării de conştiinţă, unde lucrurile au un ritm mai lent de dezvoltare.
Actiunea se desfășoară lineară, succesiunea secvențelor
narative este redată prin înlănțuire.
În al doilea
rând, fragmentul aparţine unui basm, deoarece lumea înfăţişată are
caracteristici supranaturale. Personajele care populează această lume sunt şi
ele specifice basmului: o fată-luptător,un voinic,un vrăjitor.
Slava – nume ce sugerează măreţia şi gloria lu Dumnezeu,vrednică,
înţeleaptă posedă o agerime a minții deosebită,luptă asemenea unui războinic.Se
descoperă,arătându-și chipul de fată,moment uluitor pentru Voinicul cu care se
întrecuse,dar prin gestul ei o lume adormită,vrăjită se trezește la
viață.Voinicul nu are nume,este curajos,îndrăzneț,fusese vrăjit ,era prizonier
al cetății împietrite,îi este recunoscător fetei care a adus viața în cetate.La
fel, oamenii readuși la viață,toți aduc mulțumiri Slavei,care a rupt blestemul
vrăjitorului.Vrăjitorul,forță a răului apare călare pe un balaur,monstru
fantastic înaripat,dorind instalarea haosului prin dispariția vieții,a luminii.
Spre deosebire de
basmul popular, unde predomină narațiunea, basmul cult presupune îmbinarea
narațiunii cu dialogul și cu descrierea.
Narațiunea fragmentului
este dramatizată prin dialog, astfel basmul are un ritm rapid. Dialogul are
o dublă funcție, ca în teatru: susține realizarea acțiunii și caracterizarea
personajelor.
Narațiunea se face la persoana a III-a,
numărul singular, de către un narator omniscient-narator
obiectiv,impersonal,care povestește la pers.a 3 a ,fără a se implica în
povestire-
Limbajul acestui fragment dintr-un basm cult este mai
fluent,mai îngrijit, datorită artei de a povesti, artă care aparţine unui
talent cultivat, preocupat de desăvârşirea artistică.
Acest fragment face parte dintr-un basm, specie
epică, narațiune cu întâmplările reale și fantastice, a căror îmbinare compune
principalul mijloc artistic, fabulosul. Personajele sunt ființe imaginare, înzestrate
cu puteri supranaturale, ce întruchipează binele și răul,cadrul de desfășurare
a acțiunii este fantastic.
.