vineri, 6 august 2021

,,Întoarcerea fiului risipitor" este titlul unei picturi în ulei pe pânză semnată de italianul Bernardino Licinio (1489-1565).

 



Pictorul italian din secolul al XVI-lea, Bernardino Licinio, abordând această temă biblică, a realizat o pânză în ulei, surprinzând bucuria cu care tatăl își întâmpină copilul întors, dar primit, după cum ne arată compoziția;se sugerează astfel că peste tot în această lume există un „Tată”, care așteaptă să împărtășească bunătățile sale materiale și sufletești. Întoarcerea fiului risipitor ilustrează parabola din Evanghelia lui Luca. Dincolo de întâlnirea tatălui cu fiul risipitor ce are loc în prim plan, Licinio ne introduce în atmosfera unei curţi nobiliare veneţiene din prima jumătate a secolului XVI, acţiunea inserându-se într-un amplu peisaj al cărui orizont înalt se situează aproape de limita superioară a tabloului.
Atenția se îndreaptă spre omul îngenuncheat,îmbrăcat sărăcăcios cu o cămașă murdară,acoperită cu o scurteică,haină de culoare gri,ambele au culoarea gri,este nuanța cenușii și a prafului,a  trecerea timpului,a slăbiciunii,a fricii.Îngenucherea înseamnă smerenie,astfel fiul devine mic în faţa tatălui,în fața lui  Dumnezeu şi se supune Lui, îşi recunoaşte propria slăbiciune,este un fel de a- şi cere iertarea, milă şi îndurare. Cele două braţe se împletesc pe piept, de parcă ar încerca să se „ascundă” de o situaţie nefavorabilă, se simte stingherit sau nesigur.De aceea privirea lui este îndreptată în sus,spre părintele său-este semnul ritual al binecuvântării,al iertării;își sprijină capul pe mâna tatălui de parcă cere ajutor.Fața sa exprimă chin,slăbiciune,disperare,umilință,neajutorare,imploră iertare.Întreaga atitudine este de regret,de recunoașterea fără cuvinte a greșelilor. Da, fiul are sufletul schilodit de păcat, iar fața înfăţişează tocmai rătăcirea în care orbecăise prin țara păcatului,dar se observă o reculegere adâncă: exprimă și pacea, odihna regăsită  acasă, la Tatăl, mărturisirea păcatului,parcă spune: „Tată am greșit la Cer și înaintea Ta”.
  Tatăl,înduioșat de revenirea celui plecat prin gestul părintesc,ocrotitor să-l cuprindă pe după umeri,îl primește aplecându-se cu dragoste spre cel îngenuncheat.Cu chipul blajin și înțelegător,pentru o clipă ochii li se-ntâlnesc,este sentimentul că toată dragostea și emoția omenească nu pot reda suficient intensitatea copleșitoarei întâlniri.Îi dăruiește fiului revenit acasă o haină nouă,ce-i va acoperi trupul și sufletul,este gestul părintelui de a-l proteja,de a-l mângâia.
  Îmi reține atenția tatăl se află înconjurat de o dulce lumină: e lumina izvorâtă din nesfârșita sa iubire, care se proiectează de pe chipul său blajin și atotînțelegător către umerii nimicitului fiu. Parcă nepământeană, ea învăluie tainic și dramatic personajele tabloului, vrând a ne sugera că toată dragostea și emoția omenească nu pot reda suficient intensitatea copleșitoarei întâlniri.
Haina lungă a tatălui are culoarea albastră, este culoarea cerului, a misterului divin,exprimă seriozitatea,tăria,încrederea.Pletele și barba albă arată un om bătrân plin de demnitate, cu trăsături nobile.În fața celor doi-tată și fiu sunt doi tineri nobili  îmbrăcați elegant în hainele epocii,cel din planul apropiat poartă  culori vii:verdele-culoarea echilibrului,al siguranței;roșul mantiei și al pălăriei îi arată energia;alături de el,un alt tânăr poartă numai albastru ce-i conferă calm și încredere.Amândoi îl privesc pe cel venit cu surprindere,uimire,neîncredere—ei sunt statornici locului,nu înțeleg risipirea.În spatele tatălui sunt alți trei oameni:un alt tânăr ce poartă un costum verde-deschis,el îi întinde mantia tatălui,un vârstnic ce privește cu înțelegere scena, un tânăr paj (aflat în serviciul unui senior, pentru a învăţa deprinderea cu manierele de la curte).
În stânga tabloului este surprinsă o parte a castelului
cu cele două arcade,prin care se pătrunde pe o terasă ,iar doi oameni se grăbesc spre locul acțiunii.Alături este o scară pe care coboară un băiat de casă cu alte haine;a plecat dintre cei de sus, slujitorii care anunță lumii cu trâmbițe vestea cea bună de pe terasa castelului.
În dreapta tabloului sunt alți oameni ce vin să asiste la acest eveniment,doi slujitori întâmpină nobilii veniți călare ,doar animalul fidel omului pare că înțelege tot ce se desfășoară .Fundalul tabloului este un peisaj muntos pictat în culorile albastrului intens al cerului de vară—este o zi a păcii,a seninătății,a împăcării, a luminii izvorâtă din nesfârșita iubire divină.

Lumina cerului, roșul, simbol al purificării, al dragostei ,verdele energiei vitale,liniștea albastrului învăluie tainic și dramatic personajele tabloului, vrând a exprima că toată dragostea și emoția omenească nu pot reda suficient intensitatea copleșitoarei întâlniri.

                            Pilda fiului risipitor! 

(Cine este fiul rătăcitor? este omul mânat de voluptatea aventurii, de dorul de ducă, de mirajul locurilor îndepărtate.)

   Tema acestei frumoase parabole a Noului Testament este cea a căinţei şi a întoarcerii la calea cea dreaptă. Trei sunt personajele acestei parabole: fiul rătăcitor, fratele fiului rătăcitor şi părintele acestuia, fiecare întruchipând o anumită atitudine faţă de aproapele nostru. 
 Un părinte avea doi fii. Fiecare a primit partea lui de moştenire, dar fiul cel mic, nechibzuit fiind, şi‑a luat lumea în cap, a plecat de acasă şi a cheltuit toată avuţia în petreceri şi destrăbălare. A ajuns, până la urmă, într‑o cruntă mizerie, tocmindu‑se păstor al unei turme de porci. Cuprins de remuşcări, dar și de oarece edificări, se întoarce acasă cu gândul că ar fi fericit dacă ar ajunge argat în casa părintească. Spre uimirea sa, tatăl îl primeşte cu mare fast, dându‑i veşminte curate şi pregătind o masă mare, pentru care a sacrificat viţelul cel gras. „Şi aduceţi viţelul cel îngrăşat şi‑l înjunghiaţi şi, mâncând, să ne veselim. Căci acest fiu al meu mort era şi a înviat, pierdut era şi s‑a aflat” (Luca 15.23‑24). Fiul cel mai mare, văzând toate acestea, s‑a simţit nedreptăţit întrucât el, cu toate că fusese credincios tatălui său, nu se bucurase niciodată de atâta cinstire. La reproşurile sale, tatăl lasă să se înţeleagă că întoarcerea acasă şi recuperarea unui păcătos socotit pierdut este de mare folos şi trebuie să constituie un prilej de mare bucurie.
Pilda fiului rătăcitor exprimă ideea că pocăinţa nu este niciodată prea târzie, cu condiţia ca aceasta să fie sinceră şi deplină. Valoarea pedagogică a acestei pilde rezidă în asumarea inteligentă şi matură a rătăcirii, a pierderii, pentru moment, a reperelor. Creştinismul vine cu o perspectivă aparte asupra păcătuirii. Păcatul, în măsura în care este pasager, poate deveni sursă şi reazem întru perfecţionare, prilej de reorientare şi înaintare pe drumul cel drept. Conştientizarea unei stări de fapt reprobabile este începutul îndreptării noastre. Fără acest „grad zero” al iluminării de sine nu există nici reconversie morală, nici chiar început ființial.
Cine este fiul rătăcitor? Este omul mânat de voluptatea aventurii, de dorul de ducă, de mirajul ţării îndepărtate. Este fiul neascultător, care forţează tiparele bunei purtări. Este cel care nu a învăţat încă din greutăţi, dar este capabil de această învăţare. Este cel care caută obstacolul, ocazia pentru a se ilumina. Are însă o mare calitate: experienţa limită îl trezeşte, îl înfrumuseţează şi înnobilează spiritual, „venindu‑şi în sine”. Mai mult decât atât, el este gata de pocăinţă, de acceptare a unui statut inferior, dar în casa sa, a părintelui său. Dorul întoarcerii acasă este însoţit de căinţa sinceră: „Sculându‑mă, mă voi duce la tatăl meu şi‑i voi spune: Tată, am greşit la cer şi înaintea ta; Nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău. Fă‑mă ca pe unul din argaţii tăi” (Luca 15.18‑19).
Cine este tatăl fiului rătăcitor? Este prototipul părintelui, este „tatăl generic”, un fel de Dumnezeu, al toate înţelegător, iertător. Este marele pedagog, capabil de a converti situaţia de păcătuire în prilej de îndrumare şi formare. Este părintele ce priveşte „cum se cuvine” fapta fiului său: „Aduceţi degrabă haina lui cea dintâi şi‑l îmbrăcaţi şi daţi inel în mâna lui şi încălţăminte în picioarele lui” (Luca 15.22). Este tatăl ce valorifică o situație limită spre un scop nobil: copilul pierdut să se regăsească. Este pedagogul care foloseşte singura cale de îndreptare în situaţia dată: pedeapsa „pozitivă”. Nu prin deposedare sau descalificare, ci prin dăruire şi primenire.
Cine este fratele fiului rătăcitor? Este un personaj important al acestei pilde, trecut cu vederea destul de uşor. Este omul conformist, ascultător de porunci dar şi dornic de a extrage foloase din acestea. „Iată, de atâţia ani îţi slujesc şi niciodată n‑am călcat porunca ta. Şi mie niciodată nu mi‑ai dat un ied, ca să mă veselesc cu prietenii mei” (Luca 15.29). Este prototipul individului orgolios, care oferă cu condiţia să primească în aceeaşi măsură. De la el putem învăţa că resentimentul ne face rău, situându‑ne cum nu se cuvine faţă de cel ce a păcătuit. Înţelegerea aproapelui şi îndurarea sunt calităţi ce trebuie să prevaleze în fața egoismelor noastre. Fratele fiului rătăcitor ne propune următoarea întrebare: cine păcătuieşte cu adevărat, cel ce a trecut de păcat sau cel ce se agaţă de el pentru a‑l coborî pe semenul său?
Oricum, de la fiecare protagonist al acestei parabole avem de învățat câte ceva: de la fiul rătăcitor - că oricât de „rătăciți” am fi, putem descoperi Calea; de la tatăl acestuia -  că toți fiii, indiferent de căderile lor, trebuie așteptați, primiți, primeniți cu iubire pe măsura căderilor lor; de la fratele fiului rătăcitor  - că putem deveni „mici”, cu toată credința noastră arătată, dacă nu îi înțelegem pe cei care au păcătuit dar au avut forța să-și revină…