,,
Pe urmă ne vedeam din ce în ce mai des.
Eu stăteam la o margine-a orei,
tu - la cealaltă,
ca două toarte de amforă.
Numai cuvintele zburau între noi,
înainte şi înapoi.
Vârtejul lor putea fi aproape zărit,
şi deodată,
îmi lăsam un genunchi,
iar cotul mi-înfigeam în pământ,
numai ca să privesc iarba-nclinată
de căderea vreunui cuvânt,
ca pe sub laba unui leu alergând.
Cuvintele se roteau, se roteau între noi,
înainte şi înapoi,
şi cu cât te iubeam mai mult, cu atât
repetau, într-un vârtej aproape văzut,
structura materiei, de la-nceput.”
Eu stăteam la o margine-a orei,
tu - la cealaltă,
ca două toarte de amforă.
Numai cuvintele zburau între noi,
înainte şi înapoi.
Vârtejul lor putea fi aproape zărit,
şi deodată,
îmi lăsam un genunchi,
iar cotul mi-înfigeam în pământ,
numai ca să privesc iarba-nclinată
de căderea vreunui cuvânt,
ca pe sub laba unui leu alergând.
Cuvintele se roteau, se roteau între noi,
înainte şi înapoi,
şi cu cât te iubeam mai mult, cu atât
repetau, într-un vârtej aproape văzut,
structura materiei, de la-nceput.”
Genul liric
cuprinde totalitatea operelor literare în care autorul transmite în mod direct
sentimente și gânduri prin intermediul imaginilor artistice si al figurilor de
stil.
Trăsăturile
definitorii ale genului liric:
-prezența eului liric prin verbe, pronume personale
( eu, mie, imi, mi, mă, m, noi, nouă, ne, ni) și adjective pronominale posesive
( meu, mea, mei, mele, nostru, noastră, noștri, noastre) la persoana I, numărul
singular și sau plural.
-adresarea directă prin verbe, pronume personale (
tu, ție, îți, ți, voi, vă, v), adjective pronume personale ( tău, ta, tăi,
tale, vostru, voastră, voștri, voastre) la persoana a II-a, numărul singular și
sau plural.
-prezența imaginilor artistice și a figurilor de stil,
care oferă expresivitate textului. Imagini artistice (vizuale, auditive, statice, dinamice (
motrice), cromatice) realizate, transfigurate prin figuri de stil : (metaforă, epitet, hiperbolă, personificare,
enumerație, inversiune, repetiție, comparație).
-descrierea tip tablou sau tip portret cu caracter subiectiv,
ca mod de expunere predominant.
Specii ale
genului liric: pastelul, doina, imnul, oda, sonetul, romanța, meditația,
elegia.
,,Poveste sentimentală” este o poezie din volumul
"O viziune a sentimentelor" și are ca temă iubirea, sentiment care trimite
îndrăgostiți în Univers.
Poezia este alcătuită
din 18 versuri(nu are strofe).
Titlul poeziei, "Poveste
sentimentală", confirmă ideea iubirii ca punct de întâlnire a energiilor
cosmice, cele două realității punând în mişcare principiile fundamentale ale lumii,
devenind puncte de legătură între forţele materiei. Cuvintele-cheie ale spaţiului
devin ,,înainte" şi "înapoi", care se orientează către o singură
linie, o axă, axis mundi poate... Lumea se structurează,se închide în ea
însăşi, se coboară, închisă fiind între plus şi minus, între principiile de
bine şi rău.
Titlul nu este expresia unei povești de iubire, este
povestea iubirii de poezie, de cuvinte, care nasc, la rândul lor, iubirea față
de cuvânt, unește lumea.
Protagoniştii, ,,eu" şi ,,tu", deşi se află în acelaşi spaţiu, se situează totuşi în timpuri diferite, încercând o experienţă stranie, stabilind între ei o punte de legătură prin intermediul cuvintelor, reflectate dinspre viitor spre trecut şi invers. În felul acesta, povestea de dragoste se multiplică la nesfîrşit în toate spaţiile şi timpurile, se generalizează, devine acel factor erotic creator al universului, un principiu generator de viaţă.
Protagoniştii, ,,eu" şi ,,tu", deşi se află în acelaşi spaţiu, se situează totuşi în timpuri diferite, încercând o experienţă stranie, stabilind între ei o punte de legătură prin intermediul cuvintelor, reflectate dinspre viitor spre trecut şi invers. În felul acesta, povestea de dragoste se multiplică la nesfîrşit în toate spaţiile şi timpurile, se generalizează, devine acel factor erotic creator al universului, un principiu generator de viaţă.
În prima secvență,poetul fixează momentul de
excepție,,pe urmă”(locuțiune adverbială)-un nou timp:porunca sfântă de a fi
lumină,apariția primilor oameni-este timpul etern.Cei doi tineri se contopesc prin iubire, prin forța dragostei,
ei se pot asemăna cu prima pereche a lumii: Adam și Eva.Împreună,,eu”și,,tu”alcătuiesc
unitatea,dorință și a poetului,sunt părți ale coloanei infinite de îndrăgostiți.
Amfora simbolizează viața și moartea,vas ce poate conține o
comoară:viața,tinerețea,iubirea.Cei doi sunt perechea care i-au urmat pe primii
în curgerea timpului. Aflați în afara vremii și a trecerii nemiloase la,,margine-a
orei”(metaforă), cei doi se întorc la vârsta de aur a lumii, când existența era
fericită,precum copilăria, când jocul era o stare obișnuită.
A doua secvență exprimă puterea cuvintelor vijelioase,născute
din iubire,,zboară”asemenea corpurilor cerești cu speranțe și regrete.Totul devine
miracol în fața căruia poetul se simte smerit,umil,supus-cuvintele au forța de
a transforma adevărul,realul.Veșnicia,,iarba”timpului este sub semnul leului,a menţinerii
regalității cuvintelor,armoniei minții şi sufletului.
A treia secvență
arată forța cuvintelor care prin rotirea neîntreruptă reconstituie timpul și
spațiul de la începutul lumii. Dragostea împărtășită are puterea unei energii,
care face cuvintele nu doar să zboare, ci chiar să fie văzute,auzite,prefăcute
în obiecte.Din dragoste se nasc cuvintele,Poetul este asemene unui zeu, care
clădește Universul prin glasul vorbelor.Este aceasta o concluzie a discursului
poetic, a poveștii de dragoste trăite de poet în faza ,,viziunii
sentimentelor’’.
Iubind cu
patimă, eul poetic transformă cuvintele în valori materiale, cu însușiri creatoare.
Iubirea este sursa inepuizabilă a creației.Eul liric este exprimat prin
pronumele,,eu,îmi,noi”alături de persoana a2a:,,tu”-sunt cei doi îndrăgostiți,imaginea
metaforică a spaţiului erotic, a iubirii de fapt, ca o amforă rezistentă la
patima timpului. Poetul conferă cuvintelor forțe creatoare, mișcarea lor
circulară se repetă asemenea vârtejului primordial care a născut Lumea: ,,Vârtejul
lor putea fi aproape zărit”. .
Limbajul poetic
este exprimat prin mulțimea verbelor la timpul
imperfect:,,vedeam,stăteam,zburau”-situează iubirea într-un timp al veșniciei. Spațiul
poemului este ocupat de substantive,adjective,pronume,verbe,este o mișcare timp-spațiu,
cuvintele zboară înainte și înapoi, se rotesc înainte și înapoi – construiesc.
Comparația:,,ca două toarte de amforă”îi arată pe cei doi
îndrăgostiți asemenea unor toarte de amforă, unite și despărțite prin
circumferința vasului,iar comparația urmei cuvântului cu cea lăsată de un leu în
alergare subliniază forța și maiestatea cuvintelor.
Versul alb al poeziei permite aceasta fuziune între emotie si cerebralitate
Iubirea lui Nichita pentru
cuvinte are un magnetism nevăzut care adună imaginile, ideile, silabele,
literele, cifrele și pe care nu le lasă să se desprindă decât atunci când pot
lua forma poeziei.