O mare parte a
operei pictorului Constantin Lecca este ocupată de portretistică. Potretele
sale, realizate sub diferite influenţe europene au fost create într-o manieră
personală, lăsând o profundă impresie prin fina execuţie,prin delicata expresie
a figurilor,mai ales cele feminine.Constantin Lecca a pictat portrete feminine
punând în valoare sufletul feminin.
Constantin Lecca(1807-1887)
a fost, în deceniul al şaselea al secolului al XIX-lea, principalul furnizor de
portrete ale protipendadei bucureştene. În acest sens amintim: Portretul lui
Vasile Racottă, Portretul lui Ion Lecca, Portretul lui Barbu Ştirbei, Portretul
Ecaterinei Manu, Portretul polcovnicului Ion Solomon, Portretul Cleopatrei
Lecca ş.a.
Ecaterina Manu,fiica vorncului Mihail Manu și
al Smarandei Văcărescu era conștientă de noblețea mamei sale,urmașă a
domnitorului Constantin Brâncoveanu.
Numele,,Ecaterina”semnifică:puritate,curățenie,este nume
creștin,iar Sfânta ce l-a purtat a avut soarta celor ce nu și-au trădat
credința.
Tabloul,,Portretul
Ecaterinei Manu”,pictat între anii1853-1860,aflat la Muzeul de Artă din Ploiești,
înfățișează o tânără ce poartă un nume
creștin,distinsă prin averea și neamul său.
În centrul
tabloului este o femeie frumoasă într-o ipostază solemnă ce-și tine capul ușor
aplecat spre stânga,se gândește la ceva ce vine din interiorul ei,meditează sau
își imaginează,își ascunde astfel gândurile,deși pare că privește cu atenție în jurul ei.Ochii verzi
sunt încărcați de mister,de sensibilitate,sprâncenele subțiri, arcuite exprimă
înclinația spre reverie,sigur este o persoană iubitoare de frumos.Fruntea
înaltă și senină este al unui spirit nobil și aristocrat,nasul romantic arată o energie pozitivă,buzele egale
și aproape simetrice aparțin acestei femei cu bun simț,cu un echilibru moral
deosebit.Îi tratează pe cei din jur cu respect,își cunoaște valoarea,fără să
facă spectacol.
Obrajii trandafirii sugerează rafinament,completează
firea sensibilă,gânditoare,melancolică.
Părul castaniu,pieptănat simplu cu cărare pe mijlocul
capului, cu o ușoară strălucire,ce-i acoperă urechile, reflectă
blândețe,farmec,seninătate,ascunde o imaginație bogată,o gândire deschisă(Se
spune că tonul pământiu al părului o fac pe femeie încrezătoare în soarta sa.)
Floarea roșie prinsă în păr îi colorează figura într-un
stil romantic și feminin.
Cerceii ovali sunt o alternativă bună,pentru a umple
golul de la păr la umăr,iar pielea albă ca de porțelan a gâtului și a umerilor
exprimă feminitate,delicatețe,eleganță și noblețe.
Bijuteriile din
aur sunt semn de bunăstare sau de bogăție,lanțul ce coboară până la mijlocul
rochiei este completat cu pietre roșii rubinii, denotă rafinament.O legendă
spune că cea care are asupra sa un rubin va fi ocrotită de pericole și va avea
parte de liniște,seninătate.
Și verdele unui inel îi completează starea de
armonie,liniște sufletească.
Rochia de mătase elegantă,amplă
cu nuanța de crem degajă liniștea,inocență,dar și sobrietatea
Șalul cu franjuri
fini,negru îi acoperă mânecile,contrastează cu rochia imprimând o notă de
singurătate,ușoară neliniște.
Impresionează
mâinile împreunate dornice de protecție,de vulnerabilitate sau poate ascund
ceva știut numai de ea.
S-a așezat,pentru
a fi model,cu spatele la fereastra acoperită cu o draperie verde-închis ce lasă
să se vadă un peisaj delicat în nuanțe ușor pastelate: gălbui,,verde,albastru,totul
într-un calm desăvârșit.
Privind tablou,îmi
vin în minte versurile lui Eminescu:,
,, Atât de fragedă, te-asameni
Cu floarea albă de cireș,
Cu floarea albă de cireș,
.......................................
Ș-o să-mi răsai ca o icoană”.....